ביאור המילים: 'אם חפץ אתה להידבק באהבת חבירך'

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אולי זו שאלת עם הארץ, ובכל זאת כתוב 'לא הביישן למד'.

מהו ביאור המילים שבכותרת, האם פירושו שאני רוצה לאהוב את חבירי, או שאני רוצה שחבירי יאהב אותי?
 

ח.בשן

משתמש רשום
המקור הוא במסכת דרך ארץ והיא עוסקת במידות שאדם צריך להרגיל את עצמו. הכוונה היא - אם רצוני ללמוד איך לאהוב את חברי "הווי נושא ונותן עמו בטובתו".
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
המקור הוא במסכת דרך ארץ והיא עוסקת במידות שאדם צריך להרגיל את עצמו. הכוונה היא - אם רצוני ללמוד איך לאהוב את חברי "הווי נושא ונותן עמו בטובתו".
אני יודע שהמקור במסכת דרך ארץ. בכוונה תחלה לא ציטטתי כל המימרא.
אני רוצה לדעת מבחינת לשון הקודש, איזה מן הפירושים דלעיל נכון. או שאפשר לומר שני הפירושים, תלוי לפי ההמשך.

וגם אם נתייחס לההמשך, הלא ניתן לפרש, שהחז"ל מדברים אל האדם שרוצה שיהיה לו חברים וחברה טובה, אז שישא ויתן עמם בטובתם. אבל לא שזו עצה איך 'הוא' יגרום שהוא יאהוב את חבירו.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בלי לקרוא את ההמשך, ההגיון מחייב ש'להידבק באהבת חברך' הכוונה לאהבה את חברך ולא אהבת חברך אותך. 'להידבק' משמעו להיות קשור בקשר אמיץ, ואהבת חברים היא מה שכל פרט נותן לקשר (וכתוצאה ממנו גם יקבל מה שיקבל כל פרט מתוך הקשר הנוצר).
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בלי לקרוא את ההמשך, ההגיון מחייב ש'להידבק באהבת חברך' הכוונה לאהבה את חברך ולא אהבת חברך אותך. 'להידבק' משמעו להיות קשור בקשר אמיץ, ואהבת חברים היא מה שכל פרט נותן לקשר (וכתוצאה ממנו גם יקבל מה שיקבל כל פרט מתוך הקשר הנוצר).
'אהבת חבירך' משמע שמדבר מאהבה של אחד מהם, ולא משניהם - כל אחד אל השני. לכן עדיין לא ברור מאיזה אהבה מדברים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני דיברתי על מה שההגיון מחייב, לא על מה שהלשון מחייבת. כשמדברים על דרך להידבק באהבת חבר פירושו, שמחפשים פתרון לקושי - ולהידבק באהבה ממך לחבר זה קושי, מה שאין כן להידבק באהבת החבר אליך, שלזה לא צריך לחפש דרכים ועצות ותחבולות, זה קיים בטבע מרגע בריאתו של האדם...
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אני דיברתי על מה שההגיון מחייב, לא על מה שהלשון מחייבת. כשמדברים על דרך להידבק באהבת חבר פירושו, שמחפשים פתרון לקושי - ולהידבק באהבה ממך לחבר זה קושי, מה שאין כן להידבק באהבת החבר אליך, שלזה לא צריך לחפש דרכים ועצות ותחבולות, זה קיים בטבע מרגע בריאתו של האדם...
אני לא מבין, בדיוק כמו שיש לי בעיה בזה שאני רוצה לאהוב החבר שלי, יש לי בעיה שאני רוצה שהחבר יאהב אותי.
וכמו שאתה מוכן לתרגם את המלה 'באהבת' שזה נסוב על האדם, באופן שעדיין אין לי את האהבה המדוברת, רק שאני רוצה לייצר אותה. אז בדיוק אפשר להבינה כשזה נסוב על אהבת החבר, שעדיין אין לו את זה כלפיי, אלא אני רוצה ליצור מצב שהוא יאהב אותי.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אילו היתה הכוונה 'לעורר אהבת חכרך אליך'' הל"ל: 'אם רצונך לְדַבֵּק אהבת חברך', כי 'להידבק' פירושו 'שאתה תדבק את עצמך', לא שתגרום זאת למישהו אחר. חוץ מזה, שמתאים היה לנסח: אהבת חברך אליך. או פשוט יותר - בכלל בלי 'להידבק' - 'אם חפץ אתה באהבת חברך', שאז יש אולי מקום להסס באהבת מי למי, אבל כפי שהמשפט מנוסח כרגע אין מקום לספק.
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אילו היתה הכוונה 'לעורר אהבת חכרך אליך'' הל"ל: 'אם רצונך לְדַבֵּק אהבת חברך', כי 'להידבק' פירושו 'שאתה תדבק את עצמך', לא שתגרום זאת למישהו אחר. חוץ מזה, שמתאים היה לנסח: אהבת חברך אליך. או פשוט יותר - בכלל בלי 'להידבק' - 'אם חפץ אתה באהבת חברך', שאז יש אולי מקום להסס באהבת מי למי, אבל כפי שהמשפט מנוסח כרגע אין מקום לספק.
יופי!! על זה חיכיתי!
חיכיתי שמישהו יוכיח לי מהלשון, שהפי' הוא כך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה