הפעלת בעבר מתנפחים? האם את עדיין ממשיכה? האם חידשת מתנפחים? האם סגרת את העסק? האם התחרטת אי פעם שפתחת עסק כזה?
וואו---
כמה שאלות ביום אחד.
ובכן,
אני מאמינה שמרבית התשובות ברורות לי מראש.
אני עוקבת זה כבר כמה שנים אחר פרסומי השכרות מתנפחים ביתיות. התוצאה בכולן זהה: העסק נסגר כעבור זמן לא רב.
יתכן ויש עוד כאלו שקיימים ומשגשגים, אני אישית- אחרי העסקים שעקבתי ואפילו היכרתי אישית כמה וכמה מהם, ראיתי תמונה כזו:
חלקם הגדול, סגרו ברוב ייאוש ושמחו שהנזק מסתכם רק בכמה אלפים או עשרות אלפי שקלים ולא נאמד במאות אלפי שקלים, וחלקם המועט ניסה להשתדרג למתנפחים מקצועיים שעלותם בהתאם ושם אולי הצליחו יותר או שאולי אח"כ סגרו אף הם- כי הציבור העדיף לשכור מתנפח ביתי בשליש מחיר, בלי לקחת בחשבון מה שזה אומר.
מה בעצם קורה כאן?
מסופרת הבדיחה הידועה על אותו אחד שעבר להתגורר בדרום הארץ ומצא עצמו ללא פרנסה.
אביו, שראהו במצוקתו החליט שהוא מוכן להשקיע בעבורו סכום כסף. 'תראה, אני הולך להשקיע כאן כסף. אין סיכוי שאשקיע בעסק שכבר קיים כמותו באזור, כי אז אין לעסק שלך סיכוי עם מתחרה כזה... תשמע, אני מוכן להשקיע בתנאי אחד:
רק עסק
שאין לו
מתחרים.
יחיד!
בכל רדיוס ארבעים הקמ"ר.
מובן?'
כן. זה מובן לגמרי, וכל כך הרבה הגיון טמון בכך. אבא מעולם לא היה איש עסקים, אבל ראש גאון- היה לו הרי תמיד.
'בסדר גמור אבא, אתה יכול להיות רגוע. מחפש עסק שאין לו אח ורע. אנחנו עוד נגיע רחוק!'
והעסק נמצא.
חנות לממכר מוצרי סקי. אין! אין שום מתחרה.
הוא בדק כבר חמישים פעם, הרים טלפונים, גייס חברים לעזור בחיפוש, נסע עם רכבו בכל הרדיוס המדובר ימה וקדמה, צפונה ונגבה, בעיקר נגבה. דיבר ושאל, בדק ופתח מדריכי עסקים.
ו- אין!
זהו.
הוא חש את ההתרגשות מדגדגת לו בידיים, אוזניו שמעו כבר צלילים ענוגים של מצלצלים, ואצבעותיו כמו מאליהן התחילו לספור בטבעיות, כבקיא ורגיל, את השטרות העתידים לשכון בכיסו בטח.
הוא מסודר.
הוא יחיה חיי אושר ויחתן את ילדיו מתוך עושר והרחבת הדעת.
ו--- כמובן, כצפוי, ההמשך ברור לכולנו.
כעבור כחצי שנה הוא פוגש את רעו וידידו שבזמנו עזר לו בהקמת העסק. 'נו, איך הולך, חבר? לקוחות? מזומנים?'
'העסק נסגר לפני חודש, אבל מאז שפתחתי את העסק כבר הוקמו סביבי ארבעה עסקים מתחרים למכירת מוצרי סקי. תודה ששאלת '
אז זהו,
לאחר מעקב בשטח, גיליתי שעסקי ה'מתנפחים הביתיים' שמשכירים מתנפחים במחיר מוזל, רובם אם לא כולם- מתרבים אמנם, אך בעיקר- מתחלפים.
כלומר: העסק ככל הנראה שווה מאד, עובדה שקמים לו חדשים לבקרים מתחרים, כך שמוכרח הוא שהעסק שווה.
אבל שימו לב לדבר מוזר: שמות העסקים משתנים, גם מספרי הטלפון וגם סוג המתנפח. המשותף לכולם הוא: מתנפח ביתי שבנאדם תמים חשב שהוא הולך להיות מליונר בעת רכישתו.
כן? ברור. הוא יקנה מתנפח ביתי זול ב2,000-3,000 ₪ , ישכיר ב150 ₪ לפעם כך שתוך 15 פעמים- כבר כיסה את סכום ההשקעה.
חשבון פשוט, לא? תוך חודש אחד הוא מכסה, ומאז הוא הולך ומכסה גם את המינוס המאיים בבנק.
העסק מתאים לו כמו מכסה לסיר. מדהים.
ואז... הוא מגלה את ה'ברוך'.
מתנפח ביתי, כשמו- כן הוא. מיועד לשימוש ביתי. כמה מוזר, אם כותבים 2-5 ילדים, בדיוק לזה מתכוונים. אם כותבים רק במשטח חלק ובלי חפצים שעלולים לפצוע אותו מסביב, בדיוק לזה הכוונה.
מוזר כל כך.
ואיך הוא מגלה זאת? פשוט מאד.
הוא השכיר בפעם הראשונה לאדם נחמד וציין באגביות: "תראה, אתה שם לב? יש כאן דף הוראות. חובה לשים לב להוראות כדי שהמתנפח לא יהרס. בסדר? כתוב כאן עד ארבעה ילדים"
"אהמממ... יש לנו שישה. אבל הם די קטנים. בסדר?"
"תראה, אתה יודע איך זה... החברה רוצה לבטח את עצמה ולכן היא כותבת הוראות ואזהרות, אני אישית חושב שלא נורא אם שישה יעלו. רק תיזהרו!"
אבל בערב, כשחוזר אליו מתנפח ככה זקן ומקומט, ורפוס כל כך. וממש לא נראה המתנפח החמוד ששיחרר בהתרגשות היום מביתו לדרכו בפעם הראשונה, ואח"כ גם שומע שמועה שההוא ששכר את המתנפח הטעין עליה עוד קצת או הרבה ילדים מהשכונה, כדי לכסות את ההוצאות... הוא כבר יבין שהעסק לא כזה ורוד.
בפעם הבאה שהוא משכיר הוא קצת יותר סקפטי. הוא מנסה קצת להזהיר יותר בצורה ברורה ש: "כתוב ארבעה, שימו לב! מבקש מאד לא להעלות יותר---"
ובערב? המתנפח חוזר דהוי מהשמש, נראה כאילו השתמשו בו כבר שנה לפחות. הם רק הפעילו בחוץ, וכן, גם לא היה להם משטח ישר אז הם שמו על חצץ. לא נורא, נכון? נראה להם שהשתפשף קצת, אבל זה לא נקרע. אז זה בסדר. ואה, כמובן: "תודה! היה ממש כיף! נמליץ עליך---"
ובפעם הבאה, כשהמתנפח כבר חוזר קרוע. "אהממ... סליחה. קרע פצפון כי הוא פתאום עף ונתקע בענף. ממש כלום! נראה לנו בקלות ממש אפשר לתקן את זה"
וזהו.
מאז הוא למד שמתנפח ביתי- לגמרי לא נועד להשכרה.
אבל בשבילו זה היה מאוחר מידי.
לא נורא מחר הוא יראה פרסומת חדשה של: "מתנפחים להשכרה! מבצע מטורף! ב100 ₪ ליום" שפרסם שכנו מהבניין ממול. השכן הנדיב חשב שזה באמת יקר לגבות 150 ₪ בעבור כמה שעות של מתנפח. מה הסיפור? אפשר בהחלט להוזיל עלויות.
עכשיו הוא מחכה לראות מתי הפרסומת של השכן תחייך אליו מפח הבנין, ובמקומה תצוץ פרסומת חדשה של מתנפחים ביתיים בזול. אולי אצל השכן מהרחוב ליד.
איך אומרים? פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים.
ואתם,
אם אתם יודעים על מישהו שהולך להקים עסק למתנפחים ביתיים, רחמו עליו. יש דברים נחמדים יותר לעשות בכסף.
ו... סליחה שנסחפתי. פשוט אני גם מכירה אישית כמה עסקים כאלו וכואב לי הסיפור.
העיקר- קיץ מקפיץ לכולנו!
וואו---
כמה שאלות ביום אחד.
ובכן,
אני מאמינה שמרבית התשובות ברורות לי מראש.
אני עוקבת זה כבר כמה שנים אחר פרסומי השכרות מתנפחים ביתיות. התוצאה בכולן זהה: העסק נסגר כעבור זמן לא רב.
יתכן ויש עוד כאלו שקיימים ומשגשגים, אני אישית- אחרי העסקים שעקבתי ואפילו היכרתי אישית כמה וכמה מהם, ראיתי תמונה כזו:
חלקם הגדול, סגרו ברוב ייאוש ושמחו שהנזק מסתכם רק בכמה אלפים או עשרות אלפי שקלים ולא נאמד במאות אלפי שקלים, וחלקם המועט ניסה להשתדרג למתנפחים מקצועיים שעלותם בהתאם ושם אולי הצליחו יותר או שאולי אח"כ סגרו אף הם- כי הציבור העדיף לשכור מתנפח ביתי בשליש מחיר, בלי לקחת בחשבון מה שזה אומר.
מה בעצם קורה כאן?
מסופרת הבדיחה הידועה על אותו אחד שעבר להתגורר בדרום הארץ ומצא עצמו ללא פרנסה.
אביו, שראהו במצוקתו החליט שהוא מוכן להשקיע בעבורו סכום כסף. 'תראה, אני הולך להשקיע כאן כסף. אין סיכוי שאשקיע בעסק שכבר קיים כמותו באזור, כי אז אין לעסק שלך סיכוי עם מתחרה כזה... תשמע, אני מוכן להשקיע בתנאי אחד:
רק עסק
שאין לו
מתחרים.
יחיד!
בכל רדיוס ארבעים הקמ"ר.
מובן?'
כן. זה מובן לגמרי, וכל כך הרבה הגיון טמון בכך. אבא מעולם לא היה איש עסקים, אבל ראש גאון- היה לו הרי תמיד.
'בסדר גמור אבא, אתה יכול להיות רגוע. מחפש עסק שאין לו אח ורע. אנחנו עוד נגיע רחוק!'
והעסק נמצא.
חנות לממכר מוצרי סקי. אין! אין שום מתחרה.
הוא בדק כבר חמישים פעם, הרים טלפונים, גייס חברים לעזור בחיפוש, נסע עם רכבו בכל הרדיוס המדובר ימה וקדמה, צפונה ונגבה, בעיקר נגבה. דיבר ושאל, בדק ופתח מדריכי עסקים.
ו- אין!
זהו.
הוא חש את ההתרגשות מדגדגת לו בידיים, אוזניו שמעו כבר צלילים ענוגים של מצלצלים, ואצבעותיו כמו מאליהן התחילו לספור בטבעיות, כבקיא ורגיל, את השטרות העתידים לשכון בכיסו בטח.
הוא מסודר.
הוא יחיה חיי אושר ויחתן את ילדיו מתוך עושר והרחבת הדעת.
ו--- כמובן, כצפוי, ההמשך ברור לכולנו.
כעבור כחצי שנה הוא פוגש את רעו וידידו שבזמנו עזר לו בהקמת העסק. 'נו, איך הולך, חבר? לקוחות? מזומנים?'
'העסק נסגר לפני חודש, אבל מאז שפתחתי את העסק כבר הוקמו סביבי ארבעה עסקים מתחרים למכירת מוצרי סקי. תודה ששאלת '
אז זהו,
לאחר מעקב בשטח, גיליתי שעסקי ה'מתנפחים הביתיים' שמשכירים מתנפחים במחיר מוזל, רובם אם לא כולם- מתרבים אמנם, אך בעיקר- מתחלפים.
כלומר: העסק ככל הנראה שווה מאד, עובדה שקמים לו חדשים לבקרים מתחרים, כך שמוכרח הוא שהעסק שווה.
אבל שימו לב לדבר מוזר: שמות העסקים משתנים, גם מספרי הטלפון וגם סוג המתנפח. המשותף לכולם הוא: מתנפח ביתי שבנאדם תמים חשב שהוא הולך להיות מליונר בעת רכישתו.
כן? ברור. הוא יקנה מתנפח ביתי זול ב2,000-3,000 ₪ , ישכיר ב150 ₪ לפעם כך שתוך 15 פעמים- כבר כיסה את סכום ההשקעה.
חשבון פשוט, לא? תוך חודש אחד הוא מכסה, ומאז הוא הולך ומכסה גם את המינוס המאיים בבנק.
העסק מתאים לו כמו מכסה לסיר. מדהים.
ואז... הוא מגלה את ה'ברוך'.
מתנפח ביתי, כשמו- כן הוא. מיועד לשימוש ביתי. כמה מוזר, אם כותבים 2-5 ילדים, בדיוק לזה מתכוונים. אם כותבים רק במשטח חלק ובלי חפצים שעלולים לפצוע אותו מסביב, בדיוק לזה הכוונה.
מוזר כל כך.
ואיך הוא מגלה זאת? פשוט מאד.
הוא השכיר בפעם הראשונה לאדם נחמד וציין באגביות: "תראה, אתה שם לב? יש כאן דף הוראות. חובה לשים לב להוראות כדי שהמתנפח לא יהרס. בסדר? כתוב כאן עד ארבעה ילדים"
"אהמממ... יש לנו שישה. אבל הם די קטנים. בסדר?"
"תראה, אתה יודע איך זה... החברה רוצה לבטח את עצמה ולכן היא כותבת הוראות ואזהרות, אני אישית חושב שלא נורא אם שישה יעלו. רק תיזהרו!"
אבל בערב, כשחוזר אליו מתנפח ככה זקן ומקומט, ורפוס כל כך. וממש לא נראה המתנפח החמוד ששיחרר בהתרגשות היום מביתו לדרכו בפעם הראשונה, ואח"כ גם שומע שמועה שההוא ששכר את המתנפח הטעין עליה עוד קצת או הרבה ילדים מהשכונה, כדי לכסות את ההוצאות... הוא כבר יבין שהעסק לא כזה ורוד.
בפעם הבאה שהוא משכיר הוא קצת יותר סקפטי. הוא מנסה קצת להזהיר יותר בצורה ברורה ש: "כתוב ארבעה, שימו לב! מבקש מאד לא להעלות יותר---"
ובערב? המתנפח חוזר דהוי מהשמש, נראה כאילו השתמשו בו כבר שנה לפחות. הם רק הפעילו בחוץ, וכן, גם לא היה להם משטח ישר אז הם שמו על חצץ. לא נורא, נכון? נראה להם שהשתפשף קצת, אבל זה לא נקרע. אז זה בסדר. ואה, כמובן: "תודה! היה ממש כיף! נמליץ עליך---"
ובפעם הבאה, כשהמתנפח כבר חוזר קרוע. "אהממ... סליחה. קרע פצפון כי הוא פתאום עף ונתקע בענף. ממש כלום! נראה לנו בקלות ממש אפשר לתקן את זה"
וזהו.
מאז הוא למד שמתנפח ביתי- לגמרי לא נועד להשכרה.
אבל בשבילו זה היה מאוחר מידי.
לא נורא מחר הוא יראה פרסומת חדשה של: "מתנפחים להשכרה! מבצע מטורף! ב100 ₪ ליום" שפרסם שכנו מהבניין ממול. השכן הנדיב חשב שזה באמת יקר לגבות 150 ₪ בעבור כמה שעות של מתנפח. מה הסיפור? אפשר בהחלט להוזיל עלויות.
עכשיו הוא מחכה לראות מתי הפרסומת של השכן תחייך אליו מפח הבנין, ובמקומה תצוץ פרסומת חדשה של מתנפחים ביתיים בזול. אולי אצל השכן מהרחוב ליד.
איך אומרים? פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים.
ואתם,
אם אתם יודעים על מישהו שהולך להקים עסק למתנפחים ביתיים, רחמו עליו. יש דברים נחמדים יותר לעשות בכסף.
ו... סליחה שנסחפתי. פשוט אני גם מכירה אישית כמה עסקים כאלו וכואב לי הסיפור.
העיקר- קיץ מקפיץ לכולנו!