שיתוף - לביקורת היעד נמצא לשמאלך!- מעשיה בכמה פרקים

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כל האברכים העבדקנים, אוכלים מידי פעם את הזקן. המוח מנסה לחשוב, היד מחפשת תעסוקה של מה בכך, הפה מנסה לעכל את בליל המחשבות.

אף אחד לא עושה זאת, באותה שיטתיות כמו הרב שייע שטרנבליך.

אדם כמו ר' שייע שמוחו טרוד במחשבות מעמיקות, זקנו יורד לו כזקן אהרון, אין בעולמו שום תעסוקה חוץ מלרכון על שולחן העץ הכבד, להחליף ספרים מידי פעם ולהנעים זמזום חסידי, מרוב התעמקות ברור שהתרגל לכסוס שיטה אחר שיטה את קצוות זקנו המאפיר.

אין בחור בחסידות מניטשין, שהצליח לתפוס את הספסל בכוך האחורי של בית אוצר הספרים בפאתי בית המדרש, ריק מיושבו הקבוע. "דאס איז דער מתמיד "מסכימים הכל.

גם בטישים היה ר' שייע משתתף ממקומו בירכתיים, מיטיב את אבנטו מטה את אוזנו לדברי אלוקים חיים היוצאים בקדושה מפי הרבי שליט"א שב לרכון עלי ספר, בעוד פיו מזמזם את זמירות השבת ביחד עם אלפי החסידים.

הרבי שליט"א הכיר והוקיר את המתמיד שלו, שלח עד לשולחן האחורי את השיריים ואת הלחיים, משל מסכים עם השתמטותו מהשולחן הטהור גופא.

גבאים באו והתחלפו, רובם ככולם חשבו בהחלט, שחסידות מפוארת כמו מנישטין, לא יכולה להרשות לעצמה ריהוט מיושן כל כך, כאותם ספסל ושולחן עץ כבדים, שיתכן שהגיעו מהשטיבל ברומניה. רצו להחליף במשהו מכובד יותר, אך לא מצאו את השעה שבה לא הסתופף שם ר' שייע על ספריו ועם נעימותיו.

הבינו, שכמו שר' שייע מפאר את בית מדרשם בהתמדתו הנשגבת, כך הספסל והשולחן חבילה אחת הם ביחד עם המתמיד הקדוש.



כשהוטלה על הבחורים השליחות מעם הרבי שליט"א בכבודו ועצמו, שביקש להניח לפני ר' שייע את קריאת הקודש, לא מצאו מי שיבצע את המלאכה.

צעיר בניו בנימין ביינוש, הסכים לבצע את הנתוח שיפריד בין האב ובין ספריו. נעמד על ידו, כחכח קלות לפי אות מוסכם, הניח את הדף נותן לו ליפול על ה'מאור ושמש' הפתוח לפני אביו השקדן.

ר' שייע רק ראה את הכותרת 'קריאת קודש' נאנח קלות ופנה אל בנו "מה עוד פעם בחירות?"

"לא" חייך הבן.

"אז במה מדובר?" התקמט מצחו של המתמיד. זקנו נלפת שוב לכדי לעיסה.

"יש מייצ'ינג אבא." ירה בנימין ביינוש.

המצח נחרש תלמים. הזקן נלפת בין השפתיים. מתאמץ להבין.

"מייצ' וואס? אולי אמרת מניטשין?"

"לא לא." התנדב הרב סויפר הגבאי לעזור לבן הנבוך. "הרבי רוצה שכל החסידים יצטרפו אליו יחד להשלמת הבניין החדש. אז עושים מה שמקובל היום, 'גיוס המונים' ובלע"ז 'מייצ'ינג'. השלב הראשון להירתמות שכולם יבואו לכינוס הגדול בבנייני האומה, לאירוע הזה הרבה' ביקש במיוחד לקרוא לך שתגיע."

"והטיש המיוחד הזה של חסידות מייצ'ינג הזה לא יכול להתקיים פה?!" החווה על שולחנו הטהור.

"הרבה' אמר." סיכם בנו. "נו שוין!". חבש את הכובע ניער שאריות חלה, תפס את ה'מאור ושמש' ומשניות 'טהרות' וקם להתלוות לבנו לארוע הגדול.

המארגנים מתשמשים במילים גבוהות.
'לכונן את בית חיינו'. מכריזה מודעה באותיות של זהב.
'בלבת קודש' צועקת חברתה כשפני הרבי שליט"א אפופי אש מציצים ממנה.
'לעשות רצונך' 'ימין ושמאל תפרוצי'

הצד השווה שבכולם, פרסומת.

הצד השווה בליבו של ר' שייע' זה לעשות רצון צדיק ולקיים בזה מצוות קונו.

נכנסו לאולם עם כל החסידים. כולם מתמהמהים במבואה. מצגת מדהימה מקבלת את פני הבאים. תמונות נעות עם אפקטי תאורה, מאירות עליהם ואליהם פנים. סדרה מיוחדת על בתי המדרש של החסידות עוד מרומניה ועד ימינו. שושלת הצדיקים לבית מניטשין מביטים במבט אוהב, על אלפי חסידים נאמנים הממשיכים את המסורת.

ר' שייע שועט קדימה לא שת ליבו.

לא לעריכה המרהיבה עם המפות הכהות והקנדלברות המוזהבות.

לא למסכי הענק ולמקהלת 'זמרו' הנותנת פרק בשיר, ניגוני מניטשין עתיקי יומין.

מתיישב בפינה לא מסומנת קרוב לשולחן של הצלם, פותח את הספר, מקמר את גבו, מחריש את מצחו ולועס את זקנו עד דק. אין לו אלא עולמו.

כלום לא בא לפתח אוזניו, עד שכולם משתתקים סביבו ובנימין ביינוש מכחכח חרישית. "טאטי?"

מסך ענק נפרס. שמות נדיבי ונגידי החסידות מרצדים בו. תחת שמותם התחייבויות של עשרות אלפים במטבע זר.

מתברר שר' שמחה הגראמעניסט והמנחה קרא בשמו, חרז מקצת שבחו, ועכשיו כולם כולל בני הרבה' ממתינים ליעד שיקח על עצמו, המתמיד של החסידות.

"מה הם רוצים?" מברר.

"כמה אבא יכול לקחת על עצמו להשיג כסף להשלמת בית המדרש החדש." בנימין ביינוש נבוך כוסס את זקנו במבוכה.

"כמה הרבה' רוצה שאני יקח" שואל בתשובה.

"מינימום עשרים אלף" מתערב הרב סויפר מיקרופון בידו.

"שוין! עשרים אלף." מפטיר ר' שייע'. זקנקנו של בנימין ביינוש נשמט בתדהמה.

כולם מתפזרים בסוף, חלקם כבר מתחילים בטלפונים, בעלי המכשירים מחביאים וואטצאפים מתחת לחליפה, שולחים בקשות תמיכה.

רק ר' שייע שוכח את פרשת הכסף שהתחייב ורץ טל פינתו.

הפתעה!

שמזעזעת את גדול השקדנים.

השולחן נעלם גם הספסל.
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
איזה כתיבה!

הדמות ממש מזכירה את אחד מפארי החסידים בחסידותינו שנסתלק לבית עולמו לפני זמן מה.
חוץ מהעובדה שהלה היה מצליח לשכנע את הרבי שעדיף להשאירו מחוץ לבנייני האומה,
או שהרבי לא היה מנסה מלכתחילה.

נחכה להתפחויות.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מעולם לא ידע ר' שייע', שיש בקירבו רגשות כל שהן שקשורות למשהו שלא קשור לעבודת ה'. בוודאי לא לספסל ושולחן.
אבל כבד ירד עליו. אבל כבד, מעץ מלא, ללא ציפוי.

הוא שולח יד אל זקנו, נחוש לחשוב, להשליט שכל. הרב סויפר מקדים אותו:
"ר' שייע', השגת היעד זה עסק רציני, אם אתה רוצה את השולחן בחזרה, אתה חייב להגיע ליעד שלך. אל תפנה לבני משפחה קרובה, כי יש להם יעדים משל עצמם."

ר' שייע' יכול להשיב לסויפר המחוצף, שהוא עוד זוכר את אבא שלו רץ אחריו בישיבה קטנה כדי ששייע' שטרנבליך יואיל להסביר לו פשט בתוספות.

אבל, במקום לענות אפשר לחשוב. הוא רק מפספס את שערות זקנו, הרי רצה לקיים מצוות הרבי לשמה, עכשיו יצטרך לערב נגיעות אישיות.

אם אין על מה לשבת, הרי הוא עומד. חוכך איך ישיג את הכסף. מבטים ימינה ושמאלה, בית אוצר הספרים כבר הפך לחפ"ק, אחיינים צעירים מתקשרים לדודים במונרו ובמונסי. ידע כי עת לעשות לה', אימץ אל ליבו 'חובת הלבבות' ויוצא לרחובה של עיר.

'הפלאפל של ניסו' מכריז השלט, פעם בראש חודש תמוז כמדומהו, קנו לו כאן חצי מנה. זה היה או לפני שנה או לפני חמישים שנה. לך תזכור.

"שלום עליך עליך ר' ניסו" פונה המתמיד למוכר הנלבב. בחור עטור קרקפת, שמלהטט בזריזות מעל קופסאות הסלטים.
"ניסו מת." מעדכן הבחור ביבושת.
"אוי ווי! ברוך דיין האמת." מבכה ר' שייע' את היהודי שהשביר מנות פלאפל לאלפי חסידים.

"ומה אתה בשבילו?"
-"אני לא בשבילו. אני בשבילי." עובד קשה בשביל להרוויח כסף, כדי שאוכל לקנות אופנוע חדש.

ר' שייע' דוחק רגל להשתדלות שנפתחה עבורו מן שמיא.
"ומה תעשה בשמיים עם טוסטוס חדש?! תרכוב בין העננים? אני מציע לך עיסקה שווה פי מיליון."

הבחור עוזב את החמוצים, מעיף מבע ביהודי העבדקן.
"אם תשיג עשרים אלף שקל, יהיה לך זכויות נצח בבניית בית מדרש."

שקט.

הבחור חושב על הדברים היוצאים מלב טהור וכנראה מחלחלים בתוכו כארס של עכנאי.
הוא מושך מאי שם חתיכת נייר, מנגב יד ומצח, שולף פלאפון בגודל שר' שייע' מעולם לא ראה, ומאחורי הכיסוי מוציא שטר של עשרים שקל.

"זה מה יש כבוד הרב. תשמור את העודף לעצמך."

פנה בפחי נפש לאחוריו, פתח את הספר בשער הביטחון, החל תועה ברחובות.
עוד כמה ניסיונות עלו בתוהו, חס על זמנו ההולך ומתמעט ועל היעד כי רחוק הוא ממנו.
המנקה של המקווה אמר שתרם כבר דרך רוזנברג. נהג מונית מזדמן, לא הסכים אפילו לפתוח חלון.
אשר קדוש מהקומה למטה, טען ש"המצב קשה כבוד הרב, שטרנדליך. הבת ל"ע מסתובבת במקומות שה' ירחם."
"מה זה קשור לכסף?"
"המצב קשה הרב שטרנדליך. קשה! אני אומר לך!"

בפחי נפש חזר אל סויפר.

"ר' יוחנן חוס ורחם, דבר עם הרבה' אני עוד אביא את הכסף, אבל בינתיים אני לא מצליח ללמוד בלי השולחן."

ר' יוחנן למרות צרור מפתחותיו, באמת ריחם. רק מה, שאויש הגבאי הנמהר והפזיז יותר, כבר שמח להיפטר מהשולחן, מכר אותו למוכר ענתיקות זקן. יושב בקטמון.


צריך לבדוק עם השולחן עדיין אצלו.
 

פרוגמטי

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
D I G I T A L
אתה כותב מרתק ממש, עם שפה עשירה ומשחקי מילים נפלאים!
ר' שייע' יכול להשיב לסויפר המחוצף, שהוא עוד זוכר את אבא שלו רץ אחריו בישיבה קטנה כדי ששייע' שטרנבליך יואיל להסביר לו פשט בתוספות.
הניסוח קצת תוקע ומצריך לעצור ולחשבן האם האבא היה רץ אחרי הבן או אחרי ר' שייע.
"אני לא בשבילו. אני בשבילי." עובד קשה בשביל להרוויח כסף, כדי שאוכל לקנות אופנוע חדש.
המרכאות באמצע הציטוט.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אתה באמת מציע למישהו אחר להשלים את הסיפור?
הבנתי משום מה שהכול ערוך ומסודר במוחך הקודח.

הכל היה ערוך.
הדמות.
הקונפליט עם המייצ'ינג
ההתנכרות של הגבאים.

אבל ר' שייע, בסופו של דבר יצור כל כך אפור בענייני העולם הזה,שפשוט לא מתאים לו להיכנס להרפתקאות שאני חושב שיצליחו להציל אותו מהסבך.

רעיונות מקוריים יתקבלו בברכה.
מי שמעוניין: שוט!
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
אבל ר' שייע, בסופו של דבר יצור כל כך אפור בענייני העולם הזה,
צודק, יצרת דמות פרושה וקמאית שאי אפשר להלביש לה, שטויות מהעידן הנוכחי.
האמת שאני בכלל לא הבנתי למה הוא דרך בבניני האומה מלכתחילה.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
צודק, יצרת דמות פרושה וקמאית שאי אפשר להלביש לה, שטויות מהעידן הנוכחי.
האמת שאני בכלל לא הבנתי למה הוא דרך בבניני האומה מלכתחילה.
איזה מן חסיד מודרני אתה.
בבעלזא בנו הרבעס' את הבית מדרש במו ידיהם.
(מעשה שזכור לי מילדותי)
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
בבעלזא קראו לחסידים מן הזן שתיארת 'יושבים', על שם שנהגו לשבת רוב ימות השנה בחצר הקודש,
רק לעיתים נזכרו לבקר בבית.

והיות
הדמות ממש מזכירה את אחד מפארי החסידים בחסידותינו
היה קשה לי לזרום עם הסיפור.
 
נערך לאחרונה ב:

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בבעלזא קראו לחסידים מן הזן שתיארת 'יושבים', על שם שנהגו לשבת רוב ימות השנה בחצר הקודש,
רק לעיתים נזכרו לבקר בבית.

והיות

היה קשה לי לזרום עם הסיפור.

לך תדע מה ה'פרוש' שאתה מכיר מחביא מתחת לבקיטשע.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בכולופן. נכנעתי.
כדי לא לפגוע בתמימותם הזכה של ששת קוראי הנאמנים. @הדוויג שים לב
התחלתי לטוות מחדש את ההרחשויות המדויקות של המעשייה.
אשתדל לא לפגוע בסגנון שהנחה אותי.
(מעשייה, כבר אמרנו?)
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה