אני מדברת מהשטח ממש.
בכנס של ראשי כוללים עלתה הבעיה הזו וכל אחד ואחד מראשי הכוללים העיד שהוא יכול להצביע במדויק במשך כל סדר הלימוד מי שלח הבוקר את הילדים ומי לא.
מבינה שתגובה כזו מעוררת חוסר נוחות, אבל כבר אמר הרבי מקוצק "האמת כבדה על כן נושאיה מעטים"
יש לי תשובה לשאלה שלך מגבר אברך מאד שאני מכירה היטב (בעלי )
והוא דוחף אותי בבוקר לצאת לעבודה ולהשאיר לו לטפל בילדים , גם אם אני מתחילה להושיט יד הוא שולח אותי לכי ,לכי - לא כי זה קל לו - אלא כי הוא מעדיף להספיק לנוח בשעת הצהריים וגם לצאת לזמן לכולל- בלי לרוץ למעונות וצהרונים.
אז חשוב לו שאני אהיה מוקדם בעבודה.
בטח שאברך כולל יותר קשה לו ללמוד אם הוא גם שלח את הילדים בבוקר.
אך אני מניחה שיהיה לו יותר קשה ללמוד אם הוא גם יצטרך לדאוג לפרנסה. (ולא. לא כל מקצוע מתאים לכל אישה. ויש מדי הרבה מקצועות שדורשים משרה מלאה ...)
ובטח אברך שקם בלילה לילד שצרח מכאבי אוזניים לא ילמד טוב אותו דבר כמו ההוא שישן בלילה.
יום אחד כולנו נהיה בדרגת אשתו של הרב אלישיב. או רחל אשת רבי עקיבא. נחיה בכלום כסף. נלביש לילדים שלנו בגדים מיד שלישית , ונאסוף ירקות אחרי שנסגרת החנות. לא נעזר מעולם בבעל בטיפול בילדים.
הוא יוכל לשבת ללמוד בנחת. ולא לראות את הבית או לעזור מאומה.
עד אז - כל בעל וכל זוג יבחר את הדרך שמתאימה הכי טוב ותפגע הכי פחות בלימוד התורה ובבית.
(משום מה את הטענות הללו שקשה לאברך כולל ללמוד אחרי שעזר לאשתו או הוציא ילדים אני שומעת הרבה מאותם נשים שהבעל שלהם עובד . קשה לו יותר ללמוד? נניח. אז מה? עדיף שיצא לעבוד כי יותר קשה ללמוד אחרי שטיפלו בילדים? ...)
במאמר מוסגר-
גם אם נשות האברכים הן עדיין לא אשת רבי עקיבא והן עדיין נעזרות בבעל לומד התורה שלהם - וגם לא הולכות לעבוד רק בעבודות שיתחילו ב-8 ויסתיימו עד 1 ולא משנה אם יהיה כסף בבית או שלא -
הן עדיין ראויות להערכה.
בואי עכשיו בשעה זו (10 בלילה) הן עודן לבד בבית אחרי השכבה לבד וסידור הבית. כי הבעל שלהן יצא לסדר ב' כולל ערב ולפעמים גם כולל נוסף באמצע. עד שהוא יחזור סיכוי טוב שהן כבר תעצומנה עיניים.... אחרי הכל הן מ-6 על הרגליים.
הן מפרנסות יחידות , מה שאומר שגם אם לא טוב להן בעבודה כל כך - אין להן מעולם פריבליגיה לעזוב אותה לפני שהן מצאו אחרת מתאימה.
הן לא יכולות להאריך חופשת לידה - כי זו המשכורת היחידה של הבית.
נערך לאחרונה ב: