אתגר דו שבועי: יש לי ראיון

מרים קרייטמן

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
כשחושבים על אתגר בזוג, רואים שלעבודת צוות יש קסם מיוחד במינו, ורוצים להטעים את כולם בחוויה.
מהר מאוד הגענו לרעיון ראיוני ביותר: עריכת ראיון!
כללי האתגר:
1. כל אחד יבחר לעצמו ניק מתוך הפורום, ואותו הוא יראיין.
הניק אינו צריך להזדהות, אלא בשם הניק בלבד.
2. הניק המרואיין מאתגר את הכותב. הוא אינו מספק הרבה פרטים (במידה ומדובר על ראיון בנוגע לזהותו), ואינו מספק הרבה תוכן(במידה ומדובר בראיון על העבודה שלו / הכתיבה שלו / כל נושא אחר).
שימו לב – תהיו הוגנים. אין צורך להקשות בכוונה על הכותב, אלא רק לאתגר אותו. המטרה של האתגר היא לשפשף את היכולת שלנו ככותבים בתחום הכתבות-ראיונות, כך שנסו לחקות מרואיין קלאסי.
3. עכשיו מגיע שלב העריכה. על הכותב לנסח את כתבת הראיון כך שתהיה הכי מרתקת שיש. אין לו פרטים, אין לו בשר, ויש לו הגבלת מילים: עד 500 מילה (!)
וכאן מגיעה המשימה: זהו האתגר שלך.
לנספח – כאן.
דד ליין (כי עיתונאים צריכים ללמוד איך לעמוד בדד ליין, מה לעשות) : בעוד שבועיים מהיום, יום חמישי כ"ו אלול.

בהצלחה!
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
את @נתן גלנט, האיש והגעציל, אין צורך להציג.

הוא אחד הניקים האהודים ביותר בפרוג, הגבר היחיד ברשימת הניקים האהובים ביותר, מנהל קהילת הכתיבה בדימוס, מחבר הספר פורץ הדרך 'געציל תן לישון', ובעליה של רשימת התפוצה הייחודית והסוּפֶּר-מעניינת 'הפעקל'ע של נתן'.

עד כאן החלק השיווקי. (נתן, אל תשכח להעביר את האלפיים שקל כמו שסיכמנו.)



את נתן אנחנו פוגשים במשרדו רחב הידיים בקומה ה-14 של אחד מגורדי השחקים של תל-אביב. (סתם... באמת זה היה בעזרת-נשים של 'קהל חסידים באר שבע', אבל אל תגלו)


נתן, לדעתי אתה פיתחת שפת כתיבה חדשה וייחודית לך. איך היית מאפיין את הכתיבה שלך? מה הסוד שלך לכתיבה כל-כך סוחפת וקריאה?

אני סבור שלכל אדם יש סגנון כתיבה מיוחד ומובחן, סגנון שהוא רק שלו. כשם שאין פרצופיהן שווים כך אין דעותיהם וכתיבתם שווה.

הסיבה שלכותבים מסוימים אין סגנון ייחודי, היא שהם עדיין לא כתבו מספיק כדי לגלות את הסגנון שלהם. בהתחלה, הכותב מנסה לחקות כותבים אחרים. רק אחרי שהוא צבר הרבה קילומטראז' של כתיבה, הסגנון שלו יוצא לפועל ומתגלה.

בדיוק כמו כתב-יד. בכיתה ב' כולנו מנסים לחקות את הכתיבה-תמה של החוברת. אבל אחרי שאנחנו מתיימנים בכתיבה אנחנו מפתחים את הכתב הייחודי רק לנו.

הסוד הוא פשוט: לכתוב, לכתוב ולכתוב. עוד ועוד. כל הזמן. ככל שאתה כותב יותר, אתה כותב טוב יותר.


אני רואה שיש לך חגורת 'אדריכלות'. איך אדם מעניין כמוך משמש כאדריכל? זו נשמעת עבודה משמימה למדי. אוטוקד, סקצ'אפ, שרטוטים, תחיקת בנייה. לא דברים שמתאימים למי שחיבר את געציל...

על מה אתה מדבר? אני נהנה מכל רגע. אדריכלות זה תחום מרתק מאין כמוהו. אמנות אמיתית, מלאה עניין ויצירתיות. תחשוב על זה, אתה יושב לך באיזו פינה, יש לך בראש דמיון מסוים, ואתה מתרגם אותו לכדי שרטוטים שיקומו ויהיו לבניין.

תבין. יצירתיות זה לא רק להמציא סיפורים. יצירתיות זה גם להמציא מבנים, לתכנן חללים ומרחבים, למצוא פתרונות מתוחכמים לכל מיני בעיות. כיף גדול, תאמין לי.

לאחרונה פרסמתי מאמר על הברוטליזם, גישה מסויימת באדריכלות שהייתה נפוצה בעבר ופסה מן העולם (לשמחתי הרבה). במאמר ניתחתי מבנים שונים בארץ ובעולם והראיתי מה עומד מאחורי הגישה הברוטליסטית. אנשים כתבו לי שהם מעולם לא חשבו שאדריכלות יכולה להיות עסק כל-כך מעניין...

ולגבי 'תחיקת בנייה'? יש ספר שנקרא ״מדריך דקל״, תקציר חוקי הבנייה. ספר מרתק ומאתגר. זה הספר הכי מעניין בעולם אחרי געציל.


לגבי געציל, תגיד באמת, מה חשבת לעצמך כשהוצאת ספר כל-כך מוזר ושונה בשדה הספרות החרדית? האם אתה חושב שיש מקום לספרים בלי מסר עמוק, מהדהד וחודר כליות ולב?

אכן, 'תן לישון געציל' הוא לא ספר עם מסר, וזה מכוון. לדעתי, חובה שיהיה מקום בספריה החרדית לספר בלי מסרים. כי לפעמים מרוב שרוצים להעביר מסר, אתה מקבל מסר ולא ספר.

אם אני רוצה מסר אני פותח 'חובת הלבבות' או 'חובת התלמידים'. כשאני קורא ספר אני רוצה חוויה נחמדה ונקיה. לא רוצה עכשיו מסרים.

מבחינתי, השאיפה שלי היא לא לחנך אנשים אלא לתת חומר קריאה מעניין ונקי. כדי שאותו בחור ישיבה שרוצה הפוגה, יוכל ליהנות במשך כמה שעות מ'תן לישון געציל', ולא ילך לחפש לו חוויות מפוקפקות במקומות אחרים.

וגם מבחינה אמנותית, ברגע שמשתחררים מהרצון לדחוף מסר בסיפור, המוצר יוצא לדעתי הרבה יותר טוב.

ועל כך אנחנו הקוראים שלך, בהחלט יכולים להעיד...
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
וותיקי הפורום ודאי זוכרים את האישה שהתעופפה בינותינו, החכימה אותנו עם אמרות השפר שלה וההערות שהיטיבו לקלוע באנג - ישר למטרה.

כל מילה שלה הייתה פנינה. לגזור ולשמור.
כן, הייתה. ואני כותבת זאת בצער עמוק וכנה.

אז שלום @כנפיים יקרה! מה שלומך?
האמת, שאת ממש חסרה!


תודה על הפירגון... כבר חשבתי שרק אני חשבתי שאחסר שם, אז נחמד לשמוע שגם את.

אני זוכרת שכתבת הרבה על חינוך מיוחד והיפראקטיביות*. מה תפקידך בפועל?

לאו דווקא חינוך מיוחד.
עבדתי עם ילדים בעלי לקויות וגם כאלו עם בעיות רגשיות והתנהגותיות. היום אני עצמאית, בתחום הקרוב יותר לאומנות מלחינוך, ועדיין, משיק לשניהם.

זה משהו מהלב,
אני מתחברת מאד לשונים. לאלו שהתלם לא התאים להם, והדרכים שהם חורשים בעצמם לעצמם, מלאות בלב, ברגש, וגם בכאב.
התוואי השונה מפחיד מאד את הסביבה, בדרך כלל, ואני אוהבת להיכנס לראש הזה, ולחשוב מתוכו, ולהביא את המקום שלהם למודעות הסובבים.

חושבת שבאמת כאן, בפורום, הצלחת להראות לנו את ה'ראש' הזה...

הזכרת אומנות, אני רואה שאת נמצאת גם בקהילת המאיירים. אז את גם מציירת?


מציירת רק בשביל הכיף בלי שום ידע מקצועי...
ששש... שלא יגרשו אותי גם משם...

ברור לי שלא אוכל לשאול אותך מה שמך, אבל באמת! ממה את כל כך פוחדת? חמותך כאן? שכנים? שידוכים?

כיוון שההזדהות היא רק מול המנהלים, את יכולה להבין שלא חמותי או השכנים הם אלו שמטרידים אותי...
תקראי לזה סוג של שריטה, עכבה או כל שם אחר שתבחרי. המחשבה על ההזדהות גרמה לי לתחושות לא קלות, שהביאו אותי להחלטה על מה כדאי לי לוותר.

איך זה לעבור מפעילות עניפה בפורום לדממת אלחוט?


טוב, האמת שזה נפל בזמנים שגם כך מאד עמוסים... חופש, בינהזמנים, אבל זו חוויה מעניינת.

ברגעים הראשונים, זה מרגיש לא אמין... פותחת פרק של גלנט, רגע של שרבר, קטע של רחליז, ועוד כל מיני, וממש יש לי מה לומר לכל אחד מהם, באה להגיב, ו...
(אין לך מספיק הרשאות כדי להגיב כאן)
לי אין הרשאה?
ועוד בסוגריים אגביות כאלו...

בהתחלה לא פותחת את פרוג בכלל. וכשוך מהומות החופשה, צופה בסקרנות שמסתירה ציפייה עזה לראות את הפורום נובל בלעדיי, מין רצון ילדי עמוק שהעולם לא יסתדר בלעדיי... ואפילו לא מלייקת.
לא רוצה להראות נוכחות.
כן. אני כועסת. על אף אחד, כולם הסבירו ת'עצמם מצוין, על המצב המתסכל.

ואז אני רואה את ההודעה של אשר שרבר על כך שהטובים לא מתים, הם מתחלפים, וזה פוגע בדיוק בנקודה הכואבת.

מה לעשות שזה נכון?

כשנפטרים אנשים, ואני רואה כמה מהר שב העולם למנהגו הנוהג, עולים בי הרהורים על כמה האדם מחזיק מעצמו מרכז העולם עבור הקרובים לו, וכמה הקרובים לו מהווים עבורו עולם ומלואו, ועד כמה החיים אחרי הכל, מנצחים.
פילוסופיות. בקיצור.

אבל מהכיוון הזה החוויה קיבלה טעם נוסף ופיקנטי.

(אגב, לא חושבת שיש תחליף שהוא בדיוק כמו המקור, אחרת השם לא היה משכפל אותנו כל כך הרבה פעמים, אבל זו בהחלט אמירה מרגיעה לחוששי צניחת הפורום ואיכותו.)

וואו, רק בגלל המונולג הזה, היה שווה לראיין אותך!

את רואה את עצמך מצטרפת שוב?


חשבתי על זה.
לא יודעת.
למרות שאני לא כותבת בשום מקום רשמי כמו עיתון, חומרים שלי מסתובבים בשוק, מכיוונים אחרים. אז להזדהות, וכבר לפרסם את עצמי יותר? אם כן זה חייב להיות בלי קשר ל"כנפיים", אחרת יש כמה שיסגרו איתי חשבון על חומרים שהעליתי בעקבות כל מיני מקרים.
להצטרף שוב ככנפיים?

מה השתנה, שיגרום לי לעשות את זה?

בכנות, אם זה היה רק שם, ניחא, אבל בקשת הכתובת והטלפון שלחו אותי בקשת רחבה אל מרחבי קנאותי לפרטיותי.

אבל מי יודע?
אם יום אחד תראו אותי שוב, כנראה שהתסכול של לא לפרסם חומרים שאין להם דרך אחרת לראות אור, ניצח את החרדות.

תודה רבה על הסכמתך לשתף פעולה, ותודה על הכנות, כמו תמיד!
בכל מקרה, מאחלת לך שתמיד יהיה לך צינור שדרכו תוכלי לשתף חומרים, כי אי אפשר בלי זה.


בכיף! תצליחי!

תודה!



*לחברי הפורום החדשים, מצרפת כאן שני לינקים לחומרים של כנפיים בנושא הנזכר לעיל - להתרשמותכם וממליצה לכם להתאמץ עוד קצת ולבדוק בחיפוש מעמיק אחר תכנים נוספים שלה:

חופשה סופר אקטיבית

דף שהולך לפח

(למאתגרות היקרות, הטקסט הנ"ל לא נכלל בין 500 המילים. תודה.)
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
במסגרת האתגר המרשים שהועלה כאן, חשתי צורך עז לראיין את אחד מחשובי הת"חים דאתרא קדישא הדין, ר' @מוישה שליט"א. הוא אינו מהמשתתפים הקבועים בכל דיון שעולה כאן, אך בכל פעם שמופיעה תגובה שלו, היא קובעת מקום לעצמה, וריחה הטוב הולך לפניה, יין ישן שדעת זקנים נוחה הימנו.

ש. קודם כל 'פותחים בכבוד אכסניה'. ניתן לראות על פי שנת ההצטרפות לאתר, שאתה אחד מהניקים הוותיקים כאן, אפשר לומר שבזמן כשהצטרפת לאתר, עדיין לא ידעתי בדיוק מה הוא 'אינטרנט'. מה הביא אותך לראשונה לפרוג? ומה חיבר אותך למקום?


ת. אני מבין שאתה מניח שהסתובבתי רבות 'בין האתרים' עד שהגעתי לכאן, אבל אין זה מדויק. לפני ההצטרפות לפרוג לא הייתה לי היכרות של שנים רבות עם האינטרנט, אך בהחלט ארך זמן עד שהגעתי הנה. מה חיבר אותי למקום? לא מדובר בסוד ייחודי. חשבתי להתקדם כאן בתחום שלי, אבל אי אפשר להתעלם מהפלטפורמה העוצמתית והרחבה של המקום הענק הזה שמכיל אלפי משתמשים, דבר יעיל ושימושי מאוד בהרבה שאלות ונושאי עזרה שצצים ושייכים גם ל'איש את רעהו'. ככל שידיעתי מגעת, אין בציבור החרדי מקום דומה בהיקפו ל'פרוג'.

ש. לכאורה הבית הטבעי של כל אברך, ובפרט העורך התורני, הוא 'פורום אוצר החכמה'. אני מאמין שבתור משתמש וותיק בפורומים חרדיים, השתתפת [ואולי אתה ממשיך להשתתף] באופן פעיל בפורום ההוא - שחסום למשתמשי נטפרי. מה לדעתך ההבדלים בין הפורומים?


ת. אתה לגמרי צודק. המקום הטבעי יותר של עורך תורני הוא בפורום אוצר החכמה. למען האמת הצטרפתי אליו עוד לפני שהצטרפתי לפרוג, ואני עדיין פעיל שם, נעזר ומשתדל לעזור. צר לי מאוד על ידידיי משתמשי 'נטפרי' שנמנע מהם להצטרף למקום הנפלא הזה, ויש בלבי על אלו שבחשו והובילו למצב הזה, ולא אאריך בפרטים.

לגבי ההבדלים בין הפורומים, חשוב שנזכור שברמת המאקרו כמובן שאין דבר משותף בין פרוג לאוצה"ח. פרוג מכיל מגוון תחומים מקצועיים, רובם המוחלט אינו רלוונטי לאנשים שתורתם אומנותם. אפילו פורום כתיבה עוסק בתחומי חולין ואינו חופף לתכני פורומים תורניים. לאחרונה פתחנו כאן פורום עריכה תורנית, ומדובר בחלק שולי וקטן מאוד ביחס לפורום כולו. וכעת אתה שואל לגבי הפורום הזה, האם ניתן לאפיין את ההבדל בינו לפורומים אחרים. ובכן, בהודעה הנעוצה בפתח אשכול עריכה תורנית הרחבתי מעט בנושא, ואני מעתיק כאן מתוך הדברים: "...ישנם ברשת מספר פורומים תורניים, חשובים יותר או פחות, אך המשותף להם שהם עוסקים גם בתכנים, כלומר בדיונים תורניים, בשאלות השקפה, בענייני דעות ושאר ירקות. אלו דברים חשובים ונחוצים, אך 'פרוג' בתור בית של יוצרים ואנשי מקצוע אינו יכול, לעת עתה, להוות פלטפורמה לדיונים שכאלו. הפורום יאפשר שאלות ודיונים בתחומים הבאים: שאלות עריכה, מבנה, ניסוח וסגנון... איתור מראי מקומות... ענייני תמחור... התייעצויות...". אני חושב שהדברים ברורים.

ש. ניתן לראות שיש לך קשר עמוק עם שני הפורומים. הייתי מעז לשאול, איזה פורום מבין הפורומים אהוב עליך יותר?


ת. את 'פרוג' אני כמובן לא צריך לנושאים תורניים. כשנחה עליי הרוח או אם מסיבה כלשהי אני כותב קטע ספרותי, המקום הוא כמובן 'פרוג'. בנושאים תורניים, ביבליוגרפיים, היסטוריים וכדומה המקום הוא אוצה"ח. קשה לענות על השאלה אם אתה אוהב יותר סטייק או את ביבי או את יום שני.

ש. לאיזה אתר מביניהם, יש לדעתך עתיד גדול יותר?


ת. כולנו יודעים למי ניתנה נבואה. אפשר רק לנסות ולהקיש בזהירות מהעבר לעתיד. ל'פרוג' יש גב חזק מאוד, תוכני וכלכלי, צוות נרחב מאוד, וגם אינטרס גדול (ומבורך!) שמניע אותו. גם מבחינת התכנים אני לא רואה במשך השנים שינויים ברמת השאלות וההתייעצויות בפורומים המקצועיים. לעומת זאת, פורום אוצה"ח בהיותו כמעט ראשון בתחום שאב אליו בתחילתו חוקרים בכירים שתרמו והשביחו אותו מאוד. אם כן, מחד, המקום קנה לו שם מכובד לאור ריבוי הכותבים האיכותיים, והוא גם מלא עניין ודיונים. מאידך, צר לי לומר שאישית אני רואה ירידה גדולה ברמה של המקום, אולי דווקא משנתרבו ספסליו. קשה להשוות את הפורום כיום לרמתו הכללית בשנותיו הראשונות. ידוע לי גם על אנשים שעזבו את המקום עקב ירידת הרמה. איך נאמר זאת, הבעיה היא לא חוסר עניין לציבור, אלא חוסר ציבור "לעניין"... המנהלים שם מאמינים ב"שוק חפשי" ונזהרים להתערב הרבה, זה דבר ראוי אך יש לו גם מחיר. בכל מקרה זה דבר שנתון לתנודות על פני תקופות ולגבי העתיד אפשר רק לקוות לטוב יותר.

ש. מהי דעתך על ה"מהפך" האחרון בפורום כתיבה, האם התוצאה הטבעית של היעלמות הניקים המאסיבית מהפורום היא מכה שהפורום לא יוכל להתאושש ממנה, או שהיא ירידה לצורך עלייה?


ת. מאחר וצורפתי למנהלים אז אני לא האיש המתאים לדבר על זה; לא חוויתי בעוצמה את השינוי הזה, וגם אם הייתה לי ביקורת על המהלך, לא היית מצפה ממני לשמוע את זה. אני לא יושב כל בוקר לשעה של קריאת טורי ספרות ב'פרוג', כך שאיני מרגיש שכעת חסר לי משהו. אני כן זוכר שהיו כותבים מיוחדים ומצר על כל אחד מהם שעזב אותנו. תרשה לי להישאר אדיש לנושא הזה, וגם לא לראות במהלך "ירידה לצורך עלייה", לא ירידה ולא עלייה.

ש. ככל שעובר הזמן, מספר החרדים המחוברים לאינטרנט הולך וגדל, מאידך, יש הטוענים שעם הזמן מספר הפורומים החרדיים הולך וקטן, ותדירות הדיונים שבו אף היא הולך ומצטמצמת. כיצד אתה רואה את העניין, הפורומים החרדיים עולים או יורדים, ואם יורדים, האם זה משום שרח"ל יש כאלו שעוברים לפלטפורמות רשת אחרות?


ת. הרי ככל שהזמן עובר, כך נוספים משתמשים באינטרנט. גם כאלו שמשתמשים עם סינון ונגישים רק לפורומים חרדים, וגם כאלו שאינם מסננים ומשוטטים גם באתרים לא דתיים. כך שאיני רואה תופעה של הצטמצמות, ואיני מכיר טיעונים כאלו. אם נדבר על התחום שלנו – פורום כתיבה או עריכה, אני לא מצוי מספיק ברשת בשביל להכיר פלטפורמות נוספות שמאפשרות דיונים והפריה הדדית בנושאים אלו. ראיתי פה ושם פורומים בנושאי כתיבה, רובם קטנים ומשעממים, יש גם שהלכו לעולמם מחוסר תנועה, יש מן הסתם גם אתרים פרטיים של סדנאות כתיבה וקבוצות ברשתות חברתיות. אין בכל אלו פורומים פתוחים בהם אפשר להתחכך בסופרים גדולים. להתרשמותי, הפורום שלנו אינו נופל מהגדולים והטובים שבהם, ולכן איני חושב שיש מי שנטש כאן כדי להגיע ל"גן עדן" מוצלח יותר.

ש. אני עוקב אחר הודעותיך המרתקות בעניין רב. ניכר שבנושאים רבים דעתך שונה מן המקובל בציבור החרדי, ויש לך ביקורת רבה בנושאים שונים. כפי שאני רואה את הדברים, הציבור החרדי מאד רגיש לביקורת פנימית. מה דעתך על הנושא?


ת. הגעת לנושא רגיש... יש ביקורת בונה ויש ביקורת הורסת. אני חושב שהציבור שלנו הוא ציבור נפלא ויש בו מעלות ייחודיות, ואני אומר את זה כאחד שמכיר לא מעט ציבורים אחרים שיש בינינו מי שמקנאים בהם מחוסר ידיעה. אך כל גוף חייב שתהיה לו ביקורת עצמית, אחרת הוא יזדהם ויאבד את מעלתו. הציבור שלנו מאוד מאמין בעצמו, ובעיקר מאמין שכל תופעה חברתית שורשה בסיני ואצל רבותינו הקדושים, ולכן גם מתקשה מאוד ומסתגר מול כל ביקורת או רצון לשינוי ותיקון. זו הנהגה שמגיעה ממקום מבורך מאוד של שמרנות, ושמרנות היא מעלה חשובה שמונעת המון נזקים המצויים בציבורים אחרים.

מאידך, רק אם נבין שאנחנו צועדים לקראת תיקון והשלמה, ונכיר במושגים כמו "מקום הניחו לנו להתגדר" או "אכשר דרא", נוכל יותר להתקדם ולתקן פרצות בתחומים שונים. לגבי העמדה שלי כפי שנתקלת בה בפורום, לדעתי חשוב לשמור על התכונה השמרנית, בהחלט יש לזכור שתהליכים מהותיים צריכים להיעשות יחד עם גדולי ישראל, אך לזכור גם את השכל שקיבלנו כדי שנשתמש בו. אנשים לפעמים מאבדים את השכל ולא מצליחים להפריד בין הלכה לבין השקפה או לבין אסטרטגיה ציבורית שמתאימה לתקופה מסוימת או למצב מסוים. בין אם נרצה ובין אם לא, אנחנו וילדינו מצויים כל הזמן באינטראקציה עם העולם הרחב, מי יותר ומי פחות, וככל שהעולם משתנה אנחנו צריכים למצוא כלים ודרכי התמודדות חדשים ומותאמים.

עם זאת, בניגוד לפסימיסטים שמזלזלים לגמרי בציבור שלנו, אני כן סבור שאנחנו במקום טוב, ואני רואה היום פתיחות לנושאים חדשים כמו בעיות נפש, בעיות דידקטיות, מוגנות, כלכלה וכו' ולכן אני גם אופטימי לגבי נושאים חשובים נוספים שיעלו לדיון ולמודעות. כל נושא תיקון שנכנס לעולם הרחב, נכנס לבסוף גם אצלנו, אחרי עשר או עשרים שנה, וזו בדיוק השמרנות; חשדנות וזהירות גדולה כלפי כל נושא, וקבלתו באיטיות ובשיקול דעת גדול מתוך פחד וחרדה על הקיים.

השיחה בינינו נמשכה לנושאים מרתקים ומגוונים, אך עקב קוצר היריעה, ומגבלת המקום, שגלש גם כך הרבה מעבר למותר, נאלצנו לקטוע את הראיון בשלב זה. אנו מודים מאד לר' @מוישה מנהל פורום עריכה תורנית, על שהסכים לפנות שעה ארוכה מזמנו הקצוב לטובת קוראי 'פרוג', ועל הזוויות החשובות והמרתקות שהאיר לנו בעולם הפורומים החרדי, איחולינו שיזכה להמשיך להגדיל תורה, להאדירה ולההדירה.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הודעה מאת @טלח :


לא בכדי אני בוחרת לראיין את @מ. י. פרצמן .

האישה והעשייה.

אני מוצאת את הטלפון, ויחד עם השלום וההכרות, (ולוקח לה רגע לקלוט שאני היא הטל"ח בעצמי, ולא התקשרתי בטעות. אחרי שהיא מנתקת אנו יוצרות קשר שוב...)

המבטא שלה חזק מכדי שאני אתבלבל. מריח חוץ לארץ חזק.

אפשר לראיין אותך על חו"ל? אני מכוונת לעניין שלשמו התכנסנו.

על גייטסהד! היא בוחרת מיד. עולם אחר. עולם שרק מי ש"היה שם" יודע מה זה באמת.

ולגבי המבטא – אותו הבאתי דווקא ממקום אחר. מהמבטא האנגלי כמעט שלא נשאר לי זכר.

איך בעצם הגעת לגייטסהד?

במטוס רעוע שאיים להתפרק בשמיים... היא צוחקת, ומיד מתרצנת. הכל התחיל, כשיום אחד חברה של אימי הציעה לה לשלוח אותי ללמוד בגייטסהד.

זה היה נראה מוזר ומופרך. סתם רעיון, שמישהו זורק למישהו. אבל בעיני, כששמעתי עליו, הוא מיד מצא חן.

דיברתי עם נשים ובנות שונות שלמדו שם וידעתי: לשם אני רוצה ללכת! הפעלתי את כל כושר השכנוע ומיני הקסמים (יש לה מאלו, בשפע...) והרעיון המפתיע הובא לפני הרב פרידלנדר זצ"ל כשאלה. והתשובה הייתה חיובית. הייתי מאושרת.

עדיין לא ידעתי כמה זה יהיה מורכב.

הקושי הראשון היה להשיג ויזה. אל תחשבי שזה היה כל כך קל. היו שתי אפשרויות, כל אחת מסובכת מרעותה. האחת הייתה השגת אזרחות דרך השורשים החוצניקים שלי, והשניה, להשיג ויזת סטודנט אנגלית. אופן ההשגה הוא סיפור מתח בפני עצמו...

היא צוחקת כשהיא נזכרת איך הם ניסו ללכת בשתי הדרכים. הוויזה החוצניקית הגיעה שלוש וחצי שנים אחרי, לאחר שהייתה כבר חזרה בארץ...

איך הסתדרת לבד הרחק מהמשפחה? לא התגעגעת?

ודאי שהתגעגעתי. עד דמעות. זה היה קשה, לחיות לבד – בארץ אחרת, ללא משפחה, בלי מקום להיות שם בסעודות שבת... אבל בשביל זה יש חברות, היינו הולכות זו לזו ובוכות ביחד...

הבאתי איתי הרבה חפצים מהבית, ומאוד נקשרתי אליהם. הבגדים, המצעים, הצמחים, הריח, הזיכרונות...

צמחים?

כן, היא מחייכת. אני מאוד אוהבת צמחים. הם מלאים בחיות ובעוצמה. יש בהם הרבה רגש. אני מתחברת ליופי שבהם, לנשמה שבהם, מרגישה את הפריחה שבהם.

היו לך צמחים בגייטסהד?

הרבה... עכשיו היא ממש צוחקת בגעגועים. גידלתי שם עציצים, ובחגים תמיד היה לי אגרטל עם זר פרחים, למרות שהם היו יקרים.

חברה טובה שלי, שראתה כמה אני אוהבת פרחים, קנתה לי עציץ של קאלות יפהפיות. ואמא שלי הביאה לי שתילים של חמניות. אני מאוד אוהבת את 'פרחי השמש' הללו. הפריחה שלהם מקסימה אותי, יש להם השראה מדבקת.

הייתי משקה אותם כל יום. הם עמדו בחלון, לַחמניה היה גבעול גבוה מאוד. הייתי הולכת לחלון ומשקה. החלון היה ליד המיטה של חברה שלי, והמים היו מטפטפים על המצעים שלה. כשגיליתי את זה בניתי מתקן מיוחד, שכלל מדף מאולתר שעשוי מִדפים.

כשעזבתי את גייטסהד, העברתי לחברה שלי את העציצים. הם לא היו רק פרחים, חלק מהלב שלי היה טמון בהם. אמרתי לה שכשהיא תעזוב את גייטסהד שתעביר למישהי אחרת, שלא תיתן להם לנבול. ובחופש, כששתינו לא היינו שם, נתנו למנקה הג'ורדית (הכינוי לאוכלוסיה הגויית בגייטסהד) להשקות אותם, אחרי הרבה אזהרות והוראות כמה ואיך ומה ללחוש להם...

לשבועות אמא שלי הצליחה לשלוח לי זר של פרחים. אהבתי אותם מאוד. מילאתי אגרטל עם מים והנחתי ליד המיטה שלי.

ביום השני מתוך שלושת הימים (יו"ט שני של גלויות פלוס שבת), האגרטל נפל. הפרחים התפזרו, וגרוע מכל – המים נשפכו על השטיח. היה אסור לי למלא את המים שוב, וזה אומר שהם ינבלו. זה כאב לי כל כך. הפרחים לא היו רק פרחים, הם היו פריסת שלום מהבית, הייתה בהם חיות, הייתה בהם הנפש שלי. עד היום אני זוכרת את התחושה החזקה הזאת, הכמעט קורעת: אני אוהבת את הפרחים האלו, מאוד, אבל את התורה אני אוהבת יותר.

חוויות ראשונות מארץ זרה?

שפיריות. יש הרבה שפיריות בקיץ.

אחת מהחוויות הראשונות שלי היה לפגוש שפירית מוכרת. גם בארץ הייתי רואה כאלו, והנה, גם בארץ זרה יש אותן!

השפיריות חגגו בקיץ, ואני סלדתי מהן. כתבתי על זה שיר! הוא נהיה להיט, כמו המנון, היינו שרות אותו כל החברות לכל אורך הקיץ...

ואיך עם החברות שם?

אחיות. היא אומרת מיד. חברות ב'סם' (הכינוי לסמינר) הן קשר קרוב מאוד. את חולקת איתן חלק מהחיים, את גרה איתן ביחד במשך שנים והן נהיות האחיות שלך. גם אם את לא רואה אותן במשך ימים, את חולקת איתן סודות וקשיים, יש ביניכן קשר חזק.

לא עם כולן שמרתי על קשר, אבל עם כולן אני מרגישה קשר. חברות מכל העולם, מהארץ, מאירופה, מאמריקה, דרום אפריקה ואפילו אוסטרליה... אם אפגוש מישהי בנקודה כלשהי ברחבי העולם, אנחנו מיד נשלים פערים. זה קשר לחיים.

גייטסהד הוא משהו שנשאר בלב, גם שנים אחר כך. זה לא רק סמינר, זה אטמוספרה וחמצן, אוויר שמשפיע לכל החיים. Once a Sem girl – always a Sem girl, היא מצטטת את המוטו, ומתרגמת: פעם גייטסהד. תמיד גייטסהד.

מה באמת מיוחד בגייטסהד?

ה... הכל.

כבוד הרבנים, כבוד התורה, הבניה שלך כאישיות וכאדם. ללמוד על עצמנו, על המהות שלנו, על הסיבה בשלה נשלחנו לעולם.

אחד הדברים המאוד מיוחדים בגייטסהד היא ההבדלה בין ישראל לעמים, שנלמדת במוחש ממש. גייטסהד היא העיר השניה באנגליה ברמה הנמוכה ביותר של החברה. האוכלוסיה הגויית שם מתחת לכל ביקורת, הפשע מזעזע והתרבות מצמררת.

בניגוד זועק לכל זה, קיימת הקהילה היהודית בגייטסהד. הקהילה היהודית בולטת בעידונה בהתנהגותה. את מודה להשם כל יום שאת בצד הנכון. כמה את מובחרת, ברוך שלא עשני גוי.

בכלל, העוצמה של ההשפעה שם. להיות תלמידה של הרב פאלק שליט"א, שלוש פעמים בשבוע לחסות בצילו של גדול עולם, לראות תורה. הרבנים בסם – על כל אחד אפשר לכתוב ספרים שלמים. אלו יסודות לכל החיים.

ואיך אפשר בלי השאלה הבאה:

וכסופרת? איך המעבר לגייטסהד השפיע עלייך ככותבת?

לא גיליתי לאף אחת שאני כותבת, וזה היה שינוי מהותי מבחינתי: בארץ, מאז שהייתי ילדה הייתי "הסופרת". החלטתי שכאן בגייטסהד, אני רוצה לכתוב באמת. בלי תופים ומחולות ומחיאות כפיים, אני פותחת דף חדש, אני אהיה "סופרת נסתרת".

עם העיפרון והדפדפת והקלסרים, השקט וההשראה. ישבתי בפינה וכתבתי וכתבתי... פתחתי גם ספרייה, והתפקוד כ'ספרנית' היה חוויה משכרת בפני עצמה.

רק בשלב מאוחר יותר, אחרי שהרגשתי בטוחה ושקטה מספיק, גיליתי לכמה חברות בודדות מה אני עושה במסתרים. הייתי מקריאה לאחת את הסיפורים, והיא הייתה נותנת לי משוב.

לחברה שניה הייתי מביאה לקרוא בשביל ביקורת. הייתי יושבת מולה וקוראת את הבעות הפנים שלה. לפי זה הייתה לי תגובת קהל מושלמת... הייתי בודקת היכן היא אוחזת בטקסט לפי העיניים שלה, ועוקבת אחר הבעות הפנים. היא חייכה? היא חזרה פעמיים על אותה שורה? צריך לשייף וללטש?

שנים אחר כך, אחת מהן הגיעה אלי והגישה לי קלסר סגול. היה זה ספר שכתבתי אז...

הזכרת ספרייה?

כן... היא נזכרת בגעגועים. ייסדתי את הספריה הישראלית. ראיתי שאין מספיק ספרים בעברית, ארגנתי את כל הספרים שהיו לי ולבנות נוספות, הדבקתי מדבקות, ערכתי רשימות מסודרות, והספרייה צברה תאוצה. היה לי חדר גדול וזה היה מקום טוב בשביל הספרייה. כך למדתי מה הסגנון של כל ספר כדי להתאים לכל בת את הסגנון שהיא מחפשת. זה היה מאוד מעניין, ובעיקר מעשיר ומלמד.

והיום? האם גייטסהד משפיעה גם על כתיבתך בהווה?

בוודאי! גייטסהד העשירה אותי מאוד. למדתי כל כך הרבה. ארבע מאות בנות, ממנטליות שונה, מעדות שונות. נפתחתי להכיר דעות, עולם, סגנונות!

למדתי להקשיב לאחרים, להבין שיש מיליארדי דעות, לפתוח אפיקים ולחפש העשרות. להכיר, לדעת, להקשיב וללמוד, כל אלו העשירו אותי מאוד כסופרת.

ולעתיד, יש לגייטסהד השלכות על הכתיבה שלך בעתיד?

בעיקר ההיכרות עם אנשים מכל העולם. אני יכולה לעשות מחקר על דברים שונים.

במקומות שונים שאני טסה אליהם כיום, אני מנצלת את הביקור גם כהעשרה מקצועית: מבצעת מחקר על המקום, לומדת עליו. מי יודע, אולי יום אחד אכתוב עליו?

קרה פעם שכתבתי ספר שלם על אמסטרדם. רק אחרי כתיבת הספר יצא לי להגיע לשם פעמיים או שלוש, וסוף סוף יכולתי לאמת את כל מה שכתבתי...

כיום כל מקום מבחינתי הוא העשרה מקצועית: העשרה וביקורת.

משפט לסיום?

אל תתמקדו בקושי. תתמקדו במטרה.

היה לי קשה, גם העזיבה וגם החזרה הייתה קשה. אבל כשיודעים את כיוון החתירה ומהו היעד, ויש רב שבהוראתו פעלתי, קיימת משמעות לכל הקושי וכל רגע אני מתקדמת בדרך למטרה.

כי כשממוקדים במטרה, כל הקשיים מתגמדים.
 

אלישבע10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
תולעת ספרים, אנציקלופדיה מהלכת, או בכינויה היותר מוכר כאן בפורום - @shira bira .
לאחר שגמרה לקרוא בפעם השלישית את כל הספרים שבחנויות, כולל את אלו שבשוק הפשפשים וארכיון הספריה הלאומית, היא מנסה אולי יש עוד ספרים שנותרו בשדה. בין אם זה ספר היסטוריה, הגות, פסיכולוגיה או רפואה. כל הספרים כשרים.
ניסיתי לשעה קלה להוציא את שירה מהספרים (מתכונים כמובן. בכל אופן ערב חג) ולשאול אותה מספר שאלות על ספריה האהובים. היא נאותה בשמחה להקדיש לי מזמנה.

ותינוק ללמדו ספר -
האם נולדת עם ספר ביד? מתי גילית שיש לך משיכה מיוחדת לקריאה?
"למדתי קריאה בגיל ארבע וחצי", היא מפתיעה, (או שלא...) "התחלתי ומעולם לא הפסקתי".

בית ספר -
ספרים, כידוע, תופסים מקום. הרבה ספרים תופסים הרבה מקום.
האם יש בבית חדר מיוחד לספרים הרבים מספור, או שהם נערמים בכל מקום פנוי?
"כרגע יש לנו חדר עבודה שמשמש גם כמחסן וגם כספריה עמוסה", שירה נאנחת קלות. "אך האמת - כבר אין מקום לספרים הרבים ובהחלט יש צורך בארגון מחדש".

אל תקראו את הסיפור מהסוף... -
במידה ואין לך רובוט שמקריא את תוכן הספרים בעוד את שוטפת את הבית - כיצד את מספיקה לקרוא כל כך הרבה ספרים?
נראה שעם השנים, הנסיון הרב הביא עמו שיטת קריאה מבית היוצר של שירה.
"אז כך, יש את הקריאה ראשונה. היא מהירה וסלקטיבית מאד.
במידה והספר טוב תבואנה אחריה קריאה שנייה ושלישית עד אינסוף פעמים. ספר שלא אהבתי לא נשאר בבית".
"הרגלי הקריאה שלי די מוזרים" היא מוסיפה "וזאת כיון שאין לי שום בעיה לדלג לסוף, להתחיל באמצע הספר במשפט שלכד את עיני תוך כדי דפדוף או לקרוא טרילוגיה שלא לפי הסדר.
הפלא ופלא" חיוכה מתרחב "לי זה עובד, ועובד מצוין..."
על כך כותבת השורות, כמו כל חברות הפורום "חכמת נשים" יכולה בהחלט להעיד...

ספר הספרים -
שירה, הגדירי מהו ספר משובח
אם ציפיתי לתשובה כמו "ספר שמרחיב אופקים, שמעשיר את האינטליגנציה השכלית והרגשית עם מסר חשוב בצידו" הרי שנכונה לי הפתעה.
"קודם כל, ספר שממלא את מטרתו - בידור והנאה", היא משיבה בפשטות. "כן, מבלי לדבר גבוהה גבוהה, זוהי המטרה הראשית שסופר אמור להכיר בה.
רק אחר כך - ספר שלימד אותי משהו, שהחכים אותי, שלקחתי ממנו צידה איתי לחיים".

ונמצא חן וספר טוב -
מה הספר האהוב עליך ביותר?
"אין כזה דבר... כולם היו בני. יש הרבה ספרים שאני אוהבת".

קנאת סופרים -
האם קיים הסופר הנערץ?
"כן, כמה וכמה כאלה", קולה מלא פרגון. "לא מעריצה", היא מדייקת, "מעריכה, נמלאת קנאת סופרים, מתעניינת בכל מה שיש להם לכתוב.
ברשימה זו יש סופרים מדורות עברו כמו מאיר ליהמן, דוד זריצקי חיים שפירא ופרל בניש. גם דורנו זוכה לסופרים מהזן המשובח, ביניהם ניתן למנות את דבורי רנד, רותי קפלר, חיה הרצברג ויהודית גולן ועוד.

וכאשר תקום מן הספר -
לסיכום, מכל הספרים שקראת לאורך כל השנים, האם ישנו משפט שלקחת עמך כצידה לדרך?
שירה נעצרת, מרפרפת בספר הזיכרונות שבראשה.
"לא עולה לי כרגע אחד ויחיד, אבל המשנה בפרקי אבות "במקום שאין אנשים השתדל להיות איש" היא נר לרגלי.
ולהבדיל בין קודש לחול, ציטוט נבחר של מהאטמה גנדי - BE THE CHANGE YOU WANT TO SEE IN THE WORLD.

זמננו קצר, ערב החג בפתח, ועמו הבישולים הרבים, הקניות שלא נגמרות וכמובן הדובדבן שבקצפת - הצטיידות בספרים חדשים לחג.

וכנהוג על פי הספר, נסיים בתפילה שנזכה יחד עם כל עם ישראל, עם הספר, להיחתם בספרם של צדיקים.
 

לילך אור

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
צילום מקצועי
זכיתי לראיין את האגדה ושמה @מרים יעל, או 1:0, מה שתבחרו.

ברוכה השבה לרגע אל הפורום שלנו!


תודה תודה... ברוכים הנמצאים וכבוד גדול!

ספרי מה הביא לתהליך של כתיבה. ואיור. של קומיקס. לנערות.

קומיקס תמיד היה דבר שרציתי ליצור, אבל בשלב מסוים הבנתי שאני לא נהנית לעשות קומיקס מהסוג שיש בשוק שלנו היום. רובו לא מיועד לשכבת הנוער, בייחוד לבנות, והבנתי שהחסר הזה מציק לי מאד. חשבתי שאני אולי יכולה להתחיל למלא אותו, ואז נוצרה יונה.

וזה לא מפחיד, ליצור כזה דבר ענק?

וואו… מפחיד מאד. לפעמים אני מתחרטת על זה קצת. למה לא עשיתי קומיקס רגיל לילדים, משהו קלאסי, בלי רבדים, בלי מסרים עוקפים… והנוער, שיסתדר :) האחריות מאד גדולה. גם מבחינת קהל היעד, שהוא בוגר ופיקח וחלק גדול ממנו מבוגרים, וגם מבחינת הז'אנר, שהוא חדש אצלנו, ושהדמויות הראשיות בו הן נשים. (מה שאומר שהוועדה הרוחנית עובדת פול טיים, מהסקיצה ועד לדפוס).‌

בניגוד להרבה יוצרים שמזלזלים בקומיקס וחושבים שזו פסולת של עולם הספרות, אני מאמינה שהכוח שיש למדיום הזה כופל בכמה מידות את חבריו למדף, הן כוח חיובי והן שלילי ח"ו. לויזואל יש כוח עצום. אני מתפללת כל יום שאוכל להשתמש בו בצורה מועילה בעז"ה.

ספרי לנו קצת על יונה, או נעמי, סליחה. איך היא מסונכרנת עם החיים שלך.

יונה נולדה לפני ארבע שנים עם השאלה: "מה אם הייתי מתעוררת במקום זר, ומגלה שאני צריכה לחיות חיים של מישהי אחרת?"

כמה חודשים לאחר מכן קראתי כתבה על הפרעת ניתוק מסוימת והתחלתי לחקור אותה מתוך סקרנות, ואז הבנתי שיש לי אולי גרעין לעלילה.

לגבי נעמי…. נעמי היא סיפור שונה. בגלל שהקוראים של הסיפור עוד לא פגשו אותה אז אני לא יכולה להרחיב, אבל נעמי היא בעצם יונה, הן שתי זהויות שונות של אותה נערה. יונה היא דמות שקל לחבב, אבל למרות שנעמי קצת שונה מהבחינה הזאת- אני חושבת שהיא תהיה מאד מעניינת לקהל.

ופרופסור קובייה ההונגרית, מה איתה? נראה שהיא צריכה טיפול פסיכולוגי בעצמה.

‌למעשה,‌ ‌בסקיצות‌ ‌הראשונות‌ ‌שלי,‌ ‌פרופסור‌ ‌הנדל‌ ‌הייתה‌ ‌פסיכולוגית‌ ‌מהחלומות.‌ אישה‌ ‌רכה,‌ ‌מבינה,‌ ‌חכמה,‌ ‌שופעת‌ ‌אמרות‌ ‌שפר.‌ אבל…‌ ‌לא‌ ‌נעים‌ ‌לומר,‌ ‌מה‌ ‌שקרה‌ ‌זה‌ ‌שתוך‌ ‌כדי‌ ‌הכתיבה-‌ ‌אני‌ ‌התחלתי‌ ‌להשתעמם‌...

המוח‌ ‌שלי‌ ‌‌סגר‌ ‌אותו‌ ‌על‌ ‌הברז‌ ‌היצירתי‌ ‌ואמר‌ ‌לי-‌ ‌לא.‌ ‌בתנאים‌ ‌האלה‌ ‌אני‌ ‌לא‌ עובד.‌

אולי‌ ‌זה‌ ‌הנטייה‌ ‌הלא‌ ‌מודעת‌ ‌של‌ ‌כל‌ ‌כותב‌ ‌לכתוב‌ ‌דמויות‌ ‌ספציפיות‌ ‌בהשפעת‌ ‌דמויות‌ ‌ספציפיות‌ ‌מאותו‌ הז'אנר,‌ ‌אבל‌ ‌חשבתי‌ ‌שהנטייה‌ ‌הזה‌ ‌מסוכנת.‌ ‌הסקיצות‌ ‌שלי‌ ‌היו‌ ‌צפויות,‌ ‌והן‌ ‌שיעממו‌ ‌אותי,‌ ‌שלא‌ ‌במודע-‌ כתבתי‌ ‌את‌ ‌דמות‌ ‌הפסיכולוגית‌ ‌הטיפיקלית,‌ ‌ולא‌ ‌דמות‌ ‌שיצרתי‌ ‌בעצמי,‌ ‌מה‌ ‌שגרם‌ ‌לי‌ ‌פשוט‌ ‌להיתקע.‌

מה‌ ‌שעשיתי‌ ‌היה‌ ‌לשבור‌ ‌את‌ ‌הכל‌ ‌ולהתחיל‌ ‌מהתחלה.‌ ‌את‌ ‌כל‌ ‌הנחות‌ ‌היסוד‌ ‌שלי‌ ‌לגבי‌ ‌איך‌ ‌פסיכולוגית‌ צריכה‌ ‌להיות,‌ ‌הנחתי‌ ‌בצד,‌ ‌והתחלתי‌ ‌מחדש.‌ ‌לא‌ ‌כתבתי‌ ‌את‌ ‌הפסיכולוגית‌ ‌הנכונה,‌ ‌כתבתי‌ ‌את‌ ‌זו המעניינת,‌ ‌זו ‌שיהיה‌ ‌לי‌ ‌כיף‌ ‌ליצור.‌ ‌אחת‌ ‌מוזרה,‌ ‌לא‌ ‌צפויה,‌ ‌לא‌ ‌הכי‌ ‌אנושית-‌ ‌ולמרבה‌ ‌הזוועה,‌ ‌אחת‌ שנראית‌ ‌כמו‌ ‌מרגלת‌ ‌טיפוסית.‌ ‌בנוסף,‌ ‌אחת‌ ‌שמשחקת‌ ‌בקובייה‌ ‌הונגרית‌ ‌כל‌ ‌הזמן,‌ ‌אפילו‌ ‌באמצע‌ פגישות‌ ‌עם‌ ‌מטופלים.‌ ‌אחת‌ ‌שלא‌ ‌הייתם‌ ‌רוצים‌ ‌לקבל‌ ‌כרופאה,‌ ‌אבל‌ ‌הייתם‌ ‌רוצים‌ ‌לקרוא‌ ‌עליה‌ ‌עוד‌.

ועכשיו?‌ ‌כן,‌ ‌מעניין‌ ‌לי‌... ‌

תודה, מרים יעל! הלוואי ויכולתי לשאול אותך עוד שאלות. אבל הלימיט של עד חמש מאות מילה עוצר אותי. כנראה שנצטרך לעבור לשאלות בבלוג שלך.

מוזמנת :)
 
נערך לאחרונה ב:

הכוכב העולה

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
בסוף בסוף, ברגע שאחרי האחרון, אחר שכמעט נפחנו נשמתנו, מהמתנה פוקעת עצבים, זה הגיע!!!
הראיון הגדול על פוליטיקה, זכיתי לראיין את @הדוויג, לראיון נפלא ומעשיר, לחוות דעה נגדית מקרוב, ולהבין שישנם אנשים שחושבים הפוך ממך, והם רהוטים לא פחות. באמת תענוג.
דא עקא שהראיון גלש בהרבה מעבר לכפול מהמילים המותרות, ונאלצנו לקצצו מכל זוית אפשרית, הנה לכם התמצית בת ה-500 מילים בדיוק.

דרג הערצתך לביבי: הוא לדעתך ראה"מ מוצלח באופן כללי/ שכעת אין אלטרנטיבה ראויה יותר/ שהחרדים בזכותו משחקים תפקיד מרכזי בפוליטיקה?


מוצלח בקנה מידה באופן כללי. הוא הביא לארץ סטנדרטים אמריקאיים של פוליטיקאי מלוטש ומדינאי מנוסה.


לא חשבנו שראה"מ לא מוצלח, לא יעשה מאומה במדינה במשך תליסר, ראשית, סטנדרטים אמריקאיים ופוליטיקאי מלוטש, לא נשמע מתאים, ומה שכתבת נכון לגבי עברו הרחוק, לאחרונה הוא מתעסק בהישרדותו האישית, זוהי זכותו ואפי' חובתו האישית, אך זה מעט יותר ממעט מתנגש ביכולתו להועיל לאזרחי המדינה, להם הוא מחויב מתוקף תפקידו.



נתניהו הוא מומחה מס' 1 לביטחון ולכלכלה. הוא מבין את המצב במזה"ת יותר מכל אדם, התנהלותו הכלכלית כשר אוצר, מוכיחה את הבנתו הכלכלית העצומה
פעולותיו הפוליטיות לשימור מקומו הינן חיוניות לשמור על המדינה שהעומד בראשה ימשיך להיות אדם עם יכולות מוכחות והבנה עמוקה כמוהו ושהמדינה לא תופקר בידי אנשים חסרי ניסיון.


בית הקברות מלא מאנשים שחשבו בחייהם, שהעולם לא יתקיים בלעדיהם, אזרחי המדינה לא מטומטמים, ואם הם חושבים שחוץ מביבי, ויוסי כהן, יש עוד אנשים המתאימים לראה"מ, זה נתון מצריך התבוננות מחדש, מה גם שראינו בעבר אנשים כמו אולמרט שהפתיעו את כולם ביכולותיהם לנהל מדינה להפליא למרות שלא ידענו על כך קודם, וכיום, ביבי ואפסו עוד?


יש בבית הקברות גם אנשים שבאמת לא היה להם תחליף.


למרות שכולנו מתגעגעים למנחם בגין, ובארה"ב ללינקולן, והבריטים לצ'רצ'יל, סוף דבר שלושתינו קיימים בלעדיהם, והמכונה ביבי, עם כל הצלחותיו עליהם דיברת, בשנים האחרונות הוכיח אפס התייעלות, ואם כבר דיברת על הביטחון הרי שמצב הדרום הגרוע, במקום מר בטחון, יש בטחון מר


הכלכלה במדינה משתפרת פלאים. עיין ערך ממוצע ההכנסה לנפש והעליה בתל"ג.
לגבי הדרום, המצב אכן גרוע
אלא? בטחוניסט אמיתי יודע היכן להשקיע והיכן פחות. הטעויות ההיסטוריות של נפוליאון ושל היטלר היו השקעה מירבית בכל החזיתות.
נתניהו משקיע בגזרת הצפון ובגזרה האיראנית גם אם זה לא פופולארי וזה בא על חשבון דברים אחרים


אנ'לא בטוח שהדרום והצפון זה אחד על חשבון השני, ובנוגע לאיראן רבים סבורים שזו להכריח אותם להילחם בנו, בזמן שמי שאמורה לטפל באיראן היא ארה"ב, ואם כן אנו חוזרים לעידן עיראק וסדאם חוסיין, שלולא הניסים, מלחמת המפרץ לא הייתה כה קלה, ולא מומלץ להגיע שוב למצב זהה


לעולם השקעה בדבר אחד היא על חשבון דבר אחר. אין לנו משאבים בלתי מוגבלים. ומי שיצר את העוינות בין איראן לישראל הוא לא ביבי אלא איראן


איני משוכנע שלא הוא זה שיצר, אולם גם אם הוא רק ליבה את המתחים שאיראן יצרה, זה לא מחמיא לו יותר מדי.
ושאלה אחרונה, מה דעתך על ביבי בהקשר להתנהלותו כלפי חבריו לסיעתו לגושו (סער בנט ושקד), איך התקשורת הבין-אישית שלו בעיניך?



לא הספקתי להתרשם מהתקשורת הבינ-אישית שלו במסגרת הפגישות שקיימנו
אני לא הייתי נוהג כמוהו כלפי חבריי לסיעה או לגוש, אבל מאותה סיבה גם לא הייתי מצליח ללהטט ולנצח את כל השמאל והתקשורת. כי איני פוליטיקאי. אבל הוא כן ולכן הוא יודע לנצח את אויביו (הפוליטיים) מבחוץ וגם ללחום באויביו הפוליטיים מבפנים.
מנחם בגין היה איש טוב והגון. יותר מדי, התוצאה של ההגינות שלו היא התפתחות המפלצת של הבג"ץ.
את הפוליטיקאים שלי אני לא רוצה טובים והגונים. אלא עם סכין בין השיניים.


להגיד שבגלל… ביבי מנצח, בתקופה זו, נשמע עגום למדי.
 

undo

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
מעבר לתוכן התשובות המרתק, אני חושבת שצורת התקשורת של @האגריד מספרת עליו לא מעט. זה התחיל בבקשתי הצנועה לראיינו. להלן התשובה:

האתגר לא אמור להינעל כבר?
וגם אם לא אני מעדיף שלא.
אך אם תלחצו (כמובן כמובן)
אני אסכים לעשות את זה בצורה שתשלחו אלי רשימת שאלות,
אני אנסה לענות עליהם תשובות,
ואשלח חזרה,
לאחר מכן תערכו ותעשו מזה מה שבא לכם.
השאלה אם יצא מזה משהו מעניין.
וגם אם כבר שאלתם וכבר עניתי וגיליתם שזה אכן לא מעניין, אתם יכולים לגנוז את זה.



וכשציינתי שאשמח רק אם זה לא קשה:

לא בכיף
אני אוהב שמדברים עלי
כל הסירוב זה רק בשביל הפוזה


אההמ...
ובכן:
אם דיברנו על פוזה, באילו פוזות אתה מוצא את עצמך כותב? באילו מקומות, זמנים, תנוחות (כן, גם פרצופים)?



אז ככה,
לפני שנתחיל אני רוצה להבהיר משהו קטן.
כשאני רואה את השאלה הראשונה, לפתע בא לי לנסות להיזכר בכל מיני פוזות הזויות בהם ניסיתי או הכרחתי את עצמי לכתוב. אבל זה לא באמת, אז לכל אורך הראיון אני אשתדל להיצמד לנתונים האמיתיים, גם אם זה עלול לפגוע בדרמה.
מתנצל מראש.
ולגבי השאלה הראשונה:
יש לי כמה מקומות קבועים בהם אני כותב.
על יד המחשב - המקום הרגיל, אך עם זאת המקום של החומרים הפחות מקצועיים.
את הדברים הטובים באמת אני כותב עם עט ודף על יד שולחן בתוך מרכז מבקרים של יקב בוטיק,
כן, כמה שזה נשמע מעניין, במושב תירוש, ביקב כרמא, עם תאורה מעומעמת, בין חביות יין.
הפרצוף? ללא שינויים מיוחדים. מה שכן אני מזיע ומאד חם לי בשעת האימוץ המוחי של הכתיבה, והחומרים היותר טובים הם דווקא חומרים שנכתבים במרוצה ובסוג של אטרף מהיר. דווקא במקומות בהם אני חושב עשר פעמים על כל מילה, דווקא שם התוכן יותר תקוע ופחות זורם בקלילות.

אחרי דקה החליט האגריד לשתף יותר, כנראה:

אגב, הפוזה הכי הזויה שניסיתי לכתוב בה, היה בתוך תא מטען סגור של רכב מסוג באלנו, תוך כדי נסיעה... מיותר לציין שלא באמת הצלחתי.

כשלקח לי זמן להגיב:

זהו?
נגמר הראיון?
או שגילית שזה משעמם.


לא.
לא נגמר הראיון, ולא השתעממתי. פשוט לא הייתי מול המחשב.
מהו הטריגר ששולח אותך לכתוב? ממי או ממה אתה מקבל השראה שלא מותירה לך ברירה אלא לכתוב?



ובכן, הטריגר הוא משהו שמתחבא עמוק בפנים.
או במילים אחרות, אני לא רואה עוד ברירה בעניין.
אין לי באמת את היכולת לא לכתוב,
ועוד בלי שום קשר לכמה זה מקצועי או פחות מקצועי.
מאז שאני מכיר את עצמי אני כותב.
בכיתה ג' משרבט על השולחנות, בכיתה ה' הוצאתי עיתון כיתתי בכתב יד.
הכתיבה בשבילי זה קודם כל חבר בשביל לפרוק אצלו את הלב.
עכשיו כשאני חושב על זה, לכל אחד יש מישהו קרוב שבפניו הוא פורק את הדברים הכי סודיים שמעסיקים אותו. לי אין ובחיים לא היה, זה פשוט לא היה חסר לי כי תמיד שיתפתי את הדף במחשבותי. שיתפתי ומיד קרעתי וזרקתי לפח.
היו תקופות שכן שמרתי ואגרתי את כל החומרים שכתבתי,
אך תמיד בסיומה של תקופה נטלתי את צרור הדפים והשלכתי לפח,
בודק שזה טמון מספיק עמוק שלא יהיה שום חשש שמישהו ימצא את זה ויתעניין.
אז אין לי באמת ברירה אלא לכתוב, והכל.
אני כבר עשר שנים מצוי בעולם הישיבות,
זה ריטואל שחוזר על עצמו כמעט בכל יום מחדש,
הייתי יושב בשיעור עם עט ודף, הר"מ היה בטוח שאני כותב את השיעור,
אבל אני כתבתי את כל מה שהיה לי בפנים, נגמר השיעור, קריעת הדף, לאסלה, הורדת המים.
השראה חיצונית בכתיבה?
אני קורא כל מה שזז כך שאין לי באמת יכולת להצביע על מישהו ולומר - הוא ההשראה שלי...
חוץ מהרב דוד זריצקי כמובן, שאת הספר 'גשר צר' שלו קראתי עשרות פעמים.
ועדיין אני קורא את זה מידי כמה תקופות. לא היה פעם שלא גיליתי פן נוסף בעומק הזה.


כששאלתי ממי או ממה אתה מקבל השראה, התכוונתי לכך שלדוגמה, אתה הולך ברחוב, ובלי תעודה של אנתרופולוג, צופה על האנושות. ופתאום - אתה 'נדלק' על מישהו, וישר אתה יודע שהוא חומר הגלם לסיפור הבא שתבשל.

כל דבר שבעצם נוגע לי ללב.
זה גם מקומות, גם אירועים, גם אנשים.
לדוגמא, אירועים: במוצאי שמחת תורה כתבתי מכתב לאברך אחד (פרסומת סמויה),
כתבתי שם שראיתי כמה מעשים נלוזים שהוא עשה בזמן ההקפות בשמחת תורה.
מה שמצחיק זה שהקוראים לא יודעים שכל מה שכתוב שם זה דברים שמצאתי את עצמי עושה כמה שעות לפני כן. אני זרקתי טופים חזרה לעזרת נשים, אני החרמתי לעצמי את המזגן, וכו' וכו'.
מקומות: שעת זריחה במצפה בקבר אביי ורבא.
אנשים: אמצע הלילה אני יושב בקבר דן בן יעקב ומנהל שיחה הזויה עם כמה נשמות טובות, 'אחים' מה שנקרא, חצי מסטולים.
בעצם כל אירוע, מקום, או אדם שאני פוגש שהוא קצת שונה מהרגילות היומיומית, גורם לי לשבת ולכתוב.

אישית – הטקסטים הצבעוניים שלך יוצרים לי השראה. תודה רבה על השיתוף.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
בעלי הנפש האומנית אוהבים את החורף. משיחה עם הניקית @הני ר. מטפלת באומנויות וכותבת רגשית, קיבלתי אישור להנחה שלי. החורף והנפש הדוקים זה בזה. תוכיחו שלא.

הני, ספרי לי איך את רואה את החורף?

אני אוהבת חורף בטירוףףף!!!
חורף זה יצירתיות, זה יופי צלול.
החורף מלמד אותי שאפשר להשתנות ברגע אחד.
הגשם שוטף בשניה אבק של חודשים, כמו הדמעות ששוטפות פגיעה ארוכה.

אלו רגשות יוצאים לך לאור בחורף?

בחורף אני מרגישה ממש יציבות ושמחה.

שמחה אפשר להבין, אבל יציבות וחורף? זה נשמע קצת פרדוקכסלי...

דווקא הפרדוקס משפיע.
הרחוב עף, הכל כל כך לא יציב,
אבל הגשם עצמו שוטף בביטחון כמו אי בטוח בעין הסערה.

אילו דברים אפשר לעשות רק בחורף?

רק בחורף את יכולה להספיק הרבה בלילה
ויישאר לך לאחר מכן עוד "הרבה לילה" כדי להספיק עוד.

חורף זה גם זמן מצויין להפסיק קפה ולעבור לתה צמחים,
בקיץ לא נוגעת בתה.

סופרים אוהבים את החורף כי הוא מלא בהשראה ובעומק. איך היית מגדירה את העומק החורפי?

הגשם מזכיר לי בעיקר דמעות באלפי גוונים:
יש דמעות של שמחה
יש דמעות של כעס
יש דמעות של עצבות
ועוד.
הימים עצמם מלאים בהתהפכויות
יום אחד יש שמש חורפית רגע אחרי זה סערה
וזאת ההשראה עצמה.
יכולת השינוי
הצבעוניות


למה דווקא החורף מזמין שינויים?

בחורף אנחנו נוטים להתכנס לתוך עצמנו ויש לזה השפעה רגשית עצומה. אנחנו מודעים יותר לפנימיות שלנו, לרצונות שלנו. מתמקדים פנימה וכמעט לא יוצאים החוצה..
טיפול בחורף הוא הרבה יותר אפקטיבי.

תני לי המלצה כלשהי שאוכל לנצל את החורף ביעילות.

בחורף אנחנו נמצאים יותר בתוך הבית שלנו עם הילדים. זה זמן מצוין כדי לפתח שעות איכות ושיחה נינוחה בין אמא לילד.
אני מציעה שכל אמא תשב על הילדים שלה בבית ותיצור איתם יצירות מותאמות גיל,
תוך זמן קצר, תראי שינוי מהותי בבית לטובה.
הילדים לומדים לחקות את האמא בלי התנגדות,
האמא פנויה להקשיב להם ולבחון מקרוב את דרך ההתנהלות של כל ילד בנפרד,
נצלו את ההזדמנות.

וואו, ריגשת אותי בתיאורים שלך.
תמיד אהבתי חורף, ומעכשיו- עוד יותר...
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
רגע רגע...
אנחנו עולים על האוטובוס. יש מקום? יופי, תודה. סליחה שחיכיתם.


התכונה הראשונה שמנהל טוב צריך היא היכולת להיות עקבי, לא להתרגל לשגרה ולא למצות את התפקיד מהר אני חושב שהאיש שהראה לנו כבר עם בואו שהוא עקבי, הוא רבינו @מ"ם. ומאז שהפציע בשמי הפורום לא ויתר על שיר שבועי על הפרשה ידענו שהוא שבא בשביל להיות. את החלקים הפחות נעימים של הניהול הוא קלט מהר מאוד ורק הבוקר הוא נעל שרשור שיצא מחוקת הפורום שאלתי אותו כמה שאלות שאני מקווה שיסקרנו גם אתכם.
אפתח בכבוד אכסניה, לאחרונה עשיתם שינויים בקבלת משתתפים בפורום היו על כך ביקורות ועמדתם בהן בגבורה, איך השינויים השפיעו על הפורום לדעתך, והאם היה הצר שווה בנזק המלך?

אכן כבוד גדול, ועל כך כבר אמרו חז"ל "אכסניה בשעת הדחק"...
בנושא חשוב זה אפשר להכביר הרבה מעבר ל-500 מילים המותרות במסגרת זו. אך אנסה לסכם בכמה מילים.

השינויים בהחלט השפיעו על הפורום, בעיקר לטובה. אין כאן לא צר ולא נזק ברמה הכללית של פני הפורום. הצר שישנו, או ליתר דיוק הצער, הוא ברמה האישית מול חברים ספציפיים שבחרו לא להמשיך, כבודם במקומם מונח ובגנזי התיבה האישית.

ברמה הכללית, הרבה בעיות שהיו בעבר – נעלמו. הרבה שריפות קטנות ודרמות מעושות שלובו על ידי ניכפולים שונים – כבו. כמדומני שהכותבים נזהרים ומכבדים יותר. ברור יותר לאן מועדות פניו של הפורום.

סיכום שלם יותר לצעד נוכל לעשות ממרחק של חצי שנה לפחות, ומה טוב שנה.

התחלת את הכרותינו איתך בפורום בשירי פרשת השבוע, ראשית השירים בתחילתם היו פחות אקטואליים ואחר כך הלכו ונהיו יותר כאלו, אני צודק? שנית כמה זמן לוקח לך לכתוב כזה שיר. שלישית האם זה עולה בקריאת התורה או שאתה מתיישב לכתוב את זה?

1. לאו דווקא. השיר האקטואלי ביותר שכתבתי היה כמדומני בפרשת וישלח דווקא, די בהתחלה. שיר בעקבות הבחירות לרשויות המקומיות.

2. שאלת מלכודת רצינית לכל כותב סופר ועיתונאי באשר הוא... התשובה הטובה ביותר וגם הנכונה: תלוי.

3. היו כמה שעלו בקריאת התורה של מנחת שבת, אכן...

אתה כותב ספרי קומיקס. נושא ששנוי במחלוקת חינוכית/ דידקטית כבר תקופה ארוכה, אשמח לשמוע את דעתך כאחד המובילים בענף אם זה לא מרדד את רמת הקריאה והחשיבה?


"דעתי כאחד העוסקים בענף" נשמע אובייקטיבי להחריד...

כאחד ה'מובילים' אמרתי, שוין.

דעתי עוד קודם לעיסוק בכך הייתה שקומיקס איכותי לא רק שאינו מרדד את רמת החשיבה, אלא שהוא מפעיל אותה הרבה יותר מאשר בקריאת ספר המורכב מטקסט בלבד. כדי להבין זאת כדאי לקרוא קצת על האמנות העומדת מאחורי הקומיקס, ועל הצורה בה הוא מפעיל את המוח.

בעניין הזה, קומיקס שונה מאוד מצפייה בסרט או סרטון, חינוכיים ככל שיהיו.


יש טוענים שהקומיקס הופך את מקורות הידע של ילדינו לרדודים יותר. כמו זיוף של החלק העובדתי כאשר רווח מאוד בקומיקס המילים: מבוסס על סיפור הסטורי, כשבעצם בסיפור חוץ משמות או דמויות מהעבר אין קשר בין הסיפור למשהו שהיה. האם אין חשש שהילדים יכניסו לעצמם לראש היסטוריה מזויפת?

שאלה זו אינה קשורה כמובן רק לקומיקס אלא לסיפורים המבוססים על מקורות היסטוריים בכלל.

הטענה הזו צודקת, וראוי להקפיד שלא יהיה לה על מה לחול. לדעתי ניתן לראות בתקופה האחרונה בציבור החרדי סוג של "חזרה בתשובה" בעניין הזה, אולי בגלל נגישות החומר ההיסטורי לכל אדם היום, דרך הרשת ולא רק דרך "האנציקלופדיה לבית ישראל בעריכת הרב רפאל הלפרין".

תודה רבה על הריאיון ותוספת תודה על העקשנות לחזור אליי שוב ושוב, זה לא כי אני מאוד עסוק וקשה להשגה אלא סתם מעצלות... בהצלחה.

תודה לך, גם על התשובות וגם על הניהול המוצלח של הפורום. בהצלחה בהמשך.
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
את @אשר שרבר אין צורך להציג בפני חברי הקהילה. אשר הוא סמל ועוגן ליציבות בפורום הכתיבה, הוא היה כאן הרבה לפני שהגעתי ויהיה כאן מן הסתם גם הרבה אחרי שאלך. כמה הרבה? אפשר פשוט לשאול.

אשר, כמה זמן אתה בפורום הכתיבה?


(מביט אל האופק המערבי) האמת שאני לא זוכר אבל תקופה יפה.

בבדיקה נוספת אני מוצא כעת שמדובר בשלהי 2017.


מה הביא אותך לכאן? ואל תענה שה'ווייז' הטעה אותך, כי הוא עדיין לא היה קיים אז...

חיפשתי מקום שאוכל לכתוב באווירה תורנית ומצד שני אוירה פתוחה ומקבלת, כולל קצת משא ומתן ודיון, ובפרט מאנשים שאני לא מחויב להם מתפקידי או משפיטה וסטיגמות.

אני חושב שזה חסד גדול שעושים איתנו מנהלי האתר במקום שנרעה בשדות זרים וזה המקום גם להודות להם.


מהו רגע השיא הזכור לך מפעילותך בפורום?

(לאחר הרהור קצר) נראה לי שהשיא היה "בעקבות הממתינות". זה יצר באזז ענק כאן ובפורומים מקבילים. אבל יש עוד כמה דברים שריגשו.


אכן, זוכר היטב את הבאזז סביב זה בתקופת חג השבועות. בעניין זה אשאל אותך שאלה כנה: האם, כפי שניתן להתרשם, אתה כותב בכוונה בנושאים שייצרו באזז כדי ליהנות מהבאזז שנוצר?...

הבאזז הוא לא העניין, הוא הסימפטום. כן, אני אוהב לגעת בלב של האנשים. גם למקומות שהם לא אוהבים להגיע לבד. אולי אני לא מפחד כל כך, לטוב ולמוטב.


מהודעותיך עולה כי אתה מתעסק בתחום חינוכי כלשהו, כיצד אתה רואה את תחום הכתיבה והחינוך חופפים זה לזה?

כתבתי על זה בעבר, סופר הוא מחנך. הוא צריך לדעת את זה. הוא מעביר מסרים להמונים, ומסרים עקיפים. ולכן כדאי שיתכוונן לכך ויכוון ליבו ברצינות לכל היוצא מפיו לציבור הרחב.

אני לא חושב שכל סיפור צריך להיות בעל מסר, ואני בטח לא אוהב מסרים ישירים, בשביל זה אפשר לקרוא שערי ארמון לימים הנוראים. אבל כותב צריך לדעת שהעיקר בחינוך זה הסאבטקסט - מה שנכתב בין השורות. מאיזו נקודת מוצא הכותב ניגש לחומר. זה מועבר בצורה עקיפה לקורא וזה משפיע ואפילו הופך לסדר היום העקיף בקהילה החרדית כולה.


מספרים שהתלבטת רבות לפני שהחלטת לחשוף את פרטיך כדי להצטרף לפורום המחודש. ממה חששת כל כך?

להיפך, לא התלבטתי, כתבתי מיד שאני מאחורי ההנהלה.

יש כאן שני נושאים האחד, הבנה שבכל מערכת יש היררכיה. ואם זו ההחלטה של ההנהלה ואנחנו רוצים להישאר כאן עלינו לקבלה.

ולגופו של עניין הלוואי שנוכל להיות יותר משוחררים ולכתוב בשמות גלויים הלוואי והשיפוטיות המוגזמת במחוזותינו תדעך מעט, למרות שזה חלק מהשמירה הקולקטיבית. אבל תגיד לי אתה, אם היית מגלה שהראש ישיבה של הבן שלך זמין בפורום כתיבה, איך היית מסתכל עליו? אז זהו.


קודם כל צריך שלבן שלי יהיה ראש ישיבה כדי שאוכל לדמיין זאת, אבל זה כבר שייך לראיון המקביל. נעבור לשאלה האחרונה:

מניסיוני רב החודשים למדתי שכל אחד רואה בפורום משהו אחר לגמרי. מהו הפורום עבורך?

(משיב מיד, ללא התלבטות) הפורום עבורי הוא פריקה וטעינה. מקום לשחרור וגם לפידבק. כן, תפרגנו יותר, "עזוב תעזוב עמו" זה לא עולה כסף ונותן הרבה כוח.


תודה רבה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
הודעה מרעישה
שכמותה לא חזינו
לאחר שליווה אותנו האתגר במשך שנים רבות, בזמני משבר ותקופות חום וקור,
לאחר ההשתתפות המסיבית של כל חברי הפורום
עשרות ומאות החומרים שעלו לשלב השפיטה
ושיתוף הפעולה המדהים שחזינו בו למול עינינו הקרועות בתדהמה
הרינו להכריז בזאת
על נעילת האתגר היום
בחצי הליל.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כשתכננו את האתגר, לא חשבנו שזה ידרוש כל כך הרבה מאמץ. לאורך כל התקופה (הארוכה, מה יש לומר) עקבנו אחריו מהצד בסקרנות. טיפין טיפין החלו להגיע חומרים מכותבים שלא נרתעו מעבודה קשה, והיו מוכנים להשקיע על מנת לאתגר את עצמם.

אחרי הארכות חוזרות ונשנות (תיאמנו את החגים מראש), הגענו ללילה ההיסטורי שבו בקהל עם רב נסגר האתגר. הגענו לשלב השיפוט. פתחנו יומנים. ניסינו לתאם פגישה. זה לא הלך. תיאום זמן חופף בין שני אנשים, כך יעידו מספר חברים בפורום, אינו הדבר הכי קל...

אחרי מאמץ רב נקבע יום חמישי בערב להיות השעה הטובה והמוצלחת.

התיישבנו לשיפוט. 503, כמה נחמד מצידו, התיישב גם הוא איתנו. פתחנו מאות הודעות במייל, ישבנו על סקיצות ועל דף ועט, טלפונים ופגישות ומה לא... וזה לא הלך. פשוט לא.

כמעט הרמנו ידיים. "זהו זה, מפרסמים את שמות הזוכים וסיימנו. בלי מגילות ובלי תופים ומחולות".

ואז, פתאום אז, הרגשנו את נקודת האתגר. הופה, הנה האתגר. לא חוכמה לאתגר אנשים, נאתגר גם את עצמנו...

וישבנו לתופים ולמחולות.

ובכן, היה זה אכן אתגר מאתגר בהחלט. עבודה בשלבים: ניסוח השאלות, ניהול רצף תשובות ועריכתן ביחד דרשו מאמץ מיוחד. ואכן, התוצאות לא אכזבו.

ומה היה לנו כאן? שני מרואיינים שהיו גם למראיינים, מראיינת שאינה חברה בפורום, ומרואיינת באותו סטאטוס. מרואיינת מפורום מקצועי אורח, ושלל התנסויות של חברים הן מצד הביצוע והן מצד ההשתתפות. אין מה לומר – עבודה בצוות היא התנסות מעשירה!

בטוחות שהרווח היה שווה את המאמץ. המאותגרים שהעלו חומרים הוכיחו כי אינם נרתעים מעבודה קשה, ומנצלים הזדמנויות להתקדם, גם אם זה לא כל כך קל… החומרים שעלו היו מעולים, מלאים במקוריות ועסיסיים.

וקדימה, לתופים.


@הדוויג

מבנה טוב, שאלה-תשובה ברצף. ראיון שיווקי למהדרין, אבל בהכרת קהל היעד זה נסלח לחלוטין. השאיר את הקוראים בשאלה מסקרנת – האם הראיון באמת התקיים במציאות פנים אל פנים? משום מה, זה לא נראה כך.


@RACHELIZ

ראיון לבבי וישיר. נשמע כמו דו שיח של שתי חברות, עם גלישה קלה למונולוג. ראיון מרתק שנגע לכולם עמוק בלב.


@yonatanr

ראיון מחכים ונועז. עם נגיעות תורניות אופייניות, שיח חולין של ת"ח והרבה נקודות למחשבה.


@טלח

ראיון צבעוני ועשיר, שהכניס אותנו לעולם אחר עם כל הניחוחות. אהבנו את נגיעות ההומור שהחיו את הראיון.


@אלישבע10

לקחת נושא שגרתי-משהו והעלית ממנו מטעמים. שילבת כותרות, דו משמעויות, משחקי מילים, ובעיקר: הכנסת את הערות הביניים בצורה מרתקת, המוסיפה נופך לתשובות המרואיינת ומוציאות כתבה עסיסית ומלאת עניין.


@לילך אור

תוכן מרתק, מרואיינת מסקרנת והגשה קולחת וזורמת. בטוחנו כי מי שמכיר את הקומיקס התענג על ההצצה מאחורי הקלעים, ומי שלא זכה להכיר – מחפש כעת דרך מהירה להשיג את הפרקים...


@הכוכב העולה

מראיין קשוח, ומרואיין נחוש... הצלחת להביא סקירה מקיפה וכוללת בתוך 500 מילה - בראבו!


@undo

הבאת את התוכן בצורה מעניינת וכנה. נתת הצצה חיה לתהליך הראיון והכתיבה.


@אילה רובינפלד

ראיון חורפי (בהשראת סערת החורף של הפרום?) יצירתי וחינני, הגשה אותנטית וכנה.


@אשר שרבר

ראיון מקיף! הצלחת לגעת בהרבה נקודות חשובות ומעניינות. הדיון על הקומיקס היה ממש במקום ובצורה מעניינת. הכתיבה משובחת.


@מ"ם

ראיון מסודר דבר דבור על אופניו. תשובות מלאות, כנות וישירות, ומעוררות מחשבה. והכול בגבול ה – 500 מילים!! (גבול אכזרי שמעטים בלבד עמדו בו. בדקנו.)
 

מרים קרייטמן

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
וכעת לזוכים:
בבחירת הזוכים התמקדנו בעיקר במשתתפים שהשתתפותם באתגר ענתה לכללי עריכת ראיון. החומרים כולם איכותיים ומשובחים, אך להלן שלושת הראיונות המשובחים מבחינת ביצוע הראיון:

במקום השלישי @yonatanr

על ביצוע ראיון מקיף ואקטואלי, בצורה אובייקטיבית ומקצועית. כתיבה משובחת ועשירה. מספר המילים והזכיה הקודמת לא אפשרו לנו לבחור במקום זכיה מתקדם יותר, למרות טיבו המעולה של הראיון.

במקום השני @מ"ם

על ראיון פשטני ומקצועי, בלי הרבה הצטעצעויות. הצגה ישירה ומעניינת, בצורה איכותית וכתובה מעולה.

במקום הראשון: @אלישבע10

על לקיחת נושא סטנדרטי והפיכתו למרתק דרך הכתיבה, על שילוב אומנותי של הערות ביניים שהקפיצו ברמה את הראיון כולו, על שימת דגש בנקודות מרתקות והבאת הנושא בצורה פטריוטית ומעניינת.

תודה רבה, ובהצלחה!!
 

הכוכב העולה

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
נו נו, מבחינת,י הגדרתי כמראיין קשוח, בעוד שפתותי דבש תיטופנה, אף בעודי מחסל אנשים בכמויות במקלדתי, ובשאר אביזרי הכתיבה או הדיבור, העומדים לרשותי, או שהנני מעמידם לרשותי מבלי רשות, היא פשוט זכייה מדהימה, וחידוש מפעים, שהנני מתקשה לעכלו.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אתגר מעולה, שיפוט מעולה, ברכות לכל הנבחרים!
כבר קשה להיפרד מהאתגר הזה אחרי כל כך הרבה זמן שהתרגלנו אליו...

אם מישהו מרגיש החמצה על ההשתתפות הדלילה, כמו שמרומז לעיל בין השורות - בעיניי אחד עשר ראיונות שכל אחד מהם מורכב משני יוצרים, אלו 22 יוצרים ויצירות שעלו לשיפוט!

(מה שמעלה את השאלה, האם הזוכה האמיתי הוא המראיין או המרואיין...)

22 משתתפים באתגר שמצריך גם תיאום, שליחה זה לזה להגהה, וכללים מוגדרים - זה יפה מאוד וכבוד גדול.
ויוכיחו שני הראיונות הנוספים שמרחפים כעת בפורום בעקבות האתגר הזה.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
במקום השני @מ"ם
על ראיון פשטני ומקצועי, בלי הרבה הצטעצעויות. הצגה ישירה ומעניינת, בצורה איכותית וכתובה מעולה.
אז בעצם אני מקום שני. המרואיין היה מעניין התשובות היו ברורות. תכלס' תודה על הדירוג.
 

הכוכב העולה

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
אז בעצם אני מקום שני. המרואיין היה מעניין התשובות היו ברורות. תכלס' תודה על הדירוג.
לא הבנתי, מהיכן אתה מקריא את השורות הללו, המרואיין היה מעניין התשובות היו ברורות???

וכעת לזוכים:


במקום השני @מ"ם

על ראיון פשטני ומקצועי, בלי הרבה הצטעצעויות. הצגה ישירה ומעניינת, בצורה איכותית וכתובה מעולה.
אתגר מעולה, שיפוט מעולה, ברכות לכל הנבחרים!
כבר קשה להיפרד מהאתגר הזה אחרי כל כך הרבה זמן שהתרגלנו אליו...

אז בעצם אני מקום שני. המרואיין היה מעניין התשובות היו ברורות. תכלס' תודה על הדירוג.
ברור! מה היינו עושים בלעדיו?

מעניין איזה אתגר הוא היה מעלה אם היה זוכה.

כמה חבל שלא בחרתי שם דומה למילה דירוג, כה תמהתי על השם המשונה שהוא בחר כעת אני כבר מתחיל להבין, אולי בהמשך אזכה להבין את מטרת השם האגריד.

ברור! מה היינו עושים בלעדיו?

מעניין איזה אתגר הוא היה מעלה אם היה זוכה.
רגע, אתם רוצים להגיד לי שמי שזוכה באתגר, הוא צריך ליצור את האתגר הבא???
מתלבט אם להתחרות באתגרים הבאים, לפני שיש לי בכלל רעיון לאתגר פצצה, שיגרום ל=503 שגם ככה מבקר פה יותר מדי, להשבית את הפורום הרמטית.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט צ'

קלז צַדִּיק אַתָּה יְהוָה וְיָשָׁר מִשְׁפָּטֶיךָ:קלח צִוִּיתָ צֶדֶק עֵדֹתֶיךָ וֶאֱמוּנָה מְאֹד:קלט צִמְּתַתְנִי קִנְאָתִי כִּי שָׁכְחוּ דְבָרֶיךָ צָרָי:קמ צְרוּפָה אִמְרָתְךָ מְאֹד וְעַבְדְּךָ אֲהֵבָהּ:קמא צָעִיר אָנֹכִי וְנִבְזֶה פִּקֻּדֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קמב צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת:קמג צַר וּמָצוֹק מְצָאוּנִי מִצְוֹתֶיךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קמד צֶדֶק עֵדְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם הֲבִינֵנִי וְאֶחְיֶה:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה