הרמוניה (קול שני, טריצות, או איך שתרצו לקרוא לזה)

joujou

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
אני יודע שדיברו על הנושא הזה רבות בפורום, אבל אני חושב שזה יועיל לכולם אם זה יהיה באשכול אחד מסודר.
אני מדבר על טיפים לאיך לשיר בקול שני. זה יכול להיות טיפים מניסיון אישי, טיפים מקצועיים או אפילו לשלוח שמות של זמרים או מקהלות ששרים הרבה בהרמוניה ויכולים לעזור לפיתוח השמיעה בנושא.
 

סוגרים שידוך

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
באמת שאני לא מבין בזה
תתקנו אותי אם אני טועה
יש לי דחף לדחוף כאן את האף
לדעתי זה לכאו' תלוי בכל שיר לפי האקורד שלו
כך יוצרים הרמוניה שנשמעת טוב
על ידי ששלושה קולות מצטרפים לאקורד
הראשון משורר על טון דו
השני משורר על טון מי
השלישי משורר על טון סול

אני מדבר מנסיון של שירי שבת של המשפחה על השולחן, לא משהו מקצועי...
 

joujou

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
באמת שאני לא מבין בזה
תתקנו אותי אם אני טועה
יש לי דחף לדחוף כאן את האף
לדעתי זה לכאו' תלוי בכל שיר לפי האקורד שלו
כך יוצרים הרמוניה שנשמעת טוב
על ידי ששלושה קולות מצטרפים לאקורד
הראשון משורר על טון דו
השני משורר על טון מי
השלישי משורר על טון סול

אני מדבר מנסיון של שירי שבת של המשפחה על השולחן, לא משהו מקצועי...
אתה צודק לגבי אקורדים (וגם זה חלקית).
אני שואל לגבי קול שני שיש לו כללים קבועים (שני תווים מעל התו הנוכחי באותו סולם)
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אגב גם בקול שני של שני תווים יש לפעמים משחק לפי האקורד במצבים מז'וריים מסויימים
נגיד אם האקורדים הם C ואחר כך F וחוזרים לC אז כשהתו הוא סול לפעמים הקול שני שלו הוא דו
מקווה שאני מובן..
 

יונתן שטרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הקול שני משתנה בהתאם לאקורד. קול שני רגיל יהיה טרצה גדולה (2 טונים) או טרצה קטנה (טון וחצי) ולפעמים גם קוורטה (2 וחצי טונים) מעל הסולו (אפשר גם מתחתיו) מה שיקבע אם לשיר טרצה גדולה, טרצה קטנה או קוורטה זה סוג האקורד והצליל שהסולו שר מתוך האקורד.

לדוגמה אם ינוגן אקורד C:

אם הסולו ישיר את הצליל דו, הקול שני ישיר את הצליל מי - טרצה גדולה מעליו.
אם הסולו ישיר את הצליל מי, הקול שני ישיר את הצליל סול - טרצה קטנה מעליו.
אם הסולו ישיר את הצליל סול, הקול שני ישיר את הצליל דו - קוורטה מעליו.

למעשה קול שני לא זז במרווח קבוע כל הזמן אלא משתנה בהתאם לאקורד ולצליל הסולו. והוא ינוע באחד משלושת מרווחים אלו (כמובן שאפשר לייצר קולות שניים מורכבים יותר שנעים במרווחים שונים ולא בצורה אחידה למנגינה.)
 

joujou

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
הקול שני משתנה בהתאם לאקורד. קול שני רגיל יהיה טרצה גדולה (2 טונים) או טרצה קטנה (טון וחצי) ולפעמים גם קוורטה (2 וחצי טונים) מעל הסולו (אפשר גם מתחתיו) מה שיקבע אם לשיר טרצה גדולה, טרצה קטנה או קוורטה זה סוג האקורד והצליל שהסולו שר מתוך האקורד.

לדוגמה אם ינוגן אקורד C:

אם הסולו ישיר את הצליל דו, הקול שני ישיר את הצליל מי - טרצה גדולה מעליו.
אם הסולו ישיר את הצליל מי, הקול שני ישיר את הצליל סול - טרצה קטנה מעליו.
אם הסולו ישיר את הצליל סול, הקול שני ישיר את הצליל דו - קוורטה מעליו.

למעשה קול שני לא זז במרווח קבוע כל הזמן אלא משתנה בהתאם לאקורד ולצליל הסולו. והוא ינוע באחד משלושת מרווחים אלו (כמובן שאפשר לייצר קולות שניים מורכבים יותר שנעים במרווחים שונים ולא בצורה אחידה למנגינה.)
תודה על ההסבר המפורט של התיאוריה.
מה שבעיקר אני רוצה לדעת זה איך נגיד מקהלת מלכות או נשמה, עושים קולות שניים (אני מדבר על הקול השני הקלאסי של טרצה קטנה) ככה בקלות ובכל סולם.
נגיד לי קל יותר לשיר קול שני בסולם מינורי וקצת יותר קשה במז'ורי ובדמיניש בכלל.
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
תודה על ההסבר המפורט של התיאוריה.
מה שבעיקר אני רוצה לדעת זה איך נגיד מקהלת מלכות או נשמה, עושים קולות שניים (אני מדבר על הקול השני הקלאסי של טרצה קטנה) ככה בקלות ובכל סולם.
נגיד לי קל יותר לשיר קול שני בסולם מינורי וקצת יותר קשה במז'ורי ובדמיניש בכלל.

עושים את בקלות ע"י עיסוק קבוע במוזיקה.
הסולמות נקלטים במוח. זה אפילו לא מאמץ.
אקורדים חריגים (כלומר, אלו שמשתמשים בתווים שמחוץ לסולם) דורשים מעט ריכוז - שוב, זה עניין של ידע מוזיקלי.

אם אצלכם הכי קל סולם מינורי - כנראה שאתם עוסקים בעיקר בו.
לא נקלט לכם במוח הסולם המז'ורי כדבעי. תנגנו/תשירו עליו שוב ושוב, תלמדו עוד אפשרויות לאקורדים לשירים (מז'וריים), אלתורים וכו'. זה יוצר היכרות עם הסולם.
כמו אלו שכתבו על לנגן בלי להסתכל על קלידים, או לנגן שיר מדויק לפי שמיעה.
ככל שעובר הזמן ומתאמנים עוד - הסולם הופך למשהו ברור במוח.
 

יונתן שטרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
תודה על ההסבר המפורט של התיאוריה.
מה שבעיקר אני רוצה לדעת זה איך נגיד מקהלת מלכות או נשמה, עושים קולות שניים (אני מדבר על הקול השני הקלאסי של טרצה קטנה) ככה בקלות ובכל סולם.
נגיד לי קל יותר לשיר קול שני בסולם מינורי וקצת יותר קשה במז'ורי ובדמיניש בכלל.

זה עניין של אימון ופיתוח שמיעה מוזקלית ככל שתשיר יותר קול שני כך זה יהיה יותר קל
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
קודם כל להתאמן, כמובן

תגלגל בפה את הסולם הרבה פעמים מלמעלה למטה ולהיפך,
תנסה להתחיל מאמצע הסולם (ולהשאר על אותם התווים, כלומר לא להתחיל את הסולם מבסיס אחר)
אם יש מקום שאתה מרגיש שאתה נתקע, תנסה לבדוק איזה היכן הצליל ממוקם בסולם, ותעלה ממנו בסולם (או תרד, אגב זה גם מפתח את חוש ההתמצאות בסולם, לשיר קולות שניים באוקטבה יותר נמוכה)
ואתה יכול כמובן להעזר בכלי נגינה בשביל לאתר היכן אתה נתקע
מאמין שברגע שתבודד את המקומות הבעיתיים, תוכל יותר להבין כיצד לעשות זאת גם שם
 

יונתן שטרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אתה מכיר אולי ביצועים עם הרבה קולות שניים שיכולים לעזור לפתח את השמיעה?
להקת 'לב טהור', הדיסקים שלהם מלאים בהרמוניות קוליות שמלבד שהם תענוג לאוזניים (לטעמי) אם תקשיב להם ותנסה לשיר את הקולות שניים/שלישיים שהם שרים, אני מאין שזה יעזור לך לפתח את היכולות המוזיקליות.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם הסולו ישיר את הצליל סול, הקול שני ישיר את הצליל דו - קוורטה מעליו.
אתה בטוח?
לדוגמא ממקומך של קרליבך כשהוא מבוצע על בסיס לה מינור, במילים מחכים אנחנו לך מסיימים בלה ואחרי זה אפשר לרדת לסול לפני ה'מתי תמלוך', לענ''ד הקול השני הנכון שם הוא סי ולא דו.
אותו דבר בח' של ואני בחסדך של צ'ייט
ממתין לדעת המקצוען
 

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
אתה בטוח?
לדוגמא ממקומך של קרליבך כשהוא מבוצע על בסיס לה מינור, במילים מחכים אנחנו לך מסיימים בלה ואחרי זה אפשר לרדת לסול לפני ה'מתי תמלוך', לענ''ד הקול השני הנכון שם הוא סי ולא דו.
אותו דבר בח' של ואני בחסדך של צ'ייט
ממתין לדעת המקצוען
הוא דיבר על מקרה שיש אקורד דו מז'ור
 

יונתן שטרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אתה בטוח?
לדוגמא ממקומך של קרליבך כשהוא מבוצע על בסיס לה מינור, במילים מחכים אנחנו לך מסיימים בלה ואחרי זה אפשר לרדת לסול לפני ה'מתי תמלוך', לענ''ד הקול השני הנכון שם הוא סי ולא דו.
אותו דבר בח' של ואני בחסדך של צ'ייט
ממתין לדעת המקצוען

כפי שרשמתי זה תלוי גם באקורד, אם הסולו שר צליל מתוך האקורד (1,3,5 של האקורד לא צלילים נוספים מסולם האקורד) הקול שני גם ישיר צליל מתוך האקורד (וזה יצא טרצה או קוורטה)

בדוגמה של השיר ממקומך, אם הסולו יורד מלה לסול בקטע שלפני 'מתי תמלוך', אז גם האקורד ישתנה ולא יישאר על לה מינור אלא ירד לסול מז'ור, לכן במקרה זה ברור שהקול שני לא ישיר דו (כי אז הצליל לא מתוך האקורד) אלא סי כפי שכתבת. (טרצה מהסולו)

מקווה שזה ברור, ותודה על המחמאות!
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כפי שרשמתי זה תלוי גם באקורד, אם הסולו שר צליל מתוך האקורד (1,3,5 של האקורד לא צלילים נוספים מסולם האקורד) הקול שני גם ישיר צליל מתוך האקורד (וזה יצא טרצה או קוורטה)

בדוגמה של השיר ממקומך, אם הסולו יורד מלה לסול בקטע שלפני 'מתי תמלוך', אז גם האקורד ישתנה ולא יישאר על לה מינור אלא ירד לסול מז'ור, לכן במקרה זה ברור שהקול שני לא ישיר דו (כי אז הצליל לא מתוך האקורד) אלא סי כפי שכתבת. (טרצה מהסולו)

מקווה שזה ברור, ותודה על המחמאות!
הבנתי
לא (הכרתי ולא) שמתי לב להתנייה של c
אשמח אם תוכל לתת לי דוגמא לכך משירים מוכרים (לאו דווקא c, ואם יש לך - אז גם לאקורדים שבהם ההבדל הוא בצליל הראשון והשני של האקורד, בדוגמא אותה הבאת ההבדל מתבטא רק בצליל השלישי) ?
תודה מראש
 

600

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
מי שיודע לנגן, פשוט עושה היפוך של האקורד.
היפוך למעלה יוצר קול שני.
היפוך למטה - שני נמוך.
ולדעתי כך עושים חלק מהמקהלות...
שעושים את הוהיפוכים זה מוציא קולות שניים בצורה הכי חוקית ומיושבת
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
מי שיודע לנגן, פשוט עושה היפוך של האקורד.
היפוך למעלה יוצר קול שני.
היפוך למטה - שני נמוך.
ולדעתי כך עושים חלק מהמקהלות...
שעושים את הוהיפוכים זה מוציא קולות שניים בצורה הכי חוקית ומיושבת
אתה צריך להבין אבל שלפעמים בהזזת הקול שני בטון/חצי טון למעלה או מטה זה יכול להפוך לאקורד אחר והרבה פעמים זה האקורד הנכון כמו לדוגמא Am במקום C ( הקול שני לוחץ על לה במקום סול ) וכן G במקום Dm ( כאן זה גם אצל שני וגם אצל שלישי, שני - מחליף בין פה ל-סול, שלישי - מחליף בין לה ל-סי )
וכן הלאה...
זמרים או מקהלות ששרים הרבה בהרמוניה ויכולים לעזור לפיתוח השמיעה בנושא.
כמובן מקהלת שירה משתמשת המון המון בהרמוניה ואקורדים מעניינים לפעמים מסובך מידי (עכ"פ לפחות @בשבילי .....)
וגם שמתי לב פה בארץ יש את מקהלת קאפלה שגם הם משתמשים המון אם הרמוניה ואקורדים מעניינים...
 

ilan p

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
אני מדבר על טיפים לאיך לשיר בקול שני. זה יכול להיות טיפים מניסיון אישי, טיפים מקצועיים או אפילו לשלוח שמות של זמרים או מקהלות ששרים הרבה בהרמוניה ויכולים לעזור לפיתוח השמיעה בנושא.
בדר"כ אם שרים קול שני בטרצה --זה מתחבר יפה ולא נשמע זיוף ואפילו נחמד על שולחן שבת
אבל להבנתי כדי שיצא קול שני שנותן ערך מוסף משמעותי ללחן -- צריך לתכנן אותו כמנגינה בפני עצמה שמשתלבת עם
הלחן הבסיסי -- וזו חכמה בפני עצמה --- שומעים הרבה כאלה בשירים הווקאליים
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  38  פעמים

לוח מודעות

למעלה