כבלים של גנרטור / שיחה על-מונית 4

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
לאחר טילטולים מרובים בין יחידות דיור זערוריות, האיר האור בקצה המסדרון. דירה נחמדה שלשה חדרים עם אופציה לחדר נוסף בסלון. בעפולה.

קבענו שעה לחתימת חוזה ושתיית לחיים, לא כל יום קונים דירה. קצת לוחץ לי בחזה אבל אני צעיר אז כנראה אין מה לדאוג.

בירור קצר על שעות האוטובוסים הראה שמן הסתם אין עדיין חסידויות בעפולה כך שהתחבורה מתוזמנת לפי שעות הליטאים הישנוניים.

אין מנוס, לוקחים מונית.

נסיעה כזו במונית רגילה עולה כמעט כמו הדירה. אך אל דאגה, בשביל זה יש על המקרר את מוניות 'הצדיקים'.

הזמנתי 'צדיק' אחד בחצי מחיר, לקחנו בייביסיטר בשביל הקטנים וירדנו למטה.

נהג חרדי חביב תושב עפולה חיכה לנו עם רכב פרטי. הזמנתם מונית? אכן.

יצאנו לדרך, מקווים שיהיה לטובה. על הדרך אספנו את השווער שמשלם נתח נכבד מהדירה, אין לי מושג מהיכן ישיג את הכסף וגם לו כנראה שאין, אולי ימכור כליה או משהו.

הנהג הציע לנו וופלים, ביקשתי ממנו רשות לעשר על כל החבילה, מעיניו הבנתי שאין לו מושג מה אני רוצה אבל מה אכפת לו. שאלתי את השווער אם אני יכול לחלל על המטבע שלו ועישרתי, לקחתי עוד פיסה זעירה להפרשת חלה עטפתי וזרקתי לפח.

"אפשר לשאול משהו?" שאל הנהג והוציא את האוזניה.

"בשמחה" ענה השווער שלי, אני די שקט בסביבתו.

"ההכשר לא עושה את כל הדברים האלה במפעל?"

"נכון ההכשר אמנם מפריש תרומות ומעשרות במפעל אך היות וההלכות הנוגעות בדבר מרובות מאד, בכמויות האסטרונומיות שהם מתעסקים, כמעט בלתי נמנע שיהיו טעויות. את הבעיות האלה ניתן למנוע בכמה שניות של מעשר."

"על פי הלכה אבל אפשר לסמוך על ההכשר, אז למה לסבך את החיים?"

"צודק, אבל יש רווח נוסף מכל ה'עסק' הזה, ידיעת ההלכות. כשילד מגיע מטיול של החיידר שטיילו באיזה פרדס קטפו פירות ולקחו הביתה, או שהלכת בשוק וקנית ירקות מבסטיונר גוי או יהודי בדימוס. מי שרגיל במעשרות יעשר, ומי שלא, יכול להכשל חס וחלילה באכילת טבל."

"זה לא רק החזונאישניקים שמעשרים ולא מטלטלים וכאלה?"

"ממש לא", התכעס השווער, "אתה מזכיר לי שפעם הלכתי בקריית ספר וראיתי זוג הולך עם עגלה מחוץ לגבולות העירוב, צעקתי אליהם שאין שם עירוב, צעק לי הבעל בחזרה- 'אנחנו לא חזונאישניקים' , ה' ירחם."

החלטתי להתערב, "יש משהו מאד מבורך וקריטי בהתעסקות סביב מצוות" , אמרתי. לקחתי נשימה עמוקה והמשכתי, "מצוות כמו- הכשרת בשר, הפרשת תרומות ומעשרות, עירוב, גנרטור בשבת וכדומה, הדברים הללו כל התעסקות בהם מעלה את המודעות ההלכתית, יש הרבה נשים שאינם יודעות שאסור לבשל כבד שלא נצלה תוך שלשה ימים מהשחיטה וזה איסור אכילת דם מהתורה. יש כאלו שבמקום שאין עירוב כלל מטלטלים בתוך הבניין ואינם יודעים שצריך עירוב חצירות, ויש עוד הרבה דוגמאות רחמנא ליצלן. וכל זאת רק מחוסר מודעות."

"לא למדתי את הנושאים האלה אף פעם", ראיתי אפילו דמעה בזווית עינו.

השווער שלי ניתר ממקומו, מטאפורית כמובן, הנה דאגת שלא יהיה לך עם מי ללמוד, תראה מה סיבב המסובב.

אז חברותא כבר יש לי.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הקטע כתוב יפה מאד.
יש להדגיש שהוא לא קשור לקטעים הקודמים, שעסקו בדברים שמקובלים על כל קהילות החרדים, והחילונים כועסים עליהם, וכאן מדובר בדברים ששייכים בעיקר לחוגים מסוימים, וחוגים אחרים כועסים עליהם.
בירור קצר על שעות האוטובוסים הראה שמן הסתם אין עדיין חסידויות בעפולה כך שהתחבורה מתוזמנת לפי שעות הליטאים הישנוניים.
מעליב. :mad::mad::mad: וגם לא נכון.
הנהג הציע לנו וופלים, ביקשתי ממנו רשות לעשר על כל החבילה, מעיניו הבנתי שאין לו מושג מה אני רוצה אבל מה אכפת לו. שאלתי את השווער אם אני יכול לחלל על המטבע שלו ועישרתי, לקחתי עוד פיסה זעירה להפרשת חלה עטפתי וזרקתי לפח.
מה הוא עושה כשיש לו וופלים בבית?
ובכלל, עד כמה שידוע לי, 'קרן המעשרות' לא מרשה לתת רשות לאחר לעשר על המטבעות שלה.
יש הרבה נשים שאינם יודעות שאסור לבשל כבד שלא נצלה תוך שלשה ימים מהשחיטה וזה איסור אכילת דם מהתורה.
אין זה פשוט. השו"ע (יו"ד סי' עג ס"א) פוסק ש'בדיעבד מותר אם נתבשל הכבד לבדו בקדירה (בלא צלייה), אבל הקדירה אסורה'.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
ובכלל, עד כמה שידוע לי, 'קרן המעשרות' לא מרשה לתת רשות לאחר לעשר על המטבעות שלה.
מי הזכיר כאן את קרן המעשרות? כל אדם יכול לקנות מטבע עם פרוטה חמורה של מעשר שני ולחלל עליה ולבערה בזמן הביעור (ער"פ בשנת מעשר עני). ויכול לתת רשות למי שירצה לחלל עליה.

מעליב. :mad::mad::mad: וגם לא נכון.
כמובן שהכל בהומור וברוח טובה.
אין זה פשוט. השו"ע (יו"ד סי' עג ס"א) פוסק ש'בדיעבד מותר אם נתבשל הכבד לבדו בקדירה (בלא צלייה), אבל הקדירה אסורה'.
צודק היות והוא חשש שמא קרש דם בתוכו בדיעבד מותר, מהרש"ל אוסר גם בדיעבד.
אין לפסוק הלכה למעשה מהסיפור :)
 

מעצב פנימיות

משתמש מקצוען
זה לא רק החזונאישניקים שמעשרים ולא מטלטלים וכאלה?"

"ממש לא", התכעס השווער, "אתה מזכיר לי שפעם הלכתי בקריית ספר וראיתי זוג הולך עם עגלה מחוץ לגבולות העיר

למה כועס?
ולמה מזכיר לו?
העפולאי שאל על אלו שאינם מטלטלים כשיש עירוב והמעשרים כשיש הכשר אז לא תכעס.

והחזון איש בוודאי לא כעס.

הקונספט יפה, ונשמח קצת להיפוך תפקידים.
אתה יודע, פתאום מגלים שהחיבור לקב"ה אינו עומד תמיד ביחס הפוך למידת הענין בגרעיני דלעת.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
למה כועס?
ולמה מזכיר לו?
העפולאי שאל על אלו שאינם מטלטלים כשיש עירוב והמעשרים כשיש הכשר אז לא תכעס.

והחזון איש בוודאי לא כעס.
כועס כי התורה לא נמסרה לחזונאים. ובגלל המיתוס הזה ש"החזונאישניקים לא מטלטלים" נכשלים אנשים ומטלטלים במקומות שאסור.
והחזו"א לא יצא מביתו בשבת כדי לא לחזות באנשים המטלטלים בעירוב הכללי (דאז) , וגם אם הוא לא כעס, מותר לחזו"א להיות אדם יותר ערכי מהשווער שבסיפור.
 

מעצב פנימיות

משתמש מקצוען
כועס כי התורה לא נמסרה לחזונאים. ובגלל המיתוס הזה ש"החזונאישניקים לא מטלטלים" נכשלים אנשים ומטלטלים במקומות שאסור.
והחזו"א לא יצא מביתו בשבת כדי לא לחזות באנשים המטלטלים בעירוב הכללי (דאז) , וגם אם הוא לא כעס, מותר לחזו"א להיות אדם יותר ערכי מהשווער שבסיפור.
הכל עשוי להיות נכון.
יהודי תם וירא שמים שואל. יענה כבודו.
משהטריח עצמו לצאת ממרכז היקום לפריפריה יתאזר בקמצוצי אורך רוח.
לא יכעס עליו.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
הכל עשוי להיות נכון.
יהודי תם וירא שמים שואל. יענה כבודו.
משהטריח עצמו לצאת ממרכז היקום לפריפריה יתאזר בקמצוצי אורך רוח.
לא יכעס עליו.
צודק, אחרי שהמצאתי אותו, קנה האיש שביתה על מקלדתי וכועס כאוות נפשו.
 

ישיר

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
D I G I T A L
ולא ברור מה יותר טוב, לחשוש שמישהו שלא למד את ההלכה יעבור עליה, או שהילדים שלך יתרגלו לראות כל מי שמטלטל בתוך העירוב וכל מי שאינו מעשר את הוופלים כעבריין מדאורייתא...

ושמא מישהו יעבור על ברכה לבטלה בגלל שהוא חושב שצריך לעשר את המעושר.
ושמא לא נשתמש במקרר עם פיקוד שבת, פן נזדמן למקום שאין בו פיקוד שבת וחלילה נפתח את המקרר מבלי משים.
ושמא לא נשתמש במיחם שבת וכנ"ל
ושמא לא נסמוך על שום הכשר, אולי נזדמן למקום שאין בו הכשר ונאכל מבלי משים...
ושמא אלו גזרות שאין רוב (או מיעוט) הציבור יכול לעמוד בהן...

כך שיש צד שני, ולתת הרגשה שכל מי שלא נוהג בחומרות החזו"א חזקתו שהוא עם הארץ או עבריין בשוגג, גם בחיוך ובהלצה לא הייתי עושה זאת...

ועל כגון דא נאמר שאין לנו לגזור גזרות מדעתנו (למרות שיש להודות בכך שאחת מההלכות היחידות בש"ס שנגזרו מהטעם שהעלית היא בקשר לעירובין: 'כדי שלא תשתכח תורת עירוב'. אבל כנראה שגדולי הדורות ראו את צורך תקנת הציבור לנגד עיניהם, ולא חששו לכך למעשה).
_ _
אגב יש כאן בפורום חברים שמאוד סובלים מכך שעוסקים בתוכן שבו עסק הכותב ולא רק בצורה הספרותית. אז אני מתנצל, נגררתי אחרי הקודמים כאן...
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
ולא ברור מה יותר טוב, לחשוש שמישהו שלא למד את ההלכה יעבור עליה, או שהילדים שלך יתרגלו לראות כל מי שמטלטל בתוך העירוב וכל מי שאינו מעשר את הוופלים כעבריין מדאורייתא...
.
מה באמת יותר טוב?
ושמא מישהו יעבור על ברכה לבטלה בגלל שהוא חושב שצריך לעשר את המעושר.
ושמא לא נשתמש במקרר עם פיקוד שבת, פן נזדמן למקום שאין בו פיקוד שבת וחלילה נפתח את המקרר מבלי משים.
ושמא לא נשתמש במיחם שבת וכנ"ל
ושמא לא נסמוך על שום הכשר, אולי נזדמן למקום שאין בו הכשר ונאכל מבלי משים...
ושמא אלו גזרות שאין רוב (או מיעוט) הציבור יכול לעמוד בהן...
א. אין במעשר ברכה, כך שאינו לבטלה.
ב. מקרר חדש בלי פיקוד שבת אסור לפתחו לכו"ע (יש מחלוקת איזה פיקוד מועיל) והוא ספק פסיק רישא שנפסק לאוסרו.
ג. אין כל בעיה לסמוך על הכשר, אבל כמו שאתה סומך על הכשר מסוים כי הוא מקפיד יותר בדקדוק כך בדברים שאתה יכול לדאוג לעצמך תעשה בעצמך, הכי אמין והכי כשר.
ד. יש מיחמים מהודרים לשבת.
ה. כל הנ"ל אינו גזירות, זה החלטה של אדם כלפי עצמו לאחר לימוד ההלכה, אפשר לראות את זה במהפכה הגדולה שעושה "דרשו" שלומדים כעת הלכות שבת, ותקנו עשרות עירובים ברחבי הארץ.
כך שיש צד שני, ולתת הרגשה שכל מי שלא נוהג בחומרות החזו"א חזקתו שהוא עם הארץ או עבריין בשוגג, גם בחיוך ובהלצה לא הייתי עושה זאת...
ח"ו, לא לזאת כיוונתי. ולא כתבתי שום דבר שיש עליו מחלוקת, כתבתי שאפשר על פי הלכה לכתחילה שבלכתחילה לסמוך על ההכשרים רק ישנה תועלת רבתי במעשר לחומרא, וכן בכל השאר עיי"ל.
אגב יש כאן בפורום חברים שמאוד סובלים מכך שעוסקים בתוכן שבו עסק הכותב ולא רק בצורה הספרותית. אז אני מתנצל, נגררתי אחרי הקודמים כאן..
אז בוא נניח לזה ונעבור לביקורת ספרותית.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
"זה לא רק החזונאישניקים שמעשרים וכאלה?"

"ממש לא", התכעס השווער

הא, הא.
כאן כבר צחקתי בקול, רק החזונישניקע'ס בטוחים שכולם מעשרים.
וחוץ מזה, בא לי להוציא מכרז למי יש רעיון איך לכתוב על דמעות בלי המילה "נוצצת" ו/או "זווית"
 
נערך לאחרונה ב:

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
הא, הא.
כאן כבר צחקתי בקול, רק החזונישניקע'ס בטוחים שכולם מעשרים.
תתפלא. רוב מנויי המטבעות של קרן המעשרות אינם חזונאשיניקים, להם בדרך כלל יש מטבעות משל עצמם בביתם.
בא לי להוציא מכרז למי יש רעיון איך לכתוב על דמעות בלי המילה "נוצצת" ו/או "זווית"
אני בעד.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
לאחר טילטולים מרובים בין יחידות דיור זערוריות, האיר האור בקצה המסדרון. דירה נחמדה שלשה חדרים עם אופציה לחדר נוסף בסלון. בעפולה.

פתיחה יפה ומעניינת. אהבתי את האור בקצה המסדרון.
הקטע כתוב יפה מאד.
מעביר את תחושת השליחות של המספר בהרבצת תורה לנהגי המוניות למיניהם, הסרקזם והנימה האישית המבצבצת, השזורים פה ושם מוסיפים נופך.
כמו זה:
קצת לוחץ לי בחזה אבל אני צעיר אז כנראה אין מה לדאוג.
וזה:
אולי ימכור כליה או משהו.
וגם זה:
אני די שקט בסביבתו.

הערה קטנה:
בירור קצר על שעות האוטובוסים הראה שמן הסתם אין עדיין חסידויות בעפולה כך שהתחבורה מתוזמנת לפי שעות הליטאים הישנוניים.
מכאן נראה כי הם לא גרים בעפולה, אלא מגיעים אליה.
ואילו כאן:
נהג חרדי חביב תושב עפולה חיכה לנו עם רכב פרטי. הזמנתם מונית? אכן.
איך נהג תושב עפולה בא לקחת אותם מאיפהשהם?

וגם זה:
ראיתי אפילו דמעה בזווית עינו.
טיפה מדי דרמטי.
וגם אם רוצים להשאיר את הדרמה, לדעתי כדאי לשנות את הניסוח. הניסוח הנוכחי נותן תחושה של חוסר אמינות.

שוב, הקטע יפה, והרוח הנושבת ממנו מתאימה לכל ה"סדרה"
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ועוד משהו,
יש כאן וגם בשאר הסידרה, נימה מעט מתנשאת. זה בסדר אם זו היתה הכוונה. כלומר, אם רציתם להציג את הנוסע כאדם שמביט מלמעלה על נהגי המוניות, ועל עוד מסביבתו.
אם לא, כדאי לנסות למתן מעט.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מכאן נראה כי הם לא גרים בעפולה, אלא מגיעים אליה.
ואילו כאן:

איך נהג תושב עפולה בא לקחת אותם מאיפהשהם?
מסחרת מוניות הצדיקים למיניהם היא קבוצות של אנשים פרטיים שבין-כה-וכה-נוסעים למקומות מסויימים. תושב עפולאי ש'קפץ' לבני ברק ו'לקח' את הנסיעה הזאת, הגיוני למדי.
עוד משהו,
יש כאן וגם בשאר הסידרה, נימה מעט מתנשאת. זה בסדר אם זו היתה הכוונה. כלומר, אם רציתם להציג את הנוסע כאדם שמביט מלמעלה על נהגי המוניות, ועל עוד מסביבתו.
אם לא, כדאי לנסות למתן מעט.
כשהקטע הוא על חרדים/חילונים הגישה אכן מתנשאת. בקטע הנוכחי זה קצת מתקיל.
תודה על ההערה.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מה שפריע לי בכל הסידרה הזאת
זה שהסיפור רק תופס טרמפ על המונית, ובתוכה הוא מרצה את השקפת עולמו, כשהנהג משמש בעצם כסוג של מאזין שאין לו יכולת מספקת להגן על העמדה שלו, והוא סופג את כל מה שיאמרו לו.
מחר תמסור לו הרצאה על מיקורביולוגיה של חסרי חוליות, ומחרתיים תדון איתו אם להיות או לא להיות - זאת השאלה? או שבעצם זאת בכלל לא השאלה.
באיזה שהוא מקום זה "לא כוחות" כי הנהג מוצג באופן עקבי כפחות אינטליגנט, שאפשר לכופף את דעתו בקלות על ידי טיעונים יפים ונחמדים, ואתה יוצא מהמונית בתחושת ניצחון מרוממת, ואחרי שהמונית מתרחקת, אתה שואל את עצמך למה הייתי צריך את הוויכוח הזה? האם הוא חיזק אצלי משהו? האם הוא חיזק משהו אצל הנהג מונית? האם אכפת לי בכלל מהנהג מונית? העיקר שהוא השתכנע בסוף.
בסיפור האחרון היה דווקא שיפור, כי הנהג מונית היה "צדיק", אז הוא דרש יותר מאמץ לשכנע אותו, אבל בסוף הוא גם הובס על ידי השווער הקצת כועס.
בקיצור, אל תהיה צפוי מדי..
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
האם הוא חיזק אצלי משהו? האם הוא חיזק משהו אצל הנהג מונית? האם אכפת לי בכלל מהנהג מונית? העיקר שהוא השתכנע בסוף.
תודה על ההערה.
אם תשים לב ב'שיחה על-מונית' 1 שעמדת הנהג הייתה התענינות, הסיפור מסתיים במילים:
וואלה לא חשבתי על זה ככה, העיניים במראה חולמניות.

גם אני לא, אמרתי, הבנתי את זה בזכותך.
וב 2 וכן ב3 שעמדת ה'נהג' הייתה מתקיפה ומזלזלת יותר התשובה הייתה בהתאם.
ושוב, תודה.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני לא יודע אם אני רוצה תשובה, אבל אני רוצה יותר סיפור, משהו שמעורר את המוח לחשוב, לא תבנית אחידה.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
באיזה שהוא מקום זה "לא כוחות" כי הנהג מוצג באופן עקבי כפחות אינטליגנט, שאפשר לכופף את דעתו בקלות על ידי טיעונים יפים ונחמדים, ואתה יוצא מהמונית בתחושת ניצחון מרוממת, ואחרי שהמונית מתרחקת, אתה שואל את עצמך למה הייתי צריך את הוויכוח הזה? האם הוא חיזק אצלי משהו? האם הוא חיזק משהו אצל הנהג מונית? האם אכפת לי בכלל מהנהג מונית? העיקר שהוא השתכנע בסוף.
נכון מאד.
אבל היות וזו המציאות, עם נהגי מוניות תמיד יהיה שיח רדוד חסר תוחלת, וכשהמונה מצפצף אות הוא שכולם הגיעו לעמק השווה ועליהם לפלוט משפט מסכם.
אז זו בדיוק תמונת המראה המגוחכת הזו, אפשר לראות את זה כפרודיה בעצם כך שזה לא נכתב כפרודיה.
והבן.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכון מאד.
אבל היות וזו המציאות, עם נהגי מוניות תמיד יהיה שיח רדוד חסר תוחלת, וכשהמונה מצפצף אות הוא שכולם הגיעו לעמק השווה ועליהם לפלוט משפט מסכם.
אז זו בדיוק תמונת המראה המגוחכת הזו, אפשר לראות את זה כפרודיה בעצם כך שזה לא נכתב כפרודיה.
והבן.
א. לא נכון.
ב. במידה וכן, חבל על האנרגיה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה