מידע שימושי בעניין השידוכים

  • פותח הנושא mat
  • פורסם בתאריך

חוי חרצית

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
יש מאמר חז"ל שאומר "40 יום קודם יצירת הוולד, בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני" שזה אומר שלכל אחד יבוא השידוך שלו, במילים אחרות - יורדים לעולם מספר שווה של בנים ובנות ואין מצב כזה של עודף

מי משלם ? ההורים של הבנים או ההורים של הבנות ?


שוב, לא אמרתי שלא קים השידוך, אבל בגילאים מבוגרים פתאום אפשר לראות התפשרויות מרחיקות לכת בנושא.
מי אמר שהקב''ה החליט שהשידוך חיב להוולד באותה קהילה?
עובדתית, הפער קים ויש חסר- בליטאים בבחורים ,ובחסידים בבחורות...


ועל השאלה מי משלם, בחסידים יש בכלל קוים אחרים בכל הנושא של דירה לזוג
אבל בהחלט מצויה תופעה שהורי הבחור ''קונים בחורה'', מה שאצל הליטאים נדיר עד בלתי קים
 

חוי חרצית

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
זה דבר קשה לבקש, בגלל הבדלי מנהגים ומנטליות והנהגות...

אני חושבת שהקטע החיצוני הוא הכי מהותי
אם כולם היו נראים חיצונית אותו דבר,
היו מוצאים שאין הבדלים מהותיים עד כדי כך בהשקפה... ומה שכן קים, יכול להסתדר ...
 

loving music

משתמש מקצוען
זה דבר קשה לבקש, בגלל הבדלי מנהגים ומנטליות והנהגות...
לכן כתבתי לו רק, תרחיש דמיוני שלא יתממש בעשור הקרוב...
לפעמים בנות ליטאיות נתקעות בגלל הכסף. גם זה יפתר.
אמן
ובואו נשאיר קצת מקום לאמונה שלפעמים (תמיד!) בנות ליטאיות (וגם בנים ליטאים. ובנות ובנים חסידים) נתקעות ונתקעים כי כך נגזר עליהם
 

נחמד לעזור

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עובדתית, הפער קים ויש חסר- בליטאים בבחורים ,ובחסידים בבחורות...
אין דבר כזה
בציבור החסידי, אצל ה'עמך' לא קיימת כמעט תופעה "לשלם" על בחור ובוודאי שלא להיפך
לפעמים יש פער סמלי יחסית בין המחותנים של עשרים אלף-שלושים אלף שקל לכאן או לכאן
במקרים קיצוניים הפער יכול להגיע גם למאה אלף שקל, אבל אף משפחה רגילה לא תשלם מאות אלפי שקלים לא על בן ולא על בת.
ויש את ה'גבירים' כמובן שתמיד ישלמו, אבל מי שיש לא אז למה לא
ואין בכלל מקום להשוות בהיקף התופעה של בנות בציבור הליטאי לבחורים מבוגרים בציבור החסידי
 

ישראלה ישראלי

משתמש סופר מקצוען
מעניין עניין רב הבנות והבנים
לא ידעתי שלעדה יש אופציה לעשות שינוי בטבע (הרי כפי שידוע לי שלכל ילוד יש לו 50% סיכוי להיות בן וסיכויים דומים להיות בת)
ועוד
כ"כ הרבה פעמים ניסו לצאת נגד ענין הדרישות הכספיות. מה כאן הרעיון החדש כדי שהפעם זה יצלח?
 

דיתי חן

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
קרובת משפחה שלי שדכנית מטעם הארגון הנ"ל.
אחד הקשיים הגדולים שהיא מתארת -
אנשים מביאים פרטים מטושטשים/חלקיים וכו.
למשל -
היא הציעה בחור שהיה רשום עליו שהוא חצי חצי,
לבחורה עם פרטים ממש תואמים.
לאחר שהציעה -
התברר שבנוסף - הבית מפורק על רקע לא פשוט
והבחור גר בבית משפחה של חבר או משהו.
זה משנה את כל התמונה, וחבל:(
היא די התייאשה מהתוכנה,
למרות שהתוכנה עצמה בנויה מצוין!
אבל הפרטים לא מושלמים,
והיא לא יכולה לעבוד בצורה כזאת.

מה שבאתי לומר -
לפחות עם השדכן/ית
תהיו גלויים וכנים,
מאד קשה אחרת.
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
ועוד בעיה גדולה לדעתי בזה
שמתקשר אבא לתת פרטים על ביתו הצדיקה אבל האבא מגיע מרקע קצת שונה וביתו כלילת המעלות לדעתו צריכה בחור ישיבה לתפארה, כי באמת ביתו ביחס למקום והרקע שממנה הוא מגיע צדיקה,
אבל ביתו הצדקנית ליד בחור ישיבה שמגיע מרקע תורני ממש ממש לא מתאים (ובכוונה אני לא מפרט, וד"ל)
סוף דבר שבשביל להציע הצעות צריך מינימום של היכרות עם המשפחה המדוברת
וא"א להסתמך רק על הפרטים שמקבלים מההורים או אח/ות של המדוברים
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
למשל המטרה של בחור מחתונה זה לקחת ולקחת כמה שיותר טוב. או לקחת את הכי טוב.
הצפיות הם שהבחורה תהיה כמה שיותר מושלמת תשלם כמה שיותר כסף, וכדומה. כי ככה נמדד מעמדו והצלחתו. ככל שהוא לקח יותר הוא מוצלח יותר.
לאחרונה הייתי מעורב בכמה שידוכים שלא הגיעו לגמר בגלל הענין הכספי. הדרישות הגבוהות של הורי הבחורים. בלי קשר כלל למציאות רק משום שכך רגילים לבקש ואם לא יבקשו זה ישמע שהבחור לא טוב.
למשל, תשובות הורי בחורים:
1. בננו גבוה כ-1.80, הבחורה 1.60 אם הם יתנו 650,000 ש"ח יהיה על מה לדבר, אנחנו הרי מוותרים?! [עוד לא ראיתי נעליים עם עקבים בעלות של 250,000 ש"ח].
2. יש לנו הצעות עם דירות בירו' וב"ב למה שנתפשר על פחות.
3. בחורים פחות טובים מבננו מקבלים 600 לא מגיע לבנן שלנו המיוחד לפחות 650?! [אנחנו ניתן 100 זה מה שאנחנו יכולים]...
ועוד שק של תשובות. זה ממש דוחה מלהציע הצעות...
כל עוד שלא יהיו תקנות ברורות לעניין הכספי לא יעזור שום פרוייקט. יש הרבה שידוכים והצעות אבל לרובם ככולם אין אפשרות לעמוד בדרישות הכספיות. מאיפה יהיה לאברך 650,000 ש"ח כל שנה.
הרי בהל' מופיע שכשהפקיעו את מחירי הדגים גזרו לא לקנות דגים לשבת.

כבר הרבה זמן אני חושבת שחבל שאין אפשרות ללייק של אימוג' בוכה.


המאגרים נמצאים - כל הישיבות והסמינרים.
עיקר הטיפול צריך להתמקד בנושא הכספי המעיק.
תבררו אצל כל השדכנים שזה בעיקר הדבר שמעכב היום מלהציע הצעות.
כמו"כ אם לדבר עם בחור ובחורה על ענינים ערכיים. הדבר הראשון שצריך להבהיר לבחור ולהוריו שנכון שבעבר היה מקובל שהורי בת נותנים יותר כדי שיוכל חתנם להגות בתורה, זה היה כשהמפרנס היה הבעל וכשקיבל ע"ע עול תורה, היה חמיו לוקח העול הכספי עליו כישכר וזבולון, ולא כל אחד זכה לכך.
כיום האשה המפרנסת ולוקחת ע"ע עול שלא כטבעה, ואין סיבה שגם הוריה יפרנסו את הבעל. שלא לדבר על הבדל האיכות בין הבחורים דאז להיום, וד"ל.
אם רוצים באמת לעזור לענין צריך לתקן שכל אחד יחתן רק את עצמו. זה הפתרון הכי הגיוני.
ובזה צריך להשקיע את המוח למצוא פתרון ואמצעיים לזה, שלא יהיה ע"ח הלימוד שאחר החתונה.


יישר כח גדול להרב מאיר גולד ששם את האצבע על הנקודה.
ואכן בגדול הפיתרון שכל אחד יחתן רק את עצמו.
וזה לא יהיה ע"ח הלימוד שאחר החתונה יותר מעכשיו. כי גם עכשיו, אלו שמקבלים את הסכומים ההזויים קונים במרכז, וממילא צריכים לקחת על עצמם משכנתא גדולה, והרי בפחות מזה היו יכולים לקנות בפריפריה בלי לסכן את ההורים שלהם ("לסכן" זה לא מילה שלי, זה מילה של גדולי ישראל. גדולי ישראל כתבו את זה במפורש במכתבם, שהדבר הזה בדרך כלל מביא קרוב לפיקוח נפש ולפעמים פיקוח נפש ממש.)
הבעיה היותר משמעותית היא כפי שכתבתם בהתחלה "הדרישות הגבוהות של הורי הבחורים. בלי קשר כלל למציאות רק משום שכך רגילים לבקש ואם לא יבקשו זה ישמע שהבחור לא טוב...יש לנו הצעות עם דירות בירו' וב"ב למה שנתפשר על פחות...בחורים פחות טובים מבננו מקבלים 600 לא מגיע לבן שלנו המיוחד לפחות 650


ואני אביא כאן ציטוט קצר ממאמר שהתפרסם פעם ביתד נאמן בענין זה, זה לשונו
"האם הכוונה היא לחפש דווקא אנשי עסקים רבי הון? בוודאי שלא. המגמה השלטת אצל היחסנים היא להעדיף את יושבי האהל. ובכן, כשקובעים שמחירו של שידוך ברמה הגיונית ומעלה הוא בשיעור איקס, צריך להיות ברור שהכוונה המוצהרת בכך היא מכירת האב לעבד עולם. אין שום פרשנות אחרת. אסור להסתתר מאחורי שום מליצות משלים או חזיונות. צריך לקרוא לילד בשמו: הצד האחד נותן מה שנותן, והצד השני נותן את רמ"ח אבריו גידיו כליל לעולה. נשאר רק לשבור צלחת ולהצטלם כמחותנים מחוייכים. הסגנון הזה נשמע הגיוני? האם מחירו של אותו כליל מעלות לפי דעתו "נפש תחת נפש"?"
.
במילים אחרות, הרי גם אתה מעדיף להתחתן עם בת תלמיד חכם מאשר עם בת סוחר גדול. וגם אם נאמר שאתה מצדך היית מעדיף להתחתן עם בת סוחר (ונניח שהיתה לך הצעה כזו), האם זה מתיר להביא את מחותנך למצב שגדולי ישראל מעידים שהוא "מביא קרוב לפיקוח נפש ולפעמים פיקוח נפש ממש"? וכי שכחנו את הכתוב "לא תעמוד על דם רעך", "וחי אחיך עמך"? וכמה אנחנו נזהרים בספק ספיקא של אבק רבית, והלא כל עיקרו של איסור רבית הוא משום "וחי אחיך עמך" כמבואר בכתוב, משום שחוב הריבית נושכת את הלווה וממעטת חיותו, ואיך לא נחוש להטיל על אחינו חוב עצום ונורא, אשר גדולי ישראל המה מעידים שהוא "קרוב לפקוח נפש ולפעמים פקוח נפש ממש"!!.
ואם הורים אחרים עושים שלא כהוגן זה מתיר גם לך?
ועל הטענה "שכך רגילים לבקש ואם לא יבקשו זה ישמע שהבחור לא טוב" זה תירוץ רק לזמן הבירורים. אבל אחרי שכבר סגרו את השידוך מה ההצדקה ליטול סכומים הזויים אלו?
והאמת שיש בזה גם בעיה של גזל, כשאדם נותן מתנה מחמת אילוץ ושלא בלב שלם.
אפשר לעיין בכל זה ובדיונים נוספים בהרחבה באתר שלנו או בקונטרס המצורף בקישורים פה למטה.
בעז"ה יש יוזמה בדרך . פרטים יבואו
 

MOM

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ויש גם את העניין שלמרבה הצער אצל חלק מהמגיעים לגיל השידוכים זה הולך כמו מה שקרה אצל מרתא בת בייתוס ה"י.
 

עט הדר

משתמש מקצוען
צריך לתת את הדעת על זה שבציבור הליטאי יש עודף בחורות ובציבור החסידי יש עודף בחורים...
זה לא השוואה מדוייקת
בעוד שהבחורים ה'עודפים' אצל הציבור החסידי הוא בדר"כ כאלו שיותר חלשים
כי בחור טוב, ואפילו טוב סטנדרטי, ייחטף די מהר
ואילו בציבור הליטאי מדובר בבחורות מעולות...
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
@mat
ניכר מהדברים כי נרתמת לסייע במשימת קודש,
אשמח להבין כמה דברים לגבי מאגר המידע והפרטיות.

מה התנאים להעלאת שמות ופרטים למערכת?
האם מתקבלת הסכמת המדובר/ת?
אילו סוגי פרטים היא מכילה/ יכולה להכיל?
 

אלי365

משתמש פעיל
לידיעת כל מי שמתלונן על ההורים ועל הבחורים ועל כולם:
אף אחד לא חייב להתחתן בכל מחיר, והבחירה מסורה לכל אדם אם הוא מציב רף גבוה להתחתן עמו, והבחירה של כל אחת היא אם להסכים לזה, ואם היא תקועה והוא מעונין להיתקע אין מה לעשות.. רק להתפלל.
הבחירה ביד האדם מה יותר נוח לו: לפעמים לוותר יותר קשה מלהתחתן וזה מה שהם עושים.

והתסכול הזה של הסובבים, הוא מין זעם של מידות טובות, לאמור עד מתי נסבול בגלל המשודך הזה, עד מתי תשב צרתו על מצפוננו (שנעשה משהו..) עד מתי נצטרך לרחם עליו ולשפוך עליו פרקי תהילים.
הוא במקום להרגיש אותו ולהכיל אותו על באמת.
 

rew3020

משתמש מקצוען
נראה לי שגררו את הנקודה המאוד חשובה של הרב MAT לסוגיה מעט שונה ( - אם כי אכן קשורה).
הנקודה שהוא העלה זה לא קשור דווקא לכסף.
יש הרבה מאוד רצונות ודרישות של צעירים (והוריהם) לפני נישואין - בצדק רב ובזכות מלאה.

אבל אם המבט היה יותר נכון, יותר תורני, יותר עמוק,
הרי שהם בעצמם היו מעמידים את הדרישות בפרופורציה שונה, ובמקום הראוי והנכון.

כך שהנושא הנכון הוא כלל לא 'האם דרישה פלונית, היא ראויה או לא' או 'איך משנים נורמות חברתיות'
אלא זה נושא של יצירת שינוי אישי שממילא תפתור הרבה מעכבים בשידוכי בני ובנות ישראל.

מקווה שאכן קלעתי לדעת היהודי היקר פותח האשכול.
 

שימיגם

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
ולפי התורה המטרה היא הפוכה לגמרי, המטרה היא לתת
אתה צודק,
אבל אתה מבין שבדור שלנו זו תובנה נחמדה לשמועס' אבל לא מעשית כלל.
ואתה יודע שאני יכול להביא דוגמאות בכל תחומי החיים בציבור החרדי מכאן עד פוניביז'
 

mat

------- Magicode -------
@mat
ניכר מהדברים כי נרתמת לסייע במשימת קודש,
אשמח להבין כמה דברים לגבי מאגר המידע והפרטיות.

מה התנאים להעלאת שמות ופרטים למערכת?
האם מתקבלת הסכמת המדובר/ת?
אילו סוגי פרטים היא מכילה/ יכולה להכיל?

אני לא יודע הכל.
אני פועל שנציג של הארגון יענה לכם על השאלות.
ובפרוג לוקח זמן עד שמאשרים לניק חדש להגיב.

ממה שאני שמעתי ההורים רושמים את הבחור למאגר.
זה מגיע כטופס הרשמה שמקבלים בסמינר או בישיבה.

היה כנס שבוע שעבר שהייתי בו הכנס היה מיועד לראשי הישיבות הגדולות וגדולי ישראל דרשו מראשי הישיבות. לפעול כדי שהבחורים בישיבות שלהם ירשמו למאגר.


resized_DSC_4972-78.jpg
 
נערך לאחרונה ב:

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
לידיעת כל מי שמתלונן על ההורים ועל הבחורים ועל כולם:
אף אחד לא חייב להתחתן בכל מחיר, והבחירה מסורה לכל אדם אם הוא מציב רף גבוה להתחתן עמו, והבחירה של כל אחת היא אם להסכים לזה, ואם היא תקועה והוא מעונין להיתקע אין מה לעשות.. רק להתפלל.
הבחירה ביד האדם מה יותר נוח לו: לפעמים לוותר יותר קשה מלהתחתן וזה מה שהם עושים.

והתסכול הזה של הסובבים, הוא מין זעם של מידות טובות, לאמור עד מתי נסבול בגלל המשודך הזה, עד מתי תשב צרתו על מצפוננו (שנעשה משהו..) עד מתי נצטרך לרחם עליו ולשפוך עליו פרקי תהילים.
הוא במקום להרגיש אותו ולהכיל אותו על באמת.
הבחירה מסורה לכל אדם, אם ליהנות מ"סעודה שאינה מספקת לבעליה" (בלשון המעטה), שיש בזה משום גזל כמבואר ברמב"ם,
וכן אם לקיים "לא תעמוד על דם רעך", "וחי אחיך עמך", "ואהבת לרעך כמוך", "ומבשרך לא תתעלם" וכו' וכו', וכפי שמבואר ברמב"ם, שהמעלים עיניו מפדיון שבויים עובר בכל הנ"ל ועוד, משום שהדבר קרוב לפקוח נפש. וגם כאן גדולי ישראל כולם מעידים ש"הדבר קרוב לפיקוח נפש ולפעמים פיקוח נפש ממש", ועל אחת כמה וכמה מי שלא רק "מעלים עיניו" אלא גורם לזה.
כמובן לא צריכים לקחת את זה למקום של תלונות ותסכול אלא למקום של יוזמה לעשות שינוי, וכפי שהורו גדולי ישראל.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה