עִיסָה או עִסָּה?

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כבודו גם בשאלה הניח שזה או עם חיריק מלא, או עם חיריק חסר וסמ"ך דגושה.
ולמה לא? אחרי תנועה קטנה, כרגיל.
גודל התנועה נקבע על פי מה שאחריה, ואין דגש ללא סיבה (כמעט).
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא הבנתי.
חיריק חסר הוא לא תמיד תנועה קטנה?
וזו לא סיבה מספקת לדגש אחריה?
תנועה קטנה היא לא סיבה לדגש. עיצור שהושמט הוא סיבה לדגש. לדוגמה, במילה סִבָּה יש דגש משום שהשורש הוא ס.ב.ב, ושתי הב' התמזגו ונעשו ב' חזקה שצריך להדגישה בדיבור. במילה דִּבּוּר יש דגש קל בד' משום בג"ד כפ"ת בראש מלה, ובב' דגש חזק תבניתי משום שזהו בניין פִּעֵל, שהצורה ההיולית שלה היא דִּבְבֵּר, ואז הב' התמזגו וכנ"ל.

ממילא, תנועה שלפני דגש צריכה להיות קטנה משום שחיזוק העיצור עוצר אותה בשלב מוקדם של ההגייה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
תנועה קטנה היא לא סיבה לדגש. עיצור שהושמט הוא סיבה לדגש. לדוגמה, במילה סִבָּה יש דגש משום שהשורש הוא ס.ב.ב, ושתי הב' התמזגו ונעשו ב' חזקה שצריך להדגישה בדיבור. במילה דִּבּוּר יש דגש קל בד' משום בג"ד כפ"ת בראש מלה, ובב' דגש חזק תבניתי משום שזהו בניין פִּעֵל, שהצורה ההיולית שלה היא דִּבְבֵּר, ואז הב' התמזגו וכנ"ל.

ממילא, תנועה שלפני דגש צריכה להיות קטנה משום שחיזוק העיצור עוצר אותה בשלב מוקדם של ההגייה.
שפתיים יישק!
רק ילמדנו רבנו, מדוע בשאלתו לא נתן אופציה של עסה ללא דגש בסמ"ך, אם אכן זה שייך?
 
נערך לאחרונה ב:

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שפתיים יישק!
רק ילמדנו רבנו, מדוע בשאלתו לא נתן אופציה של עסה ללא דגש בסמ"ך, אם אכן זה שייך?
משום שאם יש דגש בסמך ממילא התנועה שלפניה תהיה קטנה, כמו שכתבתי הודעה אחת למעלה, ואם אין דגש אז למה לצמצם את התנועה? אלא שלא ידעתי האם יש כאן סיבה לדגש או אין.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
לפי המילונים 'עִסָּה' מן עסס.
התשובה מסתברת.
לענ"ד מקור המילה הוא מהכתוב (בסוף מלאכי) "ועַסּוֹתֶם רשעים", פועל שמשמעותו מוכר גם בשפת זמנינו: "לעסות", כמו"כ העיסה נעשית ע"י פעולת עיסוי.
[התרגום במלאכי שם: "ותדושון". רש"י: "וכבשתם, לשון מיעוך". א"ע: "מגזרת עסיס, על שם שמעשים הענבים ברגל או בכל דבר המעסה". רד"ק: "ענין הדריסה והכתישה. ומזה נקרא עסיס המשקה היוצא ע"י כתישה וסחיטה". ועתה אני רואה לשון המלבי"ם שם המורה כדבריי "מענין עיסה, שבא על מיעוך וכתישה, ומזה שם עסיס"].
אלא שהפועל "לעסות" הוא משורש ע.ס.ה. והוא שורש חדש שלא נמצא במקרא (הוא נמצא כבר בלשון הא"ע שהבאנו כאן. ולכאו' הוא נמצא גם בלשון תדא"ר פרק ו'). משורש ע.ס.ה. נאמר "ועִסִּיתם" (או ועִסַּסְתם), מה שלא קיים במקרא. משא"כ ועסותם הוא משורש עסס, כמובן מצורת המילה. וכן הוא בספר השרשים לרד"ק.

דברי חגי בענין הדגש שהוא אינו תולדת התנועה שלפניה אלא אביה, הם דברים נכוחים ואמיתיים (ובודאי הוא אינו צריך לעדותי), שרבים הלומדים דקדוק אינם מודעים להם, מפני שצורת הלימוד שמטרתה להקנות את הכללים היא שאחר ת"ג יבוא דגש וכו' וכו', זו הצורה שמקנה היטב את הכללים, והיא גורמת להבנה מוטעית של המערכת.
 
נערך לאחרונה ב:

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
התשובה מסתברת.
לענ"ד מקור המילה הוא מהכתוב (בסוף מלאכי) "ועַסּוֹתֶם רשעים", פועל שמשמעותו מוכר גם בשפת זמנינו: "לעסות", כמו"כ העיסה נעשית ע"י פעולת עיסוי.
[התרגום במלאכי שם: "ותדושון". רש"י: "וכבשתם, לשון מיעוך". א"ע: "מגזרת עסיס, על שם שמעשים הענבים ברגל או בכל דבר המעסה". רד"ק: "ענין הדריסה והכתישה. ומזה נקרא עסיס המשקה היוצא ע"י כתישה וסחיטה". ועתה אני רואה לשון המלבי"ם שם המורה כדבריי "מענין עיסה, שבא על מיעוך וכתישה, ומזה שם עסיס"].
אלא שהפועל "לעסות" הוא משורש ע.ס.ה. והוא שורש חדש שלא נמצא במקרא (הוא נמצא כבר בלשון הא"ע שהבאנו כאן. ולכאו' הוא נמצא גם בלשון תדא"ר פרק ו'). משורש ע.ס.ה. נאמר "ועִסִּיתם" (או ועִסַּסְתם), מה שלא קיים במקרא. משא"כ ועסותם הוא משורש עסס, כמובן מצורת המילה. וכן הוא בספר השרשים לרד"ק.
יישר כח!

מצינו משקל קִטָּה מגזרת הכפולים, כגון: דִּבָּה-ד.ב.ב, חִבָּה-ח.ב.ב, בִּזָּה-ב.ז.ז. היוצא מדבריך שהשורש ע.ס.ה שאינו מקראי, מקורו בפסוק הזה עצמו, "ועסותם רשעים"! הלא כן?

עכשיו אני מבין את המילה "הַמְּעִסָּה, בֵּית שַׁמַּאי פּוֹטְרִין וּבֵית הִלֵּל מְחַיְּבִין" (או לפחות את הצורה שלה). אם זה מהכפולים אז מובן.

ושמא ל.ע.ס מהמשנה (שגם הוא איננו במקרא) גם הוא מקורו בע.ס.ס? ושמא "עשׂק כי התעשׂקו עמו" קשור? אם תחשבו לעומק המשמעות - לחצו אותו, לא הרפו ממנו.

ובאותו נושא: מעניין אותי הספר של הרב זמיר כהן - "סוד האותיות". מישהו מכיר? ממליץ?
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יישר כח!

מצינו משקל קִטָּה מגזרת הכפולים, כגון: דִּבָּה-ד.ב.ב, חִבָּה-ח.ב.ב, בִּזָּה-ב.ז.ז. היוצא מדבריך שהשורש ע.ס.ה שאינו מקראי, מקורו בפסוק הזה עצמו, "ועסותם רשעים"! הלא כן?

עכשיו אני מבין את המילה "הַמְּעִסָּה, בֵּית שַׁמַּאי פּוֹטְרִין וּבֵית הִלֵּל מְחַיְּבִין" (או לפחות את הצורה שלה). אם זה מהכפולים אז מובן.

ושמא ל.ע.ס מהמשנה (שגם הוא איננו במקרא) גם הוא מקורו בע.ס.ס? ושמא "עשׂק כי התעשׂקו עמו" קשור? אם תחשבו לעומק המשמעות - לחצו אותו, לא הרפו ממנו.

ובאותו נושא: מעניין אותי הספר של הרב זמיר כהן - "סוד האותיות". מישהו מכיר? ממליץ?
מכיר את הספר, יפה ומעניין.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מצינו משקל קִטָּה מגזרת הכפולים, כגון: דִּבָּה-ד.ב.ב, חִבָּה-ח.ב.ב, בִּזָּה-ב.ז.ז.
כמו"כ גם:
(מה שלא ציינתי שהוא מלשון חז"ל - נמצא במקרא)

מִלָּה - מ.ל.ל.
סִבָּה - ס.ב.ב.
מִדָּה - מ.ד.ד.
רִנָּה - ר.נ.נ.
עִלָּה - ע.ל.ל. (מארמית בדניאל, ו, ה. מלשון עלילה).
גִּזָּה - ג.ז.ז.
[מִטָּה - מ.ט.ט. (רד"ק כתבה גם בשרש מ.ט.ט. וגם בשורש נ.ט.ה.)]
גִּנָּה - ג.נ.נ. (אבל דעת רד"ק שהוא משורש ג.נ. מתוך ספר השרשים שלו נראה לי שלדעתו יש מהשמות (להבדיל מהפעלים) שהם בני ב' אותיות שורש בלבד).
פִּנָּה - פ.נ.נ. (רד"ק מסתפק אם היא משורש פננ או משורש פנ).
כִּפָּה - כ.פ.פ.
צִנָּה - צ.נ.נ.
רִמָּה - ר.מ.מ.
שִדָּה - ש.ד.ד. (קהלת ב, ח. רד"ק בשרשים כתב שזה שורשה)
בִּלָּה - ב.ל.ל. (לשון חז"ל: "כל הראוי לבילה" כו')
קִצָּה - ק.צ.צ. (יש בתלמוד ירושלמי "זמן קיצה" של העצים)
זִקָּה - ז.ק.ק. (בלשון חז"ל. במקרא יש "זִקים"=כבלים).
זִמָּה - ז.מ.מ.
חִתָּה - ח.ת.ת. ("ויהי חתת אלקים")
בּצָּה - ב.צ.צ.
סִפָּה - ס.פ.פ. ("ספות כסף" מלכים ביב, יד, ועוד כיוצ"ב. רד"ק מסתפק אם היא משרש ספף או משורש ספ)

לענ"ד אפשר שגם המילה טִפָּה (נמצאת בלשון חז"ל ולא במקרא) היא משורש ט.פ.פ. והוא מהפסוק "הלוך וטפוף תלכנה" שפרשו רד"ק בשרשים שהוא מלשון ריקוד או מלשון תיפוף. ולפי"ז אפשר שנקראת כן הטיפה, מפני שטיפות הגשם בירדם לארץ הן מרקדות ומטפחות.

לכאורה גם כִּתָּה היא משורש כ.ת.ת. אבל צ"ע מה שייכות משמעות כת וכתה למשמעות שורש כ.ת.ת.

להבדיל בין קודש לחול, גם בעברית המודרנית:
הִלָּה מהשורש ה.ל.ל. ׁׁ(לשון אור. מהכתוב "בהלו נרו עלי ראשי", ועוד)

היוצא מדבריך שהשורש ע.ס.ה שאינו מקראי, מקורו בפסוק הזה עצמו, "ועסותם רשעים"! הלא כן?
אכן, לזאת כוונתי.

ושמא ל.ע.ס מהמשנה (שגם הוא איננו במקרא) גם הוא מקורו בע.ס.ס? ושמא "עשׂק כי התעשׂקו עמו" קשור? אם תחשבו לעומק המשמעות - לחצו אותו, לא הרפו ממנו.
לגבי עשק אי אפשר לומר כן. כי קו"ף איננה אות שנשמטת. מלבד שיש לפקפק ברעיון שעשק שייך דווקא ללחץ. [ועוד, שהרי התעשקו הוא בבנין התפעל, וא"כ לשיטתך תצטרך לומר שהם נלחצו מכך]
כמו"כ לגבי ל.ע.ס. קשה לומר שיש כאן למ"ד שרשית נופלת. כי כמעט אין כזאת, כי אם בשורש לקח, ולדעת מלבי"ם בשורש נוסף (ואולי שנים) שאינני זוכר כעת מיהו.
 
נערך לאחרונה ב:

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לגבי עשק אי אפשר לומר כן. כי קו"ף איננה אות שנשמטת. מלבד שיש לפקפק ברעיון שעשק שייך דווקא ללחץ. [ועוד, שהרי התעשקו הוא בבנין התפעל, וא"כ לשיטתך תצטרך לומר שהם נלחצו מכך]
כמו"כ לגבי ל.ע.ס. קשה לומר שיש כאן למ"ד שרשית נופלת. כי כמעט אין כזאת, כי אם בשורש לקח, ולדעת מלבי"ם בשורש נוסף (ואולי שנים) שאינני זוכר כעת מיהו.
כמדומני שכוונתו של @חגי פאהן היא לא לשורש דקדוקי אלא לפי שיטת ר' משה שפירא זצ"ל - שבכל שורש יש שתי אותיות עיקריות המעניקות לו את המשמעות הכללית, והאות השלישית הנוספת - את המשמעות הייחודית לו. (לדוג', שתי האותיות 'פר' שמשמעותן הבסיסית - יציאה, חריגה, הרחבה, מתבטאת בשורשים: פרא, פרד, פרה, פרז, פרח, פרט, פרך, פרם, פרס, פרע, פרף, פרץ, פרק, פרש, ואפילו פרת.)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כמדומני שכוונתו של @חגי פאהן היא לא לשורש דקדוקי אלא לפי שיטת ר' משה שפירא זצ"ל - שבכל שורש יש שתי אותיות עיקריות המעניקות לו את המשמעות הכללית, והאות השלישית הנוספת - את המשמעות הייחודית לו. (לדוג', שתי האותיות 'פר' שמשמעותן הבסיסית - יציאה, חריגה, הרחבה, מתבטאת בשורשים: פרא, פרד, פרה, פרז, פרח, פרט, פרך, פרם, פרס, פרע, פרף, פרץ, פרק, פרש, ואפילו פרת.)
אכן לזאת היתה כוונתי. ובסמוך הזכרתי את ספרו של הרב זמיר, שם הוא מפרט שלכל אות יש משמעות משלה, ומשמעות השורשים היא חיבור משמעויות האותיות.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
כמדומני שכוונתו של @חגי פאהן היא לא לשורש דקדוקי אלא לפי שיטת ר' משה שפירא זצ"ל - שבכל שורש יש שתי אותיות עיקריות המעניקות לו את המשמעות הכללית, והאות השלישית הנוספת - את המשמעות הייחודית לו. (לדוג', שתי האותיות 'פר' שמשמעותן הבסיסית - יציאה, חריגה, הרחבה, מתבטאת בשורשים: פרא, פרד, פרה, פרז, פרח, פרט, פרך, פרם, פרס, פרע, פרף, פרץ, פרק, פרש, ואפילו פרת.)
חשבתי שאולי כוונתו לכך.
אבל "תורת הדקדוק" הזאת, לענ"ד היא שטח שאפשר לומר בו הרבה סברות, מה שנקרא (בהשאלה) לא "מדע מדויק", וקשה להכריע בה דברים לכאן או לכאן. לכן אינני אוהב להגיב בה (ומטבעי אינני אוהב להתעסק בה, כי היא תחום "לא מוגבל" כל כך), וכל אחד יסבור בה ויחדש בה כרצונו, והיא תחום שלענ"ד לא חלים בו בדר"כ "כללי ראיות ודחיות".
אינני מתכוין לזלזל בזה ח"ו, אלא שמטבעי אינני אוהב להתעסק בזה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
חשבתי שאולי כוונתו לכך.
אבל "תורת הדקדוק" הזאת, לענ"ד היא שטח שאפשר לומר בו הרבה סברות, מה שנקרא (בהשאלה) לא "מדע מדויק", וקשה להכריע בה דברים לכאן או לכאן. לכן אינני אוהב להגיב בה (ומטבעי אינני אוהב להתעסק בה, כי היא תחום "לא מוגבל" כל כך), וכל אחד יסבור בה ויחדש בה כרצונו, והיא תחום שלענ"ד לא חלים בו בדר"כ "כללי ראיות ודחיות".
אינני מתכוין לזלזל בזה ח"ו, אלא שמטבעי אינני אוהב להתעסק בזה.
זו אינה 'תורת הדקדוק' - זו פנימיות לשה"ק. הוא לא הביא את זה כשיטה בדקדוק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה