מידע שימושי סיפור אליעזר ורבקה - חסד או ניצול?

ריפקא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נערך לאחרונה ב:

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
לאמהות, לגננות, למורות ולכל ההורים לקראת שלחן שבת ולקראת סיפור פרשת השבוע מחר.

זה נכון, מלמדים לעשות חסד והרבה חסד...
אבל מה ואיך נשלב את הסיפור עם המוגנות לילדים ולילדות שלנו...
לדעתי יש לילדים מספיק שכל לעשות הפרדה בין החיים של אז להיום. כמו הגמל, וכמו להתחתן בגיל שלוש. לא צריך להסתבך עם זה יותר מדי.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
לאמהות, לגננות, למורות ולכל ההורים לקראת שלחן שבת ולקראת סיפור פרשת השבוע מחר.

תעבירו את המסר... אקטואלי מאד.


יוטיוב:

דרייב:
https://drive.google.com/file/d/1NXRdvgs0zP0NpGRZ0d4jhg12J1fJ1qrR/view?usp=sharing
איך ההסבר הזה מסביר, מה פתאום לילדה בת 3 מותר לדבר עם גברים זרים?
ואם בהסבר כזה מסורבל, זה לא מעורר תהיות אצל הילדים, אז ודאי שכשמספרים להם את זה בצורה פשוטה, לא מעורר שום תהיות אצל ילדים. וכמו שכתבה @גלבוע
ואולי להסביר להם, שאז ילדה בת 3, שהייתה רועה את כל הצאן של אבא שלה, זה בערך כמו בחורה בת 20 היום.
 

ריפקא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
העניין של שיחה עם זרים הוא נקודה שולית במסר הזה.
הרעיון העיקרי שהוא מביא בשם הרב שטיינמן זצ"ל, כמו שאני מבינה אותו הוא, הבנה של רבקה שאליעזר מנוע מלהשתמש במים ורבקה שנותנת לו עושה זאת לא כנתינה לזר אלא כצורך שלה להיטיב.
הרב מדבר בעצם אלינו המבוגרים, וכל אחד יקח את זה לאן שהוא חושב..
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
העניין של שיחה עם זרים הוא נקודה שולית במסר הזה.
הרעיון העיקרי שהוא מביא בשם הרב שטיינמן זצ"ל, כמו שאני מבינה אותו הוא, הבנה של רבקה שאליעזר מנוע מלהשתמש במים ורבקה שנותנת לו עושה זאת לא כנתינה לזר אלא כצורך שלה להיטיב.
הרב מדבר בעצם אלינו המבוגרים, וכל אחד יקח את זה לאן שהוא חושב..
הוא מדבר על מוגנות.
וילדים קטנים לא בטוחה שילמדו מהסיפור הזה [כשמספרים פשוט] להיות מנוצלים.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
אם הילדים לא שואלים, למה לעורר כאלה דברים, אבל אם הם שואלים, אז זו אחת הדוגמאות איך לענות להם.

ובכל זאת, על שאלת התכשיטים, הוא לא ענה. וזו בעיה יותר גדולה, במיוחד כשמדובר בילדים. אנחנו מלמדים אותם, שלא לקחת מאף אחד כלום, וזו לוקחת ורצה לאמא שלה.
 

שיר השירות

משתמש מקצוען
העניין של שיחה עם זרים הוא נקודה שולית במסר הזה.
הרעיון העיקרי שהוא מביא בשם הרב שטיינמן זצ"ל, כמו שאני מבינה אותו הוא, הבנה של רבקה שאליעזר מנוע מלהשתמש במים ורבקה שנותנת לו עושה זאת לא כנתינה לזר אלא כצורך שלה להיטיב.
הרב מדבר בעצם אלינו המבוגרים, וכל אחד יקח את זה לאן שהוא חושב..
במבט ראשוני על סיפור אליעזר ורבקה יש כאן מסר שקשה להעביר אותו לילדים כי בעצם הוא אומר שחסד עושים ויהי מה, למרות שבקשת החסד תיראה מוזר שאיש גדול מבקש בקשה מילדה קטנה, אבל חסד זה חסד ומה שהוא אומר צריך לעשות. ולמרות שלילדה לא נוח לעשות את הבקשה של האיש.
וכאן הוא מסביר בהסבר של הרב שטיינמן, שלא מדובר היה בבקשה מוזרה מכיון שהוא היה אסור לו להשתמש במעיין, והיא רבקה הרגישה טוב עם מילוי הבקשה ולכן זה חסד , אבל אם זה בקשה מוזרה ואין הרגשה נוחה למלאות את הבקשה, זה לא חסד. זה ניצול.
הסבר יפה מאד.
 

ריפקא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אם הילדים לא שואלים, למה לעורר כאלה דברים, אבל אם הם שואלים, אז זו אחת הדוגמאות איך לענות להם.

ובכל זאת, על שאלת התכשיטים, הוא לא ענה. וזו בעיה יותר גדולה, במיוחד כשמדובר בילדים. אנחנו מלמדים אותם, שלא לקחת מאף אחד כלום, וזו לוקחת ורצה לאמא שלה.

אם אני חושבת על זה, זוכרת את עצמי בגיל בית ספר חושבת לעצמי למה כל הגברים הגדולים לא יכלו לעשות זאת לעצמם יש להם הרבה יותר כח ממנה.. וכאן הוא מסביר את הענין.
בהקשר לתכשיטים, באמת שאלה ומענין לברר את הענין.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
במבט ראשוני על סיפור אליעזר ורבקה יש כאן מסר שקשה להעביר אותו לילדים כי בעצם הוא אומר שחסד עושים ויהי מה, למרות שבקשת החסד תיראה מוזר שאיש גדול מבקש בקשה מילדה קטנה, אבל חסד זה חסד ומה שהוא אומר צריך לעשות. ולמרות שלילדה לא נוח לעשות את הבקשה של האיש.
וכאן הוא מסביר בהסבר של הרב שטיינמן, שלא מדובר היה בבקשה מוזרה מכיון שהוא היה אסור לו להשתמש במעיין, והיא רבקה הרגישה טוב עם מילוי הבקשה ולכן זה חסד , אבל אם זה בקשה מוזרה ואין הרגשה נוחה למלאות את הבקשה, זה לא חסד. זה ניצול.
הסבר יפה מאד.
הסבר יפה מאד,
אבל לא כשמדובר בילדה בת 3,
לילדה בת 3, לא צריך להיות שום אינטראקציה עם אנשים זרים!!
וזה מה שצריך להדגיש להם שאז ילדה בת 3, זה לא כמו ילדה בת 3 היום!!
אלא היא כבר בחורה בשידוכים;)
 

שיר השירות

משתמש מקצוען
הסבר יפה מאד,
אבל לא כשמדובר בילדה בת 3,
לילדה בת 3, לא צריך להיות שום אינטראקציה עם אנשים זרים!!
וזה מה שצריך להדגיש להם שאז ילדה בת 3, זה לא כמו ילדה בת 3 היום!!
אלא היא כבר בחורה בשידוכים;)
המסר העיקרי מן הסיפור הוא לא על שידוכים, ולא על גיל של רבקה.
המסר העיקרי שמלמדים זה על עשיית חסד, וצריך ללמד את ילדינו שחסד זה רק כשאנחנו מרגישים בנוח עם הבקשה. וזה אגב בכל גיל !!
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
המסר העיקרי מן הסיפור הוא לא על שידוכים, ולא על גיל של רבקה.
המסר העיקרי שמלמדים זה על עשיית חסד, וצריך ללמד את ילדינו שחסד זה רק כשאנחנו מרגישים בנוח עם הבקשה. וזה אגב בכל גיל !!
נכון.
וכדי שלא תהיה בעיית מוגנות בסיפור הזה,
ושלא יהיה נוח לבנותינו הקטנות עם אנשים זרים,
מוסיפים להם "בסוגריים"
ש-
לילדה בת 3, לא צריך להיות שום אינטראקציה עם אנשים זרים!!
וזה מה שצריך להדגיש להם שאז ילדה בת 3, זה לא כמו ילדה בת 3 היום!!
אלא היא כבר בחורה בשידוכים;)
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
אם אני חושבת על זה, זוכרת את עצמי בגיל בית ספר חושבת לעצמי למה כל הגברים הגדולים לא יכלו לעשות זאת לעצמם יש להם הרבה יותר כח ממנה.. וכאן הוא מסביר את הענין.
בהקשר לתכשיטים, באמת שאלה ומענין לברר את הענין.
אם את חשבת לעצמך, אז אני שאלתי את המורה (בכיתה ב), איך היא לקחה את התכשיטים, אסור להתקרב למבוגרים? התשובה שלה היתה שהיא עשתה חסד, היא היתה צדיקה, והיא התחתנה בגיל 3, אז היא לא כמו הילדות שלנו, היא היתה גדולה. בגיל חתונה.
ושוב שאלתי, בגיל חתונה, מותר לה לקחת ממישהו שהיא לא מכירה מתנות?
והיא ענתה לי (כמובן בערך, לא מדויק) שהיא לא הרגישה שזה בעייתי, בגלל שהוא בא אתה להורים שלה. זאת אומרת שהוא לא אדם מסוכן או מפחיד.

שמעתי הכל, והשאלות עדיין נשארו לי כשאלות קשות, וכבר לא ידעתי מי לא בסדר, אנחנו או היא, רבקה אמנו, והיה ברור לי שאנחנו בסדר, אז סתם נשארתי בשאלות.

וזה תגובה של ילדה לא שלי היום. ולא הבנתי איך לחברות שלי הכל היה ברור. וחשבתי שאולי הן לא חושבות הרבה, כי רבקה צדיקה. ואולי אני לא מבינה משהו שהן כן מבינות. אבל השאלות נשארו לי שאלות.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
כבר שאלה אותי ילדה חמודה בשבוע של פרשת חיי שרה בשנה אחרת:
"איך רבקה לא צעקה וברחה כשאליעזר התחיל לדבר איתה?..."

פן עצוב של כל העסק הזה של המוגנות... :(
אבל גם בלי לחשוב על לברוח, מה פתאום לענות לו, ועוד להתעכב שם, עד שכל הגמלים שתו.
 

נקדן זריז

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
סבא שלי אומר שאצלו פרייאר, זה מחמאה. כנראה שהוא נכד של רבקה. לא?...
בקרוב אצלנו...
וידוע שכשאר טוב לבן אדם על הלב הוא לא מרגיש שמנצלים אותו, אדרבה הוא שופע ומחפש היכן לפרוק את זה. ואפשר למצוא את זה אצל כל אחד כאשר טוב לו על הלב, או כאשר יש לו איזה שמחה או לאחר ששמע איזה בשורה טובה. דוק ותשכח [- ותמצא].
 

פירוש

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
כבר שאלה אותי ילדה חמודה בשבוע של פרשת חיי שרה בשנה אחרת:
"איך רבקה לא צעקה וברחה כשאליעזר התחיל לדבר איתה?..."

גם היום כשלימדתי פרשת שבוע תלמיד שאל אותי איך היה מותר לרבקה לדבר עם אליעזר, לבנים אסור לדבר עם בנות לא מוכרות...
עניתי לו בצורה סתמית(בלי להכנס לפרטים) נכון יש לך אח מאורס- איך הוא בחר את הבחורה שתהיה לו כלה? הוא ענה לי- הם דיברו ביחד, אז אמרתי לו כך גם היה שם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה