דרוש מידע שלום, האם היה קיים עמוד קלון בבתי הכנסת פעם? (בשביל עבודה של הבת).

רבקה ק.

משתמש פעיל
בתי במסגרת עבודתה על ההיסטוריה של הקהילות היהודיות בימי הביניים ובתחילת העת החדשה באירופה, הוסיפה פרק על הסנקציות שהקהילה הפעילה כלפי חוטאים.
בין הנידוי הקהילתי המלקות והקנסות הופיעו שם מס' קטעים אודות עמוד קלון שהיה מוצב בהרבה בתי כנסיות בפרוזדור,
היא לא בטוחה. רק קראה במקום לא הכי אמין וביקשה גם ממני לבדוק לה, האם מישהו יודע לתת לי טיפה פרטים על הנושא? האם זה אכן היה קיים או המצאה חסרת שחר?
בנוסף, ולא קשור ספציפית לשאלה, ופחות חשוב לה לדעת, האם בתי הכנסיות שם באופן כללי פעלו באין מפריע או שהיו הצקות מהשלטונות?
תודה רבה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לגבי עמוד קלון לא ידוע לי דבר ברור, אבל לגבי הצקות של השלטונות בעניין התפילה - זה היה דבר שכיח מאוד. בני סיפר לי שראה בהקדמה של אחד הספרים ב'אוצר החכמה' תיאור עגום למדי מהמצב באחת הערים תחת שלטונה של מריה תרזה ימ"ש, כשאסרו על היהודים להיאסף לתפילה בבית הכנסת, ואח"כ אסרו עליהם להיאסף לתפילה גם בבית פרטי, ואיך מיררו את חייהם כך במשך כמה שנים - וזה לא היה בזמן 'גזירות' רשמיות, רק ככה סתם. (לצערו ולצערי הוא שכח באיזה ספר ראה זאת.)
 

אורחת לרגע

משתמש מקצוען
ראי ערך וויקפדיה "עמוד הקלון"
https://he.wikipedia.org/wiki/עמוד_הקלון

ענישה בקהילות היהודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]
עמוד הקלון היה מקובל גם כאמצעי ענישה בקהילות יהודיות, אמצעי שהופעל על ידי מוסדות הקהילה כנגד בני קהילה סוררים. בבתי כנסת ישנים, כמו בית-הכנסת בפשיסחא (Przysucha), ניתן לעיתים לראות את שרידי עמודי הקלון שכונו בשם "קונה", "קונֶע" או "קונא"[2][3].

לא רק אנשים נענשו בקשירה לעמוד הקלון, היו גם ספרים, שנידונו לשריפה והוצגו תחילה בעמוד הקלון, בקונא[4].

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/batey-kneset/davidovits.htm
 

משה בר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
קראו לזה "קונא"
וכולם היו עוברים ויורקים בפניו
 

רבקה ק.

משתמש פעיל

אורחת לרגע

משתמש מקצוען
הט"ז יצא לגלות, ועבד בבית מטבחיים לא זוכרת באיזו עיר.
באחת הפעמים התיר את מה שרב העיר אסר ולכן שמו אותו בעמוד הקלון, איך עובד זוטר ולא מוכר בבית המטבחיים מתיר את מה שאוסר הרב ופסקו להניחו בעמוד הקלון וכל העובר לידו יורק לפניו (וכמובן שילדי המקום מוסיפים כמיטב יכולתם) וכשעמד קשור לעמוד הקלון עבר ילד עם תרנוגלת שחוטה שהרב אסר, והט"ז קרא לילד וביקש לראות את התרנגולת וכשראה אמר לו לחזור לרב ולהסתכל בספר X. אחרי שהרב הסתכל בספר ראה שהט"ז צודק, יצא אליו ואמר לו שגוזר עליו בכח התורה לאמר מי הוא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה