עזרה אולי הגיע הזמן לעשות מהפך בגמחי"ם בציבור החרדי?

בוקר מואר

משתמש מקצוען
א. לא יודעת עם מי אתה מתייעץ
אני באופן אישי נעזרתי בגמ"ם בקנית דירה- חלק לקחתי בגמחי"ם וחלק במשכנתא- ומצטערת על כל שקל שלא לקחתי יותר בגמחי"ם.
המשכנתא שלי אמנם משתלמת- אבל בסופו של דבר שילמתי עוד ריביות, ובגמחי"ם רק את הקרן.
כנ"ל שיפוץ דירה- הגמחי"ם איפשרו לי לשפץ בלי לקחת הלוואה.
ירבו כמותם בישראל!
ב. אולי צריך לעשות אופציה שמי שלא יכול לקחת הלוואה מהבנק לא יוכל לקחת גם מהגמ"ח?- סוג של תעודת זהות בנקאית.
ג. אדם שמבזבז כסף בגלל לחץ חברתי- אי אפשר להגיד עליו שהוא חס על ממונו.

א. לגבי רכישת דירה, אני מסכים שלפעמים זה אכן גמילות חסדים אמיתית.
הבעייה היא שלכאורה הרוב המוחלט של הכסף שמתגלגל היום בגמחים הוא לא לרכישת דירות.
צריך לחשוב על מנגנון שיוכל להפריד בין דירות לבין שאר הצרכים

ועדיין גם לגבי דירות יש בעייה גדולה,
כי במקום שאנשים יקנו דירות לפי היכולת שלהם, (שזה עדיין מעל היכולת) בפריפריה
בזכות הגמחים, רבים מפרגנים לעצמם או לילדיהם את הלוקסוס של דירות בבית שמש, ביתר ומודיעין עילית
והורסים לעצמם את החיים!

ג. אם כל החברים של הילד שלי בכיתה עושים בר מצווה באולם, פלוס קידוש בשבת בבית כנסת, פלוס סעודת מצווה למשפחה ולחברים, יש לי אופציה אחרת?
אם יסגרו הגמחים,
בשילוב קריאה של כל גדולי הדור לעבור לבר מצווה של "קידוש בבית כנסת" ו"סעודה מצווה לחברי הכיתה"
רק אז יהיה פיתרון אמיתי שיוכל להציל רבבות משפחות!
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
היה על זה, נראה לי לפני שנה בערך, דיונים סוערים ב"משפחה".
לדעתי האישית, יש בזה מן הצדק. אולי לא בפופוליסטיות שבה דברו על זה שם (וגם קצת כאן),
אבל אני מזמן חושבת שהגמחי"ם צריכים לחלק תלושים ולא כסף.
תלוש של נגיד 3 אלף ש"ח לפאה אצל פאניות מסוימות, לא מהשורה הראשונה ולא מהאחרונה, שיגיעו עם הגמח להסדר טוב, לרווחת כל הצדדים. פאה, הרי, חייבים לקנות.
כנ"ל באולם, בבגדים, בשמלה, בכובע/שטריימל וכדו'.
למה שחייבים- תקבלו תלושים, במקומות שאינם מנקרי עיניים.
רוצים יותר? תוציאו את זה מהבנק, לא מהגמח.
את השטויות- תממנו לבד.
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
על גמחי''ם למשפחות במצוקה אמיתית שצריכים כסף ללחם וחלב
מי שאין לו ללחם וחלב
למה הוא לווה???
הוא צריך צדקה!

את מי משרתים הגמחי"ם בצורה ההפוכה של חסד?
את המשפצים למינהם ומוסיפי חדרים, ומחליפי מטבחים מהממים
ועוד אנשים שמוציאים הוצאות לא דחופות במיוחד
בלי לדעת מאיפה הם משלמים..
 

הר הבשן

משתמש מקצוען
מי שאין לו ללחם וחלב
למה הוא לווה???
הוא צריך צדקה!

את מי משרתים הגמחי"ם בצורה ההפוכה של חסד?
את המשפצים למינהם ומוסיפי חדרים, ומחליפי מטבחים מהממים
ועוד אנשים שמוציאים הוצאות לא דחופות במיוחד
בלי לדעת מאיפה הם משלמים..
אל תתפוס אותי על המילה
לאו דווקא לחם וחלב אלא משפחה שנכנסה למצוקה זמנית וזקוקה להלוואה של 30.000 לשנתיים
וגם משפחה ברוכת ילדים שצריכה להרחיב זה לא מותרות...
מכיר מקרוב גמחי''ם למשפחות לצורך החיים עצמם
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
בציבור הליטאי הכסף הגדול זה ההתחיבות של ההורים לדירה
נראה לי שזה לא כ"כ ישים לסגור את הגמ"חים, זה לא משהו שאני מאמינה שיקרה.
אבל לו יצויר שהם כן היו נסגרים, אז אוטומטית ההתחייבויות האלו היו יורדות עד שנעלמות...
וזה משהו שצריך לקרות... (אולי אפילו חייב לקרות).
 

פ.נ

משתמש מקצוען
אנשים שמלווים מגמחים זה אנשים שאין להם כסף תרתי משמע כלומר אנשים לא יקחו כסף עם יש להם...
ובאמת צריך להודות שיש גמחים שהם לא לוקחים אחוזי ריבית
אפרופו גמחים אז באמת צריכים גמחים שיתנו להלוות סכומים גדולים במילה אחרת שיתנו כמין משכנתה אבל שלא יקחו אחוזי ריבית......(כמו הבנקים)
ועם כבר אני מנצלת את הבמה הזאת ובאמת קוראת לכל האנשים שיהיה להם כסף בצד כמין קופת חיסכון.......
 

Tweenset

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
D I G I T A L
אני לא חושבת שהוגן לסגור את הגמחים
בגלל שיש אנשים שמחתנים מעבר לרמה שלהם.
זה גם נשמע לי רעיון מאד לא יהודי..
הרי מי שמארגן ארוע לפי רמה מסוימת, יארגן אותו בכל מקרה.
האנשים הראשונים שיאלצו לרדת ברמה ממש לא ירצו להיות הראשונים
ויהיה להם חשוב להראות שיש להם (שזה דפוס ידוע דווקא אצל אלו שאין להם)
ולכן יקחו הלוואות, יהפכו עולם והעיקר שיצליחו לעמוד בסטנדרט.
האם כדי שלא יתביישו ויחתנו ברמה נמוכה מהמקובל זה לא מצדיק?
ברגע שזה יהיה נורמה זה משהו אחר.
כל עוד שזה לא בנורמה דווקא אלו שאין להם והכי נזקקים - להם לשים רגליים?
לגרום להם לשלם ריביות מטורפות כדי לאלץ אותם לחתן ברמה שיתביישו בה?
אני מסכימה שכשההלוואה ניתנת בקלות זה גורם שלא יחשבו פעמיים.
אבל לבוא לסגור את הגמחי''ם זה פשוט ללכת רחוק מדי.

מי שמאד חשוב לו להוריד את הרמה שיתכבד ויעשה זאת כשהוא מחתן.
לא כשאחרים מחתנים.

ובנימה אחרת, יש הרבה אנשים שמחתנים לפי מה שמתאים להם, באולם שמתאים להם, עם התפריט והפרחים ושאר אנשי צוות שמתאימים להם.
ויש כאלו שלא.. ואלו שלא לרוב אלו אנשים שאכפת להם מאד מה יאמרו.
החתונה זה רק הסמפטום.
כשנהיה חברה מקטלגת פחות וסובלנית יותר, נוכל לצפות ששינוי אצל אלו בוא יבוא.
עד אז הכל ססמאות וטיפול בסימפטום במקום בבעיה עצמה.
 

פ.נ

משתמש מקצוען
אפרופו כסף
לדעתי צריך לסגור יותר נכון לבטל את המושג שניקרא אשראי!!!שזה הגורם הראשון לכל האיבוד והאי אחיזת ראש......
אנשים לא אוחזים מה קורה איתם ומגעצים אותו בלי חשבון כמו מים...ובסוף נכנסים לחובות מטורפים!!!
 

RBF

משתמש צעיר
יכול להיות שיש בעיות, יכול להיות שזה גורם לבעיות, הפתרון הוא לא להשתלט על אנשים ולכפות עליהם את מה שאנחנו חושבים שנכון לעשות!
תן לאנשים להחליט על החיים שלהם! יהודי צריך הלוואה, נמצא במצוקה, אנחנו נחליט עם זה משהו אמיתי או מזויף?
מחר נחליט שאנשים סתם מבזבזים כסף על שוקולד, אז נדרוש את הפסקת ייצור השוקלד בארץ?!?
 

פ.נ

משתמש מקצוען
אני לא חושבת שהוגן לסגור את הגמחים
בגלל שיש אנשים שמחתנים מעבר לרמה שלהם.
זה גם נשמע לי רעיון מאד לא יהודי..
הרי מי שמארגן ארוע לפי רמה מסוימת, יארגן אותו בכל מקרה.
האנשים הראשונים שיאלצו לרדת ברמה ממש לא ירצו להיות הראשונים
ויהיה להם חשוב להראות שיש להם (שזה דפוס ידוע דווקא אצל אלו שאין להם)
ולכן יקחו הלוואות, יהפכו עולם והעיקר שיצליחו לעמוד בסטנדרט.
האם כדי שלא יתביישו ויחתנו ברמה נמוכה מהמקובל זה לא מצדיק?
ברגע שזה יהיה נורמה זה משהו אחר.
כל עוד שזה לא בנורמה דווקא אלו שאין להם והכי נזקקים - להם לשים רגליים?
לגרום להם לשלם ריביות מטורפות כדי לאלץ אותם לחתן ברמה שיתביישו בה?
אני מסכימה שכשההלוואה ניתנת בקלות זה גורם שלא יחשבו פעמיים.
אבל לבוא לסגור את הגמחי''ם זה פשוט ללכת רחוק מדי.

מי שמאד חשוב לו להוריד את הרמה שיתכבד ויעשה זאת כשהוא מחתן.
לא כשאחרים מחתנים.

ובנימה אחרת, יש הרבה אנשים שמחתנים לפי מה שמתאים להם, באולם שמתאים להם, עם התפריט והפרחים ושאר אנשי צוות שמתאימים להם.
ויש כאלו שלא.. ואלו שלא לרוב אלו אנשים שאכפת להם מאד מה יאמרו.
החתונה זה רק הסמפטום.
כשנהיה חברה מקטלגת פחות וסובלנית יותר, נוכל לצפות ששינוי אצל אלו בוא יבוא.
עד אז הכל ססמאות וטיפול בסימפטום במקום בבעיה עצמה.
מסכימה איתך בכל מילה.....
אבל מה לעשות אנשים התרגלו להיות ביקורתיים לכל דבר!!!וגם חושבים שרק הם קיימיים בעולם ורק הסוג שלהם!!!
כל אחד ינהל לעצמו את אורח חיים שלו!!! ויעשה את החשבון לעצמו!!! וגם עם מי שלא עשה כמוך על תמהר לשפוט אותך וללגלג עלין בכל כיוון שהוא........
"המושג" גמחים נוצר בשביל לעזור לאנשים ולא לגמור אותם(רק צריך לדעת מתי להישתמש ואיך להישתמש וכל אחד יעשה את השיקול לעצמו!!)
ואני מברכת את כולם יהי רצון שנזכה להיות מהנותנים ולא מהמקבלים!!!
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
אפרופו כסף
לדעתי צריך לסגור יותר נכון לבטל את המושג שניקרא אשראי!!!שזה הגורם הראשון לכל האיבוד והאי אחיזת ראש......
אנשים לא אוחזים מה קורה איתם ומגעצים אותו בלי חשבון כמו מים...ובסוף נכנסים לחובות מטורפים!!!
גם בעניין הגמ"חים וגם באשראי זה משהו שמאוד מכליל
יש אנשים שמשתמשים כמעט רק עם אשראי ואוחזים טוב מאוד מה קורה איתם
יש גם כאלו שלא, ורק הם צריכים להפסיק להשתמש באשראי
כנ"ל בגמ"חים, מי שמשתמש בהם בחכמה זה הצלה בשבילו ומי שלא...
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
אני לא חושבת שהוגן לסגור את הגמחים
בגלל שיש אנשים שמחתנים מעבר לרמה שלהם.
זה גם נשמע לי רעיון מאד לא יהודי..
הרי מי שמארגן ארוע לפי רמה מסוימת, יארגן אותו בכל מקרה.
האנשים הראשונים שיאלצו לרדת ברמה ממש לא ירצו להיות הראשונים
ויהיה להם חשוב להראות שיש להם (שזה דפוס ידוע דווקא אצל אלו שאין להם)
ולכן יקחו הלוואות, יהפכו עולם והעיקר שיצליחו לעמוד בסטנדרט.
האם כדי שלא יתביישו ויחתנו ברמה נמוכה מהמקובל זה לא מצדיק?
ברגע שזה יהיה נורמה זה משהו אחר.
כל עוד שזה לא בנורמה דווקא אלו שאין להם והכי נזקקים - להם לשים רגליים?
לגרום להם לשלם ריביות מטורפות כדי לאלץ אותם לחתן ברמה שיתביישו בה?
אני מסכימה שכשההלוואה ניתנת בקלות זה גורם שלא יחשבו פעמיים.
אבל לבוא לסגור את הגמחי''ם זה פשוט ללכת רחוק מדי.

מי שמאד חשוב לו להוריד את הרמה שיתכבד ויעשה זאת כשהוא מחתן.
לא כשאחרים מחתנים.

ובנימה אחרת, יש הרבה אנשים שמחתנים לפי מה שמתאים להם, באולם שמתאים להם, עם התפריט והפרחים ושאר אנשי צוות שמתאימים להם.
ויש כאלו שלא.. ואלו שלא לרוב אלו אנשים שאכפת להם מאד מה יאמרו.
החתונה זה רק הסמפטום.
כשנהיה חברה מקטלגת פחות וסובלנית יותר, נוכל לצפות ששינוי אצל אלו בוא יבוא.
עד אז הכל ססמאות וטיפול בסימפטום במקום בבעיה עצמה.


אולי לא הבנתם אותי נכון.
אני לא מדבר על אלו שעורכים שמחות ברמה גבוהה,
הנידון הוא על "רוב" הציבור שעורך שמחות שנקראות "סטנדרטיות"
והכאב שלהם הוא גדול,

אנחנו לא מישהו מבחוץ שמנסה לחנך, לאלץ, או להשים רגליים.
אנחנו זה הציבור.
היום, מחר, או בעוד עשור.

מי שהצליח להיות מסודר כלכלית, לחתן את הילדים בלי חובות, בלי טירוף הדעת,
ולהישאר עם קצת כסף לימי העמידה, אשריו ואשרי חלקו.

הנידון הוא על זעקת שבר איומה, שנשמעת מתוך רבבות הורים שבכל רגע נתון מחתנים עוד ילד, ועוד ילד.
והם לא עומדים בזה.
יש לכם אולי פתרון אחר?

הבעייה היא כמובן ה"נורמות החברתיות" שמחייבות אלף ואחד דברים
אבל שורש הבעייה היא מי שנותן את המימון ל"נורמות הללו"
וכיום לצערינו מי שזוכה לתת את המימון ובעצם לתחזק את השבר הגדול
הם "הגמחי"ם",
נכון שזה נשמע אולי לא יפה להתגולל על אלו שכביכול עוזרים לנו בשעות הקשות,
אבל מה לעשות שהעזרה הזאת, במבט רחב יותר
היא הנזק הכי גדול שיש!
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
ואגב בעיית הגמחי"ם מתחילה עוד הרבה קודם
כל מי שפעם עמד בתור לגמ"ח ראה שם עשרות אברכים צעירים,
שבסך הכל התחתנו לא מזמן,
ועמודים בתור של גמ"ח חסדי יצחק לקבל 1200 $
והסיבות:
1. מימון הקייטרינג של הברית (ולמה לא בבית כנסת או בסלון הבית) בשווי 12.500 ש"ח
2. חדר ילדים חדש (ולמה לא ארון פשוט מאיקאה) בשווי 35.000 ש"ח
3. עגלת בוגבו לתינוקת החמודה (ולמה לא עגלה פשוטה של חמישית מחיר) בשווי 4500 ש"ח
4. מטבח חדש מבית "איינסייד" בשווי 65.000 ש"ח

אבל כל אלו רק השוליים, מה הסיבה של רוב האברכים שעומדים בתור?
בשביל להחזיר לגמ"ח חסדי שמואל את ה1000 $ שלקחו לפני חודש...
והבור בדרך כלל כל חודש הולך ומעמיק.

אין לי את הנתונים לדעת בדיוק את התפצלות אחוזי הלווים בגמחים,
כמה מהם מתחנים ילדים, וכמה מהם אברכים צעירים,
אבל נראה לי שיש אחוזים גבוהים מאוד שבאים כבר בשנים מוקדמות של החיים.
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
אפרופו כסף
לדעתי צריך לסגור יותר נכון לבטל את המושג שניקרא אשראי!!!שזה הגורם הראשון לכל האיבוד והאי אחיזת ראש......
אנשים לא אוחזים מה קורה איתם ומגעצים אותו בלי חשבון כמו מים...ובסוף נכנסים לחובות מטורפים!!!
כנראה שלא החזקתם כרטיס אשראי לתקופה ממושכת, כי כמו כל דבר, עם הזמן לומדים, שכשמגהצים - משלמים...
לי דווקא זה גורם חסכון, אני יכול לעקוב אחר הוצאות נצרכות ופחות.. מה שמאד מאד קשה במזומן.
אולי אנשים מבוגרים, מרגישים שכשמוציאים שטרות זה באמת "כסף"...
(איך באמת הרגישו פעם כשהחליפו את הזהב היצוק בשטרות, בטח כולם פיזרו כמו אשראי... ;) )
 

פ.נ

משתמש מקצוען
כנראה שלא החזקתם כרטיס אשראי לתקופה ממושכת, כי כמו כל דבר, עם הזמן לומדים, שכשמגהצים - משלמים...
לי דווקא זה גורם חסכון, אני יכול לעקוב אחר הוצאות נצרכות ופחות.. מה שמאד מאד קשה במזומן.
אולי אנשים מבוגרים, מרגישים שכשמוציאים שטרות זה באמת "כסף"...
(איך באמת הרגישו פעם כשהחליפו את הזהב היצוק בשטרות, בטח כולם פיזרו כמו אשראי... ;) )
כל חיי לא אחזקתי ולא יחזיק...(מאחורי הקלעים אני יגיד שזה מעוד מעצבן אבל בסופו של דבר יוצאים ברווח מיזה)
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
כל חיי לא אחזקתי ולא יחזיק...(מאחורי הקלעים אני יגיד שזה מעוד מעצבן אבל בסופו של דבר יוצאים ברווח מיזה)
תקראו בבקשה שוב מה כתבתי.
היא הנותנת.
 

פ.נ

משתמש מקצוען
אבל בסופו של דבר יוצאים ברווח מיזה)
אני יחדד את הדברים.....
אולי זה נותן לך לעקוב אחרי ההוצאות שלך אבל זה לא מונע מימך להישתמש כי באשראי אתה יכול להגיע במינוס ואילו במזומן אלא עם כן אתה מלווה (ואתה לא מלווה על כל מה שבא לך)ואילו באשראי יש לך אותו בהישג יד ואתה יכול להישתמש מתי שבא לך......
לא הייתי אומרת חיסכון...אולי התה יכול להיות יותר עיקבי.....
 

נועה תנוע

משתמש פעיל
הסיבות:
1. מימון הקייטרינג של הברית (ולמה לא בבית כנסת או בסלון הבית) בשווי 12.500 ש"ח
2. חדר ילדים חדש (ולמה לא ארון פשוט מאיקאה) בשווי 35.000 ש"ח
3. עגלת בוגבו לתינוקת החמודה (ולמה לא עגלה פשוטה של חמישית מחיר) בשווי 4500 ש"ח
4. מטבח חדש מבית "איינסייד" בשווי 65.000 ש"ח

בתור אנשים שזוכים ב"ה לתת הרבה הלוואות לאברכים ומשפחות צעירות - כמו שהגדרת (לא גמ"ח רשמי) :
הסיבות שאנשים לוקחים הלוואות הן רבות ומגוונות,
ממש לא כולן "מותרות" מיותרות כמו שהזכרת.
רוב האנשים הנורמליים שאני מכירה לא קונים מטבח חדש באינסייד ולא עגלת בוגבו כשהם חיים "על השקל".
ההסתכלות שלך על כל המושג של הלוואות גמ"ח היא לא מכבדת ולא נכונה.

אם השכן שלי מלווה ממני 5000 ש"ח כדי להתקין בבית מזגנים (כרגע אין אפילו אחד, גרים במרכז), אנחנו שמחים ומודים לה' על הזכות, וכל פעם שחושבים על זה שבזכותנו באה רווחה למשפחה של יהודים טובים- זה השמחה הכי גדולה שיש.
אם חבר של בעלי מבקש הלוואה 1000 ש"ח כדי לקנות לאשתו מתנה לכבוד פסח- אנחנו מרגישים עשירים. עשירים באמת, ולא במטבעות "פושטיים" של שקל או דולר.
זה הכסף האמיתי שלי, שילך איתי תמיד, וגם בקבר. (וההשקעה הכי טובה).

כל האנשים להם הלווינו בחיינו, היו אנשים שזקוקים כרגע לסכום גדול מיכולתם, אבל לא משהו שלא יוכלו להחזיר בחיסכון הגיוני של תקופה לא ארוכה. כאן בדיוק מקומו של הגמ"ח.
הבעיה שהזכרת - היא שאנשים לוקחים הלוואות שאין להם אפשרות ריאלית להחזיר.

אם כולם היו מקפידים לנהוג לפי דברי חז"ל- שמי שמלווה מתוך חוסר ידיעה איך יחזיר- נקרא רשע,
זה היה הפיתרון לבעיה, ולא ביטול אחד העמודים עליהם עומד העולם.

נ.ב. אנחנו בחיים לא שואלים אנשים לשם מה הם צריכים את ההלוואה. לפעמים הם מספרים מעצמם ולפעמים לא.
נ.ב. עוד לא הייתה הלוואה שטרם הוחזרה.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כלל בסיסי בכלכלה הוא:
כסף זול מגדיל צריכה.

לפעמים בנק ישראל משתמש בהורדת הריבית כדי להגדיל את הצריכה.
גמ"ח זה הכסף הכי זול שיש, 0 אחוז ריבית.
ריבית כזו מגדילה את הצריכה.
בדרך כלל לפורפורציות בעיתיות.

אם המחותן היה אומר למחותנו "צר לי אין לי כסף, אם אתה לא מעונין לך תחפש לבנך בחורה אחרת" הוא היה מוריד מדרישותיו.
אבל, עכשיו יאמר לו המחותן "עזוב אותך, אני בקשר מצויין עם אויזפליץ הוא יארגן לך 150000 בלי ריבית"
והרבה יותר קשה להתחמק מזה.

ועם הכסף הזה ממנים עיצוב מפואר לאולם + פרחים אמתיים על כל שלחן.
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
אני יחדד את הדברים.....
אולי זה נותן לך לעקוב אחרי ההוצאות שלך אבל זה לא מונע מימך להישתמש כי באשראי אתה יכול להגיע במינוס ואילו במזומן אלא עם כן אתה מלווה (ואתה לא מלווה על כל מה שבא לך)ואילו באשראי יש לך אותו בהישג יד ואתה יכול להישתמש מתי שבא לך......
לא הייתי אומרת חיסכון...אולי התה יכול להיות יותר עיקבי.....
אחזור שוב.
אנחנו לא ילדים קטנים, ויודעים שעל כל דבר יש גמול. בזה ובבא.
כל הדיבורים היפים, הם כי לא החזקתם כרטיס כזה - לתקופה!
עם הזמן לומדים שכרטיס בכיס לא נחשב "הישג יד" להרבה חשקים ורצונות...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה