ההפרדה המגדרית בציבור החרדי

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כתבה מתוך העיתונות החילונית

לראשונה: מסלול לתלמידות בלבד ייפתח בבית ספר חילוני



בניגוד למגזר החרדי, מטרת כיתה ז’ על טהרת הבנות בירושלים היא הפוכה - להעצים, לחזק ולטעת ביטחון. לפי יוזמות הפרויקט, למידה נפרדת מובילה למיצוי הפוטנציאל.

06:20 עפר לבנת 28/08/2019

תגיות: חינוך / הפרדה מגדרית


לאחרונה עלה לכותרות נושא ההפרדה בין נשים לגברים במגזר החרדי. אולם כעת מתברר שמדובר בתופעה שאינה נחלת המגזר הזה בלבד. שכן, בשבוע הבא ייפתח, לראשונה בארץ, מסלול לימודים לתלמידות בלבד – בבית ספר חילוני.

מדובר במסלול “ענבר” לתלמידות כיתה ז’, מבית “האגודה לקידום החינוך” בירושלים, שלעת עתה יפעל במסגרת בית ספר קיים.

אולם, מטרתו היא לפעול בהמשך במתכונת של בית ספר צומח והוא מבוסס על מודלים של בתי ספר לבנות שכבר קיימים בארה”ב ובאירופה.

הדס רייס, יזמת חינוך שהגתה את הרעיון, אמרה ל"מעריב": “ילד וילדה לא חווים אותה החוויה במערכת החינוך. הם מתחילים את כיתה א’ ברמה זהה של אמביציות וחלומות ותחושת מסוגלות, ומסיימים בפערים לטובת הבנים. צוותי ההוראה נותנים יחס שונה ומועדף לבנים - קוראים להם יותר לעמוד מול הכיתה, ולהשתתף בניסויים. גם נוטים לוותר יותר לבנות.”

רייס החליטה לטוס לארה”ב כדי להיחשף לפתרונות קיימים שם, במטרה לצמצם את הפערים האלה. “נסעתי ללמוד ממודלים קיימים של בתי ספר ציבוריים לבנות”, היא מספרת. “ראיתי שהבנות שם עם המון ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות גבוהה. זה מודל חיובי המאפשר לבנות להתגבר על מחסומים המתקיימים במערכת, ולייצר סביבה מעניקה עם מעטפת תמיכה.


"לא רק לפי ציונים"

מרים ליבוביץ אשרף, מנהלת בית הספר, מספרת: “יש לנו תהליך קבלה, לא רק לפי ציונים. אנחנו מחפשים תלמידות עם ברק בעיניים, שיש להן מוטיבציה להשקיע ולהתקדם, תוך כדי תהליך של נתינה לסביבה וקבלה ממנה. בעולם, המודלים האלה נהנים מפריחה בעשור האחרון".

לדבריה, להבדיל מההפרדה במגזר החרדי, כאן מדובר במטרה הפוכה – כזו שאינה נובעת ממניעים דתיים, אלא נועדה דווקא להעצים את הבנות ולאפשר להם לפרוץ מחיצות ולשבור תקרות זכוכית.

ימים אחדים לפני תחילת שנת הלימודים רשומות כבר לתוכנית כ־ 20 תלמידות, ונותרו עוד כמה מקומות. אחת הבנות שנרשמו למסלול החדש היא עמית נחום.

היא אומרת: "זהו מקום בטוח שאוכל להציג בו את הרעיונות שלי באופן יותר פתוח".

***​

בפעם המיליון ו...
תגובתה של היהדות החרדית


הבה ננתח את הדברים האמורים:

לטענת מרים ליבוביץ אשרף, מנהלת בית הספר, במגזר החרדי מטרת בתי הספר לבנות היא על מנת להחליש ולטעת חוסר ביטחון בתלמידות, וכמו"כ למנוע מהן את האפשרות לפרוץ מחיצות ולשבור תקרות זכוכית, וממילא הלמידה הנפרדת אצלם מובילה לחוסר מיצוי הפוטנציאל.

כמו"כ, הדס רייס הגתה את הרעיון.


קולה של היהדות החרדית:

ובכן, לא אכנס כעת לנתוני הציונים במגזר החרדי, שעלו עשרות מונים על של המגזר החילוני, הן אצל הבנים והן אצל הבנות, אלא רק אקרא כאן את קולנו, קולה של היהדות החרדית.

מטרת בתי הספר לבנות בלבד היא אכן בראש ובראשונה ממניעים דתיים, וזה הדבר היחיד שצדקה בו מנהלת ביה"ס.

המניעים הדתיים הללו ברורים לכל דרדק, אולם מכיוון שכנראה למנהלת ביה"ס הנ"ל הדבר אינו ברור כ"כ, נסביר: היהדות מבוססת ומושתת על קדושה, ומכיוון שלא תתכן קדושה במצב של ערבוב בנים ובנות וזאת מאחר שבמצב כזה הניסיונות גדולים, אזי אנו מפרידים אותם.

כפועל יוצא מכך, הבנות חשות בטוחות יותר, מוגנות יותר ומשוחררות יותר, דבר המאפשר להן התבטאות מלאה בלי להיחשף להתנכלויות פוגעניות וכדו' מצד הבנים. ומשום כך הבנות מצליחות בלימודים והדבר מחזק אותן, מעצים אותן ומקנה להן תחושת ביטחון עצמי וכללי גבוהה מאוד, וממילא גם מאפשר להן למצות לחלוטין את הפוטנציאל הגלום בהן.

אינני יודע לאלו מחיצות ותקרות זכוכית כוונתה של המנהלת הכבודה, אך אם מדובר במחיצות ותקרות בתחום הלימודים, אזי הבנות במגזר החרדי מצליחות לפרוץ לא רק מחיצות עץ ותקרות זכוכית, אלא אף מחיצות ברזל ותקרות מפלדה.

מכיוון שמצב ההפרדה - הן הכללית והן במקומות הלימוד - קיים בעם ישראל מאז היותו לעם, אזי צר לנו לנפץ את החלום ולעדכן את מי שלא יודע, כי הדס רייס לא הגתה את הרעיון. הרעיון היה קיים אלפי שנים לפני שהיא בכלל חשבה להיוולד. צר לנו על כי רייס נאלצה להרחיק טוס עד לארה"ב, ולא השכילה לפקוח עיניה סביבה וללמוד ממנו, הציבור הנאמן לה' ולתורתו הנמצא ממש לידה.

אנחנו, כציבור החרד לדבר ה', מודעים לכך עוד מאז כי בכדי שילד וילדה יחוו את אותה החוויה במערכת החינוך ובכדי לגרום לכך שלא רק שיתחילו את כיתה א' ברמה זהה של אמביציות וחלומות ותחושת מסוגלות, אלא גם יסיימו את כל חוק לימודם באופן זהה בלי לגרום לפער בין המינים, עלינו להפריד אותם במוסדות הלימוד.

ולא רק במוסדות הלימוד אלא בכל מקום. מכיוון שברור שמה שקורה במוסדות הלימוד, קורה גם בחיי החברה שאינו מצומצם למסגרת שעות הלימוד, דואגים במגזר החרדי להפריד את הבנים והבנות, בכדי שגם חיי החברה שלנו יפרחו ויתעצמו ולא יעמדו בדרכנו מכשלות כלשהן.

בניגוד למגזר החילוני, עליו נמנית המנהלת הנ"ל, אין בכוונת המגזר החרדי להדיר ממוסדות לימודיו את אותן בנות שאין להן גישה ללימודים עם "ברק בעיניים" ושאין להן "מוטיבציה להשקיע ולהתקדם, תוך כדי תהליך של נתינה לסביבה וקבלה ממנה". מטרת המגזר החרדי היא להקנות לאותן בנות את הברק בעיניים ואת המוטיבציה להשקיע ולהתקדם לקראת מיצוי הפוטנציאל הגלום בהן ומימוש תפקידן עלי אדמות. מטרת המגזר החרדי היא דווקא לאפשר לכל בת לתת מעצמה לסביבה ולקבל מהסביבה באופן בריא וקדוש.


(ב.א.)​
 
נערך לאחרונה ב:

מם יוד

משתמש פעיל
א"א שלא להתייחס לתוכן, כי הוא חשוב כאן הרבה יותר מהצורה.
משכנע, ברור ובהיר.
(האם גם הוא פורסם או רק הכתבה שבתחילה?)
אם כי הקטע טעון מעט עריכת לשון, כמו
בחיי החברה שאינו מצומצם למסגרת שעות הלימוד,
מכיוון שברור שמה שקורה
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
א"א שלא להתייחס לתוכן, כי הוא חשוב כאן הרבה יותר מהצורה.
משכנע, ברור ובהיר.
(האם גם הוא פורסם או רק הכתבה שבתחילה?)
אם כי הקטע טעון מעט עריכת לשון, כמו
- רק הכתבה.
- לא זכיתי להבין מה כאן טעון עריכה? (מלבד חיי החברה, שאתה צודק שהיה עלי להתייחס למילה זו בלשון רבים).
 
נערך לאחרונה ב:

בא בחשבון

משתמש מקצוען
בעיניי התגובה של כותב המאמר כקול היהדות החרדית מאד יפה וקולעת.
(נכון, הדברים מוצגים מושלמים יותר ממה שהם... אבל כך כותבים תגובה מוחצת!)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  31  פעמים

לוח מודעות

למעלה