איך מסבירים פרספקטיבה?

סרה בולאג

משתמש פעיל
צילום מקצועי
שלום רב.
אשמח אם אי מי יוכל לעזור לי.
אני מאיירת, בעיקר בידני. משתמשת ומבינה היטב את המושג 'פרספקטיבה'. הבעיה שלי היא כשאני באה להסביר אותו במילים לקהל שלא מכיר ולא מבין אני מסתבכת. ניסיתי להעזר בויקפדיה, זה לא הלך. ('תשקופת קווית הנדסית' נשמע מפחיד פי אלף מפרספטיבה הטובה והפשוטה שלנו, לא?) אני מאיירת לעצמי שוב ושוב צורות הנדסיות החלל, כיסאות, מנורות לילה, רוחובות ושאר רישומים, מנסה לתמלל לעצמי את ההגיון. לא מצליחה.
יש מישהו שיוכל להנפיק לי הסבר טוב?
מודה מראש.

נ.ב.
נראה לי שהסבר כזה יוכל להועיל לרבים ממשתמשי הפורום. אז קדימה...
 

שאול יצחק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
הסבר לפני ההגדרה שלי.
חפצים הם ישרים, בתים הם ישרים, כבישים ישרים הם.. ישרים.
אז למה אנחנו רואים אותם עקומים, תלוי בזווית שאנחנו עומדים?
(למשל כביש ארוך ישר אל תוך האופק, השוליים שלו הולכים ומתקרבים אחד אל השני, עד שהם כמעט ממש נפגשים באופק. הרי זה לא באמת, הכביש ישר לכל אורכו, אלא זה רק נראה לנו עקום.)

אז עכשיו להגדרה שלי-
פרספקטיבה בציור, היא החוכמה לדמות בציור לא את המציאות, אלא את האופן בו העינים שלנו רואות דברים (או כל עדשה).
הגדרה נוספת- פרספקטיבה בציור היא הדמיה של איך נראה המרחב מנקודת מבט מזווית מסויימת.

רגע, אז בוא ננסה עוד פעם לנסח את זה בצורה הקולעת ביותר: פרספקטיבה בציור, היא החוכמה לדמות בציור כיצד נראה המרחב בעינים שלנו, כנשקף מן הזווית של נקודת מבט מסויימת!

מקווה שעזרתי במשהו
 
נערך לאחרונה ב:

חן 1

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
פרספקטיבה= זווית ראיה
כשמצירים בפרספקטיבה מצירים בזווית ראיה מסוימת
למשל אם נצייר ממבט עינו של אדם - זו תהיה התמונה מהפרספקטיבה שלו, והאופן בו הוא רואה את המציאות; ואם נחליט לציר דווקא מגובה נמוך האלמנטים יקבלו זוויות שונות בהתאם לפרספקטיבה..
למשל- ילד קטן שמסתכל מלמטה על ארון גבוה שעליו מונחת סוכריה קורצת, הארון יצויר בזווית חדה שתבטא את איך שהילד רואה את הארון מהזווית שלו...
(וסליחה על ההתפרצות לפורם..)
 

levy

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרספקטיבה=
השפעת המרחק על מראה העצמים.
ההשפעה מתבטאת ב-3 מאפינים:
* בגודל, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה קטן יותר.
* בצבע, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה בצבעים פחות רוויים, ויותר קרים.
* בחדות, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה פחות חד ויותר מטושטש (ע"ע צילום בעומק שדה)

ככל שמשתמשים ביותר מאפינים, האיור יקבל יותר עומק. (כי מרחק העצמים יבלוט יותר)

אם זאת, הפרספקטיבה הקווית, שהיא הפרספקטיבה בגודל, היא השימושית ביותר,
והיא הכרחית בכל איור.

לדוגמא, כשמאיירים בנ"א מהצד, אזי הרגל הקדמית שלו אמורה להיות מעט גדולה יותר מהרגל שנמצאת מאחור יותר.
 

שאול יצחק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרספקטיבה=
השפעת המרחק על מראה העצמים.
ההשפעה מתבטאת ב-3 מאפינים:
* בגודל, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה קטן יותר.
* בצבע, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה בצבעים פחות רוויים, ויותר קרים.
* בחדות, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה פחות חד ויותר מטושטש (ע"ע צילום בעומק שדה)

ככל שמשתמשים ביותר מאפינים, האיור יקבל יותר עומק. (כי מרחק העצמים יבלוט יותר)

אם זאת, הפרספקטיבה הקווית, שהיא הפרספקטיבה בגודל, היא השימושית ביותר,
והיא הכרחית בכל איור.

לדוגמא, כשמאיירים בנ"א מהצד, אזי הרגל הקדמית שלו אמורה להיות מעט גדולה יותר מהרגל שנמצאת מאחור יותר.
כל הדברים שכתבת הם נכונים
אבל לענ"ד הם בעיקר נכנסים תחת ההגדרה של 'עומק בציור' , שגם הוא הוא אמנם קשור לפרספקטיבה, אבל בצורה טפלה יותר.
המושג פרספקטיבה בעיקר בעיקר מתייחס לזווית הראיה, ואיך מדמים אותה בציור ע"י הזוית בה נצייר את האובייקטים.
 

סרה בולאג

משתמש פעיל
צילום מקצועי
תודה לכולכן. אני חושבת שהבנתי מצוין איך מסבירים פרספקטיבה מילים. כעת אשמח אם תעזרו לי להסביר איך עושים את זה. הקהל שלי הסתבך באופן מוחלט עם נקודות המגוז. מה 'נוסע' לאן, ולמה. קו האופק בכלל שבר את גב הגמל. איני סבורה שהמושגים קשים כל כך להבנה וליישום, כשם שההסבר שלי היה לקוי. אשמח לעזרתכם האדיבה, ותודה לכל המגיבים!
 

שאול יצחק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
תודה לכולכן. אני חושבת שהבנתי מצוין איך מסבירים פרספקטיבה מילים. כעת אשמח אם תעזרו לי להסביר איך עושים את זה. הקהל שלי הסתבך באופן מוחלט עם נקודות המגוז. מה 'נוסע' לאן, ולמה. קו האופק בכלל שבר את גב הגמל. איני סבורה שהמושגים קשים כל כך להבנה וליישום, כשם שההסבר שלי היה לקוי. אשמח לעזרתכם האדיבה, ותודה לכל המגיבים!
זה באמת נושא שמצריך קצת לימוד והבנה
(טיפ אחד- קו האופק הוא בעצם קו גובה העינים של זוית הציור)
 

יסמין שטרן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
לימדתי את הנושא הרבה בחוגים ובכיתות. ב"ה תלמידים הבינו (אפילו מכיתה ב'...) אבל... ההסבר נראה ארוך לכתיבה... תכתבי לי בפרטי ואשלח לך מספר להתקשר אליי ואסביר בשמחה!
 

מלכי וולף

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
אני בדרך כלל מסבירה את זה כך:
פרספקטיבה זה הצורה שבה דברים נראים בעינינו
כל עצם קרוב יראה גדול יותר וככל שיתרחק הוא יקטן.
איך נדע בדיוק בכמה להקטין ולאיזה כוון?
כדור הארץ אינו שטוח, הוא עגול. מה שיוצר מין אשליה בעין שלנו שהאדמה פוגשת בשמים (מהמטוס אפשר ממש להבחין בעיגול של הכדור)
המפגש הזה נקרא "קו האופק".
בעין של המתבונן, כל מתבונן- גם אם הוא תינוק על רצפה וגם אם הוא עומד על גורד שחקים- תמיד קו האופק יהיה מולו.
כלומר כשאני מעוניינת לצייר ציור אקבע את קו האופק בהתאם לזוית המתבונן
על קו האופק ישנה נקודה אחת שעליה העין מתמקדת. זו יכולה להיות כל אחת מהנקודות אבל בתנאי שהיא על רצף הקו (האינסופי)
עכשיו כל החפצים שיופיעו באיור ימשכו כולם כלפי אותה נקודה.
ברגע שידוע לי כוון העומק שלהם אוכל לקבוע היכן למקם אותם בחלל ולפי זה לתת להם פרופורציות נכונות.
זהו, עד כאן ברור לי. שאלה אחת מעקצצת לי תמיד, חיפשתי המון ולא בדיוק מצאתי- מה קורה עם 2 נקודות מגוז? לא מבחינת ביצוע, אני מחפשת הסבר לוגי והגיוני. יש?
 

שולם

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
זה ההסבר שלי:
גדול = קרוב, קטן = רחוק.
פרספקטיבה היא טכניקה בציור שאחראית ממד העומק.

ככל שנרצה לצייר משהו קרוב יותר, נגדיל אותו וככל שנרצה להרחיק, נקטין.

ציור, בשונה מהמציאות, חסר את מימד העומק.
פרספקטיבה עוזרת להמיר את המציאות העמוקה לדף שטוח ולהעניק את העומק החסר.

דוגמאות בוודאי לא חסרות לך, וראיתי גם בתגובות מעליי דוגמאות מצוינות!
 

סרה בולאג

משתמש פעיל
צילום מקצועי
נתחיל לפי הסדר:
ל.פ- הייתי שמחה לראות את הקובץ שצרפת. אני מאמינה כי הוא יוכל לתרום לי רבות, אך משום מה הוא לא נפתח. אם יש באפשרותך להעלותו שוב- אשמח מאד. תודה רבה על ההענות.
יסמין שטרן- תודה גם לך. אצור איתך קשר בעז"ה.
מלכי וולף- ההסבר ממש מצוין!
כל היתר שהגיבו -חן חן על תגובתכם. ההסבר של 'קרוב-גדול-רחוק-קטן' הוא נחמד אבל אינו מספק, לטעמי.
 

שיפי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
בשביל להבין צריך פשוט להסתכל בחלון, ככה עשיתי עם תלמידות
קו האופק זה איפה שהשמים נושקים לאדמה, ונקודת המגוז היא על קו האופק בדיוק מולי
אחרי שמבינים את זה אפשר להמשיך לדברים יותר מסובכים
 

שאול יצחק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
קו האופק זה קו גובה העינים.
כדי להבין, תציירי בניינים שחלקם נמוכים ונגמרים מתחת לקו, וחלק מעל הקו, וחלקם בקו ,
את תשימי לב, שאלה שנגמרים מתחת, את יכולה לראות מה יש להם על הגג, כי את גבוהה מהם.
אלה שנגמרים בקו, את תשימי לב שאת בדיוק בגובה של הגג שלהם,
ואלה שנגמרים מעל הקו, הגג יהיה מוסתר לגמרי ומורחק ממך ע"י זווית, כי הם גבוהים ממך. ובמילים אחרות- הקו אופק שתקבעי יהיה בדיוק קו גובה העינים שלך
upload_2019-6-13_13-18-19.png

עכשיו, לגבי 2 נקודות מגוז שאת אומרת שאת לא מבינה,
קודם אשאל אותך שאלה מקדימה,
האם את כן מבינה את הרעיון של נקודה אחת?
התשובה לדעתי היא 'לא', כי אם תשימי לב, בנקודה אחת, אנחנו מוגבלים למצב שכל החפצים והאובייקטים כולם מסתדרים בצורה מוזרה סביב אותה הנקודה. חפצים ישרים, שרק הצד שלהם פונה אל נקודת המגוז. זה הרי לא טבעי, מה יקרה אם ארצה לסובב את החפצים שלא יהיו כל כך ישרים למשל?
(כשאני אומר ישרים, אני מתכוון לזוויות שסימנתי באדום. הן כולן ישרות 90 מעלות. מה יקרה אם ארצה לסובב את האובייקטים באופן שגם הזוויות האדומות יהיו בזוית? איך אדע איזה זווית לתת להם באופן שכל הציור יהיה תואם לזוית ראיה שלנו?)
upload_2019-6-13_13-29-30.png

זאת ההתחלה של התשובה לגבי למה 2 נקודות
 
נערך לאחרונה ב:

שאול יצחק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
יפה
ומה ההמשך?
לפי מה אני קובעת את מיקומם?
זה נושא מדי ארוך בשביל לכתוב הכל,
אבל קצת טיפים כלליים-
אם את מציירת חפץ בזום אין, או מבנה אדיר במימדיו - הנקודות צריכות להיות יחסית קרובות אחת אל השניה, כי בדברים קרובים או ענקיים, הזוויות הן חדות.
אם את מציירת סתם ציור רגיל, הן צריכות להיות רחוקות אחת מן השניה. בד"כ לפחות אחת תהיה מחוץ לשולי הציור.
ומה עוד יקבע את המיקום של הנקודות? -- כמובן הזוית שאת רוצה לתת על הציור שלך. או לאובייקט מסויים
 
נערך לאחרונה ב:

שמעון שפירא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מאמר קצר שכתבתי בנושא בפורום הסגור של קורס הציור בראשותו של @שולם , אולי יוכל לעזור:

אז ככה:

אקסיומה: שני קווים מקבילים לעולם לא ייפגשו, כי הרווח ביניהם הוא תמיד אחיד.

זה נכון בגיאומטריה, אבל לא בציור. בציור, כמו במציאות איך שהיא נראית לעינינו, ככל שהחפצים או השטחים רחוקים מעינינו הם נראים קטנים יותר [הסיבה לכך, כי במרחק יש יותר שטח המתמודד על אותו מקום בעין. מובן? לא מספיק? לא נורא...]. לפי זה, גם השטח שבין שתי קווים מקבילים ייראה קטן יותר ויותר, עד שבשלב מסויים כבר לא נבחין במרווח שבין הקווים. הנקודה בה מתחברים הקווים נקראת... כן כן, נקודת מגוז! כמובן שזה קיים גם בחמשה, עשרה או אלפיים קווים מקבילים. כל הקווים האלו כמובן אינם דווקא קווים, אלא שולחנות, ספסלים, קירות, מרצפות, חלונות, כל מה שפונה לאותו כיוון – כל אלו ילכו לנקודת מגוז אחת.

נו, אז סידרנו את כל הקווים המקבילים? לא... כי הרי יש עוד קווים שמקבילים זה לזה, אבל לא מקבילים לקודמים, אלא פונים מהם 90 מעלות [לצורך העניין, אבל זה יכול להיות גם בפחות או ביותר, אולי אני אספיק לכתוב על זה בהמשך]. אז בסדר, כל הקווים המקבילים בכיוון זה פונים גם הם לנקודה אחת, אבל אחרת מהקודמת. זה נקרא שתי נקודות מגוז. בין שתי הנקודות, לא משנה היכן הן ממוקמות [ישר, באלכסון, בתוך הדף או מחוצה לו], נמתח קו, שלצורך העניין קוראים לו... קו האופק! כל השטחים הנוצרים על ידי קווים הנגוזים בנקודות הנ"ל יהיו ישרים ביחס לקו האופק.

עד עכשיו דברנו שטחי, עכשיו נרד לעומק... כי יש עוד קווים שפונים 90 מעלות מהקווים הקודמים, והם קווי העומק. אז פשוט, גם קווים אלו, בתנאי שם מקבילים זה לזה, מתרחקים מאיתנו כלפי נקודה אחת – נקודת המגוז השלישית. בין הנקודות הקודמות לנקודה זו נמתח קווים נוספים, המשמשים בדיוק כמו קו האופק שהוזכר לעיל, רק בצורה אנכית [אם רוצים לקרוא לאחד הקווים 'קו האופק', אפשר פשוט לסובב את הדף...].



כל האמור אלו כללים נכונים, אבל בשביל להשתמש בהם צריך שבאף אחד מהבניינים אותם אנו מציירים לא תהיה חריגת בניה שיצאה קצת עקום, וכל הרהיטים בחדר המצוייר יעמדו ישר לקיר... אבל איך נוכל לצייר חדר של ילד שלומפר שהזיז קצת את אחד הכסאות וכעת הוא פונה אלכסונית מהקיר? בשביל ילד כזה, או יותר נכון בשביל הכסא שלו, אנו צריכים להוסיף נקודות מגוז נוספות [איזה חינוך... ככה הוא משגע אותנו]... אבל זה פשוט מאד, כל עוד הכסא עומד עם ארבע רגליים על הרצפה, הרי שנקודת העומק שלו היא היא נקודת המגוז של שאר החפצים בחדר, ורק שתי הנקודות האחרות זזות בהתאם לזווית של הכסא, אבל הן ממוקמות על אותו קו אופק עליו נמצאות שתי הנקודות הקודמות. אם הכסא, בנוסף לתזוזה הקודמת, מתנדנד על שתיים מרגליו, הרי שהוא כבר לא מחוייב לאף אחת מנקודות המגוז של החדר, והוא מפתח מערכת נקודות וקווים עצמאית.



לתשומת לב: נקודות המגוז ממש לא חייבות להמצא בתוך הציור! בדרך כלל בשדה ראיה סטנדרטי רואים לפחות נקודה אחת, במקרים רבים רואים שתי נקודות. בשביל לראות שלש נקודות בתוך שדה הראיה [שהדף מייצג אותו פחות או יותר] צריך לראות את העצם מזווית מאד מסויימת, מאד מלמעלה או מלמטה [- לעמוד על גג גבוה ולהשקיף על הבתים הנמוכים, או להרים את הראש לצפות על גורד שחקים, וכדומה]. ארבע נקודות מגוז אי אפשר לראות באופן נורמלי, אבל דרך הקוקר שבדלת אפשר לראות בדרך כלל, או במראה קעורה או קמורה. גם אם הנקודות לא נמצאות בשדה הראיה [- בדף], הן קיימות סמוך [או אפילו רחוק] אליו, וצריך לשים לב למיקום שלהן.
 

מלכי וולף

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
וואו! בהיר ומחוור. אלפי ומליוני תודות!!

רוב הידע שלי בציור הוא אוטודידקט
אבל טכני בלי הבנה מהבסיס.
כשלמדתי הייתי יושבת, מהנהנת ומדי פעם אסימון נופל בקול רעש גדול;)

כמאמר הבדיחה (הרבה ציטוטים אני היום) איזה קול עושה אסימון שנופל?

(אהההההה!)
 

הגיבן

משתמש סופר מקצוען
* בצבע, ככל שאוביקט יהיה רחוק יותר, הוא יהיה בצבעים פחות רוויים, ויותר קרים.
צבעים פחות רווים, נכון. לא בהכרח יותר קרים. תלוי במצ"ר.

אם זאת, הפרספקטיבה הקווית, היא השימושית ביותר,
והיא הכרחית בכל איור.
בדרך כלל הפופולארית ביותר, נכון. לא הכרחית בכל ציור.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  36  פעמים

לוח מודעות

למעלה