מעשה באדם עם שני ראשים

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מעשה באדם עם שני ראשים / מ. י. פרצמן

"מזל טוב! מזל טוב!" נשמעו קריאות ההתרגשות מכל עבר.

ענבי הגפן בענבי הגפן: עוד זוג צעיר בא בברית האירוסין. השניים מתאימים אחד לשניה ככפפה ליד, אלא שעד מהרה התברר כי לחתן דנן, נרו יאיר ויזרח, יש שני ראשים.

ובכל זאת שברו השניים צלחת, ולאחר מכן גם כוס. וכך חיו יחדיו באושר ובעושר, ומהומת שני הראשים לא העיבה על חייהם. נולדו הצאצאים אחד אחרי השני, כולם בריאים ושלמים, מלבד בן אחד, מיוחד, ולו גם לו שני ראשים.

חלפו להן השנים, ואז ביום בהיר אחד נהיה האב בן מאה ועשרים.

הלך האב, באה הירושה.

ישבו להם האחים סביב שולחן ועוגה, ודנו בסוגיית החלוקה בכובד ראש ובטוב טעם. נימוס רב שרר שם וגם הכלה וקבלה, ממש כמו במשפחות הטובות שלא זוכות להיכנס לסיפורים.

אלא שאז קם הבן המיוחד, בעל שני הראשים, כחכח בגרונו סידר עניבתו ופצח בנאום מצמרר חוצב להבות אש שבסיומה נזרקה המהלומה: היות ויש לי שני ראשים אני שני אנשים, ועל כן מגיעה לי ירושה כפולה.

ואז פרצה לה מהומה. רוחות סוערות לכאן ולכאן, ששון ושמחה וגם בכיות לרוב. והמשפחה כולה נבוכה.

הלכה אותה משפחה, אנשיהם נשיהם וטפיהם, אל שלמה המלך. בפיה הסיפור העצוב ובליבה בקשה: אנא, פתור לנו את בעיית הירושה. האם צודק הסכיזופרן בטענתו? האם הוא אכן שני אנשים?

שלמה המלך בחוכמתו הורה להביא קערה מלאה במים חמים.

כופף האיש את ראשיו לפי בקשת המלך, ומשרתיו של זה רוקנו את גיגית המים החמים על אחד מהם.

או אז פצחו שתי הפיות את שפתיהן. עמד האיש, וצרח מלוא פיותיו – צעקה גדולה ומרה.

הורידו המשרתים את הקערה והמלך פסק: לו היית שני אנשים, היה רק אחד ממך צועק. אתה איש אחד, ואחד בלבד.

*

לפני כשלושים-ארבעים שנה היגרה קבוצת יהודים גדולה מאיראן אל ארצות הברית של אמריקה. אך בבואה בשערי המדינה – גילתה הקבוצה כי שעריה סגורים בפניהם, בתואנת מהלכי פרוצדורה.

באופן זמני התיישבה הקבוצה בבירת אוסטריה, עד שתאושר כניסתה למקום נחלתם.

או אז נשלחה קבוצת אברכים ואברכיות אל וינה. הגיעה הקבוצה, פתחה בתי ספר וישיבות ויישבה את המקום למענם של המהגרים.

שבת בבוקר בוינה. רבי חיים גרינפלד, רב אגודת ישראל בוינה, עוצר לאחר קידוש ופונה אל המתפללים. בפיו סיפור מרתק, כמעט אגדה: מעשה באדם עם שני ראשים.

יש כאן קבוצה של אנשים, נשים וטף שברחו מאיראן והיגרו לכאן. מנגד, יש כאן קבוצה של זוגות צעירים שנדדו ממרחק כדי לעזור להם.

הצבעים לא אותם צבעים.

השפה לא אותה שפה.

המנטליות לא אותה מנטליות.

אפילו האוכל והתבלינים וגזרת הבגדים שונה בהחלט.

אבל כששופכים מים על ראש אחד, הראש השני צועק.


On the shoulders of Giants, שמואל בלום
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מעולה! ו...תודה.
פעם, בשיעור גרפיקה אחד, אמרה המורה שהיא אוהבת איך שעיצבתי את המשולש של המעטפה ככה שיתאים למיתוג של הלוגו.
אמרתי לה ש-יאו, דווקא מה-זה לא התכוונתי.
ואז קיבלתי כלל חשוב לחיים: כשלקוח/קולגה מחמיא לך, תצהל ותרקוד. תגיד תודה, ריגשת אותי, באמת שאני שמחה שהמסר שלי נקלט.
אז אני לא אומרת שדווקא לגמרי לא התכוונתי. אומרת: שמחה שהמסר שלי נקלט. :cool:

את הסיפור שמעתי בשבת. במוצ"ש, ביחד עם הכלים, הוא כבר נכתב אי שם במגירות של הראש.
יצאתי לחפש את המקור, לאמת פרטים ולכתוב אותו בשביל האומה.
שמחה לכוון לרגשות השעה. אכן, מגורשי פרוג: העם אתכם.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
זה כן היה מכוון?
אבקש את מחילתכם אך לא השכלתי להבין את כוונת המשורר.
תתחדשו על הלוגו, אגב, בשמחות אצל כולנו. נראה נהדר. הייתי ממליצה להוריד את הפסיק בין ה'כתיבה' ל'ועריכה'.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אלא שאז קם הבן המיוחד, בעל שני הראשים, כחכח בגרונו סידר עניבתו ופצח בנאום מצמרר
יש לחקור האם דיבר בשני פיותיו כאחד ונשמע כתרי קלי דלא חביבי* , או שמא ייחד לו פה אחד לדיבור והשני ללעיסה, וכן האם לבש שתי עניבות.


* שני קולות שאינם נעימים, וקשה לשומעם כאחד.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
יש לחקור האם דיבר בשני פיותיו כאחד ונשמע כתרי קלי דלא חביבי* , או שמא ייחד לו פה אחד לדיבור והשני ללעיסה, וכן האם לבש שתי עניבות.


* שני קולות שאינם נעימים, וקשה לשומעם כאחד.
ובכן, שאלה טובה ולא פשוטה כלל.
ישבתי והרהרתי רבות בשאלה הרת הגורל הזו, שתמהני כי אף בר דעת בכל ימות ההיסטוריה לא הוגיע מוחו בפתרונה: האם כחכח גיבור מעשייתנו בגרון אחד או בשניים.
בסופו של הרהור רב ערך יצאתי במחקר מקיף שדן בתופעה החשובה הלזו.
מחקרי התמקד רבות במבנה גוף האדם, תופעת נפיצות שני הראשים והתמודדות הטבע האנושי באיבר המדעי הנוסף.
בסופו של דבר, לאחר בחינה מדוקדקת של כל הצדדים שבעניין, נפסקה תשובת המחקר ברוב קולות (שבקעו מגרוני האחד והצרוד): האיש כחכח בגרון אחד, ובגרון אחד בלבד.
מעשה באדם עם שני ראשים2.JPG
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אבל כאן יש לו גם שני גרונות.
וארבעה ידיים ושלושים רגליים.
לא יודעת למה אבל הוא פחות מזכיר לי את אישיות הגיבור אותה אפיינתי בקפידה. יותר את המקק שהתחבא אתמול בשירותים ולא רצה ללכת עד שנפל מת שדוד.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
בזה הרגע נשלחה אלי שאלה נבונה מאוד בתיבת השרצים האישית שלי, מאת הניקית @.נחמה , בזו הלשון:
אם הכחכוח בא מגרון אחד, למה שהצעקה לא תצא מאותו גרון?
אם לקחו ראיה שהאיש צעק בשני פיותיו, סימן שמיתרי הקול היו בנפרד לכל פה, ולכן גם הכחכוח אמור להתפצל לכל פה בנפרד.

נחמה יקרה, אין לי תשובה בשבילך. לא הייתי שם.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
וארבעה ידיים ושלושים רגליים.
לא יודעת למה אבל הוא פחות מזכיר לי את אישיות הגיבור אותה אפיינתי בקפידה. יותר את המקק שהתחבא אתמול בשירותים ולא רצה ללכת עד שנפל מת שדוד.
מרוב שהייתי עסוקה בהוכחת הכחכוח, חמקו ממבטי שאר איבריו הכפולים... :eek:
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אבקש את מחילתכם אך לא השכלתי להבין את כוונת המשורר.
בטח כבר השכלתם כבר להבין את כוונתי. הסתפקתי אם בכוונה בחרתם להכניס בהמחשה את גרונו המכחכח ואת צווארו ענוד העניבה כדי לסבך את דמיונו הפורה של הקורא התוהה איך זה נראה עם שני הראשים.
תתחדשו על הלוגו, אגב, בשמחות אצל כולנו. נראה נהדר.
תודה. תודתי נתונה ל @חיים בניסטי ששדרג את הלוגו בתוכנית של "בואו נלטש את הלוגאים שלכם". חן חן לו על עבודתו המושלמת ועל סגנונו הנקי והיוקרתי.
הייתי ממליצה להוריד את הפסיק בין ה'כתיבה' ל'ועריכה'.
הייתם ממליצים כך גם אם כוונתי להדגיש שאני: כותב בכל הסגנונות, ובנוסף לכך גם עורך תורני? או שאז הייתם מסכימים לפסיק.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
הייתם ממליצים כך גם אם כוונתי להדגיש שאני: כותב בכל הסגנונות, ובנוסף לכך גם עורך תורני? או שאז הייתם מסכימים לפסיק.
גם אז הייתי ממליצה כך. חד משמעית.
מקסימום, אם רצויה הדגשה נוספת, אפשר להפריד באופן אחר בלי ו' החיבור. כתיבה, עריכה תורנית או מוטב כתיבה | עריכה תורנית.
לא מומלץ לשים פסיק, שבא להפריד, בעוד ששמים ו' החיבור שבא לחבר.
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
גם אז הייתי ממליצה כך. חד משמעית.
מקסימום, אם רצויה הדגשה נוספת, אפשר להפריד באופן אחר בלי ו' החיבור. כתיבה | עריכה תורנית.
לא מומלץ לשים פסיק, שבא להפריד, בעוד ששמים ו' החיבור שבא לחבר.
לשים קו מפריד יכביד על הלוגו לדעתי. יש לכם רעיון אחר להפרדה בלי פסיק? חשבתי אולי לעשות את 'כתיבה' במשקל בולט יותר אבל אז זה יראה כעיקר והעריכה התורנית כטפל לא כך?
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כתיבה ועריכה תורנית, זאת לפי דעתי.
לכל הפחות זה יותר טוב מהמצב הקיים, מכיוון שפסיק לפני ו' החיבור הוא כמעט טעות פטאלית: ואם הלוגו מפרסם עצמו כעורך עליו להציג את עצמו כעונה לכללים.

יש עוד אפשרות: כתיבה. עריכה תורנית.
אותה פחות אהבתי, יש לציין.

בכל אופן, הלוגו שלכם וההחלטה היא שלכם. אני רק מציעה ככה, בשקט.
ואף אחד לא שאל אותי, אני יודעת. בכיף.
סליחה מפותחת האשכול על הסטיה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
כתיבה ועריכה תורנית, זאת לפי דעתי.
לכל הפחות זה יותר טוב מהמצב הקיים, כיוון שפסיק לפני ו' החיבור הוא כמעט טעות פטאלית: ואם הלוגו מפרסם עצמו כעורך עליו להציג את עצמו כעונה לכללים.
כפקודתכם.
אנכי גם ידעתי שהפסיק סותר את ו' החיבור. רציתי להדגיש את הענין האמור לעיל והרצון מקלקל את השורות.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט פ'

קכט פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי:קל פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים:קלא פִּי פָעַרְתִּי וָאֶשְׁאָפָה כִּי לְמִצְוֹתֶיךָ יָאָבְתִּי:קלב פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כְּמִשְׁפָּט לְאֹהֲבֵי שְׁמֶךָ:קלג פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן:קלד פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:קלה פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:קלו פַּלְגֵי מַיִם יָרְדוּ עֵינָי עַל לֹא שָׁמְרוּ תוֹרָתֶךָ:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה