התייעצות ילד קטן שמפלח..

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אולי מכאן תצמח העיצה..
מדובר בילד בן 6 שפשוט לוקח דברים שלא שלו
מישו הביא לי, מצאתי וכו.
בין בבית, בת"ת ואפילו מהחלוקה של קרן משנת יוסף..(הוא ועוד ילדים פשוט מפלחים ממתקים מאחד הארגזים)
עונשים/ הסברים על חומרת הדבר לא הועילו.
אשמח לפיתרון'עיצה שיכול לעזור ללמד אותו שמה שלא שלנו- לא מגיע ליד שלנו ושלא לוקחים דברים בלי רשות.
תודה.
 

מגדלור

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לפנות לפסיכולוג...
יכול להיות בעיה נפשית-מנסיון של אחד הילדים..
 

שואל ומשיב

משתמש מקצוען
נפוץ מאוד.
ילד לא באמת מבין את חומרת הענין, ומול הפיתוי הרגעי קשה לו להתמודד.
לא יודע בדיוק מה הפתרון, זה עובר עם הזמן אבל לא משהו מדאיג במיוחד (מעבר למחשבה המציקה של 'הילד שלי גונב'...)
 

HLW מיתוג ועיצוב

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי

אמא ועוד..

משתמש מקצוען
אני התייעצתי עם פסיכותרפיסטית מנוסה מאד (תואר שני והרבה שנות ותק) והיא אמרה שאם לא עושים מזה סיפור-בגילאים האלה - זה לא נהיה סיפור!!
לא להתעלם לחלוטין מהתופעה, כן להסביר שמירה על יושר וניקיון כפיים, אבל אפשר 'לא לראות' חלק מהפעמים, אפשר גם לבקש מהמלמד שידבר בכיתה עלא ניקיון כפיים, ובעיקר לא לעשות עסק רציני מידי.
דווקא במשפחות שעשו טראסק רציני (שלא לדבר על קריאה בשמות גנאי כמו גנב, חלילה וחס) התופעה המשיכה לאורך זמן...

בנוסף כדאי לבדוק במקביל בעדינות אם הילד מרגיש שחסר לו משהו בהיתר. למשל איפשרתי לבן שלי ללמוד משניות ולקבל עבורם שקל, או לומר תהלים... וכן הגמשנו את כללי הממתקים בבית
 

מגדלור

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פשוט וברור לא לקרוא לילד בחיים 'גנב'
וגם לא לבוא אליו בטענות זה גורם לו תחושות אשמה שאחרי זה קשה מאוד להתנתק מזה עד כדי דימוי עצמי ירוד ביותר
מה גם שלא יעזור לדבר איתו על זה זה בדרך כלל דבר לא רצוני ולא נשלט
החשש הראשון שפסיכולגים בודקים במקרה כזה
זה לבדוק חוסר מסויים שחסר לילד, למרות שאנו בטוחים שאנחנו מעניקים לילד כל מה שהוא צריך
ילד שמרגיש חוסר ממלא את סיפוקו ע"י גניבות וכד'
אבל ברור שצריכים דחוף טיפול פסיכולוגי
וטוב כמה שיותר מהר
זה אכן התמודדות מאוד קשה
תחזיקי מעמד
בהצלחה
 

Tweenset

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
D I G I T A L
בגילאים שזה אפשרי -
לםעמים אפשר לתת לילד שקל שיקנה ממתק.
מה שנקרא, בהיתר ולא באיסור.
והכי חשוב- לא לעשות עסק!!
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מתוך אתר הידברות:
https://www.hidabroot.org/article/1131798

מנוחה פוקס

אז למה הוא כל כך רוצה כסף? ואיך אפשר לגרום לו לחשוב על זה פחות? לא לחנוכה בלבד

באמצעות דמי הכיס, אנו נותנים לילד "אוהב הכסף", מרחב מחיה, בו הוא יכול לשחק בכסף כפי שבא לו. בין היתר גם לבזבז אותו וליהנות ממנו, כי הוא שלו ומותר לו

מנוחה פוקס | ג' כסלו התש"פ | פורסם 01.12.19 | עודכן 01.12.19 13:26


מה שהביא אותי לכתוב את הטור הזה, היה אותו ילד שפגשתי באמצע החנוכה של שנה שעברה ברחוב גאולה בירושלים.

הוא הושיט לי את היד: "דמי חנוכה!" – הוא קרא בתחינה.

הבטתי בו כתרנגול בבן אדם.

מילא שהנכדים שלי יבקשו דמי חנוכה, שילדי השכנים, או האחיינים, אבל ילד זר?!

הוא עמד לידי ולא וויתר: "דמי חנוכה!".

שקלתי במהירות מה עלי לעשות, מה עלי לענות. מצד אחד, השקל שיקבל לא אמור לשחק אצלי, מצד שני, השקל שלי עלול לגרום לו להמשיך במלאכתו. האם אני אהיה זו שאגרום לילד להמשיך ולעשות את המעשה המכוער של קיבוץ נדבות, בעוד הוא ילדון קטון, שוודאי הכסף מעוור את עיניו. (לפי הלבוש היה נראה בית טוב מבית טובים).

מה שעשיתי בסופו של דבר אספר לכם בסוף הטור הזה.

אני חשבתי באותו רגע על ילדים אחרים בבתי אחרים. כאלו שהכסף הוא משוש חייהם, עבורו יהיו מוכנים להשפיל את עצמם, לשקר את חבריהם, לרמות את הוריהם, לקחת כסף שלא שלהם.

לא פעם מעלים לפני, כמנחת הורים, שאלות בעניין, זה ואני משיבה: כדי שכסף לא יעוור עיניים ולא ייהפך לאשיו, עלינו לגרום לילד לגעת בכסף, לדעת מהו, אבל לא להגזים.

אני נהגתי לתת לילדי דמי כיס מדי שבוע. מספר מטבעות עשו הכול. הילדים ידעו שיש להם קופה עם כסף, הם ידעו שיוכלו לקנות בו מה שירצו, מתי שירצו. הם ידעו שכדאי להם לשמור כדי שיהיה להם יותר ויוכלו לקנות משהו שהם רוצים מאוד. מי שרצה - בזבז בידיעה שהכסף ייגמר, אבל בשבוע הבא יקבל אחר.

באמצעות דמי הכיס, אנו נותנים לילד "אוהב הכסף", מרחב מחיה, בו הוא יכול לשחק בכסף כפי שבא לו. בין היתר גם לבזבז אותו וליהנות ממנו, כי הוא שלו ומותר לו.

ילד שיש לו כסף - לא יגדל להיות "חולה כסף".

ילד שנותנים לו להחליט לגבי כספו, ירגיש מספיק גדול ומכובד עם מה שיש לו. אם לא נערוך השוואות בינו לבין אחיו, ואם לא נעניש אותו בנטילת כסף מכספו, במקרה שלא יתנהג יפה, הוא ינהג בכסף במתינות, באחריות ובמחשבה.

אני לא בטוחה שאת הילד ההוא, שאינו שלי, זכיתי לחנך כך. אבל ניסיתי לעזור.

שאלתי אותו: "כמה כסף נותן לך כל אחד?".

ענה לי הילד: "10 אגורות, ולפעמים, לפעמים אפילו שקל".

שאלתי אותו: "כמה אתה אוסף בכל פעם שאתה עומד פה?".

הוא התלהב שמגיע אפילו ל-5 שקלים. או פעם אפילו הגיע כמעט ל-10.

שאלתי אם ההורים יודעים והוא ענה שלא, הם לא היו מרשים.

שקלתי מה לעשות, אולי לקחת את מספר הטלפון של ההורים כדי ליידעם. זהו ילד צעיר, וחשוב שידעו מה עושה.

בסוף אמרתי לו כך: "לא נאה לילד כמוך להסתובב ברחוב ולקבץ כספים", דבר שאולי לא נאמר לו עד כה, והוא אפילו אינו יודע כמה זה נכון.

המשכתי: "אני רוצה עכשיו לתת לך שטר של כסף – 20 שקלים. תגיע הביתה, ותשים אותו בתוך קופסא שתבקש מאמא, לאחר שתספר לה מה היה. אתה תשמור את הכסף הזה עד שתצטרך לקנות משהו ממש חשוב, ואז תשתמש בו".

נתתי לו את מספר הטלפון שלי וביקשתי שיבטיח לי שלא יבקש עוד כסף מאנשים. וכשייגמר לו הכסף בקופה - שיטלפן לספר לי.

הילד הבטיח, והלך הביתה.

אני לא יודעת מה עשה אחר כך. ייתכן שהמשיך באיסוף נדבה, אבל אני סומכת עליו שהלך לביתו, ושהוא שומר על הכסף בקופסה כמו על אוצר גדול, ולא משתמש בו.

איך אני יכולה לסמוך?

כי אני מאמינה שבן אדם שיש לו המטמון בידו, אין לו סיבה לחפשו ברחובות. כשנמצאת הפת בסלו, הוא מרגיש שאין סיבה לדאוג לה.

אולי בעתיד אדע מה עלה בסופו של הסיפור הזה. כרגע אני מעדיפה לחשוב שהילד הזה פשוט חזר הביתה (גם מבחינה פיסית וגם מבחינה רגשית).

לכם, ההורים האחרים, אני מייעצת לאפשר לילד מגע בכסף באמצעות דמי הכיס השבועיים, ויחד עם זאת, לא לעשות מזה פולחן ועניין גדול מדי.

ואם אתם רוצים שהוא באמת ידע איך לנהוג עם כסף, אל תתערבו בהחלטותיו. תנו לילד לנהוג בכסף שלו כרצונו.
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
בין בבית, בת"ת ואפילו מהחלוקה של קרן משנת יוסף..(הוא ועוד ילדים פשוט מפלחים ממתקים מאחד הארגזים)
אם הסיפור הוא לרוב בממתקים (גם כסף צריך לראות מה המטרה שלו...)
כדאי לבדוק סוכר לפעמים זה גורם לצורך בלתי נשלט.
מכירה סיפור על ילד כזה כמעט מכלי ראשון...
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אם הסיפור הוא לרוב בממתקים (גם כסף צריך לראות מה המטרה שלו...)
כדאי לבדוק סוכר לפעמים זה גורם לצורך בלתי נשלט.
מכירה סיפור על ילד כזה כמעט מכלי ראשון...
תודה,
זה לא דוקא ממתקים
גם חופן מסמרים מהת"ת..
 

מולטיגרפיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים

פוינט

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כבר כתבו דברים יפים מעלי, רק אוסיף שאכן אסור להלחץ וברור שאסור לקרוא לו גנב או כל כינוי אחר וגם לא לכעוס עליו.
זה גיל שעדיין מאד טבעי לראות ילד "מוצא" דברים, ולכן חשובה ההסברה וההבנה למניע.

בשעת מעשה, אנא רק לא לשדר לו שלא מאמינים לו!
לכן לא לשאול אותו מאיפה החפץ או הכסף שיש לו, אלא מיד לומר לו באופן עקיף: "אם מצאת את זה אולי יש לזה דין של השבת אבידה, אני סומכ/ת עליך שתדע לעשות עם זה מה שנכון" - אפשר לפתוח ספר ולקרוא את דיני השבת אבידה.
אפשר גם לכוון אותו להרגיש את מי שלקחו ממנו: "אולי יש מישהו שמצטער כעת שאבד לו משהו..." או "אולי האיש תחזוקה מחפש את המסמרים, הוא בטח ישמח אם תגיד לו שמצאת לו אותם" (תמיד!תמיד! להוציא אותו בכבוד ובאימון).

שלא בשעת מעשה חשוב לשוחח איתו על כסף כשר, על אמונה שכל אחד מקבל בדיוק מה שמגיע לו, וחשוב לנו כיהודים דאוג שהכסף יהיה נקי לגמרי, (לשיקול דעתכם אם זה מתאים לאופי ולגיל של הילד - יש סיפורים בעניין על אנשים שהגיעו חזרה לעולם ע"מ להחזיר את מה שלקחו).

מבחינה פרקטית, אולי יש מקום לתת לו דמי כיס באופן קבוע (לא מידי הרבה): לומר לילד שלפעמים כשרואים דברים של אחרים, או בחנות - רוצים גם, זה מאד טבעי (הבנה לנפש של הילד). ומאחר ויהודי דואג שיהיו לו רק דברים ששייכים לו, החלטתם לתת לו סכום של X ש"ח לשבוע/לחודש, ע"מ שהוא יוכל לקנות מידי פעם משהו שהוא רוצה, ואם הוא ירצה משהו נוסף, שירגיש בנוח לפנות אליכם ותשקלו לפי העניין (אם הוא אכן פונה, לפחות בפעמים הראשונות להיענות לבקשותיו).

יותר מהכל: לשבח אותו על נקודת התורפה הזו, אם הוא החזיר את החפץ - לומר בפה מלא "כל הכבוד אנחנו מעריכים אותך שדאגת להחזיר את ה'אבידה', המעשה שלך עשה רעש גדול בשמים", וגם מידי פעם לזרוק משפט משבח בבית "איזה נחת אתה עושה לבורא שאת הדואג שכל מה שיש לך יהיה בחזקת 'כסף כשר'" וכיד הדמיון הטובה עליכם.

ו... ראשית לכל - כמובן תפילה.

תזכו לנחת יהודית אמיתית
 

elibeli

משתמש מקצוען
הבן שלי בן כמעט 7.5 סבל מהתופעה ואחרי הרבה עבודה מצידינו של אמון וכו' ניכר שיפור עצום. יום אחד מתקשר אלי בעל המכולת שהוא הגיע לקנות ממתק עם 2 הכרטיסי אשראי שלנו!! ברגע הראשון הרגשתי שאני מתפוצצת אבל אח"כ חשבתי לעצמי אולי הוא לא מכיר את הערך של כ. אשראי הרי זה לא כסף ביד. והחלטתי שגם הוא כן יודע מה הערך אני מסבירה לו כאילו לא יודע. כשהוא חזר הביתה, קראתי לו, הראיתי לו דפי חשבון של ישראכרט והראיתי לו שכל דבר שקונים רשום שם. אח"כ הראיתי לו דפי חשבון בנק ששם רואים שיוצא מהחשבון כסף ולידו כתוב ישראכרט ובמקום אחר כתוב משכורת וכו' ואמרתי לו שאני רואה שהוא משתדל מאד וכבר הרבה זמן הוא לא לקח כסף אבל עכשיו הוא מבין שגם כ. אשראי זה כסף ואני מאמינה שהוא לא יקח יותר.. בקיצור שיעור קצר בכלכלה. כשה'שיעור' נגמר הוא חיבק אותי כ"כ חזק שראיתי איך הוא מאושר מהאמון הזה
 

זעירא

משתמש פעיל
איך אנשים שולחים פה ילד קטן לפסיכולוג כ"כ מהר.... הזוי !!! הלו אנשים... ילד קטן ש"לוקח" קצת ממתקים וחפצים.... להרגע! זה יעבור עם קצת חינוך ותפילות....
צריך להסביר לילד עוד פעם ועוד פעם ולשבח אותו בלי סוף על כך שלא עושה את זה וזה עובר...
פעם דברנו על התופעה ולא האמנתי שכמה מבוגרים לא הזדעזעו... וספרו שגם הם היו גונבים כילדים, אז מתברר שהם היום אנשים טובים ונורמטיבים.
רק ילד לא כ"כ מבין את הההקשר כמו שהבן שלי אמר לי שהוא רוצה להיות מוכר במכולת כשיגדל כדי שיהיה לו המון ממתקים... הוא לא מבין שהכל נסוב סביב "כסף" או כמו שעמד לידי פעם ילד קטן כשהוצאתי כסף מהכספומט וביקש "אתה יכול להביא לי אחד"... לך תסביר לו שחודש אתה עובד בשביל שיהיה לך כסף... הוא מבחינתו רואה חברה'מן שמכניס כרטיס למכונה ומוציא שטרות...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה