דרוש מידע תחושתיות יתר?

טעמו וראו

משתמש פעיל
היום לכל דבר יש שם. ובכן, אודה לכם אם תחכימו אותי - האם לתופעה הבאה יש שם, אולי "תחושתיות יתר", ומה דרכי הטיפול בה.

מדובר על ילד בן תשע שצריך כל הזמן לחוש משהו, בעיקר באצבעותיו. בעבר זה היה כסיסת ציפרניים, מישוש חזק של היבלת וסדיקתה, וכיום זה במישוש שערות הראש, ללא הרף. כעין חיפוש פצעונים על גבי הקרקפת ומישושם. זו הצורה והתדמית שלו, ככה הוא נצפה מבוקר ועד ליל, כאשר אצבעותיו מטיילות ומגרדות מתחת לכיפה - לאורך כל היום כולו. באופן כללי, הילד רגיש ורגשי, בעל רגישות גבוהה בכל תחום.

האם לזאת ייקרא "תחושתיות יתר"? אולי שם אחר? האם יש לכך טיפול כלשהו? אנא, בלי פטפטת, רק מידע יעיל, עדכני, ועדיף מנסיון. תודה רבה
 

חגית קרמר

בניית אתרים ברמה בינלאומית
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
יכול להיות הרבה דברים.
לא נראה לי שמכאן תבוא הישועה.
נראה שצריך אבחון יסודי אצל מרפא בעיסוק.
 

graphics B

משתמש פעיל
בחוסר ויסות חושי יש 3 מצבים שהם לא הויסות הרצוי:
יתר תחושתיות - שומעים ומרגישים הכל בעצמה גבוהה, מגע קשה ולא נעים להם.
תת תחושתיות - מרגישים חלש את החושים, ולכן תמצאו אותם נוגעים בדברים קרים או חמים מידי ולא אכפת להם, להפיך זה נעים להם. מסוגלים להתכרבל בשמיכות צמר צמרריות ו"לא נעימות" וזה מרגיש להם נעים.
חיפוש תחושתי - ילדים של חיפוש נמצאים כל הזמן בחיפוש תחושתי, יחפשו מגע של האנשים סביבם, ינגסו בקרח ע"מ להרגיש את החושים וכו..

הילד שלך נשמע או בתת או בחיפוש תחושתי, השאלה האם את באמת מוצאת בו עוד תסמינים לזה ולאו דוקא בגוף שלו עצמו.
שמיעתי - האם הוא מחפש ווליום גבוהה, או שלא מפריע לו ווליום גבוה,
מגע - מחפש מגע עם אחרים, נעים לו שמחבקים אותו חזק.
וכו..

זה רק ע"מ שתוכלי לדעת האם באמת יש צורך בפניה למרפאה בעיסוק, או שזה סתם תחביב אישי שלו, ולא משהו הדורש טיפול ע"מ לעזור לו.

שיהיה בהצלחה!
 

חגית קרמר

בניית אתרים ברמה בינלאומית
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
זה רק ע"מ שתוכלי לדעת האם באמת יש צורך בפניה למרפאה בעיסוק, או שזה סתם תחביב אישי שלו, ולא משהו הדורש טיפול ע"מ לעזור לו.
זו הצורה והתדמית שלו, ככה הוא נצפה מבוקר ועד ליל, כאשר אצבעותיו מטיילות ומגרדות מתחת לכיפה - לאורך כל היום כולו. באופן כללי, הילד רגיש ורגשי, בעל רגישות גבוהה בכל תחום
 

חחח

משתמש סופר מקצוען
קופצת על האשכול,
רתיעה מחול ברמות הזויות.
כלומר רק מלחשוב על חול נגרמת הרגשת גירוד.
וכן צמרמורות מלשמוע מישהו גורר רגליים על משטח.
ממה זה יכול לנבוע? ואיך מאבחנים אצל אדם מבוגר? והאם יש פתרונות וא"כ מה הם?
 

ש.א.ז.

משתמש פעיל
כמו שכתבו כאן יש שלושה דברים ואני קצת אסביר אותם יותר (מנסיון אישי, אני עם יתר, בעלי עם חסר, ואצל הילדים - חלק תחושתיות רגילה, חלק יתר, חלק חסר, ואחת עם בעיה בוויסות החושי):
אם למשל תעצמו לרגע את העיניים, ותנסו לדמיין את היד שלכם, באיזה מצב היא נמצאת עכשיו, בד"כ תרגישו מיד ותדעו שעכשיו היא מקופלת/נתמכת/מורמת - לפי התנוחה שהיא נמצאת עכשיו, גם בלי לראות אותה, יש לנו בגוף מערכת עצבים שכל הזמן משדרת למח באיזה תנוחה הגוף שלנו נמצא, ואיך ומה הוא מרגיש, וזה נועד בשביל כל מיני דברים, למשל להיזהר לא להיתקע במשהו, להיזהר מחום או מקור ועוד.
- ילד שנולד עם חסר בתחושה, זה כאילו נולד עם עור עבה של פיל (כביכול, לא באמת, רק בשביל להבין את ההרגשה), העצבים של התחושה כאילו מכוסים (תנסו ללכת כל היום עם כפפות צמר ולנסות להרגיש איתם דברים...) בשביל להצליח להרגיש את עצמו הוא כל הזמן מנסה להתחכך, לגעת בכל מיני חומרים ולמשש אותם, הרבה פעמים מכניס דברים לפה כי שם רמת התחושה של האדם היא הכי עדינה וחדה. חום מידי, קור מידי לא תמיד מפריע לו להיפך, הוא מחפש את זה כדי להצליח להרגיש, לפעמים מחפש דווקא את הטעמים החזקים (חריף ומלוח) כדי להרגיש טעם באוכל...
- ילד שנולד עם יתר נולד כאילו עם עור דקיק כמעט בלי הגנה, כל פתקית קטנה בבגד מגרדת לו, התפרים מציקים, גרגירי חול במיטה הוא לא יצליח להירדם, מים מעט יותר חמים בשבילו הם שורפים והוא מרגיש שהוא כמעט מקבל כוויה....
- בעיה בוויסות אני יכולה לתת דוגמא על הילדה שפעם עברה ליד אחיה ובקושי נגעה בו (ראיתי) והיא התחילה לצרוח שחטפה ממנו מכה כואבת, וביום אחר חזרה המומה שירד לה קצת דם מהיד והיא אפילו לא יודעת ממה, לא הרגישה כלום... - בקיצור זה פעם ככה ופעם ככה,
הבשורה הטובה שיש מה לעשות עם זה, יש "דיאטה סנסורית" נדמה לי קוראים לזה, ויש תרגילים לעשות, שיכולים מאוד לשפר את התחושה, העיקר הכי חשוב הוא ללכת לאיבחון בריפוי ועיסוק וכמה שיותר מהר יותר טוב (בין היתר כי בכל קופה יש מס' טיפולים שאפשר לקבל עד גיל מסויים, אח"כ זה פוחת) ובעיקר כי חבל על הילד על כל יום שעובר והוא סובל, וזה בהחלט עלול להשפיע גם על תחומים אחרים בחיים (סתם דוגמא קטנה - ילד שמתחכך הרבה ולכן לא יושב רגוע במקום ולא מצליח להקשיב בשיעור בצורה נורמלית... וההשלכות...).
נקודה נוספת להורים שקוראים כאן ששמעתי פעם שאם עולים על הבעיה בגיל קטן ממש לפעמים ע"י התרגילים אפשר ממש להעביר אותה לגמרי (נדמה לי ששמעתי שעד גיל חמש). אבל גם בגילאים היותר גדולים אפשר מאוד לעזור ולהקל.
והרבה פעמים עצם האיבחון והידיעה שזו הבעיה - עוזרת להבין את הילד ולהקל מהעוצמה.
אני ארשום כאן כמה דברים בתור התחלה, אבל זה ממש לא בתור איבחון וטיפול מסודר כי חייב מישהו מקצועי שיאבחן מדוייק ויתן את הדברים שמתאימים ספציפית!: הדברים מתאימים גם לתחושת יתר וגם לחסר:
חיבוק חזק חזק (עד העצמות;)),
עיסוי עמוק בכל הגוף - כולל בפנים, בידיים בגב, ברגליים, (בבטן עדיף פחות כי לא טוב תחושת יתר בבטן) עדיף על הבוקר זה מרגיע לכל היום - עוד לפני שהילד קם מהמיטה, חוץ מזה אפשר עוד במשך היום כשרואים שהוא לא רגוע - זה מאוד מאוד מרגיע!!!,
לעטוף במגבת אחרי האמבטיה כשרוחב המגבת לאורך הגוף והידיים צמודות לגוף ולגלגל מהודק מסביב לילד ולחבק אותו חזק,
באותו רעיון - לפרוס שמיכה על הריצפה ושהילד ישכב בקצה השמיכה לרוחב עם ידיים צמודות והראש בחוץ, ולגלגל אותו בפנים על הריצפה - הלוך מתעטף וחזור משתחרר.
לקפוץ על מזרון קפיצים או טרמפולינה - הניעור שהגוף מתנער בקפיצות עוזר מאוד מאוד להרגיש את כל הגוף.
כשהאדם מרגיש את עצמו בוויסות הנכון הוא נרגע וזה הרעיון בתרגילים כאן.
יש עוד, זה מה שכרגע אני זוכרת, אבל אל תזניחו, קחו לאיבחון ותתחילו טיפול אם צריך. (ואל תסתמכו רק על מה שכתבתי כאן, כי מאבחן ידע לומר אם אכן יש כאן בעיה, ואם כן להתאים אישית את התרגילים הנכונים והמינון הנכון)
בהצלחה!
 

ש.א.ז.

משתמש פעיל
קופצת על האשכול,
רתיעה מחול ברמות הזויות.
כלומר רק מלחשוב על חול נגרמת הרגשת גירוד.
וכן צמרמורות מלשמוע מישהו גורר רגליים על משטח.
ממה זה יכול לנבוע? ואיך מאבחנים אצל אדם מבוגר? והאם יש פתרונות וא"כ מה הם?
בהחלט נשמע תחושת יתר (מרגישה יותר מידי)
תנסי לראות אם מישהו יכול לעשות לך מסג'ים עמוקים, יכול להיות שזה ירגיע אותך ג"כ,
לגבי איבחון - תנסי לברר בקופ"ח אם יש איבחונים בריפוי בעיסוק גם למבוגרים, ואם יש מה לעשות עם זה עוד.
בהצלחה!
 

ש.א.ז.

משתמש פעיל
היום לכל דבר יש שם. ובכן, אודה לכם אם תחכימו אותי - האם לתופעה הבאה יש שם, אולי "תחושתיות יתר", ומה דרכי הטיפול בה.

מדובר על ילד בן תשע שצריך כל הזמן לחוש משהו, בעיקר באצבעותיו. בעבר זה היה כסיסת ציפרניים, מישוש חזק של היבלת וסדיקתה, וכיום זה במישוש שערות הראש, ללא הרף. כעין חיפוש פצעונים על גבי הקרקפת ומישושם. זו הצורה והתדמית שלו, ככה הוא נצפה מבוקר ועד ליל, כאשר אצבעותיו מטיילות ומגרדות מתחת לכיפה - לאורך כל היום כולו. באופן כללי, הילד רגיש ורגשי, בעל רגישות גבוהה בכל תחום.

האם לזאת ייקרא "תחושתיות יתר"? אולי שם אחר? האם יש לכך טיפול כלשהו? אנא, בלי פטפטת, רק מידע יעיל, עדכני, ועדיף מנסיון. תודה רבה
מה שאת מתארת כאן נשמע חסר בתחושה, ולכן הוא מחפש להרגיש את עצמו, תראי מה כתבתי למעלה.
 

דאבל

משתמש מקצוען
אני פחות חושבת שמדובר ברגישות פיזית.
נשמע לי לחץ פנימי שמתבטא בכל מיני צורות
ויש מספיק סיבות אפשריות לזה
(מניסיון אישי כאחת שהיו לי תקופות של כסיסת ציפורנים, ומישוש שיער,
שחלפו כליל ב"ה ובמבט לאחור יכולה לומר שזה הגיע ממקום רגשי)
 

ש.א.ז.

משתמש פעיל
אני פחות חושבת שמדובר ברגישות פיזית.
נשמע לי לחץ פנימי שמתבטא בכל מיני צורות
ויש מספיק סיבות אפשריות לזה
(מניסיון אישי כאחת שהיו לי תקופות של כסיסת ציפורנים, ומישוש שיער,
שחלפו כליל ב"ה ובמבט לאחור יכולה לומר שזה הגיע ממקום רגשי)
גם זה יתכן, ולכן כתבתי וכתבו כאן עוד, שיש לגשת לאיבחון, ואסביר: באיבחון מקבלים שאלונים גם ההורים וגם המורה/הרב'ה/הגננת למלא, השאלונים בנויים בצורת טבלה עם הרבה דוגמאות מחיי היומיום וצריך לבחור שם את התשובה הנכונה כמה הדוגמא מתאימה לחיי הילד, (לדוגמא: מרבה לטפס על מקומות גבוהים, אין לו סבלנות לחכות לתורו במשחק, נמנע מלשחק בחול, ועוד הרבה שאלות) לאחר מכן יושבים לשיחה עם ההורים ושומעים גם בע"פ, מצליבים מידע ומזינים למחשב את התשובות - כל תשובה שההורים או המוסד הלימודי ענו בשאלון מדורגת במס', ולפי זה התוצאה ממוחשבת ורואים פחות או יותר על מה זה יושב, אם זה נושא של תחושה, או נושא רגשי, או משהו אחר, ולכן בדיוק צריך לגשת לאיבחון, שם מקבלים את התשובות הכי מדוייקות!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה