מההוריםמה נקודת הזמן שממנה 'אסור לשנות'?
לפני השואה?
לפני 200 שנה?
לפני 700?
חורבן הבית?
מתן תורה?
מההוריםמה נקודת הזמן שממנה 'אסור לשנות'?
לפני השואה?
לפני 200 שנה?
לפני 700?
חורבן הבית?
מתן תורה?
נקודה מעניינת למחשבה.מההורים
באיזה תקופה הליטאים שינו לבוש אבותיהם?אם העניין הוא "שלא שינו את לבושם" וההגדרה היא לא לשנות מההורים, אז מי שעובר מחסידות לחסידות* (בהנחה שקרה אי פעם דבר כזה), צריך להישאר עם לבוש אבותיו.
*בכוונה לא כתבתי מליטאיות לחסידות, כי אבות אבותיו של הליטאי שינו מלבוש אבותיהם כך שמותר או אפילו חובה עליו לשנות ללבוש 'חסידי' (לפי הדעה השמרנית).
ואבות אבותיהם של החסידים, לא שינו מלבוש אבותיהם?אם העניין הוא "שלא שינו את לבושם" וההגדרה היא לא לשנות מההורים, אז מי שעובר מחסידות לחסידות* (בהנחה שקרה אי פעם דבר כזה), צריך להישאר עם לבוש אבותיו.
*בכוונה לא כתבתי מליטאיות לחסידות, כי אבות אבותיו של הליטאי שינו מלבוש אבותיהם כך שמותר או אפילו חובה עליו לשנות ללבוש 'חסידי' (לפי הדעה השמרנית).
לכאורה הכוונה לתקופת 'גזירת הלבוש'.באיזה תקופה הליטאים שינו לבוש אבותיהם?
שלא שינו שמם לשונם ולבושם...
מאיפה לך?מההורים
בטח שהגישו מאוחדים.לא בטוחה שבגולה הרגישו מאוחדים...
כן מסכימה שכאן בארץ נוצר צורך לקהילות להתאחד סביב קודים שיבדילו ביניהן לבין הסביבה. (בשפה סוציולוגית, אגב, קוראים לזה 'הסמלת גבולות' מלשון סמל. התאחדות סביב סמל משותף שמגדיר את הגבול מי שייך לקהילה ומי בחוץ).
לא חושבת שערבים, אלא יהודים ספרדים שהגיעו לארץ.אני יודעת שהחליפות שהירושלמים לובשים של הפסים זה בגלל שפעם היו לובשים ככה בארץ והמקור של זה -לא נעים... אבל ערבים
שאלתי 'לשיטתם'ואבות אבותיהם של החסידים, לא שינו מלבוש אבותיהם?
או שאתה מהגורסים שיצאנו ממצרים עם שטריימלך?
מצורף בזה מאמר מהרב שמואל גנוט שליט"א בעניןיש תשובה , אשתדל מחר או בתחילת שבוע הבא לענות על שאלהזו. כל טוב.
באיזה תקופה הליטאים שינו לבוש אבותיהם?
הירושלמים שבהם.אני לא מספיק מתמצאת,
אבל דווקא קרלין וסלונים הולכים עם שטריימל
זה אכן הסיפור הידוע, אך מתמונות אותה תקופה ניתן לראות כי חסידים 'מודרנים' באותה התקופה (סוחרים/ עשירים/ אנשי הערים הגדולות) גם כן מופיעים בחלקם עם אותו לבוש כמו בני ישיבות ליטא.לבושם של היהודים הליטאים עד לסוף המאה ה-19 לא היה שונה בצורה משמעותית מלבושם של היהודים החסידים. מי שהוביל לשינוי בצורת הלבוש היה ר' נתן צבי פינקל, יוצרה של שיטת סלובודקה הדוגלת בערך של גדלות האדם בתנועת המוסר.
באותה תקופה היה מעמדם של בני הישיבות ירוד ביותר. ההתבוללות שהייתה אז בשיאה סחפה המונים ואילו בני הישיבה נתפסו כעניים, בטלנים ומוזנחים.
מתוך רצון לשוות למעמד בני הישיבה ערך נוסף וכן להגביר את חשיבותם בעיני עצמם הורה ר' נתן צבי פינקל לתלמידיו להופיע בלבוש מודרני: תלמידי הישיבה נהגו ללכת בדומה ללבוש הסטודנטים באותה תקופה שכלל כובעים וחליפות. צורת לבוש זו עברה לכלל הציבור הליטאי.
(ויקיפדיה)
https://he.wikipedia.org/wiki/לבוש_חרדי
זה לא סותר את הסיפור,זה אכן הסיפור הידוע, אך מתמונות אותה תקופה ניתן לראות כי חסידים 'מודרנים' באותה התקופה (סוחרים/ עשירים/ אנשי הערים הגדולות) גם כן מופיעים בחלקם עם אותו לבוש כמו בני ישיבות ליטא.
ואלהזה אכן הסיפור הידוע, אך מתמונות אותה תקופה ניתן לראות כי חסידים 'מודרנים' באותה התקופה (סוחרים/ עשירים/ אנשי הערים הגדולות) גם כן מופיעים בחלקם עם אותו לבוש כמו בני ישיבות ליטא.
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכא
א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם: