והשתיקה זועקת יותר מכל...
לשלוח מיילים עם דוגמאות לעיתונים.אשמח שתחכימו אותי!
באלו תחומים ניתן להתפרנס מכתיבה?
(פרטו, נמקו)
מהי הדרך לשם?
אלו צעדים ביצעתם כדי להגיע ללקוח/ מערכת/עיתון...?
המלצות או תובנות למתחילים...?
כל מילה תתקבל בברכה!
זה עובד?... תוך כמה זמן?אפילו לא תמורת תשלום.
רק תמורת קרדיט.
זה לא הוקוס פוקוס אבל להפסיד מזה את אף פעם לא תפסידי,זה עובד?... תוך כמה זמן?
ביקורות אני מקבלת הרבה יותר פה, בפרוג... (ובפלטפורמות שיתופיות דומות)קבלת ביקורת
מותר לחלוק?ספרים
לא מרוויחים מספרים. אלא אם כן כתבתם 3-4 ספרים טובים, שנמכרים,
מושקע, שווה אשכול בפני עצמו!אוקיי. שאלה טובה, מאוד...
כמקור הכנסה - כדאי להסתמך על עבודה קבועה אחרת, פשוטה ככל שתהיה, על מנת שלא ליצור בכם דחף לקחת עבודות בכל מחיר.
אישית, יכול להגיד שמבחינתי זה ממש היינו-הך אם לקוח מזמין ממני עבודה או לא, אני משתדל גם לשדר לו את זה, דווקא לטובתו, כדי לספק לו בטחון ורוגע כאשר הוא סוגר איתי. שום דבר לא בוער, תשקול ותתייעץ ותחשוב אם אתה מעוניין בכך שאעשה לך את העבודה.
עיתונות.
בכתיבה בעיתון תקבלו תחושה של "הנה השפעתי על העולם וכולם מכירים את שמי", אך כסף לא תראו מכך. אולי זוזים בודדים ממש, לעיתים זעומים עד כדי עלבון. מגיע שלב בחיים שבנאדם אומר לעצמו: אינני צריך ששמי יהיה כתוב על העבודות שלי, אלא רק ששמי יתנוסס על הצ'ק שיתן לי הלקוח...
ספרים
לא מרוויחים מספרים. אלא אם כן כתבתם 3-4 ספרים טובים, שנמכרים, אולי תהיה לכם מזה הכנסה חודשית קטנה כלשהי. ההוצאות של כתיבת ספר גדולות ויכולות להגיע גם ל- 20,000 עוד לפני חישוב הזמן שהושקע בהם. ספרים כותבים בשביל הכיף, וזה כיף גדול, כשיש זמן פנוי וכסף...
אז מה כן?
בלי סוף תחומים אחרים! כתיבת פרוספקטים, כתיבת כתבות יח"ץ, קומיקס, באנרים, מודעות, מאמרי תוכן לאתרים, דפי נחיתה, ומה שהכי כיף (לי, לפחות) - מיקרו-קופי. גם אפילו עריכה מקצועית ועניינית של טקסט גולמי לכדי מסמך רשמי ומכובד. לא תקבלו קרדיט ב99% מהמקרים, אבל כן תקבלו משהו יותר חשוב...
נו, ומהיכן באים הלקוחות?
מפה לאוזן. אין שום דרך קיצור. חבר מביא חבר, ועבודה טובה ומקצועית גורמת ללקוח ליהנות ולרצות עוד.
אגב, המחיר הוא אמנם משמעותית, אך לא חזות הכל. גם איכות הכתיבה (לצערי!!) איננה כזו. מה שמאוד קובע את הסיפוק של הלקוח הוא ההתנהלות מולו. הנה 'תקרים' נפוצים:
1- עיסוק יתר בנושא התשלום. קבענו מחיר, בוא ניסע. הלקוח לא תצריך תזכורות לנושא הגביה לאורך העבודה. הוא רוצה לראות שאתה, בעל המקצוע, מרוכז לחלוטין בקשר מולו אך ורק בעבודה.
2- אי סיכום סכום ברור. בד"כ בגלל הביישנות של הכותב, שעולה אחר כך ביוקר ללקוח ולכותב, שניהם יוצאים בתחושה של עייפות ומותשות עם ציפיות שעוברות שינוי תוך כדי העבודה. לכן חשוב לסכם מראש סכום כולל, וכמובן תחנות תשלום.
3- חוסר בהירות לגבי כמות התיקונים. הלקוח זכאי להם? לא זכאי? אני מאוד משתדל להבהיר ללקוח, מנסיוני, שרצוי לו לרכז את התיקונים בצורה מסודרת, והוא יקבל עד 3 סבבים. זה הרבה יותר ממה שרוב הלקוחות צריכים. בד"כ מספיק להם 1.5, אלא אם הסקיצה הראשונית שהכנתי כלל לא מצאה חן בעיני הלקוח, ואז כדאי לא להיעלב, ליצור מרחב-שיח ביניכם ולאפשר ללקוח להביע את חוסר שביעות רצונו במילים פשוטות, ואז לעבור הלאה, ללמוד מחדש מה הדגשים שלו, ולהכין סקיצה חדשה לעיונו.
4- תחנות תשלום. מקדמה.
לפעמים כותבים ומעצבים מתחילים לעבוד בלי מקדמה. אסור לעשות זאת. לאו דווקא כדי 'לבטח' את הכותב - כאשר אנחנו מקצועיים אנחנו סומכים על הלקוח שישלם עם הגשת העבודה, אלא כדי לאפשר ללקוח לקחת אותנו ברצינות. כאשר אדם משלם, הוא מצפה לקבל חומר, הוא ניגש אליו בהערכה, מבין שקיבל משהו בעל ערך ולא מרגיש שסתם קיבל תוצר לא אפוי וממילא לא ראוי לתשלום עליו סוכם.
אגב, אנקדוטה?
אז כאיש פשוט שעובד בעיקר עם לקוחות עממיים ואברייכים מתוקים, נדהמתי לגלות שגם בכירים ומוכרים מאוד בתחום הכתיבה והעיצוב, כאלו שמקבלים עבודות רק מגופי גדולים ומוכרים, חלקם עדיין לא מעזים לקחת מקדמה...
5- תחנות תשלום - סיום העסקה. רצוי מאוד להיות קוהרנטיים ולתקתק עניינים. לשדר היטב שעם סיום הגשת העבודה - יש לסגור את התשלום. אפשר גם קודם. הרי אני כבעל מקצוע מעוניין ששמי הטוב ימשיך להיות כזה, ולכן ברור שלא 'אברח', ואסיים את העבודה לשביעות רצונך גם אם שילמת לי כבר את כל הסכום. דווקא אתה, כלקוח מזדמן, עלול אולי להיעלם לפני תום התשלום.
6- סיום העסקה וקבלת פידבק. כדאי מאוד לסיים את העסקה בצורה ברורה. שהלקוח והכותב יהיו תמימי דעים שהעסקה נגמרה. לא יהיו עוד תיקונים, ומצד שני לוודא שהלקוח יוצא 'שבע', מאושר ושמח, וקיבל מקסימום תמורה לכסף שלו.
טיפ:
בסיום, כדאי לבקש מהלקוחות משוב על ההתנהלות ביניכם. אישית אני ממש משדל אותם לתת אותו הכי כנה שאפשר. ב"ה יכול להעיד שתמיד תמיד יצאתי מאוד 'מורווח' מכך: קיבלתי הערות מאוד מועילות, ובעיקר - הלקוחות מקבלים את המסר שהם לא רק אובייקט מזדמן ומשלם, אלא הם רציניים ודעתם חשובה לי לא פחות מהתשלום.
7- זירוז לקוחות לסגור איתנו. יצא לי לראות נוהג כזה, שאומרים ללקוח: אם תסגור איתי עד תחילת שבוע הבא, אתחייב לך למחיר הזה. מיותר. בעל מקצוע אמיתי לא צריך לדחוק בלקוח לסגור איתו. הציפייה שלי היא שהלקוח פונה אליי כדי ליהנות ממעטפת שירות איכותית שהוא מעוניין בה, לא כי עשיתי עליו טריקים ולחץ סמוי. מה הטעם בזה? אנחנו צריכים להיות ישרים והגונים מול הלקוחות, בדיוק כמו שאנחנו מצפים מהם להיות.
8- טיפ הטיפים: ענייניות נעימה!
גם אם החבר הכי טוב שלכם מתקשר ומזמין ממך עבודה, אתה חייב לשנות סוויץ' בראש שלך. לקוח הוא לא חבר. הוא מצפה ובצדק מוחלט שתנצל את התקשורת ביניכם לצורך העבודה, וכדי לשפר את התוצאה הסופית. לפטפט אפשר עם אנשים אחרים, או בהזדמנויות אחרות... דווקא בגלל שאני מעריך את הלקוח ולא מזלזל בתשלום שלו, אני מחוייב להיות ענייני ולספק לו חווית שירות מוצלחת שתשאר אצלו כמשהו נעים.
בהצלחה!
@Natan Galant התכוון לספרי קודש..מותר לחלוק?
אספר לך מנסיוני.זה לא הוקוס פוקוס אבל להפסיד מזה את אף פעם לא תפסידי,
וזה יתרום לך בין היתר להשתפשפות בכתיבה , קבלת ביקורת, חוות דעת רחבות ומגוונות יותר ועוד..
לדעתי זהו תהליך קריטי בכתיבה לציבור.
ו... תפילות.
פרנסה זה אחרי-לפני הכל משמים.
אנחנו זורעים במקום מסוים והתבואה צומחת לנו לפעמים בשדה אחר לגמרי...
אספר לך מנסיוני.
למדתי אצל מורה פרטית כמה שיעורים ויצאתי לדרך.
הצעתי ל2 עיתונים רעיון לכתבות והם פשוט קיבלו אותם ושילמו...
פחדתי כי הם לא היו מהחוג שלי, ולא היו לי המלצות...
אבל ב”ה 7 כתבות בתיק העבודות שלי ועל כולן שילמו לי. מי יותר ומי פחות.
העיקר לנסות.
תודה על התגובה.מותר לחלוק?
גם בראשית הדרך, כשהספרים לא נמכרו עדיין כמו שהם נמכרים היום, ב"ה, עדיין אפשר להרוויח. ולא סכומים זעומים כמו שאוהבים לומר.
רק מה? לא לפחד להשקיע. בסופו של דבר, ספרים מעולים, נמכרים היטב. גם כשהכותב אנונימי יחסית. דברים טובים עוברים, כמו שכתבת בעצמך, מפה לאוזן.
בזמן שאתם מחפשים את החמץ, הלקוחות שלכם מחפשים אתכם בנרות!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ק'
קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם: