"אברך"

מחבר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ראיתי בעיתונות שכתבו על אחד הנפטרים מהמגיפה ר"ל, יהודי תלמיד חכם בן 63, ועיטרוהו בתואר 'האברך'.

שמתי לב שהתואר 'אברך' שתוכנו 'אב בחכמה ורך בשנים' (מקורו במדרש בראשית רבה צ, ג), נתחלק בימינו לשניים:
הליטאים מכנים בו כל 'אב בחכמה' אף אם איננו 'רך בשנים'..
ואילו החסידים מכנים בו כל 'רך בשנים' (נשוי), אף אם איננו 'אב בחכמה'..

האמנם כן?
והאם מאן דהו יודע להצביע על מקורה של טעות זו?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ראיתי בעיתונות שכתבו על אחד הנפטרים מהמגיפה ר"ל, יהודי תלמיד חכם בן 63, ועיטרוהו בתואר 'האברך'.

שמתי לב שהתואר 'אברך' שתוכנו 'אב בחכמה ורך בשנים' (מקורו במדרש בראשית רבה צ, ג), נתחלק בימינו לשניים:
הליטאים מכנים בו כל 'אב בחכמה' אף אם איננו 'רך בשנים'..
ואילו החסידים מכנים בו כל 'רך בשנים' (נשוי), אף אם איננו 'אב בחכמה'..

האמנם כן?
והאם מאן דהו יודע להצביע על מקורה של טעות זו?
האמת שזוהו תואר אירוני - הרי הכל פתוח לפרשנות, למשל - אב בשנים ורך בחכמה;)
מכל מקום, לא נראה לי שדרשה זו היא הפשט המילולי.
מכל מקום 2 - כיום המשמעות היא אחת: בן תורה שלומד בכולל. יתכן ומושאל לעוד קהלים אך באופן מינורי. (לא נראה לי שאי מי יכנה נהג משאית - אברך, החריגה כנראה מתייחסת למהותם של הני דרדקי שמצאו מקומם מחוץ לבית המדרש - יראים ושלמים החרדים לדבר ה'.)
 

מחבר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כיום המשמעות היא אחת: בן תורה שלומד בכולל
אצל הליטאים בלבד.
לא נראה לי שאי מי יכנה נהג משאית - אברך
אצל החסידים - ברור שכן.
כל צעיר בשנים הראשונות לנישואיו נקרא אצל החסידים אברך, לא משנה במה הוא עוסק לפרנסתו, גם אם הוא לא מהני דרדקי שציינת.
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אצל הליטאים בלבד.

אצל החסידים - ברור שכן.
כל צעיר בשנים הראשונות לנישואיו נקרא אצל החסידים אברך, לא משנה במה הוא עוסק לפרנסתו, גם אם הוא מהני דרדקי שציינת.
כפי שציינתי
החריגה כנראה מתייחסת למהותם של הני דרדקי שמצאו מקומם מחוץ לבית המדרש - יראים ושלמים החרדים לדבר ה'
אולי זה מסביר מדוע אצל הליטאים לא נעשתה השאלה זו. כיון שאין לגיטימציה לאברך צעיר שיוצא לעבוד - ממילא אותם שיוצאים לעבוד מיד אחרי החתונה, בדרך כלל (וכמובן שישנם יוצאים מן הכלל) רחוקים מלהיות
יראים ושלמים החרדים לדבר ה'
ובשביל מתי המעט שכן נכנסים להגדרה - לא נוצרה ההשאלה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מכל מקום, לא נראה לי שדרשה זו היא הפשט המילולי.
אכן. הפשט המילולי של 'ויקראו לפניו אברך', היינו שכל אחד שראה אותו קרא 'אברך', כלומר אכרע ברך לפניו ואשתחווה, כפירוש האבן עזרא. או כפירוש התרגום, 'דין אבא למלכא'.
 

מעניינת

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
אצל הליטאים בלבד.

אצל החסידים - ברור שכן.
כל צעיר בשנים הראשונות לנישואיו נקרא אצל החסידים אברך, לא משנה במה הוא עוסק לפרנסתו, גם אם הוא מהני דרדקי שציינת.
פעם שאלתי חסיד כמה אחוז אברכים יש אצלכם בחסידות?
והוא אמר לי אצלנו כולם אברכים!
יש אברכים שלומדים ויש אברכים שעובדים:)
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
פעם שאלתי חסיד כמה אחוז אברכים יש אצלכם בחסידות?
והוא אמר לי אצלנו כולם אברכים!
יש אברכים שלומדים ויש אברכים שעובדים:)
לי קרה סיפור דומה:
פעם שאלו אותי כמה אחוז חכמים יש אצלנו בבנין, עניתי שאצלנו כולם חכמים. יש חכמים עם שכל ויש חכמים בלי שכל.
 

שם שמי

משתמש מקצוען
כן חד משמעית.
בהחלט ביר שישמע משפט כמו 'האברך הזה שבאבניק לא קטן'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמדומני שהמלה 'אברך' התקבלה כתרגום חופשי (לא מילולי) למלה האידישאית 'יונגערמאן', שבה היה מכונה כל צעיר חרדי לאחר נישואיו. בדורנו הרבה מילים עברו מוטאציות מרחיקות לכת...
 

מחבר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כמדומני שהמלה 'אברך' התקבלה כתרגום חופשי (לא מילולי) למלה האידישאית 'יונגערמאן', שבה היה מכונה כל צעיר חרדי לאחר נישואיו. בדורנו הרבה מילים עברו מוטאציות מרחיקות לכת...
אכן כך.
ואני תוהה מהו אם כן התרגום הנכון ל'יונגערמאן'?
(או שנמציא כעת מילה חדשה...:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה