עזרה תגובה הסטרית-קיצונית של ילד, האם זה עניין של חינוך?

אילה ב

משתמש צעיר
בדיוק התחלתי הנחיית הורים שדומה לשיטת שפר
ואני ממש לא רגועה
לא יודעת אם אני מתחברת לזה....
שזה עוזר כולם אומרים
השאלה עם זה טוב לתקשורת שלנו עם הילדים
 

מרחבית

משתמש מקצוען
כדי לדעת לעזור לילד (או לכל אחד אחר) צריך לדעת מה באמת קורה איתו. וזה לא תמיד קל. יש למשל מושג של ילד עם קושי בגמישות מחשבתית. זה משהו נוירולוגי, שמאוד מפריע לו להתנהלות. לפעמים נוסף לזה קשיים נוספים, כגון בעיה בביטוי מילולי של מחשבות ורגשות, ועוד. כשיודעים מה הסיבה, יש אפשרות לעזור לילד בהתאם.

אי אפשר להשוות מקרה למקרה. יש הרבה ילדים עם סף תסכול נמוך. השאלה כמה נמוך, וממה זה נובע. לכן כל הכללה לא נכונה! ולא מה שעזר לילד אחד, יעזור לילד אחר.

דבר ראשון, עד כמה שאפשר לא להיכנס לעוינות ולמאבקי כוח. לפעמים זה קשה מאוד. אם קוראים עצה, שגורמת לכם להיכנס למצב נפשי מלחמתי מול הילד- דלגו על העצה הזו. היא לא בשבילכם.

הייתי מנסה למצוא איש מקצוע עם ניסיון רב עם ילדים, עם ראש פתוח לנסות קודם כל למצוא את הסיבה לסף התסכול הנמוך של הילד.
 

עפיפון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נראה שכל התגובות שהוזכרו - עוזרות להורים להתמודד עם ילד פיצוץ,
השאלה איך מלמדים את הילד עצמו להתמודד עם מצבים כאלו שאין לו שליטה על עצמו.
העם הספר ילד פיצוץ עונה על זה?
והאם הוא נקי?
 

רחלי ר

משתמש מקצוען
בדיוק התחלתי הנחיית הורים שדומה לשיטת שפר
ואני ממש לא רגועה
לא יודעת אם אני מתחברת לזה....
שזה עוזר כולם אומרים
השאלה עם זה טוב לתקשורת שלנו עם הילדים
אם את מתכוונת לוסלי, שרמן, וכו'. אני אומרת לך תיבררי היטב, אל תקבלי מהם כל דבר, תקשיבי להם כעוד אפשרות (אני מדברת בעדינות....)
ואם את חוששת שיש לילד שלך איזשהו קושי אובייקטיבי, תברחי משם!!
 

נחמי פורתא

משתמש מקצוען
כדי לדעת לעזור לילד (או לכל אחד אחר) צריך לדעת מה באמת קורה איתו. וזה לא תמיד קל. יש למשל מושג של ילד עם קושי בגמישות מחשבתית. זה משהו נוירולוגי, שמאוד מפריע לו להתנהלות. לפעמים נוסף לזה קשיים נוספים, כגון בעיה בביטוי מילולי של מחשבות ורגשות, ועוד. כשיודעים מה הסיבה, יש אפשרות לעזור לילד בהתאם.

אי אפשר להשוות מקרה למקרה. יש הרבה ילדים עם סף תסכול נמוך. השאלה כמה נמוך, וממה זה נובע. לכן כל הכללה לא נכונה! ולא מה שעזר לילד אחד, יעזור לילד אחר.

דבר ראשון, עד כמה שאפשר לא להיכנס לעוינות ולמאבקי כוח. לפעמים זה קשה מאוד. אם קוראים עצה, שגורמת לכם להיכנס למצב נפשי מלחמתי מול הילד- דלגו על העצה הזו. היא לא בשבילכם.

הייתי מנסה למצוא איש מקצוע עם ניסיון רב עם ילדים, עם ראש פתוח לנסות קודם כל למצוא את הסיבה לסף התסכול הנמוך של הילד.

מסכימה עם מרחבית, כמעט כמו תמיד, עוזרת לי לארגן את התגובה שלי טוב יותר....
(ותגובתה עוד יותר מחזקת את זה שכל ילד הוא עולם ומלואו, וצריכים לבדוק על איזה נקודה יושבת הקושי שלו, ושיטת שפר היא מבחינתי שיטת זבנג וגמרנו בלי להתייחס לעצם הילד ולעצם הבעיה אתה הוא מתמודד)

אכן מה שאני כתבתי זה היה על ילד עם בעייה בוויסות חושי שככל הנראה גורמת לסף תסכול נמוך, אחרי שהענין עם הוויסות החושי מטופל, חשוב לי גם להקנות לו כלים להתמודד עם מצבי תסכול, ומקרים שגורמים לו לכעוס ולהתעצבן, ועל הצורך הזה עונה הספר "פיצוץ של ילד",
 

b.m

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
זה יכול להיות גם על רקע של חוסר וויסות חושי (תחושת יתר)
ילדים כאלה מגיבים לכל מכה/כאב קל וכו' בצורה הרבה יותר קיצונית מהרגיל

זה משליך גם על הפן הרגשי-
ילד עם חוסר וויסות חושי בד"כ יגיב יותר בהיסטריה לא רק בדברים 'חושיים'
אלא גם במקרים של תסכול על רקע משחק שהתפרק, שינוי בתכנית, מעבר וכו' (סף תסכול נמוך)
כל הפן הרגשי שלו הרבה יותר חשוף, רגיש

אם את מתרשמת שיש לו קושי כזה
מומלץ בחום ללכת לריפוי בעיסוק
שם עובדים גם על הפן הפיזי- וויסות
וגם הדרכת הורים איך להתנהל נכון עם הילד מול מצבים רגשיים כמתואר

אישית לילד שלי זה עזר מאד
הוא כבר היה בשתי סדרות של ריפוי בעיסוק
היום (הוא בן 5) הוא מודע לקושי שלו ומצליח לבטא את עצמו בזמן תסכול- 'אני לא מצליח להרגע, אז אני הולך לשתות קצת מים ולשטוף את הפנים...'

אגב, היא גם המליצה לי לא להפריד אותו מהמוצץ בינתיים, כי זה כלי שעוזר לו כרגע בעת מצוקה
לטענתה הוא יזנח את המוצץ מעצמו מתישהו...
בכל מקרה הוא לא יעמוד איתו מתחת לחופה :)

קחי בחשבון שסבל של ילד כזה הוא אמיתי- כמעט הכל מעקצץ/ מגרד/ חם/ קר/ כואב/ מעצבן/ מתסכל...
 

album

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
בגדול זה מתחיל מאופי (ולכן על ההורים פחות להלחץ, זה משפיע על הילד)
אבל כמובן שחינוך טוב יכול מאד לעזור
אני רואה הבדלים עצומים בתגובות בין הילדים שלי
כל אחד והאופי שלו.
צריך לדעת איך לעבוד איתו.
 

אילה ב

משתמש צעיר
אני שומעת המון את מיכל דליות
אני חושבת שהיא מקסימה
חבל שאין לה הנחיית הורים לציבור שלנו
 

miami

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
וואו איזה פיצוץץץץץץץץץץץ
אני כרגע בסדרה על חינוך ילדים ע"פ שיטת שרמן מפי הגב' סלומון!
דסרה מהממת ומועליה מאד- ואל תצעקו עלי כי זה ממש ממש ממש לא שפר!!!!!
זה בסך הכל מסביר לך מה סמכות שלך כאמא במול הילדים שלך בצורה מאד ברורה ויהודית!
ומחזק אותך כאמא יהודיה בהיראל!~
ממולץ בחום!!!!
גם אני מתמודדת עם ילד בן 4 בלי עין הרע מלא מרף ורגש עם המון שמחה ומנגד גם המון התפרצויות כשמשהו לא מוצא חן בעיניו!
ובזכות הסדנא הזו למדתי להפריד לחלוטין בין ההתפרצות הספציפית לבין ההשלכות והרגשות השליליים שעולים לאחר מעשה עליך כאמא כמו "איזה מן אמא אני "וכו' בקצרה קוראים לזה נקיפות מצפון!
ממליצה בחום!!!!!!!
 

ילדונת

משתמש מקצוען
מנסיון עם "ילד פיצוץ"(2.5)- אצלו זה ענין קבעון מחשבתי- כלומר כל מה שלא מוכר/ ידוע/ לא התכונן לזה/ תכנן משהו אחר מביא אותו לפיצוץ.
כאשר אני מדברת להגיון שלו בסופו של דבר הוא נרגע
 

בחן ובחסד

משתמש מקצוען
זה יכול להיות גם על רקע של חוסר וויסות חושי (תחושת יתר)

יש ילדים עם קושי בויסות הרגשי. זה יכול לעמוד בפני עצמו וממש לא חייב להיות מלווה בחוסר ויסות חושי. (אבל קושי בויסות חושי משליך הרבה פעמים גם על ויסות רגשי)
לעניין עצמו- יש לי התמודדות מעט שונה עם ילדה באותו גיל- ילדה מתוקה ובד"כ רגועה, אבל בזמני עייפות,רעב וגם בזמני שינויים ומעברים- מגיעות התפרצויות של בכי ארוך ומייגע.
מהניסיון שלי, לא עוזר עונש או דיבור תקיף- זה בכלל לא נכנס לאזניים ועובר למאבק כוחות מיותר.
מה שכן עזר לי היה לייעד פינה בחדר לבכי ארוך ללא סיבה משמעותית ואמירה שאם את רוצה לבכות סתם, את יכולה אבל לא לידנו. תשבי פה וכשתרגעי, תחזרי.
כשהייתי עקבית עם זה, ההתפרצות נרגעה בזמן קצר יותר וגם בפעם הבאה כשהתחיל הבכי, הזכרתי לה את המקום בחדר וראיתי שיש לזה השפעה.
זה לא פתרון קסמים, אבל כשעשיתי את זה ברוגע (כמה שהצלחתי...) ובלי אמוציות מיותרות, זה בהחלט הביא לשיפור.
עוד משהו כמו ש @מרחבית כתבה, ראיתי שלילדונת יש סגנון מחשבה קצת מקובע וקושי בפתרון בעיות. למדתי להעביר כל דבר למילים, לשאול אותה מיד כשמגיעה מה היה בגן. אם היה משהו פחות נעים- לדבר עליו, להסביר אותו ולחשוב איתה על פתרונות. גם אחרי ההתפרצות, אני משתדלת לדבר על מה שקרה ולעבד את זה בהתאם לרמתה. יש הרבה ספרים שעובדים על פתרון בעיות, ובנוסף- אפשר להשתמש בכל סיטואציה מחיי היום- יום.

יצא ארוך, הלוואי שיועיל למישהו...
 

מרחבית

משתמש מקצוען
לא מכירה מספיק טוב את שיטת שפר. ממה ששמעתי, הבנתי שיש שם גם כלים טובים ומועילים.
הבעיה העיקרית היא בתפיסה הקיצונית של הדברים, לפחות אצל חלק מהמנחות.
התיאוריה בבסיסה, ככל שהצלחתי להבין, היא קיצונית. ויושבת על 'מספיק להיות סביב הילד. סליחה, שהוא יתאים את עצמו אלינו'.
יש בשיטה חלקים מנוגדים בעיניי ליהדות, על אף הציטוטים (שלא תמיד קשורים לעניין) בהם חלק מהמנחות משתמשות.
לא מכירה וסלי, שרמן. מדברת על מה שהבנתי על שפר.

דוגמאות לדברים שיכולים להיות כלים טובים, כל עוד הם אינם קיצוניים:
לא מחפשים בשפר סיבות להתנהגות או קושי של ילד, אלא מטרות שלו. והמטרה תמיד אחת: שייכות. הרבה פעמים זה נכון. עד שמגיעים לקיצוניות של התעלמות מצרכים או מבעיות אמיתיות של הילד, שקשורות בכלל לדברים אחרים.

מפתחים אמון בילד. זה דבר מצוין. עד שזה מגיע לקיצוניות, של 'כל מה שאנחנו מאמינים באמת בילד - הוא יוכל לבצע'. וכך עלולים להזיק לו או לסכן אותו נפשית או פיזית.

פחות אשמה להורים. נחוץ מאוד. עד שזה מגיע לקיצוניות של אי לקיחת אחריות הורית.

או - העיקרון שהאמא יודעת הכי טוב מה טוב לילד שלה. המנחה תעזור לאמא רק במה שהיא מרגישה צורך בעזרה. טוב מאוד, עד שמגיעים לקיצוניות, שמנחה לא מעירה ולא מייעצת גם אם ההתנהגות לתינוק או לילד - מזיקה ובעייתית ממש. כל עוד האמא לא רואה בזה בעיה, וטוב לה עם זה - הכל בסדר מבחינתם. (ומה עם הילד?).
 
נערך לאחרונה ב:

מצטרפת

משתמש מקצוען
טוב, אז לא קראתי את כל התגובות
אבל אם תרצי, זה נראה עניין רגשי ולא של חינוך
אני עובדת בתחום הרגשי
יש לי מה לומר לך ומה יכול לעזור שכבר עזר להרבה, מדי ארוך לכתוב כאן את זה
אבל עוזר מאד
את יכולה להתקשר אלי בשמחה ואסביר לך בטלפון
(בחינם כמובן-ממש לא למטרת פרסומת, זה באמת עוזר רק ארוך, וקל לי יותר להסביר בע"פ)
מס' הטלפון 052-7180826
המון הצלחה
 

rachelevanon

משתמש סופר מקצוען
טוב, אז לא קראתי את כל התגובות
אבל אם תרצי, זה נראה עניין רגשי ולא של חינוך
אני עובדת בתחום הרגשי
יש לי מה לומר לך ומה יכול לעזור שכבר עזר להרבה, מדי ארוך לכתוב כאן את זה
אבל עוזר מאד
את יכולה להתקשר אלי בשמחה ואסביר לך בטלפון
(בחינם כמובן-ממש לא למטרת פרסומת, זה באמת עוזר רק ארוך, וקל לי יותר להסביר בע"פ)
מס' הטלפון 052-7180826
המון הצלחה
סלחי לי זה לא מקובל לכתוב את מספר הטלפון שלך על גבי הפורום, ולא מקובל להציע לאנשים להתקשר אלייך בצורה כזאת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה