שיתוף - לביקורת תחלואי גפן פוריה

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ב״ה.


A441167E-705F-4DB5-8C78-55AAB102DC0A.jpeg


במנחה של יום הכיפורים (ובהזדמנויות נוספות) אנו אומרים את הפיוט המופיע תחת הכותרת 'חטאנו צורנו, סלח לנו יוצרנו'. מדובר בפיוט (או אולי ״פיעוט״ - הוא מוכר גם כ״סליחות לתחלואי ילדים ר״ל״) עם מבנה מעניין הדורש הסבר:

בכל בית מבתי הפיוט, אנו מבקשים רחמים בזכות אבות. אך ברוב הבתים (מלבד א ו-ב) מבקשים בזכות שתי דמויות, כשהדמות הראשונה מופיעה ברמז, והדמות השניה במפורש:

בית א: מסתיים ב'עננו כשענית לאברהם אבינו בהר המוריה'.

בית ב: מסתיים ב'עננו כשענית לאבותינו על ים סוף'.

בית ג: מתחיל ברמז לאברהם אבינו (על פי ישעיה נ"א), ומסתיים ביהושע בגלגל (מדוע אברהם מוזכר בפיוט פעמיים?)

בית ד: מתחיל ברמז ליצחק אבינו, ומסתיים בשמואל במצפה.

בית ה: מתחיל ברמז ליעקב אבינו, ומסתיים באליהו בהר הכרמל.

בית ו: מתחיל ברמז למשה רבינו, ומסתיים ביונה במעי הדגה.

בית ז: מתחיל ברמז לאהרן הכהן, מסתיים בדוד ושלמה בנו בירושלים.

אז מהי כוונת המשורר?

***

ונראה לבאר, בהקדים:
סיומי הבתים אינם באים לזכות אבות. הם כנגד שבע הברכות שבמשנה "סדר תעניות כיצד". בראשונה אומר מי שענה לאברהם אבינו בהר המוריה הוא יענה אתכם וישמע קול צעקתכם וחותם גואל ישראל. בשניה מי שענה לאבותינו על ים סוף.. זוכר הנשכחות. בשלישית יהושע בגלגל שומע תרועה. ברביעית שמואל במצפה שומע צעקה. בחמישית אליהו בהר הכרמל שומע תפילה. בשישית יונה במעי הדגה העונה בעת צרה, בשביעית דוד ושלמה בירושלים.. המרחם על הארץ.

ניתן לראות באריכות במפרשים שם החל מהפשטנים, שאין זו הזכרת זכות אבות אלא הזכרת סוגים שונים של תפילה. תפילה, צעקה, תפילה בעת צרה, ממעמקים, תפילה לעני, זכרונות, שופרות וכיו"ב.
מדוע נבחרו דווקא אלו ומה פשר הסדר כל זה יש הרחבה רבה במפרשים שם.


לעומת זאת הפתיחים אכן נועדו לבקש על זכות אבות:

החל מהגפן שבבית הראשון - "גפן ממצרים תסיע.. מה הגפן היא חיה ונשענת על עצים מתים, כך ישראל הם חיים וקיימים ונשענין על המתים אלו האבות".

דגלים שבבית שני - "באותותם לבית אבותם..." ובכמה מקומות מצאנו הזכרת זכות אבות לעניין הדגלים. ויש קשר גם לגפן שבבית ראשון: "מה הגפן הזו אין נוטעין אותה ערבוביא אלא שורות שורות כך ישראל הם דגלים דגלים הה"ד איש על דגלו באותות לבית אבותם".

ולאחר מכן זכות אבות של אבות האומה. ראשית אברהם יצחק ויעקב ולאחר מכן משה ואהרן. שמוזכרים פעמים רבות כהמשך זכות אבות לאחר אברהם יצחק ויעקב.

כמו למשל על הפסוקים בויקרא: וזכרתי את בריתי יעקב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם, ומיד וזכרתי להם ברית ראשונים "חזר לומר וזכרתי להם ברית ראשונים. לכלול בכאן זכות משה ואהרן".
"סמ"ך אלו ישראל שסומכין תמיד להן זכות אבותיהם, אברהם יצחק ויעקב משה ואהרן".

כך גם ברש"י ירמיהו: "ומדרש אגדה שתמה זכות אבות ואמהות. אין האדם - זכות משה שנאמר בו ענו מכל האדם..."


***

לתוספת חידוד ודיוק אפשר לומר שהפייטן סמך את בתיו על הגפן שבבית הראשון "תחלואי גפן פוריה" (ובפרט שאת הגפן הוא לא היה צריך להכניס מצד סדר הא"ב... כמו שהיה אפשר לומר לעניין הדגלים):

בית שני "דגלי עם חשוף" כאמור - "מה גפן זו עשויה הנטיעה בכרם שורות אף ישראל עשוים דגלים דגלים".

בית שלישי - חמישי האבות, כאמור "מה הגפן היא חיה ונשענת על עצים מתים, כך ישראל הם חיים וקיימים ונשענין על המתים אלו האבות".

בית שישי-שביעי משה ואהרן כנדרש "ואלה תולדות אהרן ומשה וגו' זו היא שאמר הכתוב גפן ממצרים תסיע גו'",

ועוד במדרש רבה: כי תשא: "זכור לאברהם וליצחק ולישראל, פתח ר' תנחומא זהו שאמר הכתוב גפן ממצרים תסיע". וישב: "ובגפן שלשה שריגים, משה אהרן ומרים״. חולין צב, ב: ובגפן שלשה שריגים - זה אברהם יצחק ויעקב.

***

ואם רוצים בכל זאת לחפש ולמצוא את הקשר בכל בית מחמשת הבתים הללו בין המוזכר בראשו לבין המוזכר בסופו, אפשר למצוא קשרים, גם אם אין הכרח שלזו הייתה כוונת הפייטן...

אברהם ויהושע - ב"ר חיי שרה נט "אברהם ראש לאבות יהושע ראש למלכות", וכן מצינו שלקח את האות משמה של שרה.

יצחק ושמואל - שניהם אימהותיהן היו עקרות, שניהם הובטחו עוד לפני לידתם, ושניהם נפקדו בפרק אחד: בר"ה נפקדה שרה, בר"ה נפקדה חנה. ועוד בחז"ל: ואתיא פקידה פקידה כתיב בה בחנה כי פקד ה' את חנה וכתיב בה בשרה וה' פקד את שרה, ובשניהם מצאנו את הלשון הנדירה ״הולך וגדל״ (3 בלבד בכל התנ״ך).

יעקב ואליהו - מצינו נדרש: "וזכרתי את בריתי יעקוב". בחמשה מקומות נכתב מלא, ואליהו חסר בחמשה מקומות, יעקב נטל אות משמו של אליהו ערבון שיבוא ויבשר גאולת בניו.

משה ויונה - משה המשוי מהמים ויונה המשיח ממעי הדגה.

אהרן ודוד ושלמה - אהרן הכהן הדמות שמייצגת את המקדש ודוד ושלמה בנו בירושלים - בוני המקדש.


ויה״ר שיתקבלו תפילותינו סליחותינו וכפרתינו לרצון לפני אדון כל:
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בית ג: מתחיל ברמז לאברהם אבינו (על פי ישעיה נ"א), ומסתיים ביהושע בגלגל (מדוע אברהם מוזכר בפיוט פעמיים?)
עוררתני לחשב מסלול מחדש.
תמיד היה ברור לי שמדובר על אברהם אבינו על שם הפסוק הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם, אך במחשבה שניה הפייטן מתכוון לפסוק בָּעֵת הַהִיא אָמַר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ עֲשֵׂה לְךָ חַרְבוֹת צֻרִים וְשׁוּב מֹל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֵׁנִית.
ואכן צריך לנקד צור חצב ולא צור חוצב

מאידך דבריך מוכחים ומחוייבים וצ"ע.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
יישר כחך!
אכן, שורשו של הפיוט קדום ומשמש באמת הרחבה לתפילה שמופיעה בתענית. מעתיק ממש"כ פעם כשנשאלתי על ייחוסו של 'מי שענה' והמשכתי גם לפיוט זה:

לגבי פיוט 'מי שענה' לא מצאתי דברים, נראה שכולם מבינים שהוא קדום מאוד ומבוסס וקרוב מאוד ללשון המשנה בתענית. הוא מחובר לפיוטים קל רחום שמך עשה למען שמך וכו' עננו ה' עננו וכו'. והוא בנוי כמותם בצורת 'ליטאניה' היינו מסר קצר שחוזר על עצמו בכל שורה, ולפעמים הקהל היו עונים את המלים שחוזרות [למשל 'הוא יעננו' או 'לחי העולמים' וכדו']. מצ"ב מגולדשמידט.
למעשה גם הפיוט 'אל נא רפא' וכו' מבוסס על המשנה 'עננו כשענית' וגם הוא כנראה הרחבה של פייטן שגיוון את האמירות שנהגו עוד מזמן המשנה, וכשם שבנוי בעצם כל מפעל הפיוטים. הפזמון 'חטאנו' לכאורה משייך אותו ל'פיוטי חטאנו' שחולקים מקום לעצמם, אך נראה שה'חטאנו' הוא שיבוץ לא מקורי ומאוחר, כי כבר יש כאן מעין פזמון 'עננו כשענית...' ולכן זה רק פזמון משני.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ואכן צריך לנקד צור חצב ולא צור חוצב

ולפי זה ה"תגל" הולך על הגבעה, ודו"ק.

אכן, שורשו של הפיוט קדום ומשמש באמת הרחבה לתפילה שמופיעה בתענית. מעתיק ממש"כ פעם כשנשאלתי על ייחוסו של 'מי שענה' והמשכתי גם לפיוט זה:

לגבי פיוט 'מי שענה' לא מצאתי דברים, נראה שכולם מבינים שהוא קדום מאוד ומבוסס וקרוב מאוד ללשון המשנה בתענית. הוא מחובר לפיוטים קל רחום שמך עשה למען שמך וכו' עננו ה' עננו וכו'. והוא בנוי כמותם בצורת 'ליטאניה' היינו מסר קצר שחוזר על עצמו בכל שורה, ולפעמים הקהל היו עונים את המלים שחוזרות [למשל 'הוא יעננו' או 'לחי העולמים' וכדו']. מצ"ב מגולדשמידט.
למעשה גם הפיוט 'אל נא רפא' וכו' מבוסס על המשנה 'עננו כשענית' וגם הוא כנראה הרחבה של פייטן שגיוון את האמירות שנהגו עוד מזמן המשנה, וכשם שבנוי בעצם כל מפעל הפיוטים. הפזמון 'חטאנו' לכאורה משייך אותו ל'פיוטי חטאנו' שחולקים מקום לעצמם, אך נראה שה'חטאנו' הוא שיבוץ לא מקורי ומאוחר, כי כבר יש כאן מעין פזמון 'עננו כשענית...' ולכן זה רק פזמון משני.

יישר כוח על המידע החשוב.

אכן היה לי כיוון נוסף להסביר את כל הבתים רק על פי הרחבה של הסוגיה שם בתענית, אלא שעדיין לא התבשל כל צרכו:

אם הסיומים הם כנגד הברכות באותה תפילה, שמא חמשת המוזכרים בתחילה הם כנגד פרטים אחרים באותו מעמד תפילה.

זו המשנה:

סֵדֶר תַּעֲנִיּוֹת כֵּיצַד?
מוֹצִיאִין אֶת הַתֵּבָה לִרְחוֹבָהּ שֶׁל עִיר וְנוֹתְנִין אֵפֶר מַקְלֶה עַל גַּבֵּי הַתֵּבָה וּבְרֹאשׁ הַנָּשִׂיא וּבְרֹאשׁ אַב בֵּית דִּין; וְכָל אֶחָד וְאֶחָד נוֹתֵן בְּרֹאשׁוֹ.
הַזָּקֵן שֶׁבָּהֶן אוֹמֵר לִפְנֵיהֶן דִּבְרֵי כִבּוּשִׁין: אַחֵינוּ, לֹא נֶאֱמַר בְּאַנְשֵׁי נִינְוֵה 'וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת שַׂקָּם וְאֶת תַּעֲנִיתָם', אֶלָּא: 'וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת מַעֲשֵׂיהֶם, כִּי שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה'; וּבַקַּבָּלָה הוּא אוֹמֵר: 'וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל בִּגְדֵיכֶם'.

על הראשונה הוא אומר מי שענה את אברהם בהר המוריה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' גואל ישראל על השנייה הוא אומר מי שענה את אבותינו על ים סוף הוא יענה אתכם וישמע קול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' זוכר הנשכחות על השלישית הוא אומר מי שענה את יהושע בגלגל הוא יענה אתכם וישמע קול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' שומע תרועה על הרביעית הוא אומר מי שענה את שמואל במצפה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' שומע צעקה על החמישית הוא אומר מי שענה את אליהו בהר הכרמל הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' שומע תפלה על הששית הוא אומר מי שענה את יונה ממעי הדגה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' העונה בעת צרה על השביעית הוא אומר מי שענה את דוד ואת שלמה בנו בירושלם הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' המרחם על הארץ.

ובכן:

לגבי אפר מקלה, בגמ' דנים האם האפר הוא כנגד אברהם שאמר ואנכי עפר ואפר או כנגד אפרו של יצחק. הרי לנו אברהם ויצחק.

הזקן שבהם אומר דברי כיבושין - מצינו בחז"ל רבות שיעקב נקרא "הזקן" סתם. או כפי שמצינו בגמ' לגבי "רחובה של עיר" - "ולמה יוצאין לרחוב לומר חשבינו כאילו גולין לפניך. ואם גלות אנו חייבין הרי יעקב אבינו גלה שלוש גליות".

ועוד מוסיפים בגמ' שם שאומרים "עננו אלוקי אברהם עננו, עננו אלוקי יצחק עננו, עננו אלוקי יעקב עננו".

שמים את האפר בראש הנשיא ואב בית דין - משה רבינו היה הנשיא הראשון ואהרן הכהן היה אב בית דין (תנחומא שמיני ג עיין שם).

ויש שם ובגמ' עוד פרטים שיכולים להתאים (תיבה כנגד מזבח, אפר כנגד ענווה, בכל ברכה אומרים תקעו בני אהרן תקעו הריעו בני אהרן הריעו. ועוד) והמעיין יבחר.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יפה מאד!
כמובן שאין צורך לתלות תילי תילים של דקדוקים בפיוט שצריך להיות על סדר הא' ב' עם חרוזים שקולים, אבל בהחלט שיש כאן חידושים מרעננים.
מתחיל ברמז לאברהם אבינו (על פי ישעיה נ"א),
ועל פי הגמרא ביבמות סד. 'אברהם ושרה טומטמין היו, שנאמר 'הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם' [דאל"כ הול"ל 'צור חוצבנו'].
ולפי זה ה"תגל" הולך על הגבעה, ודו"ק.
???

ואי אפשר שלא להזכיר את התהייה האם בדורנו נכון להמשיך ולומר בכל סליחות בה"ב את הסליחות 'לתחלואי ילדים'...
 

אוריצפת

משתמש מקצוען
יפה מאד!
כמובן שאין צורך לתלות תילי תילים של דקדוקים בפיוט שצריך להיות על סדר הא' ב' עם חרוזים שקולים, אבל בהחלט שיש כאן חידושים מרעננים.

ועל פי הגמרא ביבמות סד. 'אברהם ושרה טומטמין היו, שנאמר 'הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם' [דאל"כ הול"ל 'צור חוצבנו'].

???

ואי אפשר שלא להזכיר את התהייה האם בדורנו נכון להמשיך ולומר בכל סליחות בה"ב את הסליחות 'לתחלואי ילדים'...

הכל אצלנו ממשיך מכוח האנרציה. אין בכוחנו לשנות ולא להוסיף ממה שטבעו חכמים שלפנינו.
יתכן שה'ילדים' שבכל העסק, בימינו תפקידו לעורר את הלבבות. הרי הדבר שהכי קרוב לליבנו הוא הילדים.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
דוקא היום בזמני מגיפה, פיוטים בנושאי תחלואה מתקרבים אלינו.

ובפרט, שבכל בית יש תזכורת לעיקר, שהחיים יהיו חיים של תורה ויר"ש וזה שייך גם שייך, במיוחד בדורנו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  17  פעמים

לוח מודעות

למעלה