שוטטתי, והפעם בבני ברק - שיתוף וביקורת

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
שוטטתי, והפעם בבני ברק

אני עולה בגרם המדרגות בואכה חתם סופר, הגשם מפזז מעלינו בעוז, ביד האחת מטריה גדולה מסוככת עלי, ובשנייה תיק. יש לי חור של שלוש שעות, תקוע בבני ברק.

חשבתי למצוא בית כנסת נחמד שקט, שאוכל להניח ראשי שם, לשתות תה כיאה למזג האוויר ולחטוף איזה משהו מבלעטעל' גמרא, השטבלאך בבית הכנסת הגדול כבר מלא, בחלק מסתיימים שיעורי הבוקר, בשאר כבר מתפללים מנחה גדולה בזמן, הצטרפתי, אבל מנוחתי לא כאן. למעלה בית המדרש מלא מפה אל פה באברכים השוקדים על תלמודם, לא כזה אני מחפש.

שוטטתי. למרות שגשום. יש לי מטריה גדולה, היה לי אפילו קצת חם עם המעיל, והתיק היה קצת כבד, אבל אני אוהב לשוטט, ואולי גם אמצא בית כנסת שקט, כזה שאוכל לשתות בו תה ואולי להשלים שניים מקרא.

הרחוב מתמלא דרדקים השבים מתלמודם, הורים מובילים פעוטות מגני הילדים, ובנות שבות מבית הספר. המגפיים ממלאים את ייעודם, השלוליות ממלאות את המדרכות הלא אחידות, ואני נזהר בין השפריץ ממכונית חולפת לילד המקפץ בשלולית בחדווה ומנצל את המגפיים, ואת זה שאמא לא לידו עד תום.

אין לי יד פנויה. יש לי מטריה ביד אחת ותיק כבד ביד השניה. אחרת, הייתי מצלם את הצבעוניות החוגגת בניקוז שבין הרחובות לגרם המדרגות, המעילים התיקים והמטריות המגפיים המבריקות העצים הפרחים הגדרות שמסביב, חגיגה לעיניים. אבל אני שומע את הקולות, ורואה, קצת מריח, אדמה רטובה. מעט ירוק סביב ועץ גדולים מלמעלה רוכנים מקבלים בהכנעה ושותים בצמא, את השפע היורד עלינו מלמעלה. חורף.

אני עולה במדרגות, מלפני ילדה במעיל המצויר ועגלת ילקוט וורודה, כבד לה לסחוב על הגב. אני מכיר את הטון הזה, בטח אמרה לאמא שאין לה כוח, היא חייבת עגלה. היא מתקשה במעלה המדרגות, חברתה, כן, זאת עם לה ילקוט על הגב, מסייעת בידה להעלות את העגלה, לה יש כוח, גם לעגלה של ההיא שאין לה כוח, מכיר גם את אלו.

במנוחה שבין המדרגות הן מלהגות, היא אומרת, זאת עם התיק על הגב. בואי תעמדי מעל השלולית, זה חסד, חסד? למה חסד? זה חסד עם השלולית שלא תירטב, היא משיבה בחן. והיא משיבה, אבל צריך להיזהר שלא תיגע טיפה בחברתה חלילה. אל תדאגי, היא מרגיעה אותה, ה' שומר על העולם. הוא הבטיח שלא יהיה מבול.

אני ממשיך לשוטט, יורד חזרה את חתם סופר, אולי הראשונים, שיפצו אותו קצת, תמיד היה פתוח, אני מתאכזב, מעבר לכביש יש שלט, בית כנסת בר יוחאי. עם ברוכים הבאים באותיות קידוש לבנה אדומות, אני כבר עייף, העוף מהברית אצל אחותי מכביד עלי בשעה כזו, לא רגיל לאכול מנות בבוקר. מחפש קצת מנוחה. סגור. הברוכים הבאים.

אני מוצא בפינת רח' הרצוג את אוהל אברהם, דלת פתוחה, צמוד לחניכי הישיבות מערב בני ברק, אני נכנס, חוברת בצבע כחול בהיר שמוכיחה במאת האחוזים בהוכחות חותכות ולמעלה מכל ספק שיש בורא לעולם.
חדר לא גדול, נעים מהרגע הראשון, ממול יש שיש עליו מיני בר כוסות קפה תה וחבילות במבה, במקרר יש חלב ובקבוק סודה, ופתק מעיר את העיניים לזכותו של הרב אברהם פיש, כל האוכל שכאן הוא לציבור הקדוש.

אני שואל אתכם בתל אביב תמצאו כזה, בברלין או בפריז תמצאו כזה?

רק שאלה אחת מאחר כך, הרי לא חיכיתי סתם שלוש שעות בבני ברק.
אם קניתם כרטיס לאירוע במאתיים שקלים חדשים, הגעתם, וגיליתם שאין לכם את הכרטיס, פשפשתם, ואיננו, אבד. תקנו חדש, או שלא?
אם הלכתם לאירוע, ובתכניתכם לקנות כרטיס במאתיים שקלים חדשים, הגעתם ושוד ושבר, אבדו לכם מאתיים שקלים. תקנו כרטיס, או שלא?

תחשבו, תענו, ותשאלו את עצמכם למה, ומה ההבדל.

אה, וכמובן שכחתי את המטריה בבני ברק.


 
נערך לאחרונה ב:

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
שכוייח
האמת שהסתפקתי בסוכוצ'וב עם להיכנס...

אממ ואם המנהל רואה, שיתקן אחרי השאלות. תענו, ואחר כך תחשבו :)
יש עוד כמה.. שוין. היה בלחץ של ער"ש.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מחילה, 176 צפיות, 13 לייקים ותגובה אחת. וביקשתי, כפרות, ביקשתי ביקורת.
יודעים מה, על תשקיעו, ביקורת וכל זה, יש שם כמה וכמה טעויות ויש מה לדייק, אני לא מושלם, אני יודע, אבל אין לכם עצבים, וזה בסדר.
אבל אתם יודעים מה, תפרגנו, סתם בשביל להתחנף שיהיה לי חשק לכתוב, וגם לכם, למה אחרת כל הפורום הזה ילך לכפרות, אלא אם @גדי ישראלי יביא עוד פרק לדירה 9... אז אני שותק.

אחח סחטן לייקים שכמוני, אבל מגיע לכם.
וגם היתה שאלת פילוספיה בסוף.
 
נערך לאחרונה ב:

נריה מגן

משתמש מקצוען
אשר, התגעגתי.
נותרת ישיבה בוחע'ר בכל רמ"ח ושס"ה. זר לא יבין את זאת.
ובלי ביקורת אי אפשר, אז ידידי ורעי היקר, אנא ונא, עבור שוב על עניין הפיסוק והניקוד בכל קטע.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כן כשראיתי את הלייק שלך חזרתי לקרוא ולבדוק את הפסיקים, ובנתיים אני מתקן במחשב אצלי...
אבל תדע לך שאני חושב על זה בגללך מלא, ואני משתדל לחשבן תוך כדי כתיבה.
ותודה רבה, תבוא לבקר אותנו יותר...
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
תבוא לבקר אותנו יותר...
החיים, כך מתברר, הם לא על פי בקשתך.
היה עלי תקופה של עומס גדול מאוד, ומיד אחר כך תקופה נופת, ושוב, ושוב... מקווה להתחיל להופיע כאן יותר ויותר.
אגב, כשחזרתי לכאן וגיליתי שהתמונה השתנתה לחלוטין. מאיפה נפלו לפה כל המוכשרים החדשים, אשר. מאיפה? איפה הם היו עד היום?
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
החיים, כך מתברר, הם לא על פי בקשתך.
היה עלי תקופה של עומס גדול מאוד, ומיד אחר כך תקופה נופת, ושוב, ושוב... מקווה להתחיל להופיע כאן יותר ויותר.
אגב, כשחזרתי לכאן וגיליתי שהתמונה השתנתה לחלוטין. מאיפה נפלו לפה כל המוכשרים החדשים, אשר. מאיפה? איפה הם היו עד היום?
נכון הגיעו מלא?
זה כל כך כיף
רק ש @אבימי קצת נראה לי עסוק, וניהול דורש זמן ומאמץ, וזה מרדים קצת כשאין אקשן, אז כל אחד שיבוא וירים קצת נשמור על המקום הזה רותח.

הנה אני לא כתבתי כב כמה שבועות לא עבד לי הראש, וגם לא כתבתי לאתגרים, ואני כל פעם מרגיש החמצה, אבל כל כך כיף לקרוא. ולהגיב, לפחות לפרגן אם אין זמן ומוזה.

וכן כשיש הזדמנות אז יאללה להרביץ קטע. ולתת לנו ללקלק ת'אצבעות.
ואני מצידי אחשוב על חמור נושא ספרים אם לא ארדם הלילה...
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
כתוב יפה מאוד. לגמרי מכניס לאווירה.
קטונתי מלתת ביקורת ספרותית, אז קבל נא את מחמאותיי בהתנצלות.

לגבי השאלה הפילוסופית, בשני המקרים אקנה כרטיס. כעת אני מוגיע את מוחי בשאלה מתי הייתי אמור כן לקנות ומתי לא, ומה אמור היה להיות ההבדל.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
@אשר שרבר
בפעם הקודמת שירדת ברחוב יחזקאל קראתי את הקטע ארבע פעמים וליקקתי את האצבעות, התחברתי ממש לשכונת ילדותי, היום אני נמצא הרבה בבני ברק ואני מרגיש שקטע הזה נפלא מבחינה ספרותית אבל לאו דווקא מייצג את בני ברק, זה יכול להיות גם על בית שמש או ביתר בשינוי הכותרת ושמות השטיבלך', האם גם אתה מרגיש כך?

https://www.prog.co.il/threads/ברחובות-הבוכרים.373552/
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
@אשר שרבר
בפעם הקודמת שירדת ברחוב יחזקאל קראתי את הקטע ארבע פעמים וליקקתי את האצבעות, התחברתי ממש לשכונת ילדותי, היום אני נמצא הרבה בבני ברק ואני מרגיש שקטע הזה נפלא מבחינה ספרותית אבל לאו דווקא מייצג את בני ברק, זה יכול להיות גם על בית שמש או ביתר בשינוי הכותרת ושמות השטיבלך', האם גם אתה מרגיש כך?

https://www.prog.co.il/threads/ברחובות-הבוכרים.373552/
בהחלט, אינני בני ברקי, ואיני מכיר את המבואות כמו את רחובות הבוכרים, וגם לא את המנטליות, אני גם לא חשבתי שזה בהכרח מייצג את בני ברק, אמנם היו ששאלו אותי אם נהנתי מהילדות הבני ברקיות... כנראה שיש שזיהו את השיח היפה של הילדות כבני ברקי משהו, לא יודע למה.
יותר תיארתי סביבה חורף וצבעוניות...
ותודה על הלינק.
מידי דברי חיפשתי עוד פעם שכתבתי על שיטוט שלי בסמטאות שמאחורי רחוב יפו. ואני לא מוצא למרות שאני כמעט בטוח שהעלתי אותו כאן בעבר.
 

הגשש

משתמש מקצוען
מחילה, 176 צפיות, 13 לייקים ותגובה אחת. וביקשתי, כפרות, ביקשתי ביקורת.
יודעים מה, על תשקיעו, ביקורת וכל זה, יש שם כמה וכמה טעויות ויש מה לדייק, אני לא מושלם, אני יודע, אבל אין לכם עצבים, וזה בסדר.
אבל אתם יודעים מה, תפרגנו, סתם בשביל להתחנף שיהיה לי חשק לכתוב, וגם לכם, למה אחרת כל הפורום הזה ילך לכפרות, אלא אם @גדי ישראלי יביא עוד פרק לדירה 9... אז אני שותק.

אחח סחטן לייקים שכמוני, אבל מגיע לכם.
וגם היתה שאלת פילוספיה בסוף.
אתה אוחז ב-27 תודות אז המצב טוב יחסית...

אתן לך ביקורת. לא בשביל הביקורת אלא כדי שתתמקצע.
לקטע שכתבת קוראים מונולוג. להבדיל מדיאלוג בו יש שני משוחחים, במונולוג יש מספר אחד.
הקטע כתוב יפה. הוא מתאר שיטוט חסר מטרה לכאורה ברחובותיה הצבעוניים של בני ברק. אבל... ספרתי בקטע 13-14 פעמים את המילה אני. אז נכון שאתה הוא המספר, ואתה הלכת ועשית. אבל ה'אני' שחוזר על עצמו שוב ושוב קצת מעקצץ בלשון כשקוראים את זה ברצף.
נקודה נוספת. אם המונולוג כתוב באותו גוף כל הזמן זה משמעם ומכביד נורא על הקריאה. תחשוב אם היית מסוגל לקרוא ספר שלם שהוא מונולוג נטו.
@רותי קפלר בספרה 'הנורמלי האחרון' כותבת מונולוגים מקסימים של 'שרהלה' אשת השאלים. בקטע מסוים ספרתי אמנם קרוב ל-10 פעמים את המילה אני, אבל הם השתלבו בטקסט באופן מושלם.
יש במונולוג שם דו שיח עם הקוראים: ידעתם שחוג הסרטן זו הנקודה הכי צפונית על מישור המילקה... והקטע מסתיים: נכון לא ידעתם? עכשיו תדעו. (עמ' 313).
המונולוג שלה גם מכיל דיאלוג: "אתה הרבה יותר חכם מכל האנשים שאני מכירה", אמרתי לו בהתפעלות אחרי שהכרתי אותו. (שם).
הוא כמובן גם מכיל תיאורי מקום ומחשבות. שיחות ודיבורים בגוף ראשון, שני, שלישי, רביעי וחמישי. נסתר, גלוי ונוכח...
ממליץ לך לקרוא את המונולוגים שם, כדי לדעת איך באמת צריך להיראות מונולוג.

קח את הקטע שלך ותנסה לעבד אותו. לצמצם בו את ה'אני'. להעביר תיאורים לגופים אחרים. לבנות בו דיאלוגים שאתה מאזין להם. לא היא אמרה והיא השיבה לה, אלא ממש להאזין לדיבורים להיות נוכח בהם. בדמיון שלך כמובן.
כשתסיים לעבד את זה שוב. שוב ושוב. תעלה לכאן שוב ונגיב שוב...
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
מידי דברי חיפשתי עוד פעם שכתבתי על שיטוט שלי בסמטאות שמאחורי רחוב יפו. ואני לא מוצא למרות שאני כמעט בטוח שהעלתי אותו כאן בעבר.
כאחד שזוכר מאז בואך לפורום
לדעתי ולמיטב זכרוני לא העלית.
אז בבקשה
עכשיו, ומיד.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
@רותי קפלר בספרה 'הנורמלי האחרון' כותבת מונולוגים מקסימים של 'שרהלה' אשת השאלים. בקטע מסוים ספרתי אמנם קרוב ל-10 פעמים את המילה אני, אבל הם השתלבו בטקסט באופן מושלם.
יש במונולוג שם דו שיח עם הקוראים: ידעתם שחוג הסרטן זו הנקודה הכי צפונית על מישור המילקה... והקטע מסתיים: נכון לא ידעתם? עכשיו תדעו. (עמ' 313).
המונולוג שלה גם מכיל דיאלוג: "אתה הרבה יותר חכם מכל האנשים שאני מכירה", אמרתי לו בהתפעלות אחרי שהכרתי אותו. (שם).
הוא כמובן גם מכיל תיאורי מקום ומחשבות. שיחות ודיבורים בגוף ראשון, שני, שלישי, רביעי וחמישי. נסתר, גלוי ונוכח...
ממליץ לך לקרוא את המונולוגים שם, כדי לדעת איך באמת צריך להיראות מונולוג.
חולק עליך מכל וכל. קפלר מתמקדת בסוג מסויים של מונולוגים. כשהיא מתארת אישה מעט ילדותית היא נוקטת בשיטת השיתוף. כשהיא מתארת אחרים היא ממש לא עושה זאת בצורה כזו. מגוחך יהיה לחשוב על מנכ"ל מייקרוסופט העולמית ולהבדיל רב קהילה בת 200 משפחות שמנהלים מונולוג עם עצמם ותוך כדי משתפים את הקורא בשאלות שעולות במוחם [ביחוד הדוגמה שהבאת. נכון לא ידעתם? עכשיו תדעו...].
כל דבר וכל מקרה גופו.
אני אכן מסכים שצרי להגביר את רמת העניין, אבל לדעתי מדובר בעיקר בפיסוק וניקוד שמכבידים ונותנים את ההרגשה אותה הזכרת - ואתה אני מסכים בהחלט.
ובעניין מינון ה'אני' - יתכן שאתה צודק. לא גיבשתי מסקנה ברורה.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
מגוחך יהיה לחשוב על מנכ"ל מייקרוסופט העולמית ולהבדיל רב קהילה בת 200 משפחות שמנהלים מונולוג עם עצמם ותוך כדי משתפים את הקורא בשאלות שעולות במוחם [ביחוד הדוגמה שהבאת. נכון לא ידעתם? עכשיו תדעו...].
דמיונות ומחשבות יש לכולם
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
מגוחך יהיה לחשוב על מנכ"ל מייקרוסופט העולמית ולהבדיל רב קהילה בת 200 משפחות שמנהלים מונולוג עם עצמם ותוך כדי משתפים את הקורא בשאלות שעולות במוחם
תרשו לי לחלוק.
ייתכן שהמשלב יהיה שונה אצלם, המחשבות בסגנון (בשורוק) אחר, אבל מונולוג הוא מונולוג. ומונולוג טוב הוא אחד שנשפך לדף כמו שהבנאדם שהיה אומר אותו -אכן היה שופך אותו.
לרב יש יותר סטופ, המילים שלו יותר מדודות.
לביל גייטס יש יותר מילים גבוהות ופתרונות בזק שהוא יודע שאי אפשר לעשות איתם משהו.
וסטיב ג'ובס לפי הסיפורים, היה שרהלה מופרעת, שקפץ מנושא לנושא, ולא עצר לבדוק מי הבין ומי לא ודהר קדימה להצלחה.
הפוינט במונולוג הוא הקריאות- מבינים את הקטע?; הזרימה- כך הדמות תדבר או לא; והעניין- כמה הוא מדבר, שיעביר את המיקרופון כבר...
הדוגמא למונולוג של קפלר היא דוגמא למונולוג טוב למרות הדמות הקונפליקטית שמסתבכת עם עצמה ועם המונולוג. לא בגלל.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
תרשו לי לחלוק.
ייתכן שהמשלב יהיה שונה אצלם, המחשבות בסגנון (בשורוק) אחר, אבל מונולוג הוא מונולוג. ומונולוג טוב הוא אחד שנשפך לדף כמו שהבנאדם שהיה אומר אותו -אכן היה שופך אותו.
לרב יש יותר סטופ, המילים שלו יותר מדודות.
לביל גייטס יש יותר מילים גבוהות ופתרונות בזק שהוא יודע שאי אפשר לעשות איתם משהו.
וסטיב ג'ובס לפי הסיפורים, היה שרהלה מופרעת, שקפץ מנושא לנושא, ולא עצר לבדוק מי הבין ומי לא ודהר קדימה להצלחה.
הפוינט במונולוג הוא הקריאות- מבינים את הקטע?; הזרימה- כך הדמות תדבר או לא; והעניין- כמה הוא מדבר, שיעביר את המיקרופון כבר...
הדוגמא למונולוג של קפלר היא דוגמא למונולוג טוב למרות הדמות הקונפליקטית שמסתבכת עם עצמה ועם המונולוג. לא בגלל.
לזה כיוונתי.לא טענתי שהמונולוג של קפלר אינו טוב. טענתי שלכל דמות תהיה מונולוג שונה.
המחשבות של הרב יהיו מדודות יותר, של ביל גייטס פורצות דרך יותר- בדיוק כמו שהמחשבה של רבים מאיתנו, הכותבים, מצטיינת במילים גבוהות יותר ובהרבה פחות שגיאות דקדוקיות.
להביא את שרהל'ה של קפלר ולומר 'כך צריך להיות' זו טעות. כך שרהל'ה צריכה להיות, ולא המשוטט מבני ברק.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
מעניין,
אף פעם לא חשבתי שלמחשבות יש צורה של דיבור
אדם שלא יודע שום שפה לא מסוגל לחשוב?
נראה לי יותר שהשפה באה כדי לנסות לתאר לנו *משהו, המשהו קיים ללא תלות וקשר לשפה

*משהו - כל דבר שהוא
 

הגשש

משתמש מקצוען
חולק עליך מכל וכל.
אם @נריה מגן חולק עלי מכל וכל, אני כבר במצב טוב יותר. ואם אהיה עוד קצת ציני, אף אומר שזה מחמיא לי...

לגופם של דברים.
ברור לחלוטין שהשיטוט לא אמור להיות כתוב בסגנון אשת השאלים. לא זה מה שכתבתי ולא זאת הייתה כוונתי.
הנקודה כאן הייתה ההערה על סגנון הכתיבה.
@אשר שרבר בחר לכתוב בסגנון מונולוג. שלחתי אותו לספר ספציפי שיש שם רצף מונולוגים טובים, כדי שיראה איך כותבים מונולוג, ולא שהמונולוג שלו צריך להיות כתוב בסגנון זה.

היטיב להסביר זאת @Ushaya בסגנונו הייחודי.
תרשו לי לחלוק.
ייתכן שהמשלב יהיה שונה אצלם, המחשבות בסגנון (בשורוק) אחר, אבל מונולוג הוא מונולוג. ומונולוג טוב הוא אחד שנשפך לדף כמו שהבנאדם שהיה אומר אותו -אכן היה שופך אותו.
לרב יש יותר סטופ, המילים שלו יותר מדודות.
לביל גייטס יש יותר מילים גבוהות ופתרונות בזק שהוא יודע שאי אפשר לעשות איתם משהו.
וסטיב ג'ובס לפי הסיפורים, היה שרהלה מופרעת, שקפץ מנושא לנושא, ולא עצר לבדוק מי הבין ומי לא ודהר קדימה להצלחה.
הפוינט במונולוג הוא הקריאות- מבינים את הקטע?; הזרימה- כך הדמות תדבר או לא; והעניין- כמה הוא מדבר, שיעביר את המיקרופון כבר...
הדוגמא למונולוג של קפלר היא דוגמא למונולוג טוב למרות הדמות הקונפליקטית שמסתבכת עם עצמה ועם המונולוג. לא בגלל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה