מדריך איך לחסוך כסף

מרצדס

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
לפי ר' משה פיינשטיין
כל עוד אתה קונה מניות בודדות, ולא איזה נתח נכבד - אין בזה בעיה. (לא ידוע לי שכבעל מניה בקוקה קולה אני יכול לקחת מהמפעל בקבוק כשאני צמא)
ומבחינת הלוואה בריבית, אם הלווה הוא חברה בע"מ אין בעיה של ריבית, ולא צריך היתר עיסקא.
הדבר תקף גם אם תלווה לחברה בע"מ בריבית קצוצה.
(ר' משה כתב את זה בתשובה למשפחת פרישווסר כשהם פתחו בנק, והדריך אותם בקשר להיתר עיסקא, שזה נצרך רק כשהם מלווים לאדם פרטי, או לחברה שהבעלים לוקח את החוב על עצמו).
אכן, מי שנוהג כמו ר' משה פיינשטיין, אין לו כמעט סיכוי להיכשל בריבית.
כל גופי הכשרות שקמו הם על בסיס פוסקים שחולקים עליו.
כל אחד שינהג כדעת רבותיו.
 

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אכן, מי שנוהג כמו ר' משה פיינשטיין, אין לו כמעט סיכוי להיכשל בריבית.
כל גופי הכשרות שקמו הם על בסיס פוסקים שחולקים עליו.
כל אחד שינהג כדעת רבותיו.
כפי הידוע לי כך סבר גם הרב אלישיב זצ"ל, לפחות בקשר לריבית.
אני מלין על כך שלא מודיעים לציבור שהנושא שנוי במחלוקת, ובמקום זה מציגים מצג שווא כאילו כל הפוסקים - למעט איזה מישהו נידח ולא מוכר - סובר שיש חשש ריבית. ולא היא.
 

Duvid TBD

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
כפי הידוע לי כך סבר גם הרב אלישיב זצ"ל, לפחות בקשר לריבית.
אני מלין על כך שלא מודיעים לציבור שהנושא שנוי במחלוקת, ובמקום זה מציגים מצג שווא כאילו כל הפוסקים - למעט איזה מישהו נידח ולא מוכר - סובר שיש חשש ריבית. ולא היא.

מניות שאין נתח בעל שליטה כולם מודים חוץ משיטת יחידאי ששיחים לעדה החרדית.
המתירים זה כל גדולי ישראל יותר ממאה חמישים שנה.
הנה חלק מהרשימה
מהרי הלוי
מהר״ם שיק
שואל ומשיב
הגאון הראגיטשוער
תשובת מהרש״ג
מהדור הזה
הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך
הרב אלישיב
הגאון רבי משה פיינשטיין
ועוד הרבה.

ריבית בחברה יש רק עם החברה מלוןה או לוה בריבית ובזה כו״ע מודי שהמניה אפשר לקנות גם לענין שכר שבת חברה שעוסק מדברים אסורים

ובזה כולי עלמא מתירים להחזיק את המניה אם אתה לא בעל שליטה.

אבל להלאות מהחברה הרבית אג״ח וכו או לקחת הלואה. בזה יש איסור ובחלק הדברים יש היתר של רבי משה שהרבה חולקים עליו.

רבי משה התיר גם להלאות (בעיר שייך לאגח או הלוואת פשוטות) ובזה חלקו עליו.

צריכים להבין עוד דבר לכל אורך הדורות הרבנים חיפשו היתרים על ריבית עיין תשובת חלקת יעקב על הלואה שלא להשקה וכו׳..
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
מי שרוצה להבין יותר לעומק את נושא הכשרות במניות ואגחי"ם ואת כל השיטות בזה, יכול לראות כאן.
באופן כללי דעת גדולי ישראל בדור האחרון זה להשקיע דרך המסלולים הכשרים.
ושכל אחד שישאל את הרב שלו.
 

Duvid TBD

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
ממתי האתר הזאת נהפך לפוסק או לנאמן בנוגע להלכה.
עכ״פ אף אחד לא דיבר על להשקיע לא במסלול הלכה.
הבעיה היא רק באגח או במסלול שיש שם הלוואת לעמית . לא במניות נקודה. במניות תביא לי גדול אחד שאסר את זה בדור לפני המלחמה?? וגם אחרי המלחמה. יש רק שנים מהעדה וכל השאר היתרו נקודה. הגר״י בלוי והמנחת יצחק אסרו. ותו לא. וגם המנחת יצחק בנתיבות שלום על ריבית מביא שכפי המצב היום הוא היה גם מתיר. .
אם אין אג״ח או הלוואת לעמית מה בדיוק הכשרות יעשה. אולי יברך לך את הפנסיה. או ילך להשגיח בבורסה שיש צ’ה??? באמת בהגיון?
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
ממתי האתר הזאת נהפך לפוסק או לנאמן בנוגע להלכה.
עכ״פ אף אחד לא דיבר על להשקיע לא במסלול הלכה.
הבעיה היא אבל רק ברגלים שיש שם ובלוטת לעמית. לא במניות נקודה.
אם אין אג״ח או הלוואת להכנעת מה בדיוק הכשרות ישעה יברך לך את הפנסיה. או ילך להשגיח בבורסה שיש צ’ה???
מצטערת לא ממש הבנתי את דבריך.
אבל אם השאלה שלך היא מה העניין בכשרות?
אז תסתכל בקישורים שהבאתי מהמכלול, ותראה מה העניין בכשרות, הן בקרנות הפנסיה וכדו', והן בהשקעות ישירות.
 

Duvid TBD

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
מצטערת לא ממש הבנתי את דבריך.
אבל אם השאלה שלך היא מה העניין בכשרות?
אז תסתכל בקישורים שהבאתי מהמכלול, ותראה מה העניין בכשרות, הן בקרנות הפנסיה וכדו', והן בהשקעות ישירות.
אין לי שאלה בכשרות.
כשיש רק מניות בלי אג״ח ובלי הלוואת לעמית אין שום צורך בכשרות נקודה!

ועכשיו לגופו של האתר זה לא אתר שפוסק הלכות.
אני שואל ממתי קיבלו האתרים האלו היתר הוראה?
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
כשיש רק מניות בלי אג״ח ובלי הלוואת לעמית אין שום צורך בכשרות נקודה!
שמחה שזו דעתך.
אבל יש רבנים שחולקים עליך, אתה יכול להסתכל ב"המכלול".
ועכשיו לגופו של האתר זה לא אתר שפוסק הלכות.
אני שואל ממתי קיבלו האתרים האלו היתר הוראה?
נכון פה ולא בשום אתר, זה לא מקום לקבל ממנו פסקי הלכה, אבל מכיוון שהיה פה דיון ארוך בנושא, הבאתי מקום שמקיף את זה בצורה מסודרת.
אבל ברור
ושכל אחד שישאל את הרב שלו.
 

Duvid TBD

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
עוד פעם אני לא מתכון להתווכח עם אתר וירטואלי.
אבל למדתי את הנושא טוב מאוד מהתחלה.
וזאת אחת מן הסיבות שלא תראה חתימת הרב שפרן על מסלול הלכה יש לזה פשוט אינטרס כלכלי.
 

Duvid TBD

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
בכל מצב לא יודע מי המאמר להחזיק מניות לא כבעל שליטה לאסור הביא כמו שאמרתי שניהם מהעדה שגם הבאתי שהיום טוענים שיהיה רק אחד נגד כל גדולי עולם מדורות אחרונים בכללי פסיקה זה נקרא שיטת יחידאי ולא נוקטים להלכה.
בפרט שמדובר בענין ריבית שרואים שהיה הרבה היתרים גם דוחקים שגדולי ישראל ניסו למצאו. (ורק להם ובמה שהם כתבו זה מותר)

לסיכום יש שיטת יחידאי שגם מניות יחידה יש לך איסור נגד כל גדולי ישראל מראשוני אחרונים כאחיו של הט״ז מתירים.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
בכל מצב לא יודע מי המאמר להחזיק מניות לא כבעל שליטה לאסור הביא כמו שאמרתי שניהם מהעדה שגם הבאתי שהיום טוענים שיהיה רק אחד נגד כל גדולי עולם מדורות אחרונים בכללי פסיקה זה נקרא שיטת יחידאי ולא נוקטים להלכה.
בפרט שמדובר בענין ריבית שרואים שהיה הרבה היתרים גם דוחקים שגדולי ישראל ניסו למצאו. (ורק להם ובמה שהם כתבו זה מותר)

לסיכום יש שיטת יחידאי שגם מניות יחידה יש לך איסור נגד כל גדולי ישראל מראשוני אחרונים כאחיו של הט״ז מתירים.
גם אלו שמתירים, בעיקרון אוחזים שיש עניין/הידור וכו' להשקיע דרך קרנות כשרות, ובחברות שלא עוברות איסורים.
יש קול קורא בעניין שחתמו עליו כל גדולי ישראל.
ועד כמה שאני יודעת, כמעט כל רב שתשאל אותו, [אולי חוץ מהרב שפרן] יגיד שיש עדיפות גדולה להשקיע רק בחברות שאין בהם איסורים.
 

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עכ״פ לא במדיוק. ומה שהוא התיר לבד הגדולים לא לקחו את זה כהנהגה.
לא נוהגים כך בקיצור.
באג"מ הוא התיר רק לתת הלוואה לחברה בע"
גם אלו שמתירים, בעיקרון אוחזים שיש עניין/הידור וכו' להשקיע דרך קרנות כשרות, ובחברות שלא עוברות איסורים.
יש קול קורא בעניין שחתמו עליו כל גדולי ישראל.
ועד כמה שאני יודעת, כמעט כל רב שתשאל אותו, [אולי חוץ מהרב שפרן] יגיד שיש עדיפות גדולה להשקיע רק בחברות שאין בהם איסורים.
חבר שלי שאל את ר' אשר וייס שליט"א, והוא השיב לו: שאין שום עניין להשקיע דרך קרנות כשרות.

ובעניין הקול קורא, כמובן חתמו עליו רק הרבנים שתומכים בו,
ולא החתימו בצד השני את הרבנים שחולקים עליו.
כך שהדבר תלוי במחלוקת. וזה ממש לא נושא הלכתי חד צדדי.
כמו שבתי השקעות מסויימים ניסו להציג בשעתו, כשעלה הנושא של חסכון לכל ילד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה