עזרה היגדים שאפשר להתווכח עליהם

זהבוש

משתמש מקצוען
תודה על השיתוף
חיכיתי כבר לשמוע.
ועכשיו לשאלות-
לכל משתתף יש צבע אחר?
על כל היגד שמציג השני יש זכות לכל משתתף להביע דעה?
כמה כרטיסים מותר לשים בתור אחד?
 

כל יהודי זהב

משתמש רשום
אשמח לקבל מידע איפה המדרש הזה.
תודה רבה
אכן בכלבו סי’ קיח כתב שיש בזה סכנה, וכן הובא בבן איש חי שנה ב פ’ פנחס אות יח מהאר”י הק’וראה כף החיים יו”ד סי’ קטז ס”ק קטו שיש שלא נזהרים בזה בנר של מצוה, משום “שומר מצוה לא ידע דבר רע”.
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
בראשית המשחק אפשר לסכם שכ"א מניח באמצע חמישה שקלים והזוכה בסוף מקבל הכל.
לדעתי זה איסור דאורייתא של "המשחק בקובייה"!!!

המקור למשפט "אין דבר העומד בפני הרצון" הוא מפוקפק. יש טוענים שהוא ממקור גויי.
צדיקים דיברו על זה אחרת, הם אמרו: "אין דבר העומד בפניך לרצות".
ההבדל בניסוח הוא כחוט השערה אבל הוא עושה הבדל של שמים וארץ.
זה פשוט מפוצץ המשפט הזה אין אדם שלא יכול יש אדם שלא רוצה וכן אין דבר העומד וכו'...
בדיוק כמו שכתבו, אדם ללא רגליים שמאד מאד רוצה ללכת - יצליח?
אבל אין דבר העומד בפני הרצון??
אלא מה, תלוי במה מדובר, כי באמת ישנם מקרים שצריך רצון כדי להצליח ואדם משכנע את עצמו שהוא לא יכול, אבל אי אפשר להגיד אין אדם שלא יכול, כי יש ויש, וא"כ כבר אין ערך למשפט הזה!!!
 

שלווה בחווה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אין אדם שלא יכול - יש אדם שלא רוצה.
(לדעתי לא תמיד נכון... אם אדם משותק רוצה בכל נפשו ללכת?...)
פעם שאלו רב אחד - אם אין דבר העומד בפני הרצון - הרבה אנשים היו רוצים לגמור את הש"ס בלילה אחד, אז איך יכול להיות שאף אחד לא מצליח, והרי אין דבר העומד בפני הרצון?!
השיב להם הרב - כל אחד רוצה לגמור ש"ס בלילה אחד, אבל גם להספיק לישון....
בד"כ כשלא משיגים רצון מסוים, זה בגלל שיש רצון אחר גדול יותר.
 

נעמישרה

משתמש פעיל
לצורך תוכנית אני מחפשת היגדים (אמירות, משפטים) שאפשר להעלות אותם ולדון עליהם.
כאלה שסביר להניח שיביאו לחילוקי דעות.

כמו למשל: צריך להגיד תודה לבעל על עזרה
טוב להביא לילדים כסף כדמי כיס כבר מגיל .......
וכן הלאה.

ממש לא דווקא מתחומי החינוך והמשפחה אלא ממש כל משפט שיביא לחילוקי דעות וייצור דיון.

בבקשה עזרתכם.
צריך להודות לכל מי שעוזר לנו. ובמיוחד לבעל. אין פה מקום לוויכוח בעיניי. בהצלחה.
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
על זה אין ויכוח, דרך ארץ קדמה לתורה.
אין ויכוח?
כמה הורים אתה מכיר שצועקים על הילד שלהם שזורק פסולת ברחוב, כמו שהם צועקים עליו כשהוא מדליק אור בשבת?
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אין ויכוח?
כמה הורים אתה מכיר שצועקים על הילד שלהם שזורק פסולת ברחוב, כמו שהם צועקים עליו כשהוא מדליק אור בשבת?
אני חושב שרוב ההורים האלו יודעים בתוך תוכם את האמת, וגם מי שלא, עדיין לא יכול להכחיש את הכתובים...
 

מרחבית

משתמש מקצוען
בלבול שלם. צריך להבין מה ההגדרה של 'דרך ארץ'. ומה הגדרה של 'קדמה'. ומה חיובי התורה בזה.
ודאי שחמור הרבה יותר להדליק אור בשבת מלזרוק עטיפה ברחוב. יש למישהו ספק בזה?
אם יעמדו בפניכם שתי אפשרויות: להדליק חשמל בשבת או לזרוק עטיפה ברחוב, תהיה לכם התלבטות במה לבחור? מכירים פוסק שיפסוק לחלל שבת כדי למנוע זריקת עטיפה ברחוב? על מה מדברים כאן?
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
בלבול שלם. צריך להבין מה ההגדרה של 'דרך ארץ'. ומה הגדרה של 'קדמה'. ומה חיובי התורה בזה.
ודאי שחמור הרבה יותר להדליק אור בשבת מלזרוק עטיפה ברחוב. יש למישהו ספק בזה?
אם יעמדו בפניכם שתי אפשרויות: להדליק חשמל בשבת או לזרוק עטיפה ברחוב, תהיה לכם התלבטות במה לבחור? מכירים פוסק שיפסוק לחלל שבת כדי למנוע זריקת עטיפה ברחוב? על מה מדברים כאן?
אף אחד לא חושב אחרת, מדברים על נקודה אחרת מאוד ספציפית

פשוט מדברים על כך שכדי שאדם יהיה כלי לקבל תורה, צריך להכין את עצמו מבחינת מידות טובות והתנהגות נאותה,
ולעומת הקיצוניות השנייה שהורים מנסים לחנך בצעקות על שבת וכדו',
בצעקות לא מחנכים, אולי צריך לפעמים אבל לא כך מחנכים,
ולעומת זאת,אם אדם רוצה לחנך את הבן שלו באמת, אז כן, צריך ללמד על התנהגות נאותה, וגם פה - לא בצעקות!!!
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בלבול שלם. צריך להבין מה ההגדרה של 'דרך ארץ'. ומה הגדרה של 'קדמה'. ומה חיובי התורה בזה.
ודאי שחמור הרבה יותר להדליק אור בשבת מלזרוק עטיפה ברחוב. יש למישהו ספק בזה?
אם יעמדו בפניכם שתי אפשרויות: להדליק חשמל בשבת או לזרוק עטיפה ברחוב, תהיה לכם התלבטות במה לבחור? מכירים פוסק שיפסוק לחלל שבת כדי למנוע זריקת עטיפה ברחוב? על מה מדברים כאן?
בהחלט שלגבי 'גדול' בן 13 ומעלה אין שום השוואה בין האיסור החמור של שבת שהוא בסקילה, לבין הענין של דרך ארץ.
אך כשמדברים על ילד קטן, שאין עליו שום איסור עצמי, אלא רק דין 'חינוך' של האב, בזה המימרא של 'דרך ארץ קדמה לתורה' אומרת שמתחילה יש לחנך את הילד לדרך ארץ, דהיינו להתנהג כמו אדם מן היישוב, וזה כולל לחנכו שלא לזרוק עטיפות על הרצפה וכדומה, ורק כקומה מעל זה יש לחנכו לתורה.
אלו שמאבדים את עשתונותיהם כשהילד עובר איסור תורה, ומתפרצים בצעקות, לא מחנכים אותו לשמירת השבת, אלא לכך שהתורה היא דבר מפחיד נורא, שהכל בה איסורים.
ראיתי באיזה ספר שסיפר על שני ילדים שהתיישבו ליד סטנדר כדי לחקות את אביהם, והתנדנדו חזק ואמרו 'אסור' 'אסור' 'אסור'. זה לא חינוך.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
אין לי זמן. אז קיצור נמרץ: מי דיבר על לחנך בצעקות? זה נושא אחר לגמרי.
(אני נגד חינוך בצעקות, ואני גם נגד זריקת עטיפות).
הבאתם את עניין הצעקות כדי להראות שהורים רואים יותר בחומרה חילול שבת מאשר זריקת עטיפות. אכן, והם לגמרי צודקים ההורים. חילול שבת חמור יותר. ואנחנו אמורים במסגרת החינוך להעביר לילדים בצורה נכונה מה חמור יותר ומה חמור פחות.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאחר שקטן פטור מכל המצוות, הרי שאין מה לראות בחומרה חילול שבת שלו. יש חובה על האב לחנך את בנו כדי שבגדלותו הוא יתנהג בדרך ארץ, וכן יקים את המצוות. ומאחר ש'דרך ארץ קדמה לתורה', הרי שבסדר הקדימויות החינוך לדרך ארץ קודם לחינוך לתורה. ענין הצעקות הובא כדי לראות שרוב ההורים תופסים את כל הענין אחרת לגמרי. מבחינתם הילד חייב לגמרי במצוות, וצריך "למחות" בו אם הוא עושה 'עבירה', וענין הדרך ארץ וזריקת העטיפות? זה רק דבר שצריך להזהיר עליו כשהולכים בין חילונים - מ'חילול ה''!
לכן בודאי שאי אפשר לומר שאין ויכוח על כך ש'חינוך לדרך ארץ קודם לחינוך לתורה'.
 

ישראל מיכאל

משתמש מקצוען
נערך לאחרונה ב:

נעמי פ

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
תודה על השיתוף
חיכיתי כבר לשמוע.
ועכשיו לשאלות-
לכל משתתף יש צבע אחר?
על כל היגד שמציג השני יש זכות לכל משתתף להביע דעה?
כמה כרטיסים מותר לשים בתור אחד?

לכל משתתף צבע אחר.
כשנגמרו הצבעים פשוט הוספתי סמל (עיגול או לב וכד') למי שקיבל צבע שכבר חולק וככה היה בידול.

בעיקרון תכננתי שכל אחד בתורו ינמק את דעתו ומקסימום אחד נוסף יביע עמדת נגד (ויוכל גם לקבל כרטיסי תמיכה) בפועל אין על זה שליטה. יש היגדים שגורמים לדיון סוער ודי מסובך למנוע את זה. (ואולי גם לא צריך. זה חלק מהכיף.)

את השאלה האחרונה לא הבנתי.
מקווה שעזרתי :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה