דרוש מידע סקר - צום בערב ראש השנה

האם אתה או בעלך / אביך צמים בערב ראש השנה?

  • כן

    הצבעות: 96 66.7%
  • לא

    הצבעות: 48 33.3%

  • סה"כ מצביעים
    144

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עקב הנידון שהיה כאן על המנהג לצום בראש השנה, אני מעוניין לדעת כמה אחוזים מהציבור אכן צמים כיום בערב ראש השנה.
השאלה היא על צום בלבד, לא על סיום מסכת כדי שלא לצום, וכן הסקר הוא על אנשים חיים בלבד.
 

Yair.

משתמש פעיל
עריכה והפקת סרטים
עניתי אבל זה לא מדויק כי אצלנו גם הנשים צמות ולא צמים כל היום אלא רק עד חצות.(בשנים האחרנות זה ניהיה יותר כמנהג לא חובה בגלל שהדורות חלשים..)
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
מה אתה מחריג את לעשות סיום, זה נובע בדיוק מהמנהג לצום, כבר הבאתי לך ואתה מנסה להמשיך ולסלף
אוצר החכמה_144232.jpg
 

sss8584

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
גם במשפחתי וגם במשפחה של בעלי הגברים צמים עד חצות (ליטאים)
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מה אתה מחריג את לעשות סיום, זה נובע בדיוק מהמנהג לצום, כבר הבאתי לך ואתה מנסה להמשיך ולסלףצפה בקובץ המצורף 550805
אני לא מנסה לסלף.
השולחן ערוך אומר לצום, לא לעשות סיום. יתכן שיש שעשו זכר למנהג, אבל זה בודאי לא קיום המנהג.
האם גם בתענית אסתר [שהיא באמת תקנת גאונים] עושים סיום ואוכלים?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
???!!!
אם אלו שכתבו שהם צמים התכוונו לצום מהסוג הזה - לא לזה התכוונתי. כוונתי הייתה לצום גמור, מעלות השחר ועד צאת הכוכבים. הצום שעליו כתב השולחן ערוך 'נוהגים להתענות ערב ראש השנה'.

עריכה: חוזרני בי. לאחר עיון מעמיק, אכן התברר לי שמלכתחילה המנהג היה לא להשלים את התענית, והיינו לאכול משהגיע זמן מנחה גדולה, ותודה על מי שהאיר את עיני בזה.
 
נערך לאחרונה ב:

השואל מבני ברק

משתמש פעיל
???!!!
אם אלו שכתבו שהם צמים התכוונו לצום מהסוג הזה - לא לזה התכוונתי. כוונתי הייתה לצום גמור, מעלות השחר ועד צאת הכוכבים. הצום שעליו כתב השולחן ערוך 'נוהגים להתענות ערב ראש השנה'.
תעיין במטה אפרים תראה שלא נהגו להשלים את הצום
אלא רק עד חצות
 

תהילושש

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
???!!!
אם אלו שכתבו שהם צמים התכוונו לצום מהסוג הזה - לא לזה התכוונתי. כוונתי הייתה לצום גמור, מעלות השחר ועד צאת הכוכבים. הצום שעליו כתב השולחן ערוך 'נוהגים להתענות ערב ראש השנה'.
חשוב להדגיש, עכשיו שינתי
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
אני לא מנסה לסלף.
השולחן ערוך אומר לצום, לא לעשות סיום. יתכן שיש שעשו זכר למנהג, אבל זה בודאי לא קיום המנהג.
האם גם בתענית אסתר [שהיא באמת תקנת גאונים] עושים סיום ואוכלים?
גם בתענית בכורים בערב פסח שכולם נוהגים מי שעושה סיום נפטר, זה ההלכה בסעודת מצווה, וכך נהג הסטיפלער ונוהג בנו הגר"ח, ומובא עוד שפעם הסטיפלער לא שמע סיום ולא רצה לאכול עד שהגר"ח עשה לו עוד סיום
זה קיום המנהג, (מה שאתה עושה פה זה עריכה תורנית, לערוך את התורה:(:(:()
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
???!!!
אם אלו שכתבו שהם צמים התכוונו לצום מהסוג הזה - לא לזה התכוונתי. כוונתי הייתה לצום גמור, מעלות השחר ועד צאת הכוכבים. הצום שעליו כתב השולחן ערוך 'נוהגים להתענות ערב ראש השנה'.
זה המנהג שהשו"ע כתב, שב ללמוד
קישור
כידוע בערב ראש השנה יש אנשים שצמים, האם אני יכול לצום עד חצות היום ולא עד צאת הכוכבים?

תשובה:

אין לצום בערב ראש השנה עד צאת הכוכבים כדי לא להיכנס לראש השנה כשהוא מעונה. ואף שבעבר היו צמים עד פלג המנחה, אך עכשיו נוהגים להתענות רק עד זמן מנחה גדולה, ומתפללים תפילת מנחה ואומרים בה ‘עננו’ ואחר כך אוכלים.

מקורות:

שו”ע סי’ תקפ”א ס”ב, וסי’ תקס”ב ס”ב ומ”ב שם סק”י.
קישור
הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א /



צום ערב ראש השנה

א. במדרש תנחומא נאמר שהמתענים בערב ראש השנה, מוחק הקב"ה שליש מעוונותיהם . עוד אמרו חז"ל שכל העושה תשובה ביום אחד בשנה, נחשב כאילו שב בתשובה כל השנה , ולכן נהגו להתענות בערב ראש השנה, שהוא היום האחרון בשנה . אך לא צמים עד הלילה, כדי שלא להיכנס מעונים לראש השנה. ובפוסקים מצינו שיטות ומנהגים שונים עד מתי צמים. האם עד פלג המנחה (שעה ורבע קודם הלילה), ואחרי תפילת מנחה, או עד זמן "מנחה גדולה" (כחצי שעה לאחר חצות) ומתפלל מנחה קודם אכילתו, או עד חצות ותו לא, מבלי להתפלל מנחה קודם האכילה.
 

אנונימי/ת

משתמש מקצוען
הרב מרדכי אליהו אמר שצריך לצום
גם בערב ראש השנה
וגם בערב פסח לבכורות ולא לשבור הצום בסיום
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה