שיר איזהו השיר #7 - דימויים

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
השלום והברכה לכולם.
זו תחושה מאד טובה להיות המאתגר ולא המאותגר, אז כדאי לכם להתאמץ ולנסות...
עד כאן הדרבונים.


יש דבר נפלא בשירים והוא - 'דימוי'.
הדימוי נותן נופך לשיר, צובע אותו בצבעים קסומים, חלומיים.
אתן דוגמה אחת מני אלף מספר תהלים.
כמובן שכל מילה ואות מכילים רמזים וסודות ועומק לפנים מעומק בפשט ובדרש,
אבל כאן אתמקד בפן החיצוני של המילים - בתחושה שעוברת אלינו מהמילים באופני הכתיבה השונים.

"כאיל תערוג על אפיקי מים, כן נפשי תערוג אליך אלוקים" (תהלים מב ב)

גם לו היה כתוב רק "נפשי תערג אליך א", המסר היה עובר.
בא הדימוי ומחדד את עצמת ההשתוקקות וכו'.
ובין היתר גם נותן הילה קסומה למילים.
האיל והמים מעבירים אותנו למימד אחר, מרגש יותר מעצם הגדרת הרגש כפי שהוא.

המשימה באתגר זה היא קודם כל - לכתוב שיר ולשלב בו דימוי.
כל נושא וכל סוג שירה מתקבל.
אז בחרו דימוי יפה ומעניין (גם בנאליות מתקבלת בברכה כי היא אף פעם לא מאכזבת בשירה - גפן, ים, מדבר, יין, שמן, רכבת, ספינה, עצים, פרחים, כלי נגינה, אש ועוד אין סוף דימויים).
אבל... יש קאץ'.
לפעמים נכתב שיר שמתחיל עם דימוי יפה,
ובהמשך השיר בוחר המשורר שוב לדמות את תחושותיו, אבל הפעם הוא כבר בוחר בדימוי אחר.
אז לא.
זה מעצבן ומבלבל.
כששיר מתחיל עם דימוי כדאי לסיים עם אותו דימוי.
זה יוצר חזרתיות נהדרת.
נקיון ביצירה.
במשימתנו, מלבד הדימוי הראשוני, צריך 'להזכיר' בהמשך השיר את הדימוי הראשון שוב.
כמובן בצורה אלגנטית ולא מאולצת.

לדוגמה, אם התחלנו שיר געגועים בדימוי של איל העורג על מים,
אז בהמשך צריכה לבוא למשל רוויה הקשורה באיילים וכדו'.

כזכור אפשר לכתוב שירים בלי הגבלה.
השיפוט יינתן על שיר אחד לכל משתתף.
בהצלחה לכולם.


התייעצויות, שאלות, בירורים, מחמאות, קשקשת לגווניה -
בנספח.
 
נערך לאחרונה ב:

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
שניים אני, שניים
דרקון חשוף שיניים
ואדם טהור עיניים
אש אני, ומים

חותך, טורף, קוצף
חושב, שואף, לוטף
דרקון אני
מהול במים

ליבי פועם בלהט
נכסף למקור קדושה
גופי לכוד בפחת
מצווח נחושה

ואין בי זה את זה כולא
ויש בי זה מזה חולה
וזה יורד וזה עולה
והנפש לא תימלא

כך עודני מהלך
בין בני אנוש
ודרקונים
על שתי רגליים

רק אל תבהו בי
כך עד בוש
כן, שניים אני,
שניים.

שיר שלא נכתב לאתגר, אם נודה על האמת, אבל הייתי מאוד שמחה לקבל עליו חוו"ד מקצועית
 
נערך לאחרונה ב:

קוביד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית


הלך ומלך


חורף, קדרות, עבים והלך

אביב, אור, שמש ומלך

***

יום קודר, עצים חשופים,

צינה עזה וגגות דולפים.

דרך שממה באין חולפים

- ובשוליה הלך....

***

יום בהיר, שמש זורחת,

מזג נאה ועלווה פורחת.

דרך שוקקת ברב נחת

- ובמרכזה מלך....

***

יום סתמי,

בין צל לשמש.

יום חדש,

לא תמול לא אמש....

בפרשת דרכים-

מלך והלך

נועדו יחדיו:

שלובים נלך!

***

זמן סגריר,

עת חושך בחוץ,

נתעטף בסרבל,

אף כובע נחוץ....

ועדיין מלך.



וכשהכל בהיר

נחבוש כתר

אף אדרת מוזהבת

תהיה לעטר....

ועדיין הלך.

***

כי הלך הוא מלך

ומלך הוא הלך

ובאשר תלך....

אלך!



© כל הזכויות שמורות.
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בני לך כלונסאות
שלא תהי מוצפת
שאי מעל למים ראש
ממציאות שוטפת

בני לך כלונסאות
חזקי אותם חזק היטב
היה תהיי בית עץ יציב
לכל אשר אותך סובב

מרום גזוזטרא שעל כלונסא
המתיני ונישמי עמוק
יסוב הגל במנוסה
ישוב הוא אל הים יחמוק
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
ובכל יום ויום
אני מהלכת
בדרכים
רואה עולמות
וקוטפת פרחים.

מגלה פה ושם
עוד חיוך,
עוד מילה.
עוקבת אחר
חריצות נמלה.

בן נותן יד
לאבא
תולה בו תום ותקווה
אם וזאטוטיה
וחיוכים של שיגרה.

קוטפת אני,
עוד ועוד מהאור,
פרחים של שמש
רקפות של גילוי
ביישנות
ולב טוב.

כי הפרחים
הם ישנם
במרכז או בשוליים.
וכשאני הולכת,
אני קוטפת,
מהם
מלוא החפניים.
 

.Ana

משתמש פעיל
תיבות גמא
של נשמות
משוטטות בנילוס
הרדום,
מצופות מבחוץ
ומבפנים
מסך אטום,
אור קורן
מסתתר
מפני כל היקום
בעיקולי הנהר.

ורק צריך
שמישהו אחד
יגבר על המרחק
באמונה פשוטה
יושיט את היד
שתתארך
עד שתגיע אל הנער
הבוכה
את כאביו
ובחמלה ימשהו
מאפלת הצער.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
אֲנִי כְּמוֹ עָנָן, הוּא הִסְבִּיר -
פָּנָיו שְׁלֵווֹת, חִיּוּךְ בִּשְׂפָתָיו.
כְּמוֹ עָנָן רַעֲנָן שֶׁל חֹרֶף? שָׁאַלְתִּי-
אוֹ עָנָן עָיֵף שֶׁל הַסְּתָיו?

אֲנִי כְּמוֹ עָנָן, הוּא חָזַר בְּנִיחוּתָא-
כֶּעָנָן שֶׁעוֹבֵר בַּשָּׁמַיִם.
מֵעַל הַשָּׂדוֹת מַגִּיחַ לְפֶתַע
וּמַרְוֶה צִמְאוֹנָם אֶל הַמַּיִם.

כְּמוֹ עָנָן מַמְשִׁיךְ אֶל הַיַּעַד הַבָּא-
מֵעוֹלָם מַבָּטִי לֹא הֵסַבְתִּי.
וּכְמוֹ הֶעָנָן לְעוֹלָם לֹא אֵדַע-
מַה הִצְמִיחַ הַגֶּשֶׁם שֶׁהִמְטַרְתִּי.

הַאִם אֶפְשָׁר, שָׁאַלְתִּי, לְבָרֵר עוֹד נְקוּדָה-
הֲתֵאוֹת לְגַלּוֹת לִי לִבְּךָ?
אֵינְךָ מְצַפֶּה לְמִילַת תּוֹדָה-
מִמִּי שֶׁפָּרַח רַק בִּזְכוּתְךָ?

וְאָז שׁוּב חָזַר אֶל שְׂפָתָיו הַחִיּוּךְ
וְגָלַשׁ אֶל זְקָנוֹ הַלָּבָן.
נִסִּיתָ, שָׁאַל, לְטַפֵּס לָרָקִיעַ
וְלִשְׁאֹל שְׁאֵלוֹת לֶעָנָן?
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אִם בָּאֲרָזִים הִתְעַלְּתָה שַׁלְהֶבֶת
אִם בָּאִילָנוֹת נִתְלְתָה הַנְּשָׁמָה -
הֵיאַךְ אַשְׁאִיר אוֹתָהּ מְהַבְהֶבֶת
הֵיאַךְ אֲפִיחַ בְּגֶחָלַי אֶת חֻמָּהּ?

מֶתַח גָּבוֹהַּ,
זְהִירוּת,
לֹא יוּכְלוּ לָדוּר בִּכְפִיפָה
עִם יוֹם-יוֹם גּוֹוֵעַ
עִם קְרִירוּת
שֶׁאֶל הַחַיִּים לְבַסּוֹף נִסְחֲפָה.

אֲבָל מַיִם רַבִּים (הַגַּם שִׁבְעִים אָחוּז מֵהַגּוּף)
לֹא יוּכְלוּ, לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹתָהּ
וְגַם אִם אֶזְדַּקֵּק לַצַּמָּרוֹת לָעוּף -
הִיא תִּהְיֶה בִּי. הָאֵשׁ. תִּצָּרֵב בִּי טָהֳרָתָהּ.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
ויהי בימי שפוט השפוטים,
תשכח ימיני בציון.
ישלך ערכו כפיתים,
ונשגב לבדו עליון.

יבער לפיד משום חיציו,
ימין דוחה, ושמאל קרבה.
וכפצע ממך עומד ניצב,
ממזרח הרעה ומעיין חרבה.

ופרשת הכסף ביד אויב או צר,
יבואו בו כל דברי האלה.
תפציע גאולה, נחלץ ממיצר,
וירד לשאול הוא שבידו עלה.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ב"ה.

אסון.

הלב מזנק
מתחיל להסתחרר
להשתולל
כמו בובה עם
קפיץ מתוח
מדי.

תהילים
עוד תהילים
מהר
לא לעצור
הולכת
מסתובבת
לא מפסיקה
לרגע.

אבא
בבקשה לא.
לא יכול להיות שזה
אמיתי.
מתרוצצת
על אוטומט
בלי לחשוב
בלי להבין
כלום.

ואז מגיעים
עדויות
שמות
סיפורים
מִספרים.
בום.

הסיבובים מתארכים
לאט לאט
כאילו מטפטף לה הכוח
ומתחסל.
ולאט לאט
הכל נגמר
הסחרחורת מפסיקה.

הבובה
עוצרת
נופלת.

אסון.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
רגע לפני הניקוד -
לשיטת הניקוד הגעתי בעזרת אדם חיצוני, יישר כחך!
הניקוד מורכב בחלקו מעמידה במשימת האתגר (עקביות הדימוי, התאמה בין הדימוי למדומה),
ובחלקו נשען על איכות השיר (תוכן, קישוטי שירה, מבנה וכו').
* כשכתבתי את האתגר התכוונתי לדבר אחד, אך בהמשך ביררתי אצל אדם חיצוני איך הוא מבין את המשימה,
והתרשמותו היתה ל'שימוש בדימוי וחזרה עליו לפחות עוד פעם אחת בשיר'.
רחב יותר ממה שהתכוונתי, אבל גם טוב. ועל פי זה נשפטו השירים.
בל"נ בהמשך אעלה בנספח התייחסויות לשירים מסוימים (אם מישהו בעניין, אפשר לבקש התייחסות לשיר ספציפי).

הנה זה בא:

@מוריופ / ילדרקון - 9
@קוביד / הלך ומלך - 6
@הזדמנות / כלונסאות - 8
@אילה רובינפלד / פרחים - 8
@.Ana / נילוס - 9
@קופי 100 / כמו ענן - 7
@7שבע7 / להבה - 5
@שיילה / ימין ושמאל - 3
@ליאורהA / אסון - 5

נהניתי.
מקווה שגם אתם.
ניפגש שוב באתגר 8 בעז"ה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה