דיזיין ספרינט עם שגיא שריבר: מה זה באמת >>>

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
היי, אז נעלמתי לתקופה קצרה...
ואני מציצה לגיחה :)

בראשון-שני השתתפתי בסדנאת ספרינט דיזיין של שגיא שרייבר
מטעם השמורה & סטארטק & הפורמה
ותודה רבה ל @נעמי. היה מיוחד!

אז לאלו שרוצות לדעת מה היה שם
ולמי שיש בו קצת סקרנות לתהליכים חדשים שתופסים תאוצה בעולם -
בשביל זה אני פה ;)
בסקירה מהירה וממוקדת של 'מה היה שם'.

רק לפני שאתחיל לתאר מה עשינו בפועל,
מה זה דיזיין ספרינט?
למרות שכבר בשם ניצב לו ה'דיזיין' בגאון
דיזיין ספרינט לא קשור לעיצוב. הוא נכלל, גם.
זאת אומרת - אם חשבתם שהסדנא הזו היא טיפים על עיצוב UX-UI
זה ממש לא ככה.

דיזיין ספרינט הוא תהליך בין יומיים לחמישה
בו מריצים יצירת פרוטוטייפ (אב טיפוס) למוצר חדש.
דיזיין ספרינט שם דגש על: דמוקרטיה בקבלת ההחלטות
עירוב של כמה שיותר תחומי מקצוע שונים וכמובן - מהירות.

מה החידוש בדיזיין ספרינט?
כיום, התהליך הותיק והמסורתי של פיתוח מוצר דגיטאלי חדש
מתחיל ברשימת דרישות פוקציונאליות, עובר לאפיון, עיצוב ואז פיתוח.
אחרי שהמוצר מוכן, מוציאים אותו לשוק ומתחילים לקבל פידבקים לטוב ולמוטב
ושוב חוזרים על התהליך - משנים פוקציונאליות, מאפיינים שוב, מפתחים
וחוזר חלילה.

דיזיין ספרינט בא לקצר את התהליך ולחסוך את הכסף:
עוברים את כל התהליך לפני שמוציאים לשוק
ואחרי תיקון הנדרש - יוצאים לבחוץ עם מוצר מושלם.
פחות זמן, פחות כסף ועם תוצר טוב יותר.


נתחיל:
היינו קבוצה של 25-30 נשים שמתעסקות בהייטק
ממנכ"ליות, מארגנות דרך מתכנתות ובודקות מערכות
עד למעצבות UX-UI.

השילוב הזה של קבוצת אנשים שכל אחד מהם עובד תפקיד שונה
הוא חלק מהסוד של דיזיין ספרינט.
התחלקנו ל5 קבוצות, בכל קבוצה היו 2 מעצבות
+ מתכנתות / בודקות מערכות ושאר תפקידים.
כל הקבוצות קיבלו את אותה משימה, ועבדו עליה בנפרד
תוך שימוש בכלים של דיזיין ספרינט.

תכל'ס,ביומיים למדנו דיזיין ספרינט
תוך כדי דיזיין ספרינט. היה מגניב.

המשימה: אתר דרושים חרדי המיועד לעובדות בהייטק.
הכלים: דפים, טושים, סטיקי נוטס, דבק נייר
הדרישות: שיתוף של כל הקבוצה

upload_2019-12-12_23-6-58.png


היות וכל קבוצה עבדה בנפרד
אני מציגה את התוצרים של הקבוצה שלי.

התחלנו משמש אסוציאציות
upload_2019-12-12_23-9-55.png

עברנו ליעדים מדידים והצעות שונות

upload_2019-12-12_23-12-5.png

התדיינו, החלפנו, בחרנו, הצבענו.

עברנו ליצירת פרסונה.

upload_2019-12-12_23-14-4.png

הפרסונה שבחרנו היא בחורציקית שהרגע סיימה את הלימודים
והדמות שיצרנו לה השפיע מאוד על הפתרון שמצאנו.

ניסינו להבין, להזדהות עם הפרסונה
ניתחנו אותה פסיכולוגית. מה היא רוצה, מה היא מחפשת, למה היא עושה את מה שהיא עושה.

הגדרנו בדיוק מה אנחנו עושות:
אנחנו יוצרות פתרון לX ע"י פיתוח של Y
בזמן שהיא עושה Z כדי שהיא תוכל להגשים את השאיפה שלה שהיא W.

ואז יצרנו מפה ובו כל התהליך שהיא עוברת למציאת עבודה.

upload_2019-12-12_23-17-39.png

עד כאן החלק הראשון, של "להבין את הבעיה".
סיימנו יום עמוס בסטיקי נוטס וטושים.

upload_2019-12-12_23-21-8.png


למחרת התחלנו את השלב השני של "להציע פתרונות".
חיפשנו השראות באתרים שונים, אספנו פיצרים שאהבנו,
הדיינו, החלטנו, הצבענו, בחרנו את מה שנראה לנו הכי חשוב.

היות וביום השני הרכב הקבוצות מעט השתנה,
וחלק מהמתכנתות שהיו ביום הראשון עברו לסדנא אחרת
התאחדנו 2 קבוצות לאחת והמשכנו על התוצריים של הקבוצה שלי (או מה שנשאר ממנה...)
ההבדל הקטן שהיה ביננו בשלב הפרסונה גרם לדיונים להפוך לעמוקים יותר וכוללים נושאיים שונים.

ההבדלים:
הפרסונה שלנו הייתה צעירה רווקה שבדיוק סיימה לימודים.
הפרסונה שלהן הייתה צעירה נשואה שכבר חצי שנה בחוץ.
נשמע שזה לא ביג דיל,
אבל ההבדלים האלו הביאו למסקנות שונות והתיישרנו בסוף על הפרסונה הרווקה.

התחלנו לשרטט את התהליך שנחנו רוצות שהפרסונה הצעירה שלנו תעבור
בעולם בו הפיתוח שלנו קיים כמוצר מוגמר ויכול לעזור לה.
זה היה ארוך ומלא דיונים.

upload_2019-12-12_23-28-59.png

בחרנו את השלבים הקריטיים מבחינתנו, שחייבים להיות במערכת
וישבנו כל אחת למס' סקיצות מהירות על מהלך של מס' פיצ'רים שחייבים להיות.
שרטטנו ראפים גסים של וואיייר פריים לשלושה מסכים הכי קריטיים לתהליך
תלינו והתחלנו להשוואות בין התוצרים השונים של כל אחת.

Untitled-1.jpg

בגדול, זה היה די דומה, חוץ מפיצרים שונים שהיו הרעיונות האישיים של כל אחת.
פיצרים כמו המלצות על מקום עבודה ספציפי מאת עובדי החברה (על משרה ספציפית)
או הצעות לתמיכה או פידבק על הקו"ח מהמערכת.
היו עוד המון רעיונות טובים.

השלב השלישי של "להחליט על כיוון"
הקפדנו לשים לב שבכל שלב אנחנו מרגיעים חששות ויוצרים פתרונות ולא בעיות
בחרנו פיצרים שאהבנו, מסכים שאהבנו. וזהו.

נשאר רק שרטוט אחרון של כל מה שבחרנו והחלטנו
בצורה מסודרת ומפורטת. ו- עוברים לפיתוח :)

כאן כבר נגמרו היומיים של סדנא
למרות שדיזיין ספרינט לא עוצר פה.

השלב הרביעי של "להוציא לפיתוח"
אם היינו עובדים "על אמת"
ביום שאחרי היינו עובדים על הפיתוח בהאקתון.
המטרה היא לא ליצור מערכת מאפס,
אלא אב טיפוס שנראה ומרגיש כמו הדבר האמיתי
כזה שאפשר לשים ביד של מישהו והוא יחשוב שזה עובד.

השלב החמישי של "בדיקת שמישות"
עוברים לבדיקת שמישות עם אנשים שדומים לפרסונה
מסיקים מסקנות, מתקנים את הדרוש תיקון.
וזהו. כאן מסתיים הדייזין ספרינט.

תהליך מרתק שמערב את כולם בכל ההחלטות
והדבר תורם המון! לשמוע את כולם, כל אחד מהצד שלו
יוצר דבר נפלא, שכולם מסכימים עליו ומחוברים אליו.

אחרי הדיזיין ספרינט? חוזרים לעבודה.
יושבים על אפיון מלא ועיצוב שלם. ומעבירים לפיתוח רגיל.
מוציאים מוצר שהוא טוב ומוצלח בפחות זמן, כסף וטעויות. :)

עבדנו במשך יומיים סה"כ ועזבנו עם הרגשה של "יש לנו חצי מוצר ביד"
בזמן הסדנא, חוץ מהשלב של איסוף ההשראות,
השתמשנו רק בדפי, טושים, מדבקות וסטיקי נוטס. לא צריך יותר מזה.
השתלטנו על קיר שלם ;)
(בתמונה זה רק היום הראשון...)

upload_2019-12-12_23-55-36.png


****
התוצרים כאן הם כמובן לא להעתקה, אבל אין צורך לכתוב את זה, נכון?

***

היה כיף ודיזיין ספרינט הוא תהליך מרתק שפותח את הראש, ממש.
לא חייב להיות מעצבת UX-UI, או אפילו לסיים את המסלול
זה מתאים לכל מי שעוסקת בהייטק ובמערכות דיגיטליות.

ההמלצה שלי, אם בחרתם ללמוד דיזיין ספרינט
תעשו את זה בלייב ולא דרך קורס דיגיטלי
זו חוויה שונה לחלוטין.

מקווה שהסברתי מספיק טוב מה זה דיזיין ספרינט
למול שיעור בUX-UI
אם יש שאלות - בשמחה.

***

מי שפגשתי במציאות והיא כאן בפורום-
השמיעי קול :)
 

סיון

המניפה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
@EPaP את חזקה את. יו קנואו? ; )
אני ממרקרת לי לקרוא במוצש בע"ה ולחזור להגיב.

ונראה לי אנחנו צריכים להתאגד כאן לשלוח אותך לכל מיני נקודות מקצועיות ומעניינות אחרי כאלו סקירות שוות.
 

נעמי.

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי DIP
UX UI
D I G I T A L
@EPaP את חזקה את. יו קנואו? ; )
אני ממרקרת לי לקרוא במוצש בע"ה ולחזור להגיב.

ונראה לי אנחנו צריכים להתאגד כאן לשלוח אותך לכל מיני נקודות מקצועיות ומעניינות אחרי כאלו סקירות שוות.
כנ"ל :)
 

Rocket Studio

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
הי אפרת וד״ש,
לא הכרנו שם אז מזל שיש את פה:)
גמעתי בשקיקה את התאור והסיכום המדהים (שלא לדבר על על התמונות המרהיבות:)
מצטרפת להמלצות. כלי מדהים ויישים עם תוצאות מוכחות לקיצור וייעול תהליכים
אישית, מרגישה עוד קצת התנסות ותרגול היו מוסיפים
למי שבתחום - מומלץ בחום!
 

srp

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
UX UI
D I G I T A L
הי אפרת וד״ש,
לא הכרנו שם אז מזל שיש את פה:)
גמעתי בשקיקה את התאור והסיכום המדהים (שלא לדבר על על התמונות המרהיבות:)
מצטרפת להמלצות. כלי מדהים ויישים עם תוצאות מוכחות לקיצור וייעול תהליכים
אישית, מרגישה עוד קצת התנסות ותרגול היו מוסיפים
למי שבתחום - מומלץ בחום!
ריקי, גם את היית שם?...
וואו
נשמע שהייתן קבוצה תותחית!
אפרתת סקירה שווה! חבל שלא יכלתי להיות גם....:-/
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
וואו, איזה כיף עשיתם!!
ממש רציתי לבוא,
למרות ואולי בגלל שכבר הייתי בסדנה כזו,
וידעתי כמה כיף זה הולך להיות....

מה אתן הולכות לעשות עם התוצר שהגעתן אליו?
זה מוצר שהשמורה רוצות לפתח?
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
היי, אז נעלמתי לתקופה קצרה...
ואני מציצה לגיחה :)

בראשון-שני השתתפתי בסדנאת ספרינט דיזיין של שגיא שרייבר
מטעם השמורה & סטארטק & הפורמה
ותודה רבה ל @נעמי. היה מיוחד!

אז לאלו שרוצות לדעת מה היה שם
ולמי שיש בו קצת סקרנות לתהליכים חדשים שתופסים תאוצה בעולם -
בשביל זה אני פה ;)
בסקירה מהירה וממוקדת של 'מה היה שם'.

רק לפני שאתחיל לתאר מה עשינו בפועל,
מה זה דיזיין ספרינט?
למרות שכבר בשם ניצב לו ה'דיזיין' בגאון
דיזיין ספרינט לא קשור לעיצוב. הוא נכלל, גם.
זאת אומרת - אם חשבתם שהסדנא הזו היא טיפים על עיצוב UX-UI
זה ממש לא ככה.

דיזיין ספרינט הוא תהליך בין יומיים לחמישה
בו מריצים יצירת פרוטוטייפ (אב טיפוס) למוצר חדש.
דיזיין ספרינט שם דגש על: דמוקרטיה בקבלת ההחלטות
עירוב של כמה שיותר תחומי מקצוע שונים וכמובן - מהירות.

מה החידוש בדיזיין ספרינט?
כיום, התהליך הותיק והמסורתי של פיתוח מוצר דגיטאלי חדש
מתחיל ברשימת דרישות פוקציונאליות, עובר לאפיון, עיצוב ואז פיתוח.
אחרי שהמוצר מוכן, מוציאים אותו לשוק ומתחילים לקבל פידבקים לטוב ולמוטב
ושוב חוזרים על התהליך - משנים פוקציונאליות, מאפיינים שוב, מפתחים
וחוזר חלילה.

דיזיין ספרינט בא לקצר את התהליך ולחסוך את הכסף:
עוברים את כל התהליך לפני שמוציאים לשוק
ואחרי תיקון הנדרש - יוצאים לבחוץ עם מוצר מושלם.
פחות זמן, פחות כסף ועם תוצר טוב יותר.

...

@EPaP תודה על הסקירה!

למי שפחות מכיר,
למה קוראים לזה DESIGN SPRINT?

Design - מתייחס למתודולוגיית ה- Design Thinking = חשיבה עיצובית.


שזה בעצם אימוץ צורת ושיטות החשיבה של מעצבים, כדרך למציאת פתרונות יצירתיים לבעיות, גם כאלה שלא בהכרח קשורות לעולם העיצוב הגרפי או ההייטק.

סדנאות אלו מבוקשות כיום בארגונים רבים, המעוניינים לייעל ולשפר את השירות, ולהבין היכן הם יכולים להיות טובים יותר. כגון: מוקדי שירות, משרדי ממשלה, ועוד.

מאמר שמסביר מאוד יפה, ומביא דוגמאות מהחיים:
https://www.interaction-design.org/...t-is-design-thinking-and-why-is-it-so-popular

Sprint = ריצה מהירה / פרק זמן קצר,
מונח נפוץ בלקסיקון האג'ילי (מלשון Agile = זריז)
המגדיר בעצם תקופה קצרה של עבודה על מוצר - כלומר, ריצה מהירה ליעד.


מה גוגל עשו?
לקחו את כלי ה- Design Thinking, וריכזו אותו לתוך תהליך מובנה של 5 שלבים.
התהליך אחלה ממש למימוש בחברות תוכנה שעובדות בצורה אג'ילית ולכל מי שרוצה לקצר תהליכים.

אגב, @EPaP, גם בתהליך הדיזיין ספרינט ניתן ואף רצוי, כאשר יש צורך, לחזור לשלב מסויים, למרות שכבר היינו בו, לצורך שיפור המוצר / הפתרון.
זהו לא תהליך ליניארי בהכרח.

בנוסף, מעבר לאנשי המקצוע המגוונים - ניתן ואף מומלץ לשלב נציגים מקהל היעד,
מה שיכול להעצים ולדייק את הצרכים שלו, כאשר אתם שומעים אותו מכלי ראשון.
ולפעמים יביא זוויות ונקודות שלא חשבתם עליהן..

פעמים רבות עורכים סדנה של DESIGN THINKING של יום אחד יחד עם קהל היעד, רק כדי לשמוע אותו ולהיות מסוגלים בכלל לשים את האצבע על הדרוש ייעול.....
 
נערך לאחרונה ב:

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
הי אפרת וד״ש,
לא הכרנו שם אז מזל שיש את פה:)
היי! כיף לראות אותך פה :)

מצטרפת להמלצות. כלי מדהים ויישים עם תוצאות מוכחות לקיצור וייעול תהליכים
אישית, מרגישה עוד קצת התנסות ותרגול היו מוסיפים
בהחלט. חבל שנגמר מהר.
כמו כל הדברים הטובים...

מה אתן הולכות לעשות עם התוצר שהגעתן אליו?
זה מוצר שהשמורה רוצות לפתח?
לא נראה לי שאנחנו נעשה עם זה משהו, סה"כ תרגול.
בגדול השמורה רוצים לפתח כזה דבר
(היו בקבוצות גם כמה משם, לא זוכרת את התפקידים המדוייקים)
מסתבר שיקחו מהתוצרים כמה רעיונות
דאגתי גם לתעד את רוב התוצרים, לא רק של הקבוצה שלי
מקווה שיהיה לעזר.

תודה @חיוך על ההסבר, היה נצרך מאוד!

לפני כשנה בערך, ערכתי מחקר רציני על ספרינטים
רציתי לדעת איך זה עובד, ואיך מצליחים להגביר פרודוקטיביות
בקבוצה, זה כלי מוכח ויעיל, במיוחד בעולם המלא גירויים שלנו
כסוליסטית, קצת פחות רלוונטי.
לעומת זאת - דיזיין ספרינט הוא ממש הליך שמשנה דפוס חשיבה
וגם כמובן - צורת עבודה.
אני מוצאת את עצמי מקבלת תובנות חדשות על פרוייקט שאני באמצעו
עכ"כ שאני חושבת לעשות הפסקה קצרה,
להריץ דיזיין ספרינט ולחזור לעשיה עם תובנות נכונות ומדוייקות יותר

@EPaP
אגב, @EPaP, גם בתהליך הדיזיין ספרינט ניתן ואף רצוי, כאשר יש צורך, לחזור לשלב מסויים, למרות שכבר היינו בו, לצורך שיפור המוצר / הפתרון.
זהו לא תהליך ליניארי בהכרח.
כל מילה. שגיא שרייבר דאג להגדיש שלפעמים מרגישים שלא התקדמנו
וזה בגלל שבאחד השלבים משהו התפספס.

מה שאגב קרה בקבוצה שלי, כשהתחלנו לשרטט את היוזר-מפ הרצוי
וכשהתחילו הויכוחים הבנו שצריך לסגור על פרסונה אחת. עלינו על זה די מוקדם.

אגב, בגלל הפרסונה שלנו התחלנו את התהליך שלה באתר משלב של מילוי קו"ח
וכמה שזה נשמע מוזר, ולא ריאלי זה היה המסלול הנכון לפרסונה הספציפית.
מאמינה שעם פרסונה אחרת התהליך היה שונה.

אז צודקת. חזרנו קצת אחורנית, נסגרנו על פרסונה.
עברנו על יוזר-מפ שלה כיום ורק אחרי שהכל היה ברור - המשכנו הלאה.

@EPaP
בנוסף, מעבר לאנשי המקצוע המגוונים - ניתן ואף מומלץ לשלב נציגים מקהל היעד,
מה שיכול להעצים ולדייק את הצרכים שלו, כאשר אתם שומעים אותו מכלי ראשון.
ולפעמים יביא זוויות ונקודות שלא חשבתם עליהן..
כשזה אפשרי - וודאי. כאן הסדנא הועברה לנשים בתעשיה שעובדות כחלק מתוך מערכת שלימה של מחלקות הבנויות בצורה ההיררכית. אז ציוות של קהל היעד הוא לפעמים לא רלוונטי כשעוד מנסים לשכנע את המנכ"ל להצטרף...

אוהבת את מה שכתבת, תודה!
(נראה לי שאת הולכת לזכות בגודי בג... ;))
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
היי! כיף לראות אותך פה :)

תודה @חיוך על ההסבר, היה נצרך מאוד!

לפני כשנה בערך, ערכתי מחקר רציני על ספרינטים
רציתי לדעת איך זה עובד, ואיך מצליחים להגביר פרודוקטיביות
בקבוצה, זה כלי מוכח ויעיל, במיוחד בעולם המלא גירויים שלנו
כסוליסטית, קצת פחות רלוונטי.
לעומת זאת - דיזיין ספרינט הוא ממש הליך שמשנה דפוס חשיבה
וגם כמובן - צורת עבודה.
אני מוצאת את עצמי מקבלת תובנות חדשות על פרוייקט שאני באמצעו
עכ"כ שאני חושבת לעשות הפסקה קצרה,
להריץ דיזיין ספרינט ולחזור לעשיה עם תובנות נכונות ומדוייקות יותר

כל הכבוד!!
זה לא קל כשאת כבר על מסלול מסויים להודות שאולי ניתן לעשות זאת טוב יותר,
ולחזור כמה צעדים אחורה...

כל מילה. שגיא שרייבר דאג להגדיש שלפעמים מרגישים שלא התקדמנו
וזה בגלל שבאחד השלבים משהו התפספס.

מה שאגב קרה בקבוצה שלי, כשהתחלנו לשרטט את היוזר-מפ הרצוי
וכשהתחילו הויכוחים הבנו שצריך לסגור על פרסונה אחת. עלינו על זה די מוקדם.

אגב, בגלל הפרסונה שלנו התחלנו את התהליך שלה באתר משלב של מילוי קו"ח
וכמה שזה נשמע מוזר, ולא ריאלי זה היה המסלול הנכון לפרסונה הספציפית.
מאמינה שעם פרסונה אחרת התהליך היה שונה.

תודה על הפירוט,
פתרון יפה מאוד לפרסונה הזו! שאפו!

יוזר-מאפ - את מתכוונת למפת האמפתיה של חושב/עושה/מרגיש?

כשזה אפשרי - וודאי. כאן הסדנא הועברה לנשים בתעשיה שעובדות כחלק מתוך מערכת שלימה של מחלקות הבנויות בצורה ההיררכית. אז ציוות של קהל היעד הוא לפעמים לא רלוונטי כשעוד מנסים לשכנע את המנכ"ל להצטרף...

אוהבת את מה שכתבת, תודה!
(נראה לי שאת הולכת לזכות בגודי בג... ;))

כנ"ל, גם אני עובדת במשרד ממשלתי, וההיררכיה מוכרת לי..............
אגב, לדעתי קהל היעד בסדנה חשוב יותר מהמנכ"ל... מנהל מחלקה / אגף יספיק, את לא חושבת?

אבל תארי לעצמך שהולכת להתרחש סדנה כזו בקרוב, בשיתוף של עם ישראל לסוגיו :)
מקווה שיהיה מעניין..

גם אני אוהבת מאוד את הכתיבה והשיתוף שלך!
לייק ענק.

לגבי הגודי בג - לא מתנגדת :p
אוהבת את החבילות של @סיון

אבל קודם כל אני ממש רוצה להכיר אותך, ואת נעמי, ואת כל החברה הטובים שכאן,
ממש רוצה לעשות איזה האקטון עם מיני דיזיין ספרינט ולעלות לאוויר עם מוצר כתרומה לאגודה או משהו בסגנון...
זו יכולה להיות חווויה מסוג אחר..
 

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
יוזר-מאפ - את מתכוונת למפת האמפתיה של חושב/עושה/מרגיש?
כן. אבל לא רק לאמפתיה
אלא לשלבים גם הפעולות הפיזיות-טכניות שהפרסונה עוברת.

אגב, לדעתי קהל היעד בסדנה חשוב יותר מהמנכ"ל... מנהל מחלקה / אגף יספיק, את לא חושבת?
בהחלט עדיף מישהו שהוא חלק מהקהל היעד
רק שהוא מסתבר יכנס מאוחר יותר, לאחר בחירת הפרסונה, לא?

ממש רוצה לעשות איזה האקטון עם מיני דיזיין ספרינט ולעלות לאוויר עם מוצר כתרומה לאגודה או משהו בסגנון...
זו יכולה להיות חווויה מסוג אחר..
ווואוו! איזה רעיון!
ברגע שמארגנים משהו כזה - אני מצטרפת :)
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
כן. אבל לא רק לאמפתיה
אלא לשלבים גם הפעולות הפיזיות-טכניות שהפרסונה עוברת.

מעולה,
עכשיו שמה לב לתמונה.

בהחלט עדיף מישהו שהוא חלק מהקהל היעד
רק שהוא מסתבר יכנס מאוחר יותר, לאחר בחירת הפרסונה, לא?

זו באמת נקודה שלא הצלחתי להבין כ"כ בתהליך בסדנאות האלו, מאחר והן מתרחשות כלימוד ולא על אמת.

מניחה שבפועל ההתמקדות בפרסונה מסויימת היא תוצאה של מחקר ונתונים, ולא כ"כ נתון לבחירה,
אא"כ יש רצון לקבל אפיונים של מגוון פרסונות ולאחר מכן לבצע שיקול דעת ולתעדף את הפתרונות היותר אפקטיביים, שיתנו תועלת רבה יותר בפרק זמן קצר ובמינימום עבודה. לא משנה מי הפרסונה..

הייתי ממש רוצה לקבל תשובה לזה.

ווואוו! איזה רעיון!
ברגע שמארגנים משהו כזה - אני מצטרפת :)

נהדר :)
מי שעוד בעניין ש"יצלצל" להודעה הזו.
 

Ayala1

מיתוג | עיצוב ובניית אתרים | UX/UI
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
D I G I T A L
ממש רוצה לעשות איזה האקטון עם מיני דיזיין ספרינט ולעלות לאוויר עם מוצר כתרומה לאגודה או משהו בסגנון...
זו יכולה להיות חווויה מסוג אחר..

מצטרפת בכיף
יש לי כמה רעיונות (לא מבושלים עד הסוף...רעיונות)
בנושא של ילדים בחברה, שסבלו / סובלים מבריונות
ברשת ובכלל
אם מעניין מישהו, אני כאן :)

בקשר לדיזיין ספרינט - התרשמתי שזה תהליך מועיל מאד וכלי מדהים
אבל אין כ"כ מה לעשות איתו כבודדת / עצמאית
כפי שכתבה @EPaP
 

srp

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
UX UI
D I G I T A L

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
מניחה שבפועל ההתמקדות בפרסונה מסויימת היא תוצאה של מחקר ונתונים, ולא כ"כ נתון לבחירה,
אא"כ יש רצון לקבל אפיונים של מגוון פרסונות ולאחר מכן לבצע שיקול דעת ולתעדף את הפתרונות היותר אפקטיביים, שיתנו תועלת רבה יותר בפרק זמן קצר ובמינימום עבודה. לא משנה מי הפרסונה..
הייתי ממש רוצה לקבל תשובה לזה.
על זה בדיוק דיברתי עם שגיא בסוף היום הראשון.
אמרתי לו שעם כל הכבוד למוצר שנעשה בזמן קצר וחף מטעויות
זה גם אמור להיות מוצר רווחי, בסופו של יום
ולא נראה לי שמעצבות או מתכנתות יכולות או מסוגלות לקבוע פרסונה עיקרית
ללא נתונים מספריים מדידים.
לא הספקנו כ"כ לדבר, אבל ממנו הבנתי שבשביל זה נמצא שם המנכ"ל/מקבל ההחלטות.

לדעתי, אפשר לעשות אדפטציה קטנה,
בשלב הראשוני לפרט על מס' פרסונות
ואז (כמו בהשראות) לאסוף מידע ונתונים על הרגלי צריכה של כל פרסונה
קרי: לעשות את המחקר תוך כדי דיזיין ספרינט
ואז ע"ב הנתונים לעבור להצבעה על הפרסונה המועדפת מכל הבחינות.

בקשר לדיזיין ספרינט - התרשמתי שזה תהליך מועיל מאד וכלי מדהים
אבל אין כ"כ מה לעשות איתו כבודדת / עצמאית
כפי שכתבה @EPaP
לא לזה התכוונתי.
במה ש @חיוך כתבה בהודעה 7, היא הסבירה את המקור של הדיזיין ספרינט
שמגיע מ Design think + צורת עבודה בשם Sprint.
התכוונתי שSprint זו צורת עבודה שלא עוזרת למי שעובדת כעצמאית
כי זה מבנה עבודה בצוות.
דיזיין ספרינט הוא תהליך אחר.

לפני כשנה בערך, ערכתי מחקר רציני על ספרינטים
רציתי לדעת איך זה עובד, ואיך מצליחים להגביר פרודוקטיביות
בקבוצה, זה כלי מוכח ויעיל, במיוחד בעולם המלא גירויים שלנו
כסוליסטית, קצת פחות רלוונטי.
לעומת זאת - דיזיין ספרינט הוא ממש הליך שמשנה דפוס חשיבה
וגם כמובן - צורת עבודה.
 

סיון

המניפה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
על זה בדיוק דיברתי עם שגיא בסוף היום הראשון.
אמרתי לו שעם כל הכבוד למוצר שנעשה בזמן קצר וחף מטעויות
זה גם אמור להיות מוצר רווחי, בסופו של יום
ולא נראה לי שמעצבות או מתכנתות יכולות או מסוגלות לקבוע פרסונה עיקרית
ללא נתונים מספריים מדידים.
לא הספקנו כ"כ לדבר, אבל ממנו הבנתי שבשביל זה נמצא שם המנכ"ל/מקבל ההחלטות.

בנוגע למה שכתבת כאן, תקני אותי אם אני טועה,
אבל מה שעשיתן, זה שלב שאמור להיות מתוך תהליך, שרק את חלקו עשיתן, לא?
אני מתכוונת שיש שלב מקדים ושלבים שבאים אחר כך,
אתן צנחתן ישר לשלב של אפיון צרכים - שמכיל בתוכו פרסונות, אב טיפוס - וגם משוב משתמשים (שזה חלק חזק). ואז יותר חשוב להביא קהל יעד לשלב הזה מאשר את המנכל תכלס..
ועוד.

אבל ברמת העיקרון, לו היה זה פרוייקט אמיתי, אז לא רואה דרך לדלג על שלב המחקר: יעדים, קהלי יעד, מטרות, סקרים/ראיונות וכדו'.
ואז כמובן עיצוב וסינתוז של כל המרכיבים. (כמו שפירטת בהודעה שפותחת את האשכול באמת)
ותוכנית דיזיין ספרינט בפני עצמה - לכל החלק של MPV

אגב, יש משהו חזק בכאלו תהליכים (גם אם דומים ברעיון ולא בדיוק דיזיין ספרינט) זו הפתיחות שפותחת ראש, מביאה כיוונים חדשים ולפעמים גם מביאים קהל חיצוני - אז אין את הסודיות הזו - הכל פתוח, גלוי וזורם!
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
אבל ברמת העיקרון, לו היה זה פרוייקט אמיתי, אז לא רואה דרך לדלג על שלב המחקר: יעדים, קהלי יעד, מטרות, סקרים/ראיונות וכדו'.
ואז כמובן עיצוב וסינתוז של כל המרכיבים. (כמו שפירטת בהודעה שפותחת את האשכול באמת)
ותוכנית דיזיין ספרינט בפני עצמה - לכל החלק של MPV

@סיון
עד כמה שאני מבינה,
לתהליך ה- Design Sprint חובה להגיע עם בעיה ממוקדת / אתגר ספציפי אותו רוצים לפתור, ואז מריצים את התהליך במטרה להגיע ליעד.

במקרים רבים משתמשים בתהליך כדי לאפיין/לשפר פיצ'ר מסויים במוצר, ולא בהכרח מדובר בפרוייקט שלם. כך שמקרה כזה בד"כ הפרסונות כבר מוכרות... אך עדיין יהיה טוב לחזור ולחשוב עליהן.

אגב, פרסונה היא עוד כלי כדי לאפיין את הצרכים של המשתמש, ולפעמים כאשר הזמן קצר היא יכולה לבוא במקום מחקר מקיף / בלי בדיקת DATA כאשר מדובר במוצר חדש.
כמובן שהיא כלי פחות מדוייק מנתונים אנליטיים שאפשר להוכיח במספרים..

@EPaP אם תהיה לך התייחסות נוספת לזה משגיא, אשמח שתעדכני אותנו כאן :)

מאמר ששמרתי לי לקרוא בהקדם, נראה שמדבר על הסוגיה שמעסיקה אותנו, ומשתפת את המשתמשים כבר ביום הראשון ולא רק בבדיקות:

http://www.uxforthemasses.com/ucd-design-sprints/

upload_2019-12-15_23-17-15.png
 

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
בנוגע למה שכתבת כאן, תקני אותי אם אני טועה, אבל מה שעשיתן, זה שלב שאמור להיות מתוך תהליך, שרק את חלקו עשיתן, לא?
לא מדוייק. עשינו את רוב התהליך, של ההבנה והצעת הפתרונות,
פשוט לא התקדמנו תכלס לבניית פרוטוטייפ.

אני מתכוונת שיש שלב מקדים ושלבים שבאים אחר כך,
אתן צנחתן ישר לשלב של אפיון צרכים - שמכיל בתוכו פרסונות, אב טיפוס - וגם משוב משתמשים (שזה חלק חזק). ואז יותר חשוב להביא קהל יעד לשלב הזה מאשר את המנכל תכלס..
ועוד.
בגדול, לדיזיין ספרינט רוב המשתתפים מגיעים עם מושג כללי
על מה מדבר הפרוייקט (סוג של 'נאום המעלית')
מתחילים עם הסבר כללי של המנחה: מה הפרוייקט, איך נעבוד
5 דקות של הסבר ממשתפים מסויימים (כמו המנכ"ל, או ראש הצוות)
המתארים את הזוית שלהם בפרויקט,
המשימה שקיבלו, איך חשבו להתמודד איתה / מה יצירך כוח, איפה עיקר הבעיה
ואז מתחילים בתהליך שכתבתי.
שמש אסוציאציות. יעדים מדידים לשנתיים הבאות, לחצי שנה הבאה.
דיון. הצבעה. ורק אז יצירת פרסונה.
התהליך שלפני הפרסונה לוקח זמן ארוך, של כמה שעות.
כתבתי אותו בכמה מילים, אבל זה תהליך עמוק.

שבוע לפני הדיזיין ספרינט המנחה צריך להכנס לעומק הפרוייקט
ולקבל את כל המידע והנתונים, לעדכן אנשים שמשתתפים.
אבל את כל התהליך עושים בדיזיין ספרינט.

אבל ברמת העיקרון, לו היה זה פרוייקט אמיתי, אז לא רואה דרך לדלג על שלב המחקר: יעדים, קהלי יעד, מטרות, סקרים/ראיונות וכדו'.
שוב, אין דילוג, זה פשוט נעשה במקום. חלק מהתהליך.
אגב, נראה לי שזה יותר יעיל, כש5 עד 10 איש יושבים בשעה-שעה וחצי
ומתמקדים בללמוד קהל יעד, להדיין, להעלו רעיונות.
מאשר אדם אחד בחברה שחוקר את קהל היעד במשך יומיים,
מוציא מסמך ארוך ומעביר הלאה, ואז כל מי שנוגע בפרוייקט צריך לעבור על חוברת שמנה.

אגב, יש משהו חזק בכאלו תהליכים (גם אם דומים ברעיון ולא בדיוק דיזיין ספרינט) זו הפתיחות שפותחת ראש, מביאה כיוונים חדשים ולפעמים גם מביאים קהל חיצוני - אז אין את הסודיות הזו - הכל פתוח, גלוי וזורם!
לגמרי! אני אישית מרגישה שזה שינה לי את דרך החשיבה בהסתכלות על פרוייקטים.
גם אם לא אעשה דיזיין ספרינט,
התהליך של שמיעה, הצבעה והתקדמות הלאה - ממש מצא חן בעיני.




נכון. שגיא אמר שאפשרי גם להריץ מיני דיזיין ספרינט במקרה של אתגר סופר ספציפי וקטן
(כמו פיצר קטן בודד בתוך מסך שלם)
או לערוך מס' סטים של דיזיין ספרינט על פרוייקט גדול.
כשבהתחלה דנים על המכלול - המעטפת
ובבאים צוללים יותר פנימה. על פיצרים ומסכים ספציפיים.

[QUOTE="חיוך, post: 7126678, member: 10299"][USER=6453]
אגב, פרסונה היא עוד כלי כדי לאפיין את הצרכים של המשתמש, ולפעמים כאשר הזמן קצר היא יכולה לבוא במקום מחקר מקיף / בלי בדיקת DATA כאשר מדובר במוצר חדש.
כמובן שהיא כלי פחות מדוייק מנתונים אנליטיים שאפשר להוכיח במספרים
[/QUOTE][/USER]
[QUOTE="חיוך, post: 7126678, member: 10299"][USER=6453][/quote][/user]
[QUOTE="חיוך, post: 7126678, member: 10299"][USER=6453]
[/QUOTE]

[SIZE=4][COLOR=#000000]זה לגמרי נושא לאשכול שלם :)
לדעתי בקצרה,
יש הבדל גדול בין נתונים לצרכים עסקיים, לבין נתונים על התנהגויות צריכה.
ואת שניהם אפשרי לעשות בכמה שעות ממוקדות
(להפי סוקס לקח 10 דקות כדי לבנות מודל עסקי.
הם חיפשו בגוגל "כמה גרביים קונה גבר בשנה?" וקיבלו את הנתונים.
אבל לרעיון שלהם של ליצור קרבה חברות ואישיות דרך גרביים -
לקח להם להיות אנשי עסקים מס' שנים כדי להבין איך זה עובד)

[QUOTE="חיוך, post: 7126678, member: 10299"][USER=6453]
[USER=30812]@EPaP
אם תהיה לך התייחסות נוספת לזה משגיא, אשמח שתעדכני אותנו כאן :)[/USER][/QUOTE][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=4][COLOR=#000000]אכתוב לו מאוחר יותר. אשתף בתשובה.

[QUOTE="חיוך, post: 7126678, member: 10299"][USER=6453]
מאמר ששמרתי לי לקרוא בהקדם, נראה שמדבר על הסוגיה שמעסיקה אותנו, ומשתפת את המשתמשים כבר ביום הראשון ולא רק בבדיקות
[/QUOTE][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=4][COLOR=#000000]תודה!
אני רואה שאני במיעוט בדעה של 'עד כמה צריך וכדאי שקהל היעד ישתתף בתהליך'
אשמח לשמוע פירוט מכן @חיוך @סיון
:)[/COLOR][/SIZE]
[/user][/user][/user]
 

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
אוחח. הציטוטים התבלגנו...
סורי :(
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה