'נקימה' או 'נקמה'? [זיווג המילות]

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אולי תהיינה לכם תשובות ברורות יותר על זה:
https://www.prog.co.il/threads/שאלה-מה-ההבדל-בין-נקמה-לנקימה.357826/

(אפשר ועדיף להגיב כאן)
ההבדל בין נקמה לנקימה הוא כמו ההבדל בין שבר לשבירה, בין קְלִפָּה לקְלִיפָה - הראשונה היא שם העצם והשניה היא שם הפעולה, וכאן המקום גם להתריע מפני השגיאה הנפוצה - 'בישול כדי קליפה' - ברור שה'קליפה' כאן היא שם פעולה, דהיינו קְלִיפָה, ולא שם עצם.
 

אבק

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ההבדל בין נקמה לנקימה הוא כמו ההבדל בין שבר לשבירה, בין קְלִפָּה לקְלִיפָה - הראשונה היא שם העצם והשניה היא שם הפעולה, וכאן המקום גם להתריע מפני השגיאה הנפוצה - 'בישול כדי קליפה' - ברור שה'קליפה' כאן היא שם פעולה, דהיינו קְלִיפָה, ולא שם עצם.
זו מניין לך
ייתכן שזה הבדל בין נקם לנקמה
אך נקימה ונקמה נדמה לי שזו אותה מילה
כמו שנאמר לעשות נקמה בגויים
 
נערך לאחרונה ב:

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זו מניין לך
ייתכן שזה הבדל בין נקם לנקמה
אך נקימה ונקמה נדמה לי שזו אותה מילה
כמו שנאמר לעשות נקמה בגויים
'נקימה' זה משקל פעילה, שהוא שם פעולה של בנין קל (שָׁלח - שליחה, שָׁמר - שמירהׂ). 'נקמה' זה שם במשקל פְּעָלָה, כמו נדבה, צדקה. אמנם יש גם שמות עצם במשקל פעילה, אבל כאשר אתה מוצא שורש במשקל פעלה וגם במשקל פעילה - הדעת נותנת ש'פעילה' הוא שם הפעולה. אין סיבה 'להמציא' מלה נוספת על מלה קיימת (על מה שנדמה לך שנקימה ונקמה הן אותה מלה).
 

אבק

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
'נקימה' זה משקל פעילה, שהוא שם פעולה של בנין קל (שָׁלח - שליחה, שָׁמר - שמירהׂ). 'נקמה' זה שם במשקל פְּעָלָה, כמו נדבה, צדקה. אמנם יש גם שמות עצם במשקל פעילה, אבל כאשר אתה מוצא שורש במשקל פעלה וגם במשקל פעילה - הדעת נותנת ש'פעילה' הוא שם הפעולה. אין סיבה 'להמציא' מלה נוספת על מלה קיימת (על מה שנדמה לך שנקימה ונקמה הן אותה מלה).

שומע את דעתך
לא נראה לי שיש מטרה בוויכוח

בכל אופן נדמה לי שמוסכם שבעברית היום אין כמעט שימוש לנקימה
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
זו מניין לך
ייתכן שזה הבדל בין נקם לנקמה
אך נקימה ונקמה נדמה לי שזו אותה מילה
כמו שנאמר לעשות נקמה בגויים
מה ראיה משם?
אדרבא, משם משמע שהיא שם עצם, כמו נקם.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
למשל, כשזה בא סמוך ל'נטירה' - נעדיף לבחור ב'נקימה', תחת 'נקמה'. וק"ל.
וכהאי גוונא נקרא בדברי המדקדקים הראשונים "זיווג המילות", שמצאנו כזאת במקרא (שבשביל זיווג המילות נוצרו צורות חדשות לכאורה, אלא שכמובן יש לכל דבר גם סיבות נעלמות, ובלי זה היה בכל מקום זיווג מילות). עיין רד"ק שמואל בג, כה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
וכהאי גוונא נקרא בדברי המדקדקים הראשונים "זיווג המילות", שמצאנו כזאת במקרא (שבשביל זיווג המילות נוצרו צורות חדשות לכאורה, אלא שכמובן יש לכל דבר גם סיבות נעלמות, ובלי זה היה בכל מקום זיווג מילות). עיין רד"ק שמואל בג, כה.
אין הנידון דומה לראיה, שכן 'נקימה ונטירה' אינן באות מפני 'זיווג המילות' (מה שנקרא בלשון המדקדקים בני ימינו 'הידמות') אלא כי שתיהן הן שם פעולה מבנין קל. הביטוי: 'איסור נקימה ונטירה' שווה לביטוי: 'האיסור לנקום ולנטור'. האם נאמר ש'לנקום' ו'לנטור' זה זיווג המילות?
 

שלום053

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
וכהאי גוונא נקרא בדברי המדקדקים הראשונים "זיווג המילות", שמצאנו כזאת במקרא (שבשביל זיווג המילות נוצרו צורות חדשות לכאורה, אלא שכמובן יש לכל דבר גם סיבות נעלמות, ובלי זה היה בכל מקום זיווג מילות). עיין רד"ק שמואל בג, כה.
אין הנידון דומה לראיה, שכן 'נקימה ונטירה' אינן באות מפני 'זיווג המילות' (מה שנקרא בלשון המדקדקים בני ימינו 'הידמות') אלא כי שתיהן הן שם פעולה מבנין קל. הביטוי: 'איסור נקימה ונטירה' שווה לביטוי: 'האיסור לנקום ולנטור'. האם נאמר ש'לנקום' ו'לנטור' זה זיווג המילות?
@אפכא מסתברא @עיגול רבוע צודק.
כשאני "מזווג" מילות, לפעמים משנים הניסוח.
כמו שהביא לך מהרד"ק שמואל ב ג, כה, עיי"ש. שזה מה שכותב שם
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
@אפכא מסתברא @עיגול רבוע צודק.
כשאני "מזווג" מילות, לפעמים משנים הניסוח.
כמו שהביא לך מהרד"ק שמואל ב ג, כה, עיי"ש. שזה מה שכותב שם
כפי הנראה קרא מר את דברי בחטף. נכון שכאשר 'מזווגים מילות' משנים ניסוח, אבל כאן אין זה שינוי בשביל 'זיווג המילות' - זה צריך להיות כך לכתחילה - הן 'נקימה' והן 'נטירה' נכונות כל אחת מצד עצמה. בדוגמא מן הרד"ק על הפסוק שציינתם זה ברור לעין - הכתיב הוא אכן כפי הראוי לשרש בוא, דהיינו לפי נחי ע"ו - מבואך, אבל הקרי 'מובאך' הולך אחר צורת נחי פ"י על פי המלה מוצאך שקדמה לה. (דוגמא ידועה מלשון הדיבור ל'זיווג מילות' זה הביטוי 'לא מדובשך ולא מעוקצך' - שבו הנטיה של 'דבש' מוטית שלא כנכון בגלל ההידמות ל'עוקצך' - צ"ל דיבשך ולא דובשך).
 

שלום053

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אכן, גם אתה צודק.
שגם לולי "זיווג המילות", כך היו צריכים לנסח.
וגם הוא צודק שזה ג"כ "זיווג המילות".
והכל על מקומו בא בשלום.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אין הנידון דומה לראיה, שכן 'נקימה ונטירה' אינן באות מפני 'זיווג המילות' (מה שנקרא בלשון המדקדקים בני ימינו 'הידמות') אלא כי שתיהן הן שם פעולה מבנין קל. הביטוי: 'איסור נקימה ונטירה' שווה לביטוי: 'האיסור לנקום ולנטור'. האם נאמר ש'לנקום' ו'לנטור' זה זיווג המילות?
אינו צריך, האם נאמר ש"לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר" זה זיווג המילות?
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אין הנידון דומה לראיה, שכן 'נקימה ונטירה' אינן באות מפני 'זיווג המילות' (מה שנקרא בלשון המדקדקים בני ימינו 'הידמות') אלא כי שתיהן הן שם פעולה מבנין קל. הביטוי: 'איסור נקימה ונטירה' שווה לביטוי: 'האיסור לנקום ולנטור'. האם נאמר ש'לנקום' ו'לנטור' זה זיווג המילות?
כבר בדבריי רמזתי שאין הנידון דומה לראיה (עיין בהם ותמצא), וזאת מפני טענתך יקירי. הבאתי משם קל וחומר שאם בשביל זיווג המילות יצרו יצירה חדשה, כל שכן שבשביל זה נתפוס את הצורה ה'מתאימה' יותר מבין שתי הצורות הרלוונטיות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה