דרוש מידע כי אבי ואימי עזבוני - וה' יאספני

יעל.ב.

משתמש פעיל
איך מסבירים את הפסוק הזה,
כי אבי ואימי עזבוני - וה' יאספני -
זה נשמע שה' יותר מרחם יותר מההורים,
אבל לכאורה ה' בעצמו עשה שההורים יעזבו.

כלומר, אם יש בעיה וה' עזר,
אבל הוא גם עשה את הבעיה,
אז מה הרעיון ? שנדע שהוא יכול לגרום לנו להרגשה לא נעימה ואז להציל אותנו ?

מקווה שמותר לשאול שאלות כאלו ... אני באמת רוצה להבין...
ואם אפשר הסברים בגובה העיניים ולא מידיי מתפלספים ...
 

יונגערמאן

משתמש רשום
שאלה נהדרת.
אני תמהתי עליה בעבר בעניין דומה אבל הפוך, של הודיה לה', על הצרכים שהוא מספק לנו.
הרי הוא בעצמו גרם שנצטרך ונרעב לאוכל, והוא גם נותן לנו את האוכל, וכן את כל החיים...
אז על כך שיצרתי שעון שצריך בטריה אני אמור לקבל תודה אם הכנסתי בטריה?
 

אמא ועוד..

משתמש מקצוען
יתכן שאפשר לומר שלהורים יש בחירה,
ומעבר לכך- לכל אחד מאיתנו יש את מסלול הגדילה שלו, עליו הנשמה חתמה לפני ירידתה לעולם (ניקח לדוגמה את דוד המלך שהיה דחוי במשפחתו ורק התעלה מכך מבחינה נפשית ורוחנית, ומתוך כך זכה למעלות שזכה),
אבל דוד המלך, למוד הנסיון אומר לנו שגם אם נגזר עלינו שהורינו יעזבו אותנו- פיזית או רגשית- ה' לא עוזב אותנו. כזו גזירה- אין!!!! ה' תמיד אוסף אותנו, אם רק נרצה ונאמין בזה...


כתבתי מסברא... מה דעתך? מתיישב?


וודאי שמותר לשאול!!! בטוח יש מפרש קדמון יותר ששאל את השאלה הזו לפניך!!!! :)
 

אלעזר 1

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
UX UI
D I G I T A L
יוצרי ai
יש שאלה ממש דומה על יציאת מצרים, שהרי ודאי שפרעה לא יכל לשעבד את בנ"י נגד רצון ה'.
לצערי התשובה לא עומדת לי כרגע בראש.
 

חיים המפיק

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
הרד"ק מסביר הסבר אחר

כי אבי - אחר שיצאתי מגִדולם אספתני אתה , כלומר: זמנת לי מחייתי וצרכי. ואחר שאני מעשה ידיך ואספתני עד הלום , "הורני יי' דרכך"
 

א12345

משתמש פעיל
איך מסבירים את הפסוק הזה,
כי אבי ואימי עזבוני - וה' יאספני -
זה נשמע שה' יותר מרחם יותר מההורים,
אבל לכאורה ה' בעצמו עשה שההורים יעזבו.

כלומר, אם יש בעיה וה' עזר,
אבל הוא גם עשה את הבעיה,
אז מה הרעיון ? שנדע שהוא יכול לגרום לנו להרגשה לא נעימה ואז להציל אותנו ?

מקווה שמותר לשאול שאלות כאלו ... אני באמת רוצה להבין...
ואם אפשר הסברים בגובה העיניים ולא מידיי מתפלספים ...
השאלה איננה קשורה לפסוק הנ"ל.
רש"י ושאר הראשונים מפרשים פירוש אחר לגמרי.
ובמלבים פירש שזה ע"ד משל.
התשובה לעצם השאלה היא
שיש מצבים (קשיים) שהם עצמם גורמים לנו להכרה של " אל תבטחו בנדיבים"
הקשיים הם נסיונות בכדי שנגיע לאמונה חזקה.
זה לא רק שנדע שהוא יכול לעשות רע
אלא שאין שום מציאות זולתו
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
כלומר, אם יש בעיה וה' עזר,
אבל הוא גם עשה את הבעיה,
אז מה הרעיון ? שנדע שהוא יכול לגרום לנו להרגשה לא נעימה ואז להציל אותנו ?
זוהי שאלה מאד בסיסית בנושא "תפילה"
כדאי לעיין בספר 'שפתי חיים' להרב חיים פרידלנדר, בחלק מידות ועבודת ה' חלק ב' בחלק על תפילה. ב2 הפרקים הראשונים.
 

גלוריה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
אני מרגישה את זה ככה:
"כי אבי ואמי עזבוני" - הצער הזה הגיע לי בדין, אם ככפרה על חטאי העבר ואם עבור טובה עתידית (פיזית או רוחנית).
ועם כל זאת, למרות שבצדק ועל פי דין הגיע לי, הקב"ה אוסף אותי אל חיקו ומנחם.

והאמת, אין כמו ההרגשה הבלתי-ניתנת-לתאור הזאת של "וה' יאספני".
הקירבה, החום והאהבה...
 

צצצ

משתמש מקצוען
אולי ד' אומר לי נכון זה נראה לך שכולם עזבו אותך אפילו אביך ואימך שהם הקרובים עליך ביותר
אבל עדין אני איתך.
או- במקום שכולם נטשו אותך ואתה מרגיש הכי בודד ולבד אפילו ללא ההורים, שם תראה את אלוקים.
 

שמחת חיים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
איך מסבירים את הפסוק הזה,
כי אבי ואימי עזבוני - וה' יאספני -
זה נשמע שה' יותר מרחם יותר מההורים,
אבל לכאורה ה' בעצמו עשה שההורים יעזבו.

כלומר, אם יש בעיה וה' עזר,
אבל הוא גם עשה את הבעיה,
אז מה הרעיון ? שנדע שהוא יכול לגרום לנו להרגשה לא נעימה ואז להציל אותנו ?

מקווה שמותר לשאול שאלות כאלו ... אני באמת רוצה להבין...
ואם אפשר הסברים בגובה העיניים ולא מידיי מתפלספים ...
רש"י על התהילים מסביר שם את הפשט באופן שונה ובהיר
שווה להסתכל שם ולראות
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
אולי לראות את הפסוק בהקשרו יועיל
לְדָוִ֨ד ׀
  יְהֹוָ֤ה ׀ אוֹרִ֣י וְ֭יִשְׁעִי מִמִּ֣י אִירָ֑א
    יְהֹוָ֥ה מָעוֹז־חַ֝יַּ֗י מִמִּ֥י אֶפְחָֽד׃
בִּקְרֹ֤ב עָלַ֨י ׀ מְרֵעִים֮
  לֶאֱכֹ֢ל אֶת־בְּשָׂ֫רִ֥י
צָרַ֣י וְאֹיְבַ֣י לִ֑י
  הֵ֖מָּה כָשְׁל֣וּ וְנָפָֽלוּ׃
אִם־תַּחֲנֶ֬ה עָלַ֨י ׀ מַחֲנֶה֮
  לֹא־יִירָ֢א לִ֫בִּ֥י
אִם־תָּק֣וּם עָ֭לַי מִלְחָמָ֑ה
  בְּ֝זֹ֗את אֲנִ֣י בוֹטֵֽחַ׃
אַחַ֤ת ׀ שָׁאַ֣לְתִּי מֵֽאֵת־יְהֹוָה֮
  אוֹתָ֢הּ אֲבַ֫קֵּ֥שׁ
שִׁבְתִּ֣י בְּבֵית־יְ֭הֹוָה כׇּל־יְמֵ֣י חַיַּ֑י
  לַחֲז֥וֹת בְּנֹעַם־יְ֝הֹוָ֗ה וּלְבַקֵּ֥ר בְּהֵֽיכָלֽוֹ׃
כִּ֤י יִצְפְּנֵ֨נִי ׀ בְּסֻכֹּה֮ בְּי֢וֹם רָ֫עָ֥ה
  יַ֭סְתִּרֵנִי בְּסֵ֣תֶר אׇהֳל֑וֹ
  בְּ֝צ֗וּר יְרוֹמְמֵֽנִי׃
וְעַתָּ֨ה יָר֪וּם רֹאשִׁ֡י עַ֤ל אֹיְבַ֬י סְֽבִיבוֹתַ֗י
  וְאֶזְבְּחָ֣ה בְ֭אׇהֳלוֹ זִבְחֵ֣י תְרוּעָ֑ה
    אָשִׁ֥ירָה וַ֝אֲזַמְּרָ֗ה לַֽיהֹוָֽה׃
שְׁמַע־יְהֹוָ֖ה קוֹלִ֥י אֶקְרָ֗א
  וְחׇנֵּ֥נִי וַֽעֲנֵֽנִי׃
לְךָ֤ ׀ אָמַ֣ר לִ֭בִּי בַּקְּשׁ֣וּ פָנָ֑י
  אֶת־פָּנֶ֖יךָ יְהֹוָ֣ה אֲבַקֵּֽשׁ׃
אַל־תַּסְתֵּ֬ר פָּנֶ֨יךָ ׀ מִמֶּנִּי֮
  אַ֥ל תַּט־בְּאַ֗ף עַ֫בְדֶּ֥ךָ
עֶזְרָתִ֥י הָיִ֑יתָ
  אַֽל־תִּטְּשֵׁ֥נִי וְאַל־תַּ֝עַזְבֵ֗נִי אֱלֹהֵ֥י יִשְׁעִֽי׃
כִּֽי־אָבִ֣י וְאִמִּ֣י עֲזָב֑וּנִי
  וַֽיהֹוָ֣ה יַאַסְפֵֽנִי׃
ה֤וֹרֵ֥נִי יְהֹוָ֗ה דַּ֫רְכֶּ֥ךָ
  וּ֭נְחֵנִי בְּאֹ֣רַח מִישׁ֑וֹר
  לְ֝מַ֗עַן שֽׁוֹרְרָֽי׃
אַֽל־תִּ֭תְּנֵנִי בְּנֶ֣פֶשׁ צָרָ֑י
  כִּ֥י קָמוּ־בִ֥י עֵדֵי־שֶׁ֝֗קֶר וִיפֵ֥חַ חָמָֽס׃
לׅׄוּׅׄלֵׅׄ֗אׅׄ הֶ֭אֱמַנְתִּי לִרְא֥וֹת בְּֽטוּב־יְהֹוָ֗ה
  בְּאֶ֣רֶץ חַיִּֽים׃
קַוֵּ֗ה אֶל־יְ֫הֹוָ֥ה
  חֲ֭זַק וְיַאֲמֵ֣ץ לִבֶּ֑ךָ
    וְ֝קַוֵּ֗ה אֶל־יְהֹוָֽה׃
 

המימד הנוסף

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
זאת שאלה גדולה, התחברתי.

קראתי את התשובות וכלום לא הניח את דעתי....

מה שאני מבינה לא מספק לגמרי אבל יש בו כוון:
מטבע העולם הורים הם המשענת ומקור החיות של הילדים, אך מטבע העולם הם גם עוזבים לפניהם, קרי נפטרים ומשאירים את הילד חשוף.
הרבה פעמים אדם חווה את החשיפה וה'לבדיות' גם לפני שההורים נפטרים בבפועל, הוא מרגיש נטוש בפרט ברבדים היחודיים לנשמתו, אלו רבדים שההורים לא יכולים לספק לו משענת, שם זה התפקיד שלו לעוף, והם 'עוזבים אותו' כדרך העולם ועליו 'לעוף' לבד, כשהוא מתחיל לעוף ומפרפר, הוא פתאום מגלה שהוא לא באמת לבד, שיש פה עוד מישהו שבעצם היה כאן תמיד....
פתאום הוא מבין שההורים שלו היו רק לבוש שמדגים את הנהגת ד' שהייתה פה לפניו ותמשך עוד אחריו...

לפי זה הפסוק מתאר גדילה רוחנית והתפתחות שכולנו רוצים בה, למרות הכאב.

אם קוראים את הפסוק הזה בהקשר של כל המזמור אפשר לומר שהנסיון של דוד אומר כשם שכאשר חוויתי את עזיבת הורי גיליתי תחתם את איסופך כן בשאר הצרות והייסורים אני יודע שתכליתם לטובה וצמיחה.


זה אולי גם מסביר את המילה הפותחת את הפסוק המילה 'כי' כביכול הנסיון שלו מוכיח שכל מה שקשה בסוף מתמתק....
 
נערך לאחרונה ב:

גאונה

משתמש מקצוען
בלתק חלקי
אצל דוד המלך זה באמת היה כך, שאביו ואמו עזבוהו, שלחו אותו לרעות במדבר כדי שיטרפוהו האריות והדובים שם, כי חשדו שהוא ממזר כידוע מהמדרש.
וכידוע שכששמואל בא למשוח את אחד מבניו של ישי, ולא היה אף אחד מהם ראוי שאלו התמו הבנים ויאמר תמו, ורק כשחזר ושאל האם אין עוד בן אז אמר שיש אחד במרעה.
וא"כ ישנם מצבים שבהם אבי ואימי עזבוני, ובכ"ז ובגלל זה ה' יאספני. ודוד המלך לא דיבר על משהו תיאורטי, אלא משהו אמיתי שעבר עליו.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
לענ"ד הכוונה שאפי' במקרה שבו (ח"ו) אבי ואמי יעזבו אותי, עדיין ה' יהיה שם בשבילי ויאסוף אותי אל חיקו.
אולי ד' אומר לי נכון זה נראה לך שכולם עזבו אותך אפילו אביך ואימך שהם הקרובים עליך ביותר
אבל עדין אני איתך.
או- במקום שכולם נטשו אותך ואתה מרגיש הכי בודד ולבד אפילו ללא ההורים, שם תראה את אלוקים.
בלתק חלקי
אצל דוד המלך זה באמת היה כך, שאביו ואמו עזבוהו, שלחו אותו לרעות במדבר כדי שיטרפוהו האריות והדובים שם, כי חשדו שהוא ממזר כידוע מהמדרש.
וכידוע שכששמואל בא למשוח את אחד מבניו של ישי, ולא היה אף אחד מהם ראוי שאלו התמו הבנים ויאמר תמו, ורק כשחזר ושאל האם אין עוד בן אז אמר שיש אחד במרעה.
וא"כ ישנם מצבים שבהם אבי ואימי עזבוני, ובכ"ז ובגלל זה ה' יאספני. ודוד המלך לא דיבר על משהו תיאורטי, אלא משהו אמיתי שעבר עליו.
התשובות הללו יפות בהחלט, אך לא ממש עונות על השאלה. השאלה היא:
אם יש בעיה וה' עזר,
אבל הוא גם עשה את הבעיה,
אז מה הרעיון ? שנדע שהוא יכול לגרום לנו להרגשה לא נעימה ואז להציל אותנו ?
או במילים אחרות: מה פשר השבח הגדול לקב״ה על שהוא אוסף אותנו אל חיקו בזמן שהוא עצמו יצר את הנטישה?
 

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
התשובות הללו יפות בהחלט, אך לא ממש עונות על השאלה. השאלה היא:
זו שאלה שאפשר לשאול על חצי מפסוקי התהילים
וזו שאלה ברובד אחר לגמרי.
פשוט יותר.

השאלה היא למה הוא עושה לנו צרות ואח"כ מציל אותנו?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה