שאלה טובה.
אם נפתח לרגע את העיניים - לכל אתר יש אינטרס. להרוויח כסף
אם ע"י מכירת מוצרים או ע"י מכירת שטחי פרסום.
מכל מקום - הם צריכים גולשים לפרסם להם.
אז חווית משתמש לא באה ממקום שחושב רק על המשתמש,
אלא על המטרות שרוצים להציג: לקבל פרטים/להביא לקניה וכו'
ולעשות את זה בצורה הכי קלה וכייפית למשתמש.
בעולם שלנו ידע הוא כוח גדול. כ"כ גדול, שחברות וארגונים גדולים
מפעילים צוותים שלמים כדי להשיג דטא איכותית.
הם עובדים להשיג כמה שיותר מידע על הגולש כאדם אינדוודואלי,
לנתח את המידע ולהשתמש בו למטרות טרגוט ופרסונליציה כדי להתאים מסרים פרסומיים פר אדם.
איך הם עושים את זה? די בקלות.
חוץ מחברות הענק כמו גוגל ופייסבוק שרוכבות על הגל של שיתוף מידע* (גם לא מכוון)
אתרים של עסקים גדולים צובעים בפיקסל כל גולש, ומציפים אותו בפרסומות ברחבי האינטרנט
השלב הבא - כשהגולש כבר באתר - לצבור עליו מידע אישי:
שם, כתובת טלפון וכו'.
ולמה שניתן? הרי אנשים מפחדים להשאיר את הפרטים שלהם
אז פיתחו דרך שתחייב את הגולש - אי אפשר לרכוש בלי להיות רשומים
או שאלו שנרשמים יכולים לצפות במעקב הזמנה וכו'.
כך יוצרים דטא בייס בסיסי.
כדי ליצור פרסוניזציה- צובעים את המשתמש ועוקבים אחרי ההתהגות שלו
על אילו כפתורים הוא לוחץ, באילו קטגוריות הוא מתעניין, באיזה מוצר הוא מתעכב מלא זמן,
אילו מוצרים הוא שם בעגלת הקניות אבל לא קנה
ואז מתאימים פרסום/מבצעים/מסרים/ווטאוור פר אדם.
אז גם אם נרשמת ממייל אנונימי, את עדיין מאופיינת האתר כפרסונה
אז אולי השם ותאריך היומולדת לא נכונים - אבל ההתבססות היא על התנהגות הגלישה. בעיקר.
עסקים קטנים יותר, שאין להם את הכלים לבצע מעקב התנהגות
יוצרים הרשמה כדי לקבל פרטים בסיסיים.
הם משתמשים בזה לפרסום מחוץ לאתר - מייל, sms וכו'
לא משנה איזה מידע אוספים עליך, האתר מפרט הכל בתקנון,
(שבנינו - כולם יודעים שאף אחד לא קורא)
וברגע שהגולש מאשר את התקנון - אין משהו שמונע מהם לאסוף פרטים.
עוד כמה נקודות:
- גוגל ופייסבוק יצרו פלטפורמות שבהן אנשים משתפים מידע מרצונם האישי
והם משתמשות בזה כדי ליצור פרסונות ואח"כ להציע אותם למפרסמים.
אגב, ידעת שבהרשמה לפייסבוק נותנים אישור להקלטה תמידית?
גם כשהפלאפון לא פעיל, המיקרופון והמצלמה פועלים ע"י פייסבוק והם אוספים מידע.
- אתרי איקומרס שמתוכננים טוב שומרים את פרטי הגולשים,
גם כאלו שהתחילו תשלום ולא סיימו אותו.
חוקית, מותר להם לנטר עד לשלב התשלום בו המשתמש מקיש את פרטי האשראי.
בגלל זה שלב מילוי הפרטים הוא בהתחלה והתשלום בסוף, והם מחולקים לשלבים.
ז"א, יכולתי להכנס לאתר, לבחור מוצר, למלא פרטים. להתחרט. לצאת מהאתר
וצוות האתר יתקשר לשאול אם אני רוצה להשלים את ההזמנה (מקרה אמיתי)
- כדי להרגיע את המשתמש יש מיקרו קופי
שמבטיח לו שלא יעשה שימוש במידע לצד אחר/ לא ישלחו סאפם / משהו אחר מרגיע.
- אם קראת את כל זה והתעצבנת - אין על מה.
זה לא הולך להשתנות.
אגב, זה עובד גם באוף ליין
כרטיסי מועדון לדוגמא.