אני ינסה לעשות קצת סדר בדברים וננסה לפשט את רוב (יש הההמון) הסגנונות קצת מויקיפדיה ועם עריכות ממני שמותאמות למגזר
מוזיקת פופ היא קיצור למונח מוזיקה פופולרית, בייחוד בשנים האחרונות, מונח המתאר ז'אנר של המוזיקה הפופולרית. מוזיקת פופ נועדה לכל הגילאים. רוב שירי הפופ מושמעים באירועים וחתונות, במיוחד שירים בולטים של הזמרים המודרניים והישנים, או חידושים של שירים משנות השבעים -
זמרי פופ לדוג' עמירן דביר, נתנאל ישראל וכדו'
מוזיקת בלוז (מ
אנגלית:
Blues, מילה המבטאת תוגה) הוא
סגנון מוזיקלי ווקאלי ו
אינסטרומנטאלי המבוסס על ה
סולם הפנטטוני ובאופן טיפוסי על מאפייני
מהלך הרמוני בן
12 תיבות. הבלוז עבר גלגולים רבים מסגנון עממי בשדות הכותנה בדלתא של המיסיסיפי ועד לרוק-בלוז של סוף שנות השישים כסגנון. עם זאת, הבלוז מורגש בכל סגנונות המוזיקה הפופולרית.
מקורו של הבלוז הוא ב
ארצות הברית, בשירת ה
עבדים האפריקנים. שירה זו כללה
שירי עבודה, שירי
דת וכן מאפיינים של
מוזיקה אפריקנית שורשית. סגנון זה נחשב לפואטי,
מלודי,
הרמוני ובעל
קצב מיוחד משלו, דבר המבדיל אותו מכל סגנון מוזיקלי אחר.
כאשר נכנסו
כלי הנגינה החשמליים לשימוש מאסיבי במוזיקה ב
שנות החמישים, הבלוז היווה את הבסיס ללידתו של ה
רוק אנד רול, אשר סימן עידן חדש בתולדות ה
מוזיקה. הבלוז השפיע רבות על המוזיקה הפופולרית והוביל ליצירת שלל סגנונות המהווים את כובד המשקל של המוזיקה ה
מערבית המודרנית: ה
ג'אז,
רית'ם אנד בלוז,
רוק,
מטאל,
קאנטרי ואף השפעות מסוימות על
מוזיקה קלאסית מודרנית
כיוון שהבלוז נבנה במקור כמוזיקה שבה מאלתרים היה חשוב שהבסיס שלו יהיה קבוע וברור לכולם. לכן היה חשוב לשמור על הפשטות, ועל מנת לשמור על הפשטות אומצו חוקים מאוד נוקשים לשירי הבלוז. הבלוז הוא שיר מלנכולי, לרוב איטי, בעל הרמוניות סינקופיות והרמוניות המכילות
תווים מונחתים (במול). בשיר בלוז כמעט תמיד יהיו 12 תיבות בבית והן יהיו מסודרות באחת מכמה תבניות בסיסיות. שתי התבניות הכי בסיסיות של הבלוז, שאפשר לומר שהן הבסיס שלו הן: 3 סדרות בנות 4 תיבות כל אחת, והסדרה השנייה היא חזרה על הראשונה. השורה האחרונה מאולתרת על רקע ליווי קבוע. התבנית השנייה בנויה על רצף של
אקורדים מז'ורים המתייחסים לסולם המקורי (הסולם לפני שעבר שינוי לבלוז). הרצף הוא: 5 1 4 5 1 1 4 4 1 1 4 1. כאשר כל מספר מייצג את האקורד בסולם (אם הסולם הוא
דו מז'ור אז האקורדים הםׁׁׁׁ (C F C C F F C C G F C C G) מספר התיבות שכל אקורד מנוגן משתנה בין תבנית לתבנית. התחושה הריתמית בבלוז נקראת "שאפל" והיא מתקבלת מחלוקת כל רבע לשני חלקים לא שווים באורכם ("
שמיניות סווינג") בערך יחסי של שני שלישים (חלק ראשון של הרבע) לשליש (חלק שני של הרבע). המוטיבים בשיר הבלוז הטיפוסי
חוזרים על עצמם שוב ושוב, ולרוב במהלך השיר אין "הפתעות" קצביות או מוזיקליות.
הבלוז מאופיין ב
משפט מוזיקלי שחוזר על עצמו פעמיים, ובתשובה למשפט. המנגינה בנויה כך שההתחלה והסוף של כל קטע יהיו בעלי תבנית זהה. יש מבנה פואטי חד משמעי הן בטקסט והן במוזיקה שמזוהה כבלוז. אמני בלוז יכולים להוסיף למבנה הבסיסי צבע וקישוטים, אך המבנה תמיד נשאר.
זמרי בלוז לדוג' מיילך קאהן [בחלק משיריו] הוא נראה לי היחיד שמכניס בלוז בחסידי
מוזיקת רוק התחילה כהתפתחות של הרוק אנד רול בשנות ה⁻50 של המאה ה⁻20. הרוק מבוסס על סולמות הבלוז, בהם מונמכים הצלילים השלישי והשביעי בחצי טון. במקור, הרוק היווה שילוב בין מוזיקה אמריקאית עממית למוזיקה אפרו⁻אמריקנית קצבית ; אך עם השנים הרוק התפצל לאינספור כיוונים, שהתרחקו מסגנונות אלה מרחק רב, והושפעו גם מסגנונות אחרים לגמרי כמו מוזיקה קלאסית, פופ, ובשנים האחרונות אפילו היפ⁻הופ. זאת, כיוון שלמעשה כל להקה שמשתמשת בשלושת הכלים העיקריים של הרוק - גיטרה בס [או אקורד בס באורגן], תופים וגיטרה חשמלית - יכולה להגדיר את עצמה כלהקת רוק; והאפשרויות הטמונות בשילוב של שלושת הכלים הללו הן בלתי מוגבלות, מה גם שבמהלך השנים, להקות הרוק הוסיפו כלי מיתרים והחלו לחקור שיטות הקלטה חדשות וכן את האפשרויות הטמונות בסינתיסייזרים, ובאפקטים רבים שמשמשים היום כל גיטריסט. לכן, בנקל אפשר למצוא רוק שקט ורוק רועש, רוק מהיר ורוק איטי, רוק שמח ורוק עצוב, רוק קולי ורוק כלי, שירי רוק קלילים ולעומתם מנגינות רוק כבדות ועמוקות. סגנון הרוק הוא כה מגוון, שלמעשה, הוא אינו סגנון אחד אלא קבוצה גדולה מאוד של סגנונות שמקושרים דרך הבסיס של שלושת הכלים הנ"ל, וכמו כן דרך סממנים אחרים.
את זמרי הרוק אי אפשר לפרט כי רבים הם. א. לרוק יש הרבה נספחים(מטאל,רוק קלאסי,סלאו,...) וב. יש המון זמרים שהכניסו רוק לשירים שלהם [מ-קרליבך ועד שוועקי], בד"כ זוהי המוזיקה ששלטה בחתונות עד לפני שנכנס הדאנס [10 שנים בערך]
מוזיקת פריילעך התפתחה ממוזיקת הכלייזמרים במזרח אירופה והיא משתלבת לרוב עם מוזיקת הרוק
מוזיקת פֿאנק הפאנק התפתח ממוזיקת נשמה וג'אז תוך שילוב רוק, ומאופיין במקצב קופצני⁻איטי אך לא רעשני. תחילתו של הפאנק בשנות ה⁻60 וה⁻70 ברבעים האפרו⁻אמריקאים שבערים הגדולות בארצות הברית. הפאנק שרובנו מכירים הוא רוק עם המון שבירות קצב בתופים הפאנק החל לאחרונה להכנס למוזיקה החסידית בעיקר בחתונות לפני ברכת המזון (להשם הארץ ומלואה ומייד שיר המעלות באותה מנגינה על קצב פאנק [דני אבידני, יוני אליאב] לרוב, היום הפאנק החסידי בהתפתחותו למ'חרוזות פאנק' למיניהם זה לא מה שהתכוון המשורר
מוזיקת דאנס היא שם כללי למספר
סגנונות מוזיקליים שתכליתם העיקרית ללוות
ריקוד (ב
אנגלית: Dance, ומכאן השם). ההגדרה העממית של המוזיקה התפתחה עם השנים, ובעבר היה ניתן לכלול תחתיה גם יצירות
תקופת הבארוק, ובעבר הקרוב
רוק אנד רול,
סווינג ועוד. כיום הכוונה היא בעיקר ל
מוזיקה אלקטרונית, כגון
דיסקו,
טראנס ו
היפ הופ. מושמעת היום לרוב בחתונות בעיקר חסידיות
זמרי דאנס לדוג' אופ שימחעס שלמה ברונר וכדו'
מוזיקה אלקטרונית היא כל
מוזיקה המנוגנת באמצעות כלים
אלקטרוניים (מחשב). כאשר מתייחסים למוזיקה אלקטרונית כסגנון מוזיקלי נפרד, הכוונה היא למוזיקה שהכלים הדומיננטיים בה הם אלקטרוניים כגון
סינתיסייזר,
מחשב,
מכונת תופים(זו האלסיס גם כן),
סמפלר ו
לופר (מסובב צלילים). המוזיקה האלקטרונית לעיתים מאופיינת כ"מוזיקה ממוחשבת" מאחר שחלק ניכר מהיצירה והעיבוד נעשה באמצעות מחשב ובאמצעות תוכנות מתאימות
זמרים אלקטרונים לדוג' מרדכי שפירא, אורי דוידי אהרלה סמט וכדו' שלא שרים כמעט בלייב אלא רק בדיסקים
מוזיקת טראנס הוא ז'אנר מוזיקלי אלקטרוני שהתפתח במהלך שנות ה⁻90. הטראנס מתאפיין בשכבות צליל מרובות , החוזרות על עצמן במעין לופ ויוצרות מקצב בעל השפעה היפנוטית. כמו כן מאפיינים את הטראנס טמפו גבוה, שימוש מרובה במכונות תופים ובסינתיסייזרים היוצרים צליל פסיכדלי. לרוב נעדרת ממנו שירה אנושית, על אף שככל שהז'אנר התפתח, גם זו נוספה. מקום התפתחותו הוא בעיקר במערב אירופה , אך היום הטראנס פופולרי בכל העולם המערבי, לרבות יפן וישראל
זמרי טראנס לדוג' עיין ערך מוזיקה אלקטרונית
אז זהו לבינתיים.