לגבי שיטות תשלום הדבר אינדיבידואלי ביותר.
עם זאת, ישנן ארבע שיטות תמחור עיקריות:
לפי שעה- חישוב הסכום אותו רצוי ומשתלם להרוויח בשעה. פחות נוחה ליישום כשמדובר בתחום הדורש חשיבה מרובה. לא תמיד יש התאמה בין כמות ההשקעה לתוצאה וכן להיפך.
לפי מילה- מערכות העיתונים מחבבות את שיטת התמחור הזו. (חצי ש"ח למילה, שקל אחד וכו'). יש בשיטה זו היגיון, ותמחור למילה נעשה לרוב על פי רמת כתיבה וניסיון.
לפי מוצר- זו שיטת התמחור האהובה עליי באופן אישי, והיא נוחה יותר. היא חוסכת דיונים ומו"מ מיותר בדבר הזמן שלקח לי/ כתבתי יותר או פחות מילים וכדו'. יש מחיר מוגדר ובותוכו כלול המוצר, שאר הקריטריונים אינם משנים.
תמחור כזה למעשה כולל שקלול של מכלול הנתונים, כשאת נותנת אומדן של זמן+ מחיר משתלם עבורך +מחיר הגיוני למס' מילים (כאשר מדובר במוצר נספר. לא בקופי לפרסום למשל), ועל פיהם קובעת מחיר.
ישנם מוצרים להם את יכולה לבנות מחירון אישי, ואין סיבה שהם ישתנו אלא אם כן החלטת להעלות או להוריד מחירים. (כתבות יח"צ לפי אורך, פוסטים, מודעה, וכו')
וישנם מוצרים שעלייך לתת בכל פעם תמחור מותאם אישית. אינו דומה פרוספקט של אסיפת מורות לפרוספקט חברת ביטוח וכן הלאה.
עם הזמן לומדים להעריך נכונה, וקולטים את הענין. ותמיד אפשר להתייעץ עם עמיתים או בפרוג, ואם אין אינדיקציה ברורה לגיטימי גם לשאול את הלקוח: כמה את/ה רוצה להשקיע בזה, ולבצע תיאום עמדות.
שיטת תמחור רביעית וכללית יותר, היא שיטת הריטיינר- המתאימה ללקוחות קבועים המזרימים עבודה בקצב קבוע פחות או יותר. איתם נקבע סכום המועבר באופן שוטף מידי חודש בחודשו, ועל בעל המקצוע לספק כל עבודה שנדרשת ממנו. סכום הריטיינר נקבע על פי אומדן העבודות הצפויות ומחושב עפ"י נוחיותו של הלקוח ונותן השירות. ישנם חודשים מלאים או ריקים יותר? לרוב זה מתקזז.
בהצלחה בכל!