שיתוף - לביקורת אחי, זה כשר. תרגיע.

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עיניו שוטטו ברחבי האולם. שלט מאיר עיניים היה תלוי מאחוריו: זהר. מאירים, לא מעירים.
מבריק הקופי. זה בדיוק המסר שלהם. הכל באהבה. בנועם. בואו, אנשים לא ישחילו לנו סתם ככה חזיר בגלידה כי משעמם להם נכון? אז זה כשר. הבדצים הם סתם אנשים עצבניים.

'הרב גיא מרוז, יו"ר הועדה ליהדות במאה העשרים ושתיים, בבקשה'.
הוא ננער מחלומותיו וניגש אל הפודיום.

'גבירותיי ורבותיי-' הדהד קולו הדק. איש בשורה אני היום. כידוע בתחילת השבוע אושרה סופית הרחבת הסמכות למתן כשרות לכל מי שיאושר לכך ע"י הועדה, ללא הבדל גיל מין גזע ודת. כבר אתמול אישרנו כחמש מאות איש בכל רחבי הארץ, לאחר שעברו בהצלחה את הקורס האינטנסיבי המזורז שלנו. מתוכם ישנם חמישה עשר מצטיינים שמועמדים לקורס המתקדם של שלושת עיקרי האמונה, כפי שהתווה לנו מורה דרכנו הרב יניב ארזי. בסיום הקורס תינתן להם תעודה המסמיכה אותם לגייר כראות עיניהם ולהוסיף נשמות קדושות לעם ישראל!

- מחיאות כפיים -

תודה, תודה לכם. הכל מכח האמון שאתם רוחשים לנו. יש לי בקשה מכם. כידוע, יש פתגם בספר התלמוד בבלי במסכת אה... שאומר... רגע אחד בבקשה.
(לחישה זועמת: 'דור מה היה הפתגם עם החסה ותמצא לי כבר ת'דף מסרים בחיאת'. לחישה חוזרת: התורה חסה על ממונם של ישראל. לא זוכר איפה').
כן, סליחה. התורה חסה על ממונם של ישראל. במה דברים אמורים? יש, לצערנו הרב, מסעדות שלא קיבלו עדיין את הכשרות שלנו. אני לא מדבר על אלה שבהכשר הבד"ץ. הם תינוקות שנשבו. אני מדבר על אלה עם הרבנות. מתעקשים סתם לזרוק אוכל לפח על כל מיני בעיות, חששות רחוקים, בשביל מה. כל כך חבל. בפעם הבאה שאתם נכנסים למסעדה כזו, תציעו לבעלים לעבור לזהר. כמובן, עם חיוך גדול. תדגישו לו שאצלנו נותנים אמון מלא בכולם. הרי עד אחד נאמן באיסורים, לא?

מזוית עינו ראה את המלצר מחלק מנה אחרונה. נראה טוב.

אוקיי, תודה לכם שהשתתפתם בכנס החשוב. תודה רבה.

הוא חזר למקומו בשורת המזרח. קיצונית בשורה ישבה חברת הועדה טל רוזיליו-סלוניקי. בחירה מצוינת של הרב יניב. היא תנגיש את ההלכה לקהל הנשי.

הוא השתחל לכסאו בין חבריו. נו, איך דיברתי?
'משהו משהו' אמר האחד.
'באמת משהו מיוחד. פעם ראשונה שאני טועם כזה דבר. מעניין ממה זה עשוי' הגיב השני.
הוא השתתק ותחב את הכפית בסופלה.
וואו - טעים!

המלצר הראשי התקרב אליהם. טעים נכון? זה סופלה שבלול. מתכון מיוחד של אמא, מהמטבח הטנזני.

הכפית עצרה.
רגע, אתה רוצה לומר לי שאני אוכל שבלול?
כן, לא סתם שבלול אלא נסיך הביצה, המילק סנייל. אנחנו אופים אותו בחום נמוך בתוך הקונכייה וככה הוא יוצא קריספי.
- תראה אני לא רוצה לפגוע בך, אבל אני חושב, אולי, שלפי דעות מסוימות ביהדות זה לא כשר.
למה לא כשר? הנה אני בנג'י אומר לך שזה כשר. למי אתה מאמין לי או לשבלול?
- ואתה יהודי? תמה הגיא.
בטח יהודי! אתמול האחמ"ש גייר את כולנו בהפסקה.

הרב גיא פסע למטבח.
מוזיקה אתנית-אפריקנית קידמה את פניו. שלושה כהי עור ישבו וקילפו תפוחי אדמה והביטו בו באדישות.
הרביעי ישב ודפדף בטלפון.
מי זה האחמ"ש? שאל גיא.
זה אני. המדפדף פסק והביט בו בשאלה. אפו רחב כאגס, שפתיו דומים לצמיג.

מה שמך?
טנגו ג'ננו.
וזה מטבח כשר פה, אני מבין.
בטח, בטח כשר.
איפה המשגיח כשרות?
הנה תראה. הוא קירב אליו את מסך הטלפון והראה לו מסמך כתוב אמהרית.
מה זה? אני לא קורא את זה.
אה, זה תעודת יהודי שלי. אם אני יהודי מה צריך משגיח?
הגיוני, הסכים הרב גיא.
ומי גייר אותך?
חבר שלי, דרך הזום.
אתה יכול להראות לי תעודה?
לא, חבל. הוא אמר שהוא שלח לפקס אבל לא היה לנו נייר.
חבל, הסכים הרב גיא.
אפשר לדבר איתו, עם החבר הזה?
אה... ננסה, נראה אם הוא לא במשמרת עכשיו.

טנגו חייג.
הלו, טנדמין נך? ענה הדובר.
הם שקעו בשיחה מלאת הברות משונות. לבסוף העביר טנגו את הטלפון לגיא.
הלו? על המסך נראה פרצוף שחום, מקושט בנזם ועגיל.
אז הבנתי שאתה גיירת את טנגו.
כן. רוצה גם? 250₪.
לא, אני לא צריך, ברוך השם. ומי גייר אותך? אתה יכול להראות לי תעודה?

הפרצוף האדים, עד כמה שיכל.
אני לא צריך שום תעודה! אני כהן בכלל! אתה שמעת על שבט נגסת בגמבה? זה אנחנו. אנחנו צאצאים של עם ישראל עוד מלפני אברהם אבינו. איך אתה מעיז לשאול מי גייר אותי!

סליחה, סליחה, מלמל הרב גיא והניח בעדינות את הטלפון הזועם.
יופי. כל הכבוד! תמשיכו בעבודת הקודש.
איש לא הגיב.

כשחזר לשולחן שמע את טל רוזיליו מכריזה בפאתוס: קבלו את אנסטסיה פוזמקין השוחטת הראשונה שלנו!
ובקרוב גם סופרת סת"ם מוסמכת! ברכותינו אנסטסיה.
דמות גוצה עם פנים שמנמנות עמדה שם עם התעודה ביד וחייכה בפה מלא חסר שן קדמית. המקצוע הלם אותה להפליא.

מחיאות כפיים החרישו את אוזניו, וחיוך של קורת רוח התפשט על פניו.
מי כעמך ישראל גוי.
 
נערך לאחרונה ב:

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
דבר אחד לא ברור,
האם כשחזר לשולחן המשיך לאכול מהסופלה, או לא.
וזו השאלה:
כמה אחוזים מהציבור אכן תומכים בדעות האלו.
יש לי המודיע אז אין לי באמת מושג...
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
קבלו את אנסטסיה פוזמקין השוחטת הראשונה שלנו!

אם אנסטסיה היא יהודיה כשרה, יודעת את דיני השחיטה ויש לה סכין כשר, שחיטתה כשרה מלכתחילה. הלכה מפורשת.

ולכן לענ"ד לא נכון להקביל זאת לאכילת שבלולים.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם אנסטסיה היא יהודיה כשרה, יודעת את דיני השחיטה ויש לה סכין כשר, שחיטתה כשרה מלכתחילה. הלכה מפורשת.
האם גם ר. קפלר השתתפה בקורס? :D
אכן מדינא כשרה וזו דעת השו"ע, ולרמ"א המנהג שנשים לא תשחטנה. והמנהג למעשה כמו שכתב בספר שמלה חדשה שגם במקום ששוחטות לא ימנו אותם לשחוט בשביל הציבור (כלומר באופן תעשייתי) אלא אחד פה אחד שם.

לענ"ד לא נכון להקביל זאת לאכילת שבלולים.
מקבל
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
האם גם ר. קפלר השתתפה בקורס? :D

לומדים לקרוא, פותחים שו"ע בהלכות שחיטה, רואים שההלכה הראשונה היא 'הכל שוחטין'.

*

אבל יש פה משהו יותר עמוק.
העובדה שאנסטסיה גוצה, או חסרת שן, או אפילו שקוראים לה בשם רוסי, אינה נוגעת בכלל לעניין כשרות המאכלים. בפובליציסטיקה בסגנון פ. חובב, יש נטייה להגחיך מאפיינים חיצוניים של מי שמנסים ללעוג לו.
אנסטסיה יכולה להיות גם משה זילברמן, עם כיפה ואפילו שחורה, ששוחט עם סכין פגומה, או מנהל חנות עופות, ומערים על המשגיח.

ברור ומובן הרצון להגחיך את כל אלו ש'בצד השני' (אם לא, איך יהיה מאמר פובליציסטי). השאלה אם זה נכון. אם זה מדוייק. אם זה מה שמבטא כאן את האמירה.
כי במציאות, במטבח המסעדה לא חייבים לעמוד טובאגו וטרינידד ולבשל מרק צלופחים. יכולות להיות שם מבשלות נחמדות, ואפילו עם כיסוי ראש. ואולי יקראו להן אורית ושירלי. אבל מחוסר ידע, ומחוסר השגחה, יהיו שם בעיות כשרות.

לכאו', זו הבעיה החמורה בהפרטת שוק הכשרות. העובדה שאנשים תמימים יסמכו על מקומות שנראים תמימים. ולא מסעדה טנזנית עם כושי ענק שיאפה סופלה שבלולים נימוח.
 

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לכאו', זו הבעיה החמורה בהפרטת שוק הכשרות. העובדה שאנשים תמימים יסמכו על מקומות שנראים תמימים. ולא מסעדה טנזנית עם כושי ענק שיאפה סופלה שבלולים נימוח.

נכון, אבל @יאן ביקש לכתוב סאטירה
ולכן הדיוקים האלו לא שייכים.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכון, אבל @יאן ביקש לכתוב סאטירה
ולכן הדיוקים האלו לא שייכים.

האם סאטירה חייבת להיות מגחיכה ומופקעת מהמציאות?
(נכון שקוראי 'יתד' הורגלו בכך. לא אומר שכך צריך להיות).
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נכון, אבל @יאן ביקש לכתוב סאטירה
ולכן הדיוקים האלו לא שייכים.
מסכימה.
גם אם אנסטסיה יהודיה כשרה והסכין שלה כשרה והיא יודעת הלכות שחיטה- הרי שכולנו נקום מייד אם השר הדתות יבקש למנות אותה כשוחטת, כמובן.
האם סאטירה חייבת להיות מגחיכה ומופקעת מהמציאות?
לא צריך ללבן כל תו שנכתב בסאטירה ולדייק אותה בקפדנות (כמו הדרישה להפריד בסאטירה בין "אסור הלכתית" ל"מותר לדעות מסויימות במקרים מסויימים, כשלמעשה רבו האוסרים ואין זה נהוג"). הסאטירה אומנם מגחיכה ומקצינה, אבל דווקא בגלל הצורה הזו המסר שלה ברור יותר מכל ידיעה חדשותית.

אגב כך, גם לי יש סלידה מסוגי סאטירות מסויימות- במיוחד אלו המתנשאות והמזלזלות, שגורמות לקוראים פיקחים לאבד בהן אמון. אולי זה קשור לנקודה שאת העלית. מה שאני ראיתי כאן בסאטירה של @יאן היא לא התנשאות על מגזר או אישיות מסויימת, אלא הצבעה קורצת על המקומות שאליהם נגיע עם הדרך הזו.
 
נערך לאחרונה ב:

לאלה

משתמש על
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
לא כולם נוהגים ככה
כל הפגיעה עכשיו בכשרות ובגיור זה הליכה על הקצה.
כל מיני עיגולי פינות של "יש צדדים לכאן ולכאן" "דרכיה דרכי נועם" ו"דינא דמלכותא דינא"
ומה שהחרדים אומרים מנגד זה לדקדק על קוצו של יוד.
לא לוותר אפילו לא על מנהג.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מנהג בישראל דין הוא.

לא כולם נוהגים ככה

כל הפגיעה עכשיו בכשרות ובגיור זה הליכה על הקצה.
כל מיני עיגולי פינות של "יש צדדים לכאן ולכאן" "דרכיה דרכי נועם" ו"דינא דמלכותא דינא"
ומה שהחרדים אומרים מנגד זה לדקדק על קוצו של יוד.
לא לוותר אפילו לא על מנהג.

דוגמא קלאסית להבדל בין שפת הישיבות לשפת הסמינרים.

הרבה מההלכות שאנו מקיימים באדיקות מקורן במנהגים.
גם בהלכות איסור והיתר החמורות ישנן הקפדות כאלה.
אך מכיון שיש קהילות שךא נהגו כתב ר' יאן שליט"א שישנם שלא נהגו.
על כן עדיף להשתמש בביטוי 'המנהג למעשה', מאשר להפריז בתיאורי 'קוצו של יוד'.

ולמזהיר ולנזהר שלומים וגו'
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
לומדים לקרוא, פותחים שו"ע בהלכות שחיטה, רואים שההלכה הראשונה היא 'הכל שוחטין'.
במחילה,
שחיטת נשים זה נושא שלם בהלכה. ישנה מחלוקת ראשונים ענפה בנידון, עם ראיות והוכחות למכביר לכאן ולכאן. (כשבין הדברים אפשר למצוא אמירות שוביניסטיות להפליא למורת רוחן של המתקדמות). גם בנוגע להלכה למעשה יש שו"תים רבים וקולמוסים שהשתברו על הנושא במרוצת הדורות.
לפתוח את ההלכה הראשונה בשולחן ערוך, לקרוא אותה ולפסוק דבר חתוך על פיה בלבד - זה לא רציני.
ולכשתמצי לומר - לפיכך לא ניתנה פסיקת הלכה לנשים..
 

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שבין הדברים אפשר למצוא אמירות שוביניסטיות להפליא למורת רוחן של המתקדמות)

ההלכה היא תורת אלוקים חיים מתוקה, נעימה והגיונית,
ואילו שובינסט מאדיר את המין הגברי בתוך תחושת עליונות ושחצנות...

ולא קרב זה אל זה- לעולם!

ודווקא @Ruty Kepler שמרנית להפליא.
אבל גם עצמאית ואמיצה.
אולי בגלל זה שובינסטים מתבלבלים...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה