קורונה קורונה 6 - היתה פטפטת...

מצב
הנושא נעול.

צבי ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
53c91c74-27d3-4d2d-88f9-3a6ee7c07bc0.jpg
 

שנינות

משתמש פעיל
אם לפיד יכול לדבר בגלל פוליטקה מה שהוא רוצה
לנו גם מותר ללכת לחיידר תורה מגנא ומצלא
שתינוקות של בית רבן אינן מבטלין בשביל הוצאת המת, שהרי אין מבטלין אפילו לבנין בית המקדש.
(טור יורה דעה שסא)
אולי אנשים חולים יצומו ביום כיפור וילמדו תורה? הרי תורה מגנא ומצלא?
אולי גם חולי קורונה מאומתים ילכו ללמוד, שהרי תורה מגנא ומצלא?
אולי נתיר לשומעי שיעורי תורה ברכב, לנסוע באדום, שהרי תורה מגנא ומצלא?

ונשמרתם מאד לנפשותיכם. ובמחלוקת הפוסקים, כל מי שיש לו טיפת יראת שמים, מחמיר כשמדובר בדיני נפשות.


להזכירכם. בתחילת חודש אדר היו באיטליה פחות חולים ממה שיש בישראל היום!
 

ש.ר

משתמש פעיל
מגפת הקורונה: ראש הממשלה נתניהו יכנס בשעה 13:30דיון
בנושא הקורונה. אחד הנושאים בדיון יהיה האפשרות להטלת סגר מלא
שייאכף על ידי המשטרה.
 

ש.ר

משתמש פעיל
החולות ה- 307 וה- 308 הן אחיות בנות 14 מטלז-סטון שלומדות בבי"ס 'דרכי שרה' שברחוב בית הדפוס בירושלים.
החולה ה- 309 הוא ילד בן 10 שלומד בת"ת 'דיברות משה' בהר נוף ונסע בהסעה של הת"ת מטלז-סטון לירושלים ובחזרה.
 

דדר

משתמש רשום
מהידברות :

ארגון הבריאות העולמי קורא לאנשים הסובלים מתסמיני נגיף הקורונה להימנע מנטילת תרופות מסוג איבופרופן, ולהעדיף שימוש בכדורים ממשפחת הפרצטמול, כדוגמת אקמול ודקסמול. בישראל, תרופות האיבופרופן הפופולריות הן אדוויל ונורופן.

ההמלצה נמסרה אתמול (שלישי) על ידי דובר הארגון, כריסטיאן לינדמאייר, במהלך מסיבת עיתונאים בז'נבה, וזאת בעקבות דבריו של שר הבריאות הצרפתי, אוליביה וראן. בציוץ בטוויטר בשבת האחרונה, הזהיר וראן כי נטילת תרופות אנטי-דלקתיות, כדוגמת איבופרופן וקורטיזון, עלולות להחמיר את תסמיני מחלת הקורונה: "אם יש לכם חום – קחו פרצטמול". וראן ציין, עם זאת, כי "במידה וכבר התחלתם לקחת תרופות אנטי-דלקתיות, או שאתם בספק – התייעצו עם הרופא שלכם".

אזהרתו של וראן התבססה על מחקר מדעי, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי "לנסט", שהעלה את ההשערה כי תרופות אנטי דלקתיות גורמות להגברתו של אנזים, שעלול להחמיר את השלכות נגיף הקורונה. בהתייחסו לדברים, הדגיש לינדאייר כי הסוגיה נבחנת על ידי מומחי ארגון הבריאות העולמי, כדי לתת הנחיות נוספות. לדבריו, כרגע ההמלצה היא להשתמש בתרופות פרצטמול, אך הארגון יוסיף ויעדכן על כל התפתחות. הוא הוסיף והזהיר, כי אין ליטול איבופרופן ללא מרשם רופא: "אם אנשי מקצוע רושמים איבופרופן, זה כבר נתון לשיקול דעתם".

יודגש, כי שימוש בתרופות פרצטמול צריך להיעשות בהתאם למנה המומלצת, שכן מינון יתר עלול לגרום נזק לכבד.
 

זיסונת

משתמש מקצוען
ראיתי מקודם שהבחורים חוזרים הביתה

והגינות מלאות בילדים ממגזר מסוים ספציפי ש-לו זה לא ייקרה....

מעניין.
אני גרה במקום עם אוכלוסיה חרדית די מגוונת.
כל ילדי התתי"ם ובחורי הישיבות לומדים. אמנם התארגנו בקבוצות של עשר עשר ושומרים על הנחיות משרד הבריאות.
רק בקהילה אחת - לא לומדים.
ביה"ס של כל הקהילות פה סגורים.
 

MOTI.Z

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הדמיות בתלת מימד
המשתמש נחסם
על איזה קהילה מדובר?
כנ"ל אצלנו כל ביה"ס סגורים
 

משה ל.

משתמש צעיר
אם לפיד יכול לדבר בגלל פוליטקה מה שהוא רוצה
לנו גם מותר ללכת לחיידר תורה מגנא ומצלא
שתינוקות של בית רבן אינן מבטלין בשביל הוצאת המת, שהרי אין מבטלין אפילו לבנין בית המקדש.
(טור יורה דעה שסא)
תדעו לכם שאני בהלם מהשיח שמתנהל פה אנשים!!!! תתעוררו!!!!
אני גר בעיר חילונית למהדרין ואין איש!!! ברחוב הגינות סגורות ומגודרות בסרטים של משטרה אין פעילות.
מידי פעם אתה אדםצועד עם כלב...
או הורה עם ילד...
אבל באמת לא הבנתם שזה רציני?????
טירוףףףף השאננות הזו של הציבור שלנו שזה מוציא אותי מהדעת.

דיברתי עכשיו עם ישהו מבני ברק הוא אומר שהגיע היום לבית כנסת שכונתי בשיכון ה'
והיה מפוצץ 80 איש בבית מדרש אחד, ויש שם עוד בנוסף ישהו שהביא רוגלע'ך לציבור, כל אחד ממשמש וממשיך....
חבר'ה אתם לא נורמלייים מה מבקשים ממכם להיזהר כאילו על סמך מה השאננות הזו בשם איזה מצווה? בשם איזה דת??
אתמהה.

כימותו חלילה אנשים בגלל השאננות הזו מה תגידו??
גם לפיד אמר כל מיני שטויות?...........
איזה מין תירוץ זה.
 

מ. י.

משתמש מקצוען
פורסם בפורום אחר וכ"כ מרגש שהייתי חייבת להניח גם כאן:


קורונה,
בזמן שכולם בהיסטריה ושולחים טורים מפחידים ומאיימים, אני יושבת לי על הספה ומחייכת. מחייכת לך בורא עולם.
איך אומר את זה במילים שמשברות אוזן בשר ודם? אתה פשוט גאון!!!!! גאון זה מילה מינייטורית על ידך...
ביננו, העולם הזה צריך להגיע לסיומו, מכל בחינה אפשרית הוא הגיע לתחתית של התחתית. נפשית, רוחנית וגשמית. היה ברור שמשהו חייב כבר לקרוא פה על מנת שאנשים יתאפסו על עצמם. הן בזירה הפוליטית שהשתגעה על כל המוח, הן מבחינה חברתית שהגזענות כבר ממש היתה בלתי נסבלת בה, ולצערי גם בבחינה הרוחנית....הכל הדרדר לתהום.
כולם תהו איך זה יגמר???
אז דיברו על מלחמת גוג ומגוג. משהו ענק. השואה תהיה קטנה על יד זה. אנשים רעדו מפחד. בחלומות ההזויים שלי בלילה הייתי מדמיינת אנשים מתים על הריצפה עשויים עצמות עצמות.
היה דיבור גם על אירען, סוריה, חיזבעללה, חמאס, טילים מחודשים שיגיעו עד ירושלים, פצצות אטום, מה לא????
היה נשמע הגיוני..המשיח צריך לבוא מתוך דרמההה.
אבל אתה יושב שם למעלה וצוחק...מזה צוחק!!!
נראה לכם שאני צריך כאלה דרמות בשביל לשתק אתכם לחלוטין?? שם הכוח שלי נמצא אתם חושבים? אני באפצ'י אחד של בנאדם שאני גורם לו להיות תאוו לאיזה עטלף מתוק גורם למעצמות הכי חזקות בעולם להשתתק דום! אין יוצא ואין בא! אנשים הכן מתים ברחובות אבל בגין מגע פיזי עם בני אדם, הכי פחות דרמטי בעולם. מהדבר הכי טבעי שיש.
זה גאוני, החזרת אותנו למקורות שלנו, חתונות בבתים וברחובות, 20 30 איש, שמחים באמת מכל הלב, בלי שופוני, בלי תפאורה מיוחדת בלי לנקר עיניים. הכנסת את כולנו לבתים, להיות עם משפחתנו, עם הילדים, לתת להם חום ואהבה, להנות מזוגיות יפה. דברים שבמרוץ החיים חלקנו פיספסנו. ככל הנראה את פסח כל עם ישראל יחגגו בביתם, לא יצאו מהארץ, לא ילכו למלונות, סגרת להם את מרכזי הקניות בשביל לקנות את כל הסטים היפים והמרשימים לילדים שילכו איתם בחגים וישוויצו בכל מקום, בצורה מקורית אמרת להם תרגיעו, שבו בבית, תחגגו את החג עם המשפחה אפילו בחלוק נחמד, תקיימו והיגדת לבינך בהידור כי זה מה שאני רוצה מכם!
הרגעת את הדור הכי לא רגוע, עצרת מלכת מרוץ חיים שלא היה כמותו מעולם. והכל בין רגע. בגאונות אדירה!
השבתת את האנשים שיצאו נגד השבת שלך בכל הכוח. ניסו הכל כדי להפוך את מדינת היהודים למדינה חילונית ללא שום זיקה ליהדות. והנה, השבת הכל ישבות, לא תחבורה, לא מקומות בילוי, לא קיוסקים, שבו בבית, מי אתם שתחליטו לחלל שבת ככה בפרהסיה ובכוונה בארצי???
והכי חשוב מהכל, ריבונו של עולם, אני שמחה בשבילך! אין אדם בעולם שלא מכיר בקיומך עכשיו, אין לאף אחד הסבר לזה, איך עטלף קטן שיגע עולם שלם. כולם מבינים מי פה מנהל את העולם, מלכותך מתחילה להתגלות בעוצמה, כי מי שלא מבין שהמשיח כבר עם שתי רגליים פה הוא לא רק עיוור, הוא כסיל וטיפש.
המשיח כאן, ואתה מתגלה אלינו בהדרגה יפיפיה. ואותי זה רק משמח.
נכון שלא כולם יזכו לקבל את פניו, ויכול להיות שאנחנו רק בתחילתה של המגיפה הזו ויהיה פה עוד אסונות קשים לא עלינו, ולא תמיד נחייך לנו ככה על הספה. אבל מה שמעודד זה שהמשיח פה. שאתה פה. ואין רע יורד מלמעלה. הכל פה רקום בצורה יפיפיה לכדי פרוכת מדהימה שתגלה את מלכותך בעולם. וזה הדבר החשוב מכל.
הגיעו הימים שיקויים הפסוק "וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו, ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה"
מחכה בקוצר רוח
 

Mix

משתמש מקצוען
פשוט טירוף
החנויות והרחובות בבני ברק הומות אדם
לא יודעת אם כבר העלו פה את המכתב הזה אבל הוא חשוב מאד


הגאון רבי ישראל לנדא ראש ישיבת 'היכל יצחק' בירושלים, כתב מכתב ארוך מדם ליבו על מגיפת הקורונה המתפשטת בארץ הקודש ומבקש לשמור על הכללים.
מדובר באחד מגדולי ראשי הישיבות הליטאים אמנם מהצעירים אך ישיבתו נמצאת בכותל המזרח של עולם התורה ובמכתב מפורט וראשון מסוגו של גדול בתורה הוא מתריע מפני הבאות.
המכתב נשלח לתלמידי הישיבה והוא מתפרסם לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים'.
תחת הכותרת "קול זעקה גדולה ומרה" מקדים ראש הישיבה ופותח: "המצב כעת הוא שישנם רבים המקפידים ב"ה על ההוראות שנתנו על ידי השלטונות אך רבים אינם מקפידים על כך כלל, בתי כנסת מלאים מפה לפה, אטובוסים צפופים, חוסר הקפדה על כללי הלימוד בישיבות בכוללים, וחנויות הומות אדם ומלאות קונים".
"והנה הדבר הזה הוא חמור מאוד, כאשר אלו שאינם נזהרים עלולים להיות גרם רציחה בשוגג רח"ל, ואפשר שבידיהם הם מפיצים את המגיפה ומדביקים את הוריהם ושכניהם המבוגרים שנמצאים בסכנה גדולה, נעו כעוורים בחוצות, בלי דעת ובלי הבנה מה הם מחוללים במו ידיהם, ואין ספק בדבר שאילו היו האנשים מבינים את חומרת הדברים היו נזהרים ולא נכשלים באיסורים החמורים ביותר בתורה, ולכן חשבתי שמן הראוי להסביר את המצב בו אנו מצויים ואת הדברים הנדרשים מאתנו לעת הזו".

א. הסכנה במגיפת הקורונה

ידוע ומפורסם שאחוז התמותה מהמחלה הוא בין שנים לשלשה וחצי אחוז, אבל זה חלק קטן מהאמת, האמת היא שבמקומות שבהם מערכת הבריאות קרסה התמותה היא בבין ששה לשמונה אחוז!, ואילו במקומות שבהם מערכת הבריאות איתנה ומתפקדת שיעור התמותה הוא פחות מאחוז אחד, גם בסין עצמה בזמן המגיפה היו אחוזים גבוהים מאוד של תמותה במחוז חוביי, ונמוכים מאוד בשאר אזורי המדינה הענקית.
יש לכך כמה סיבות, אבל הסיבה העיקרית היא מאוד פשוטה: החולים הנמצאים במצב קשה זקוקים לטיפול נמרץ עם מכונת הנשמה, כאשר אין מספיק מכונות הם פשוט גוססים למוות נורא בלי שמישהו יכול להועיל להם, וכבר הגיעו תיאורים מאיטליה על אחיות היושבות וממררות בבכי בבתי חולים ואין בידם להושיע.
ומה המצב בארץ? בכל הארץ יש 300 מיטות טיפול נמרץ נשימתי בלבד, והעומס עליהם הוא עצום במשך כל השנה, גם במיטות אשפוז בכלל יש מחסור גדול, וכן ברופאים ואחיות. מספר המיטות לנפש וכן מספר הרופאים והאחיות הם מהנמוכים ביותר בעולם המערבי.! וכל מי שביקר בבתי חולים בארץ בשנים האחרונות יודע את המצב עוד לפני המגיפה, וכ"ש כעת ומה גם שחלק גדל והולך מהרופאים והאחיות נמצאים בבידוד!
לפיכך במידה והיל"ת הדבקה המונית הרי שבמצב בו אלפי חולים זקוקים להנשמה עלולים להראות כאן מחזות מחרידי לב שאף אחד לא רוצה להעלות על דעתו. איך ירגישו המלזלים החכמולגים והמתבדחים למינהם אם יראו את אביהם או דודם שוכב ומתייסר ואין דרך להצילו כי מערכת הרפואה קורסת?! מה יחשבו אותם מחותנים שעקפו את ההוראות והערימו על המשטרה כשיבינו שידיהם שפכו דם?

ב. סכנת ההדבקה

להערכת המומחים כל חולה מדביק בממוצע 2.2 חולים, כל אחד מאלו מדביק 2.2 אחרים וכך בזמן קצר המספרים מזנקים ממה או מאתיים חולים לעשרות אלפים כפי שקרה בכמה מדינות בעולם, אבל וכאן צריך להדגיש דבר גדול ונורא, כל זה הוא ממוצע סטטיסטי, אבל מה המצב בציבור החרדי? האיטלקי או הסיני הממוצע נמצא בבית עם המשפחה בת 4 או 5 נפשות, נוסע לעבודה עובד עם עמיתים בחדר, חמשה, עשרה אנשים, או אפילו מאות אבל במפעלים ענקיים עם אולמות ייצור של אלפי מטרים ורווח בין אדם לאדם. יש לו שני ילדים שלומדים בכתה עם עשרים וחמשה תלמידים בבתי ספר גדולים ומרווחים. אפשר להעריך שבממוצע הוא מגיע למגע קרוב ביום בין עשר למאה איש. ואז אחוז ההדבקה המשוער הוא אכן 2.2
ובציבור החרדי? ניקח לדוגמא אברך עם עם משפחה ילדים כ"י הגר ברמות, מתפלל ב'אהל יוסף' לומד במיר, ובלילה בכולל ערב, עם כמה אנשים הוא מתחכך ביום? ששים שבעים איש בשחרית, מאות! בכולל בבוקר, מאות או עשרות אחרים בכולל אחה"צ! עוד שלושים איש במעריב, ועוד כולל ערב, והילדים בבית? והצפיפות העצומה במסודות הלימוד שלנו? והרי ברור לכל בר דעת שכשאחד מבני הבית נדבק אז כל בני הבית בסכנה קרובה מאוד להידבק ובמשפחות גדולות זה מכפיל את הסכנה פי כמה וכמה, ובעיקר שכל אחד מהם נמצא במקומות צפופים ועמוסי אדם. ואלה נתונים חמורים מאוד שככל הידוע לא נלקחו בחשבון על ידי המומחים שקבעו את ההוראות לציבור הכללי!
אם כל חולה מדביק 2.2 אז בגל הראשון יש 3.2 וכל אחד מהנדבקים מדביק עוד 2.2 ולכן בגל השני יש 8 חולים נמצא שלאחר 12 מחזורי הדבקה בלבד יהיו 4867 חולים, וזה הרבה. אבל אם כל אחד מדביק בגלל הצפיפות 'קצת' יותר = 3.5 אנשים למשל, הרי שלאחר 12 מחזורי הדבקה יהיו 430000 ארבע מאות ושלושים אלף חולים! כמעט פי מאה!! ושוב: זה חשש גדול שכנראה לא נלקח בחשבון ע"י המומחים המסתכלים על כלל הציבור.
זה אומר שהמצב אצלנו גרוע ומסוכן במיוחד, פיקוח נפש דרבים כפשוטו, זה אומר שבלי אמצעי הזהירות הנדרשים המגיפה עלולה להתפרץ בציבור שלנו במספרים גדולים בהרבה ממה שראינו בחו"ל, קשה לתאר במילים את גודל הסכנה העומדת לפתחנו, קשה לתאר במילים את החומרה הנוראה של זלזול בהנחיות.
גדולי ישראל ובראשם מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א הורו על המשך הלימודים במוסדות התורה, למרות הסכנה, כי הסכנה בהעדר לימוד התורה חמורה יותר, ודבריהם דברות אש, כיוצאים מפי הגבורה, כלל ישראל מסר נפשו תמיד על התורה ויעשה את זה גם בעתיד בע"ה, אבל הם גם הורו על הנחיות זהירות נדרשות, ברורות ומפורשות, והזלזול בהנחיות האלו הוא חמור ומסוכן מאוד מאוד.

ג. המשבר הכלכלי

מגיפת הקורונה גרמה למשבר כלכלי בכל העולם וגם בארץ, ענפים שלמים של פרנסה נסגרו לחדשים ארוכים וכל העולם כולו נכנס לתקופה שאין איש יודע מתי היא תסתיים, ברחמי ה' הדבר קרה בתקופה בה המצב הכלכלי בארץ טוב, והשלטונות ערוכים למשבר, יש דמי אבטלה לכל השכירים שעזבו את עבודתם, ומן הסתם בימים הקרובים יהיו גם פתרונות לעצמאים.
אבל אף אחד לא מתכוון לתת דמי אבטלה לאברכים שלא יקבלו מלגות! וגם לא לנשים שלא דיווחו על הכנסותיהם, מוסדות התורה עומדים כולם בחשש גדול מהעתיד, כאשר לא נראה באופק מקור שיחזיק את עשרות אלפי האברכים, הנתמכים על ידי הנדיבים הגדולים בחו"ל שכעת חלק גדול מהם במצב כלכלי קשה ואינם יכולים יותר לתמוך וזה מצטרף לקיצוץ הגדול בתקציבי הממשלה לישיבות, שקשה לראות מתי יתוקן וזה מצטרף למשבר הכללי במשק ולהפסקה של מקורות פרנסה רבים. שכ"א מהם פוגע לבסוף במעגלים אחרים המתפרנסים ממנו, וחוזר חלילה.
וזה מחייב כל אדם אחראי לכלכל את מעשיו בתבונה, זה לא הזמן לרכישת סטים מפוארים של שמלות לילדות לפסח! זה לא הזמן לשפץ את הבית, וגם לא להכנס לשום התחייבויות, צריך לצמצם ולרכוש את המינימום הנדרש, ולהיערך בזהירות לתקופה שלפנינו שאין איש בעולם שיודע להאריך את משכה, ואת הזמן שיקח עד תהיה התאוששות כלכלית בע"ה.


ד. התעוררות רוחנית

המשבר הזה מתגלגל אל פיתחנו לאט לאט, יש זמן להתכונן ויש זמן לחשוב, ובעיקר יש זמן להתפלל, לשפוך שיח וזעקה פני שוכן מרום עבור בני ישראל החולים במחלה, ועבור הבריאים שלא יחלו ח"ו, עבור עולם התורה הנמצא בסכנה עצומה שלא היתה כמוה עשרות שנים, ועבור כל אלו מבני ישראל שמטה לחמם נשבר, קומו קיראו אל האלוקים בחזקה אולי ישוב וניחם מחרון אפו בנו. ויגאלנו בגאולה שלימה במהרה.

וזה המקום להעתיק את הוראותיו של מרנא הגרעק"א בעת מגיפת הכולירה שהיתה בזמנו באירופה: גם הזהרתי פעמים הרבה באזהרה אחר אזהרה שיהיו הנהגתם באכילה ושתיה כפי אשר סדרו ואשר שפטו הרופאים להזהר מזה, וירחקו כמטחוי קשת כאילו הם מאכלות אסורות, ולא יעברו על דבריהם אף כמלוא נימא, והעובר על ציווי הרופאים בסדר ההנהגה חוטא לה' במאוד, כי גדול סכנתא מאיסורא, ובפרט במקום סכנה לו ולאחרים שגורם ח"ו התפשטות החולי בעיר וגדול עוונו מנשוא. ליחד לבבם לד' עד אשר לא יבואו ימי הרעה ומורא מפני פחד ד' והדר גאונו לפשפש במעשים לתקן המעוות, לדפוק על פתחי ד' בתפלות ותחנונים ולומר בקיבוץ יום יום ערב ובוקר וצהרים מזמורי תהילים כנדפס בסידורים וכו' ולומר בצבור יום יום ערב ובקר אחר פרשיות התמיד פטום הקטורת וכל הסדר ולהרבות בצדקה המצלת ממיתה ובורא עולם יסיר מאתנו את הצרה הזו ויחון עמו ישראל לחיים חן וחסד ולרחמים ויגאלנו ברחמיו שנית לעיני כל חי.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה