דיון סופרות, סופרים וחוצפנים

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
נתקלתי בהודעה הבאה של ידידי היקר והמלומד:

מידי פעם נופל לידיי ספר חרדי "קלאסי", שעל כריכתו חתומה מחברת כלשהי, ואני מדפדף בו כמה דקות, לבסוף מעווה את פרצופי ומשליך את הספר ממני והלאה.
הספר מתאר את עולמה הפרטי של הסופרת, בד"כ העולם שנמצא שמתחת לבית שלה (מורות, גננות, גיסות, שכנות, חברויות), אין בו שום דבר שיכול או אמור לעניין את הקורא הגבר. ספר טוב אמור לקחת - בעיניי! - את הקורא למקומות רחוקים ומעניינים.

כמדומני שהתשובה לטענה החשובה הזו נמצאת בשיר הבא. של צבי יאיר, כמובן.


הָעוֹלָם וְהַנֶּפֶשׁ

חֲדַל לְךָ מִן הָעוֹלָם,
אַל יִקַּח לִבְּךָ
בְּמַרְאָיו וּבְקוֹלוֹתָיו.

דַּיֶּךָ הַנֶּפֶשׁ,
עַל הֲרָרֶיהָ וַעֲמָקֶיהָ,
גַּלֶּיהָ וְסַעֲרוֹתֶיהָ,
גֵּאוּתָהּ וְשִׁפְלָהּ,
אוֹרָה וּצְלָלֶיהָ,
שִׂמְחָתָהּ וִיגוֹנֶיהָ,
תִּקְוָתָהּ וְאַכְזְבוֹתֶיהָ,
נְדָרֶיהָ וַהֲפָרוֹתֶיהָ
חֲטָאֶיהָ וְצִדְקוֹתֶיהָ
רַחֲמֶיהָ וְאַכְזָרִיּוּתָהּ
יִחוּלָהּ וְיֵאוּשָׁהּ

בּוֹא עַד נִבְכֵי תְּהוֹמָהּ
חֲקֹר אֶת מִסְתּוֹרֶיהָ -
וְהִנֵּה יָמִים רַבִּים
הִיא תִּתְעָרֶה לְעֵינֶךָ

אַךְ עִם כָּל צָעִיף
שֶׁהִיא מְנָעֶרֶת -
מַסֵּכָה עָבָה מִן הָרִאשׁוֹנָה
קוֹרֶמֶת.
אָז תֵּדַע,
כִּי שָׂגְבָה מִבִּינָתְךָ
גַּם הַנֶּפֶשׁ
אֲשֶׁר בְּחֵיקְךָ שׁוֹכֶנֶת.

*

רוב ספרי הסופרות אכן לא מגלים לך את אוסטרליה או חוקרים את החלל. הם כן עוסקים בנפש האדם, וכשזה עשוי טוב זה לא פחות ממדהים. גם אם התפאורה היא ספסל הגינה של השכנות או הזמנה לחגים אצל ההורים.

דוגמאות רבות לכך. לקט מהן בהמשך, במידת הצורך.

ספרי הסופרים לעומת זאת - שוב, ברובם - אכן מתעסקים פחות עם הנפש. גם כשיש שם חקר נפשי כלשהו, הוא בדרך כלל יהיה עטוף היטב בעלילה ותפאורה מעניינים יותר, תוך התרחשות משמעותית.

והקורא או הקוראת, יצביעו ברגליים.


והחוצפנים? אה.
יש ספרות שכתובה מן הפנים אל החוץ. הסופר יוצא וחוקר מקומות "רחוקים ומעניינים". זו ספרות הגברים, ברובה. בלי-להכליל-חלילה.
ויש ספרות שכתובה חוץ-פנים. מן החוץ אל הפנים, אל תוך ועומק נפש האדם. לכשתימצי לומר, זו הספרות הנשית.

אחור וקדם צרתני, ותשת עלי כפכה.
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אנשים כן משתנים?!
אתהלך?!
בעקבותיו?!
וכו'?!
וכדו'?!
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ברובם, ברובם. בלי להכליל.

הספרות שעליה התלונה דלעיל, מול הספרות שאין עליה התלונה דלעיל.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
לא הבנתי את השיר:)
תודה על מה שכתבת. מסכים איתך, במחשבה שניה.
הבעיה היא שרוב מוחלט של הדמויות והרגשות במתוארות בספרות הנשית החרדית הקלאסית - מתוארים בצורה אוטופית קצת. בחיים האמיתיים אף אחד לא כזה נחמד.
ישנה הרגשה שמֶחבְּרות רבות מזמינות מאלי אקספרס שני דליים מלאים ברגש סינטטי, ושופכות ממנו כמויות בכל שורה שניה, כי הספר חייב להיות רגיש ומטלטל ועם תובנות עמוקות על נפש האדם, ספר שייקח אותך למסע עמוק אל הנפש...

ספרים שבהם הדמויות האמיתיות והדילמות אמיתיות - לוקחים גם לוקחים אפילו את הקורא הגבר.
@יואל ארלנגר - קקטוס בוא תעזור לי מול מתקפת הנגד הצפויה.
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
נתן, האמת שיש לי הרבה מה לכתוב בעניין, ודווקא לצד שלך.
אבל אני עדיין לא רוצה להשתמש בתותחים הכבדים.
אחכה שיתגברו ההתקפות נגד.
ואז... אוהו.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
נתן, האמת שיש לי הרבה מה לכתוב בעניין, ודווקא לצד שלך.
אבל אני עדיין לא רוצה להשתמש בתותחים הכבדים.
אחכה שיתגברו ההתקפות נגד.
ואז... אוהו.
בוא תעזור לגבש את המחנה.
כתוב, כתוב.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הבעיה היא שרוב מוחלט של הדמויות והרגשות במתוארות בספרות הנשית החרדית הקלאסית - מתוארים בצורה אוטופית קצת. בחיים האמיתיים אף אחד לא כזה נחמד.
ישנה הרגשה שמֶחבְּרות רבות מזמינות מאלי אקספרס שני דליים מלאים ברגש סינטטי, ושופכות ממנו כמויות בכל שורה שניה, כי הספר חייב להיות רגיש ומטלטל ועם תובנות עמוקות על נפש האדם, ספר שייקח אותך למסע עמוק אל הנפש...
לא הבנתי אם הבעיה שלך היא בנחמדות או ברגש, או בתובנות העמוקות.
בתור גבר אני לא מכיר מספיק את עולם הנשים כדי לומר ש'אף אחד לא כזה נחמד', ומאידך אני מבין שגם בלי דליים מלאי רגש אפשר להביא תובנות עמוקות על נפש האדם, אבל מה שבטוח, שכמה שהגברים חושבים שהם מבינים את עומק הרגש הנשי, הם לא באמת מבינים...
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
נתן, שניי הדליים והאלי אקספרס - שלך.
על כל השאר - אני נוטל על עצמי את האחריות:


הפעם זה הולך לכבוש את השוק. אין ספק, סיפור על בחורת סמינר צדקת המתמודדת עם רגשות מנוגדים וקונפליקטים מחוסרי רחמים, אשר מתרוצצים בלבה הסהרורי ומטריפים עליה את דעתה. ותוך כדי ההתמודדות חסרת הרחמים הזאת היא גם נאלצת להתמודד עם סביבה עוקצנית, עם מבטים עוקבים הנתונים לפרשנות דו כיוונית, עם דרישות מסגרתיות בלתי מתפשרות, עם משפחה יותר מידי רגילה ונורמטיבית היוצרת בתוכה תסכולים קומפלימנטים הגורמים לה להתקפי רגשות בלתי רצוניים הגורמים לה לאיבוד ריכוז ומחשבות מבלבלות ומסעירות המשוות לה מראה רגשני, נזיל, מריר ובלתי רגיל.

ואני זאת שהולכת להעלות את כל תצרף האקסיומות האוונגליסטיות הבלתי רגילות הללו, עלי גיליון. וזה עומד לתפוס. אין ספק. ספרי רגשות כמו 'הנורמאלי האחרון', 'שירה גאולה', ואפילו 'מהללאל' -עומדים להתגמד אל מול נביעת, איזה נביעת, מעיין, נחל, ים, אוקיינוס, חור שחור - הרגשות אותן אני עומדת לשזור בתוך הספר עב הכרס שעומד להיות רבנית המכר של העשור האחרון.

פותחת את המייל. הודעה מעלי אקספרס, ההזמנות האחרונות הגיעו אל סניף הדואר המקומי. כאחת שכל הקולקציות האחרונות של בייג'ין סדורות לה בארונות ומעליהן, ובבוידעם, וזה עוד בלי לחשב את כל מה שכבר חילקנו למשפוחע' ולשכנים ולמכרים, ולגמח"י הבגדים יד שנייה. קיצער, באותו צהריים חמים ובני ברקי של אחרי החגים, מצאתי את עצמי דוחפת החוצה מסניף הדואר עגלת סופר מרדנית ובתוכה שני דליים ענקיים, חתומים ואטומים היטב, מלאים בחומר יקר הערך אותו אני עומדת לערבב ולתבל ולהוסיף ולהוסיף עוד קצת ועוד קצת, בתוך סיפורי. כפות ידי האדימו ממאמץ, הזיעה ניגרה פלגים פלגים, שפתי יבשו מן החום, אך אני חדורת מטרה. דברים טובים מגיעים רק אחרי מאמץ גדול.

צומת רבי עקיבא חזון איש. הרמזור התחלף סוף סוף לירוק ואני המתנתי עוד כמה שניות נוספות, מאפשרת לאנושות הממהרת לחצות את הכביש. ואז נשמתי עמוקות ודחפתי את העגלה בחוזקה קדימה. גלגל סורר ננעץ בחריץ שבין המדרכה לכביש, או הכביש למדרכה אם תרצו. ריחוף קל באוויר, פי נפער בתדהמה לכדי ממדים עצומים, העולם כולו הסתחרר אל מול עיני, דליי הפלסטיק פגשו אחד בשני ו... "טראח, בום בום, פלופ שלאק, שפפפפפךךךךךךךך"!

נוזל רגשותי, קיצ'י ודוחה, פרץ בסילונים עזים והתפזר על עוברי האורח שבמעלה הרחוב. לפתע כאילו העולם כולו קפא על מקומו, סלואו מושן, ואז סחרור עז ואקשן מטורף. אנשים צוחקים בוכים, לרגע אחד נבעתים עד אימה ובמשנהו פוצחים בריקוד עליז. איש אחד בחולצה כחולה נפגע עד עמקי נשמתו ללא כל הסבר, זוג ילדים פרצו בצהלות שמחה נטולת היגיון, קשישה מרובת חבילות כעסה נוראות בלי שום סיבה, ואברך נסער פרץ בבכי.

ואני. עומדת באמצע המחזה. עוצמת את עיני ולפתע מבינה. רגש הוא לא חומר למילוי ואיטום חורים בבניין ספרותי. כמו השכל והשכול, גם הרגש צריך לבוא במקום הנכון, בזמן הנכון, ובעיקר, במינון הנכון.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
הנושא תפס אותי.

לפעמים תיאורי הספר ורקעיו הם משעממים בהגזמה (חכמת נשים, נעמי צוובנר), אבל התהליך הוא פנימי לגמרי, ואפילו הרקע הכי נדוש הופך להיות מחוץ לפוקוס כשעיקר התהליך מתרחש בפנים. זה פשוט לא מעניין בסופו של דבר, כי לא פה הפוקוס.
אבל זה ספר ממשפחת ספרי הנישה.

מצד שני, קחו למשל את חסיה ברטלר. רקע מרתק, התרחשויות הזויות עד דמיוניות על גבול הבלתי אמין, לפעמים קיים חסר בתחקיר עומק בפרטים הקטנים (וואו, כמה נפילות יש בקטע הזה...), העשרה קיימת בהחלט.
אבל האם נשים אוהבות את זה? או מעקמות על זה פה?
ולא, אני עדיין לא מדברת על התוכן המקצועי. ובבקשה, אני גם לא רוצה לסטות לזה, כי זה נושא בפני עצמו.

אלו שיצרו תמהיל נכון ומדוייק של העשרה ועלילה ורקע והכל, עם תעוזה לבדוק תחום פחות פוטוגני ולנתח אותו לעומק (לאו דווקא מקום גיאוגרפי) הם לדוגמה: מיה קינן (ממלכה במבחן), דבורי רנד (מושגים, תעוזה לבדוק מקומות פחות נוצצים - אדום לבן, תחנות), רותי קפלר, יעל רועי, חיה לוברבום, ואני מתנצלת אבל כרגע אני לא זוכרת שמות נוספים בעל פה.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
אני עכשיו באמצע לקרוא ספר נוראי!
אבל נוראי באמת!!!

העלילה בסדר איכשהו (לא הגיונית, מטופשת ורדודה אבל לא יותר גרוע מזה.)
הרקע והדמויות הכל רגיל ושגרתי
והתיאורים והרגשות...
עוצמתיים, סוחפים, מערבלים בלי שום קשר להתרחשות!!!

לדוגמא שני חברים משוחחי ביניהם ופתאום נזכר אחד שאמו לא ענתה לו כמר שלושה ימים לטלפון. הוא נרעד שמא קשור הדבר לנזילות בסלון ועל כן החווירו פניו, הוריקו עיניו, נתרוקנו בני מעיו, עצר מלכת והביט בחברו במבט קרוע מאלם.

- - -

עריכה:
אה, ושכחתי לכתוב שהיא סופרת.
כך שאני מסכימה למדי עם הקביעה הנ"ל.
 

בא בחשבון

משתמש מקצוען
נהוג לכנות את חלק העלילה בסיפור כ'עונג אינטלקטואלי' ואת חלק הרגש בסיפור כ'עונג אמוציונאלי'.
ככל שהסופר/ת מצליחים לחדש יותר, להגיע אל הקורא, להפתיע (ברמת האמינות וההגיון, לשני סוגי ה'עונג') כך הקריאה תהיה מהנה יותר.

קל יותר להפתיע, לחדש ולרתק בהתפתחות עלילה, כתיבה על מחוזות חדשים והבאת רעיונות מקוריים, מאשר לעשות את הנ"ל בתחום הרגש - הנפש שהוא תחום מורכב, עמוק וקשה להבנה, שלמרות כל זאת, זיוף שלו - כל אחד ירגיש... (עיין ערך הנוזל הדוחה והקיצ'י של @האגריד)

מטבע הדברים, גברים נוטים יותר לנסות ולהגביר את ה'עונג האינטלקטואלי', ונשים את ה'עונג האמוציונאלי', רק מה -
אין דומה הגועל מעלילה מטופשת ורדודה על חטיפת ילדים והריגת ראש הממשלה בדרכי ניסים והשגחה מופלאת מדהימה פרי דמיונו הדליל של הסופר,
לבחילה הבלתי נשלטת מול ההסמקות שלא במקומן, הפגיעות לעמקי הנפש, הדמעות המתפרצות, הלב המתפקע לשניים והרצון החריג לברוח ולהיבלע באדמה תמיד ברגע השיא, היוצאים מעטה של הסופרת שבכוח מנסה לגרום לכם לבכות.

אבל -
כשיש ספר טוב, דווקא ספר עם עונג אמוציונאלי משובח, יכול להגיע רחוק בהרבה... (כמו שהזכיר צ. יאיר בשיר שהביא @מ"ם)

ודווקא נעמי צוובנר שהוזכרה לעיל הוכתרה כאמנית בתחום. (אני הכתרתי אותה! :) )
 

הני ר.

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
זה לא קשור ל2019?
שאם זה לא נוגע/פוצע/שורף זה לא מחליק בגרון?
לנשים יש יותר יכולות רגשיות שמתבטאות גם בכתב,
אבל הצורך בזה נוצר מביקוש.
תנו לי ילד שישב לקרוא היום שמואל ארגמן כמו שאני קראתי.
היום אם זה לא צבע כרומו[קומיקסים]
אם זה לא כאבי תופת/סכיזופרניה/הטרנד החדש הפרעת אישיות גבולית וכו..זה לא זה

והמהדרינ[יות] מוסיפות מזה ומזה..
 

תהילה ברג

משתמש פעיל
נתן, שניי הדליים והאלי אקספרס - שלך.
על כל השאר - אני נוטל על עצמי את האחריות:


הפעם זה הולך לכבוש את השוק. אין ספק, סיפור על בחורת סמינר צדקת המתמודדת עם רגשות מנוגדים וקונפליקטים מחוסרי רחמים, אשר מתרוצצים בלבה הסהרורי ומטריפים עליה את דעתה. ותוך כדי ההתמודדות חסרת הרחמים הזאת היא גם נאלצת להתמודד עם סביבה עוקצנית, עם מבטים עוקבים הנתונים לפרשנות דו כיוונית, עם דרישות מסגרתיות בלתי מתפשרות, עם משפחה יותר מידי רגילה ונורמטיבית היוצרת בתוכה תסכולים קומפלימנטים הגורמים לה להתקפי רגשות בלתי רצוניים הגורמים לה לאיבוד ריכוז ומחשבות מבלבלות ומסעירות המשוות לה מראה רגשני, נזיל, מריר ובלתי רגיל.

ואני זאת שהולכת להעלות את כל תצרף האקסיומות האוונגליסטיות הבלתי רגילות הללו, עלי גיליון. וזה עומד לתפוס. אין ספק. ספרי רגשות כמו 'הנורמאלי האחרון', 'שירה גאולה', ואפילו 'מהללאל' -עומדים להתגמד אל מול נביעת, איזה נביעת, מעיין, נחל, ים, אוקיינוס, חור שחור - הרגשות אותן אני עומדת לשזור בתוך הספר עב הכרס שעומד להיות רבנית המכר של העשור האחרון.

פותחת את המייל. הודעה מעלי אקספרס, ההזמנות האחרונות הגיעו אל סניף הדואר המקומי. כאחת שכל הקולקציות האחרונות של בייג'ין סדורות לה בארונות ומעליהן, ובבוידעם, וזה עוד בלי לחשב את כל מה שכבר חילקנו למשפוחע' ולשכנים ולמכרים, ולגמח"י הבגדים יד שנייה. קיצער, באותו צהריים חמים ובני ברקי של אחרי החגים, מצאתי את עצמי דוחפת החוצה מסניף הדואר עגלת סופר מרדנית ובתוכה שני דליים ענקיים, חתומים ואטומים היטב, מלאים בחומר יקר הערך אותו אני עומדת לערבב ולתבל ולהוסיף ולהוסיף עוד קצת ועוד קצת, בתוך סיפורי. כפות ידי האדימו ממאמץ, הזיעה ניגרה פלגים פלגים, שפתי יבשו מן החום, אך אני חדורת מטרה. דברים טובים מגיעים רק אחרי מאמץ גדול.

צומת רבי עקיבא חזון איש. הרמזור התחלף סוף סוף לירוק ואני המתנתי עוד כמה שניות נוספות, מאפשרת לאנושות הממהרת לחצות את הכביש. ואז נשמתי עמוקות ודחפתי את העגלה בחוזקה קדימה. גלגל סורר ננעץ בחריץ שבין המדרכה לכביש, או הכביש למדרכה אם תרצו. ריחוף קל באוויר, פי נפער בתדהמה לכדי ממדים עצומים, העולם כולו הסתחרר אל מול עיני, דליי הפלסטיק פגשו אחד בשני ו... "טראח, בום בום, פלופ שלאק, שפפפפפךךךךךךךך"!

נוזל רגשותי, קיצ'י ודוחה, פרץ בסילונים עזים והתפזר על עוברי האורח שבמעלה הרחוב. לפתע כאילו העולם כולו קפא על מקומו, סלואו מושן, ואז סחרור עז ואקשן מטורף. אנשים צוחקים בוכים, לרגע אחד נבעתים עד אימה ובמשנהו פוצחים בריקוד עליז. איש אחד בחולצה כחולה נפגע עד עמקי נשמתו ללא כל הסבר, זוג ילדים פרצו בצהלות שמחה נטולת היגיון, קשישה מרובת חבילות כעסה נוראות בלי שום סיבה, ואברך נסער פרץ בבכי.

ואני. עומדת באמצע המחזה. עוצמת את עיני ולפתע מבינה. רגש הוא לא חומר למילוי ואיטום חורים בבניין ספרותי. כמו השכל והשכול, גם הרגש צריך לבוא במקום הנכון, בזמן הנכון, ובעיקר, במינון הנכון.

כתיבה מרתקת בפני עצמה.

אבל אני לא חושבת שזה היה הנושא. גם מהללאל, הנורמלי האחרון וכל שאר הספרים שהזכרת מלאים ברגש.
אבל באומנות שכמעט ואין שניה לה.
הבעיה היא לא הרגש או כמויותיו.
הבעיה היא חוסר הידע לגעת ולטפל בו, מעורב עם חוסר הבנה על כך שברגש לבד אין מספיק לעלילה.
הוא מגיע בין השורות. הוא צורת ההעברה של הסיפור, התבלין.
לא הסיפור בעצמו.

או כמו ש @Natan Galant אמר, הסינטטי שבזה.
 

undo

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הבעיה היא חוסר הידע לגעת ולטפל בו, מעורב עם חוסר הבנה על כך שברגש לבד אין מספיק לעלילה.
הוא מגיע בין השורות. הוא צורת ההעברה של הסיפור, התבלין.
לא הסיפור בעצמו.
אני קצת חולקת עליך.
הרגש הוא כן חלק מהסיפור, הוא המניע את הדמויות לפעול כך או אחרת, הוא גורם לסיפור להיות קרוב לליבנו, ולא להיות עוד התרחשות בין חפצים.
מה שכן - צריך להשתמש בו כשהוא מתאים. לא כדי למלא חללים.
 

תהילה ברג

משתמש פעיל
אני קצת חולקת עליך.
הרגש הוא כן חלק מהסיפור, הוא המניע את הדמויות לפעול כך או אחרת, הוא גורם לסיפור להיות קרוב לליבנו, ולא להיות עוד התרחשות בין חפצים.
מה שכן - צריך להשתמש בו כשהוא מתאים. לא כדי למלא חללים.

הוא גורם...
הוא בשביל שהסיפור יהיה קרוב לליבנו.
הוא לא הסיפור.
ולקרוא ספר עם אלומת האור על המניעים, והעלילה, שפעמים יפה גם היא, נטושה בצד זה מרגיז ומשעמם גם יחד.
לא יודעת מה קודם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה