דרוש שם למשניות עם ביאור.

איש ספר

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
למשניות עם ביאור שהתחלתי לכתוב בס"ד, כשתורם מעוניין להנציח ע"ש אמו ששמה 'נחמה' ע"ה. אנו מחפשים שם מתאים לביאור, המשלב בתוכו את המילה נחמה או וריאציה כלשהי שלה - למי יש רעיון טוב?
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה לא לשון נקיה לקללה?
תליא בשני פירושים שהביא רש"י במס' מכות (ה: ד"ה אראה). [ז"ל: לא אראה בנחמה וגמרא הפכו לברכה, פ"א אראה בנחמה נשבע ימותו בניו ואראה בנחמתן].

בכל אופן אתה צודק שזה מעורר אסוציאציה שלילית, ולכן זה בכל אופן לא שם מומלץ .
 

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
זה לא לשון נקיה לקללה?
תליא בשני פירושים שהביא רש"י במס' מכות (ה: ד"ה אראה). [ז"ל: לא אראה בנחמה וגמרא הפכו לברכה, פ"א אראה בנחמה נשבע ימותו בניו ואראה בנחמתן].

בכל אופן אתה צודק שזה מעורר אסוציאציה שלילית, ולכן זה בכל אופן לא שם מומלץ .
ידעתי גם ידעתי, זאת ועוד שאפי' לפי' השני ברש"י הרי נשבע שימותו בניו, אלא שיראה בנחמה.

אלא שעדיין אפשר לפרש את זה כפשוטו, כלשון בני אדם.
יש כבר ספר בשם "אראה בנחמה" מאת ר' גדליהו שמואל רבינוביץ הכולל חידושים ביאורים ופלפולים על מסכת שבועות.
 

איש ספר

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
  1. דברי נחמה
  2. זאת נחמתי
  3. אראה בנחמה
  4. נחמת ציון
  5. נחמת ירושלים
  6. נחמת ישראל

טוב, אז אנחנו חיים כפי הנראה בעולם לא מושלם, ויש לקצת מניעות והשגות על כל אחד מהשמות הנפלאים. מתלבטים.

על מה משתתפי הפורום היו הולכים?
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אם כבר 6
למרות ששמות כאלו לא ימכרו.
מקסימום שזה יהיה שם המדור. ואפשר גם לעשות את זה יצירתי.
אבל שם המשניות חייב להיות יותר אטרקטיבי.
 
נערך לאחרונה ב:

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
דעתי גם ידעתי, זאת ועוד שאפי' לפי' השני ברש"י הרי נשבע שימותו בניו, אלא שיראה בנחמה
כמדומני שהבנת הפוך ממני.
הפירוש הראשון הוא שזוהי ברכה לזכות לראות בנחמת ציון וירושלים, והתנאים שנשבעו בלשון זו באמת אמרו "לא אראה בנחמה אם לא היה כך וכך", אלא שמסדרי הש"ס נקטו בלשון נקיה, השמיטו תיבת 'לא', וכתבו "אראה בנחמה" (כמד"א 'שונאיהן של ישראל', ועוד רבות). ולפי"ז תיבות "אראה בנחמה" לכשעצמן מתפרשות כפשוטן, ברכה לזכות ולראות בנחמת ציון וירושלים.
לפירוש השני משמעות התיבות "אראה בנחמה" היא: 'שימותו בני, ואראה איך שאנשים באים לנחמני בתנחומי אבלים'. ולפי"ז תיבות הללו המה קללה, אף בהשמטת תיבת לא.
אלא שעדיין אפשר לפרש את זה כפשוטו, כלשון בני אדם.
על זה כתבתי:
בכל אופן זה מעורר אסוציאציה שלילית, ולכן זה לא שם מומלץ
על מה משתתפי הפורום היו הולכים?
לי נראה כמו שכתב @ספרא וסייפא :
מקסימום שזה יהיה שמם המדור. ואפשר גם לעשות את זה יצירתי.
אבל שם המשניות חייב להיות יותר אטרקטיבי.
ברגע שדוחפים פה בכח את שם אמו של התורם אז זה נשמע כמו איזה ספר חידושים עה"ת, ולא מבטא את מהות ויחודיות הביאור שאתה רוצה להוציא, כנלענ"ד.


,
 

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כמדומני שהבנת הפוך ממני.
הפירוש הראשון הוא שזוהי ברכה לזכות לראות בנחמת ציון וירושלים, והתנאים שנשבעו בלשון זו באמת אמרו "לא אראה בנחמה אם לא היה כך וכך", אלא שמסדרי הש"ס נקטו בלשון נקיה, השמיטו תיבת 'לא', וכתבו "אראה בנחמה" (כמד"א 'שונאיהן של ישראל', ועוד רבות). ולפי"ז תיבות "אראה בנחמה" לכשעצמן מתפרשות כפשוטן, ברכה לזכות ולראות בנחמת ציון וירושלים.
לפירוש השני משמעות התיבות "אראה בנחמה" היא: 'שימותו בני, ואראה איך שאנשים באים לנחמני בתנחומי אבלים'. ולפי"ז תיבות הללו המה קללה, אף בהשמטת תיבת לא.
אכן הבנתי הפוך ממך, ועדיין סבורני שצדקו דברי.
טראכט נאר אריין, הרי לפי' הראשון היתה כוונתו שלא יראה בנחמה, דהיינו לש' קללה, אלא שהגמרא הפכו לברכה משום שלא רצו לכתוב לש' קללה, אבל וודאי שלפי פי' זה הכוונה הוא לשון קללה.
אבל לפי' השני אין כוונתו ללש' קללה, אלא ללשון ברכה שיראה בנחמה לכשימותו בניו.

ועתה באתי להקשות על דבריך, לשיטתך שלפי' השני דבריו המה קללה, א"כ מדוע כאן לא נקטה הגמ' לש' נקיה?
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אכן הבנתי הפוך ממך, ועדיין סבורני שצדקו דברי.
טראכט נאר אריין, הרי לפי' הראשון היתה כוונתו שלא יראה בנחמה, דהיינו לש' קללה, אלא שהגמרא הפכו לברכה משום שלא רצו לכתוב לש' קללה, אבל וודאי שלפי פי' זה הכוונה הוא לשון קללה.
אבל לפי' השני אין כוונתו ללש' קללה, אלא ללשון ברכה שיראה בנחמה לכשימותו בניו.
אנסה להבהיר את דברי בצורה אחרת:
שאלה -
מה פירוש המילים "אראה בנחמה"?
תשובה -
לפי' א:
אזכה לראות בנחמת ציון וירושלים.
לפי' ב: אראה איך באים לנחמני תנחומי אבלים על מות בניי.

וכעת אמור אתה, מה היא הקללה, ומה היא הברכה???

ועתה באתי להקשות על דבריך, לשיטתך שלפי' השני דבריו המה קללה, א"כ מדוע כאן לא נקטה הגמ' לש' נקיה?
זו בדיוק נקודת החילוק בין שני הפירושים!
 

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לפי' א: אזכה לראות בנחמת ציון וירושלים.
נכון שזה הפירוש, אבל הוא לא התכווין לכך. כוונתו היתה שלא יזכה לראות בנחמת ציון וירושלים, אלא שחז"ל לא רצו לכתוב את בגמ', ולכן הפכו את דבריו ללשון ברכה. אבל הוא התכווין ללשון קללה.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכון שזה הפירוש, אבל הוא לא התכווין לכך. כוונתו היתה שלא יזכה לראות בנחמת ציון וירושלים, אלא שחז"ל לא רצו לכתוב את בגמ', ולכן הפכו את דבריו ללשון ברכה. אבל הוא התכווין ללשון קללה.
אה"נ, אבל הנידון לעניננו הוא מה פירוש המילים אראה בנחמה, שכן זה השם המוצע,
ולא מה התנא אמר (הוא אמר: לא אראה בנחמה, עיי"ש ברש"י).

ופירוש המילים אראה בנחמה (לפי' א) הוא: אזכה לראות בנחמת ציון וירושלים!

ויה"ר שנזכה כולנו לראות בנחמת ציון וירושלים, ויתהפכו לנו הימים האלו לששון ולשמחה, אכי"ר.
 

צפור

משתמש פעיל
עריכה תורנית
טוב, אז אנחנו חיים כפי הנראה בעולם לא מושלם, ויש לקצת מניעות והשגות על כל אחד מהשמות הנפלאים. מתלבטים.

על מה משתתפי הפורום היו הולכים?
ישנה מעלה למס' 1 אשר בו מופיע השם 'נחמה' במלואו, שלא כבשאר האפשרויות (מלבד אפשרות 3 שבה ישנו נידון נפרד כנ"ל), ואם בין כך לא יהיה זה שם הספר אלא רק שם הפירוש על הדף - נראה שזה בסדר...
 

חכימא

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אם כבר 6
למרות ששמות כאלו לא ימכרו.
מקסימום שזה יהיה שם המדור. ואפשר גם לעשות את זה יצירתי.
אבל שם המשניות חייב להיות יותר אטרקטיבי.
כך מסתברא.
ברם, אם הנכם עדיין עומדים על כך שהשם יאוזכר, לדעתי לך על כיוון של שם יותר יחודי
כמו "נחם משנה" או לחילופין "משנה נחם".
מה אתם אומרים ?
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
והנה עוד כמה הצעות:
1 נחמה בכפליים
2 משנת נחמה
3 מחנה שכינה
4 נחמת המשנה
5 נחמו עמי
6 זה ינחמנו
7 צרי ונוחם
8 נחמה לנשמה
גיט'ס אריין א נחמה'לע אין א אידישע נשמה'לע...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה