שאלה על ביטוי רוחני לנשמה/ בניסוח שיר

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
יחידה בשליחות

יחידה אחת ,מיוחדת

בכיסא כבוד מחוצבת

מקומה גבוה,כה קרוב

לאב הרחמים ,הטוב.


לפתע בת קול נישאת,

אל הדגל יחידה ניקראת,

תפקידך תפור ומושלם

את תודיעי יחידותו בעולם.


הוי אבי ,הוי אלוקי,

לא,לא כדאי,

קח נא אחרת תחתי,

יסתדרו שם בלעדי.

איך אוכל להרחיק נדוד,

הותר אותי קרוב עוד ועוד.

פרידה תצער אותי מאוד.


יחידה ,מיוחדת,יחידתי

לא תוכלי להיוותר עוד איתי.

תפקידים רבים יש בדרך

מלכה ,חייל ,טור ומלך.

אך לגלם את דמותך

מי יכול מלבדך?
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
שיר יפה מאוד.
והכינוי יחידה משתלב בתוכנה בצורה נפלאה.

מעניין לעניין, כמעט באותו עניין.
מצרפת שיר שנכתב על היחידה מכיוון שונה במעט:
(התפרסם בעיתון המודיע ערב יום הכיפורים שנה זו)

וקטע אקטואלי שכתבתי בצמוד לשיר:

"חמישה שמות נקראו לה, נפש רוח נשמה יחידה חיה" :מדרש-רבה (יד,יא)

יום-הכיפורים הוא היום היחיד בשנה שבו מתפללים חמש תפילות. ביום חול מתפללים שלוש תפילות. בשבתות ובחגים מוסיפים את תפילת 'מוסף'. ואולם ביום הכיפורים מתפללים תפילה נוספת - תפילת 'נעילה'. חמש תפילות אלה הן כנגד חמש הדרגות שבנשמה - 'נפש', 'רוח', 'נשמה', 'חיה', 'יחידה'.

ה'יחידה' נקראת כך משום שהיא קשורה ומאוחדת בתכלית ב'יחיד' - בקב"ה. כשם שהקב"ה אינו נתפס ואינו ניתן להרגשה בצורה כלשהי, כך גם עצם הנשמה. ה'יחידה' גם אינה משתנה ואינה מושפעת משום דבר חיצוני. היא עומדת מעל כל אפשרות שחטא ועוון יפגעו בה. הקשר שלה עם הקב"ה נשאר במלוא תוקפו, יקרה מה שיקרה.

דרגה זו אינה באה לידי ביטוי בדרך-כלל. היא מתפרצת רק כשהאדם ניצב מול דבר שמאיים על עצם הקשר שלו עם הקב"ה, כמו התכחשות ליהדותו, למשל. או-אז היא פורצת החוצה ומעניקה ליהודי את התוקף למסור את נפשו על קידוש-השם. ויש עוד הזדמנות שה'יחידה' מתגלה - ביום-הכיפורים, ובמיוחד בתפילת 'נעילה', התפילה החמישית. כאשר יהודי מכריז בסוף התפילה: "שמע ישראל", "ה' הוא האלוקים" - ברגע זה מאירה בו ה'יחידה' שבנפשו!


יחידה


עומדים צפופים
וצופים,
קהל המונים
מזומנים,
מחכים ברקיעים
לרגעים.
רק אחת
ועוד אחת
הם יודעים, מכירים.
רק מעט
אולי זו את
הם רגילים, זוכרים.
ואולי זו הפעם
יזכו,
ואולי זו הפעם
יהיו,
יחידה נבחרת
לנבחרת.
שום תשים הכתר
לראש המלך,
ולא ידעו,
כי כבר נבחרת
ואת לקראת.
אכן
זו את
לא אחרת
נשמה יהודית לתפארת.
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
שיר יפה מאוד.
והכינוי יחידה משתלב בתוכנה בצורה נפלאה.

מעניין לעניין, כמעט באותו עניין.
מצרפת שיר שנכתב על היחידה מכיוון שונה במעט:
(התפרסם בעיתון המודיע ערב יום הכיפורים שנה זו)

וקטע אקטואלי שכתבתי בצמוד לשיר:

"חמישה שמות נקראו לה, נפש רוח נשמה יחידה חיה" :מדרש-רבה (יד,יא)

יום-הכיפורים הוא היום היחיד בשנה שבו מתפללים חמש תפילות. ביום חול מתפללים שלוש תפילות. בשבתות ובחגים מוסיפים את תפילת 'מוסף'. ואולם ביום הכיפורים מתפללים תפילה נוספת - תפילת 'נעילה'. חמש תפילות אלה הן כנגד חמש הדרגות שבנשמה - 'נפש', 'רוח', 'נשמה', 'חיה', 'יחידה'.

ה'יחידה' נקראת כך משום שהיא קשורה ומאוחדת בתכלית ב'יחיד' - בקב"ה. כשם שהקב"ה אינו נתפס ואינו ניתן להרגשה בצורה כלשהי, כך גם עצם הנשמה. ה'יחידה' גם אינה משתנה ואינה מושפעת משום דבר חיצוני. היא עומדת מעל כל אפשרות שחטא ועוון יפגעו בה. הקשר שלה עם הקב"ה נשאר במלוא תוקפו, יקרה מה שיקרה.

דרגה זו אינה באה לידי ביטוי בדרך-כלל. היא מתפרצת רק כשהאדם ניצב מול דבר שמאיים על עצם הקשר שלו עם הקב"ה, כמו התכחשות ליהדותו, למשל. או-אז היא פורצת החוצה ומעניקה ליהודי את התוקף למסור את נפשו על קידוש-השם. ויש עוד הזדמנות שה'יחידה' מתגלה - ביום-הכיפורים, ובמיוחד בתפילת 'נעילה', התפילה החמישית. כאשר יהודי מכריז בסוף התפילה: "שמע ישראל", "ה' הוא האלוקים" - ברגע זה מאירה בו ה'יחידה' שבנפשו!


יחידה


עומדים צפופים
וצופים,
קהל המונים
מזומנים,
מחכים ברקיעים
לרגעים.
רק אחת
ועוד אחת
הם יודעים, מכירים.
רק מעט
אולי זו את
הם רגילים, זוכרים.
ואולי זו הפעם
יזכו,
ואולי זו הפעם
יהיו,
יחידה נבחרת
לנבחרת.
שום תשים הכתר
לראש המלך,
ולא ידעו,
כי כבר נבחרת
ואת לקראת.
אכן
זו את
לא אחרת
נשמה יהודית לתפארת.

אין מילים זה כל כך קדוש...
מרגש מאוד מאוד וממש מכניס לאוירת ימים טובים!

זה מה שהייתי צריכה עכשיו לשיר שלי!
תודה.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
בעצם חסר לי בית אחד של סיום.(?)
אם תמצאו עוד תיקונים אשמח.
וגם:איזו מהמילים צריכה ניקוד ע"מ
שיקראו אותה נכון?
(אני מעבירה אותה בס"ד הלאה)
@שרה מגן
ו@כולם.
תודה !
 
נערך לאחרונה ב:

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
הוי אבי ,הוי אלוקי,

לא,לא כדאי,

קח נא אחרת תחתי,

יסתדרו שם בלעדי.

איך אוכל להרחיק נדוד,

הותר אותי קרוב עוד ועוד.

פרידה תצער אותי מאוד.

את הבית הזה ,אני פחות אוהבת,
המילים כאן פחות גבוהות.
אז אם יש למישהו איזה קצה חוט של רעיון לשדרג אשמח.
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
הוספתי עוד שתי בתים בסוף

יחידה בשליחות

יחידה אחת ,מיוחדת

בכיסא כבוד מחוצבת

מקומה גבוה,כה קרוב

לאב הרחמים ,הטוב.


לפתע בת קול נישאת,

אל הדגל יחידה ניקראת,

תפקידך תפור ומושלם

את תודיעי יחידותו בעולם.


הוי אבי ,הוי אלוקי,

לא,לא כדאי,

קח נא אחרת תחתי,

יסתדרו שם בלעדי.

איך אוכל להרחיק נדוד,

הותר אותי קרוב עוד ועוד.

פרידה תצער אותי מאוד.


יחידה ,מיוחדת,יחידתי

לא תוכלי להיוותר כאן איתי.

תפקידים רבים יש בדרך

מלכה ,חייל ,טור ומלך.

אך לגלם את דמותך

מי יוכל מלבדך?


אל נא תפחדי מהשאון

צעדי בבטחה צעד ראשון

איתך אני ולא אעזוב

תראי שהכל נעשה רק לטוב.


(כי)

ירידתך יחידה לשליחות

היא עלית מדרגה באיכות,

ירדת לגלות יחידותי בתחתונים

כך קשורים אנחנו, מחותנים.

מאוחדים אנו לעד ולעולם

שליחתי את,יחידה, לכולם.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
מכירה את השיר החב"די?
הנשמה יורדת לתוך הגוף, אך צועקת וי וי וי
ירידה זו לצורך עליה, עד שכל זה הוא כדאי
זה טוב זה!!
יש לך מקור?
מתוך חב"דפדיה:
הניגון הנשמה יורדת הינו ביטוי של התמרמרות עצומה והתעוררות תשובה פנימית כתוצאה מהרגשת האחריות בירידת הנשמה למטה, שהיא לצורך עליה בלבד.

מילות הניגון: "הנשמה יורדת לתוך הגוף, אך צועקת "ווי, ווי". ירידה זו צורך עליה עד שכל זה הוא כדאי".

ניגון זה הוא ניגון ק"ז בספר הניגונים.


יש את זה לאברהם פריד בדיסק 'יענקל יענקל'.
קוראים לו 'בכי הנשמה'
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
טיוטה אחרונה בלי נדר
בבקשה תאירו את תשומת ליבי למקום שבו עלי לנקד(איך עושים את זה??)
שלא יצא עלי עז מ"yeloo"

יחידה בשליחות

יחידה אחת , מיוחדת

בכיסא כבוד מחוצבת

מיקומה גבוה,כה קרוב

לאב הרחמים , הטוב.


לפתע בת קול נישאת,

אל הדגל יחידה ניקראת,

תפקידך תפור ומושלם

את תודיעי יחידותו בעולם.


הוי אבי, יוצרי ואלוקי ,

אל תשלחני,לא כדאי,

קח נא אחרת תחתי,

הן יסתדרו שם בלעדי.

איכה אוכל להרחיק נדוד?!

הותר אותי קרוב עוד ועוד.

ריחוק ממך , יצער אותי מאוד.


יחידה ,מיוחדת ,יחידתי

לא תוכלי להיוותר כאן איתי.

תפקידים רבים יש בדרך:

מלכה ,חייל ,טור ומלך.

אך לגלם את דמותך-

מי יוכל מלבדך?!


אל נא תפחדי מהשאון

צעדי בבטחה בצעד ראשון

איתך אני ולא אעזוב '

עוד תראי שהכל נעשה רק לטוב.


כי-

ירידתך, יחידה, לשליחות

היא עליית מדרגה באיכות,

גלית לגלות יחידותי בתחתונים

רק כך קשורים אנחנו, מחותנים

מאוחדים אנו לעד ולעולם

שליחתי את,יחידה, לכולם.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שיר יפה מאד, נושא מרגש.
רק כמה הערות:
'מחוצבת' לא נשמע טוב, מה רע ב:
נשמה אחת, יחידה
מכיסא כבוד חצובה?

כמה תיקונים:
מיקומה גבוה,כה קרוב

לאב הרחמים , הטוב.

רווח אחרי 'גבוה', למחוק רווח אחרי 'הרחמים'
אל הדגל יחידה ניקראת,

נקראת כותבים בלי י'
אל תשלחני,לא כדאי,

רווח לפני לא כדאי

ריחוק ממך , יצער אותי מאוד.
למחוק את הרווח אחרי ה'ממך'
יחידה ,מיוחדת ,יחידתי
מיקום הרווח הוא אחרי הפסיק ולא לפניו
תפקידים רבים יש בדרך:

מלכה ,חייל ,טור ומלך.
מה הפירוש 'תפקידים רבים יש בדרך'? באיזו דרך?
ומה הפירוש 'טור'?
ובכלל נראה לי ש'לגלם את דמותך' זה מונח שלקוח מהצגות, לא מהחיים.
איתך אני ולא אעזוב '

עוד תראי שהכל נעשה רק לטוב.
מה פירוש הגרש לאחר ה'אעזוב'
'שהכל נעשה רק לטוב' לא כ"כ בא לי בטוב. אולי 'שהכל יתברר רק כטוב'.
גלית לגלות יחידותי בתחתונים
גלית? היא כבר גלתה? הרי מדובר לפני הגלות, לא? אולי 'גלי'.
שליחתי את,יחידה, לכולם.
גם כאן רווח אחרי ה'את'
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
לגבי טור
נראה כי סמכתי מידי על זכרוני...
צריך להחליף לפרש רץ או צריח.
מה כדאי?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כשמדובר על נשמה שלא רוצה ללכת לשום מקום, אלא להשאר במקומה, יותר מתאים לומר שיש תפקידים רבים בעולם, לא בדרך, כי על זה בעצם מדובר, אם בכלל תהיה דרך או לא. אבל זו הרגשה דקה שלי.
טור-זה לא משחמט??
יש טורה, שזה צריח בשחמט, לא טור.
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
כשמדובר על נשמה שלא רוצה ללכת לשום מקום, אלא להשאר במקומה, יותר מתאים לומר שיש תפקידים רבים בעולם, לא בדרך, כי על זה בעצם מדובר, אם בכלל תהיה דרך או לא. אבל זו הרגשה דקה שלי.

יש טורה, שזה צריח בשחמט, לא טור.

צדקת ממני.
תודה:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה