למידה והוראה משמעותית!

הוא היה אומר

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מקפיצה את הנושא. מעניין אותי מאוד לקבהל רעיונות איך מלמדים מקצועות קודש בתיכון (לבגרות) בצורה מעניינת ומושכת. וכן, מעבר לשוטף, אלו גיוונים אפשר להכניס מדי פעם?
את יכולה בבקשה למקד איזה מקצועות קודש בדיוק?
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
נושא מרתק מאד ומשמעותי..

הערה אחת:

החשיבות הגדולה בלמידה משמעותית היא לא דווקא בזכירת החומר לאחר זמן, אלא בעיקר בפיתוח ושימור היכולת ללמוד באופן עצמאי.

כל הנושא של למידה משמעותית התחיל בגלל שהיום אף ילד בעולם הגדול לא צריך את הידע שלך.
יש לו את הרשת, ומידע מכל סוג נגיש שם עבורו.

הוא כן צריך לדעת ללמוד.
לדעת לברור עיקר מטפל, להבין מילים קשות עפ"י ההקשר, לקרוא קריאה מרפרפת וליטול את מה שהוא צריך לו מתוך הטקסט, להבין את הנקרא, להסיק מסקנות, לנוע לפעולה מתוך הנלמד ועוד ועוד.

זו המטרה האמיתית של למידה משמעותית.
הלמידה המשמעותית לא מייצרת תלמידים אלא לומדים עצמאיים.

אם זוכרים את המטרה המרכזית, הדרכים אליה מגוונות, למרות שהמוטיבים שבהן דומים, ויש גם רווחים נלווים כמו זכירת החומר לאחר זמן, אהבת התלמידים את השיעורים וכו'.

הסימן הברור ל"למידה משעותית" הוא: האם התלמידים זוכרים את החומר גם לאחר הבגרות או המבחן או מה שזה לא יהיה.
ב"למידה משמעותית" התלמידים אמורים להתחבר אל החומר ממש.

זהו בין הדברים הבודדים המדידים בלמידה משמעותית ולכן מדובר רבות,
אבל הסימן האמיתי, בעיניי לפחות, הוא תלמידים שהעיניים שלהם חוזרות להאיר, שחוזרים לחשוב.
שמאמינים שוב בכוח שלהם להבין ולדעת, לחקור ולהתעניין.
שהסקרנות שלהם ניצתת .
שאינם מחכים עוד להאכלה בכפית, אלא הורידו מהמוח את החלודה, והם אקטיביים, מרגישים חלק, ומשמעותיים במקום הזה שנקרא ביה"ס.
 
נערך לאחרונה ב:

גלילאו

משתמש צעיר
הרעיון של הלמידה המשמעותית הוא להתמקד בנקודה העיקרית של השיעור ולפתוח אותו בצורה הכי רחבה שאפשר.
למשל, אם היעור הוא על מכירת יוסף.
להתחיל את השיעור בכלל אם נושא אחר שמתכתב עם מכירת יוסף.
לדוגמא,
הסיפור עם שלושת האחים של שלמה המלך.
להראות שיש חילוקי דעות בין אחים.
לחקור עד היכן יכולה הקנאה בין האחים להוביל אותם.
וכולי וכולי.
והכל בשיתוף פעולה מלא עם התלמידים.
יותר נכון,
לתת להם חכה, הם כבר יבלעו את הפיתיון.
השיעור יכול להתפתח למקומות בלתי נגמרים.
אני ניסיתי זאת מספר פעמים,
זה יוצר חשמל בכיתה.
רק צריך להיות נורא יצירתיים,
וזה לא קל.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
רק צריך להיות נורא יצירתיים,
וזה לא קל.
הקושי העיקרי לדעתי הוא לשחרר.
לדעת שהשיעור אמנם מנותב על ידך, אבל לא כל מה שיעלה בו אתה יכול לצפות מראש.
לא לפחד משאלות.
להיות פתוח לכיווני חשיבה.
לכבד את הילדים והדעה שלהם.
אתגר לא קטן, ושווה כל מחיר.
 

- אסתר -

משתמש פעיל
תודה לכל המגיבים. יותר מעניין אותי גיוונים מרעננים בלמידה. משהו שלא עושים כל יום. מחפשת בעיקר בשיעורי נביא, יהדות, דינים. תודה.
 

הוא היה אומר

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
תודה לכל המגיבים. יותר מעניין אותי גיוונים מרעננים בלמידה. משהו שלא עושים כל יום. מחפשת בעיקר בשיעורי נביא, יהדות, דינים. תודה.
את יכולה למקד איזה נושאים ביהדות, בדינים ובנביא?
זה כל כך רחב...
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
הפיקוח על המקצועות העצמאיים, דורש במקצועות התנך והיהדות מבחנים. לא סתם למידה משמעותית. כי הם איבדו את האמון בזה.
ואגב, כדי ללמוד איך ללמוד בתנ"ך, (בעיקר בתורה) אפשר ללמוד כמה פרקים בצורה של ניתוח.

מה קשה בפסוק,
לחפש את התשובות ברש"י,
לנסות להבין את רש"י, דרך שפתי חכמים ודומיו. וזה אמנם נרכש ביחידה החמישית בתנ"ך.

ואחרי שעושים את זה על כמה פרקים רצופים, התלמידות עושות את זה לבד, כשהן קוראות פסוק.

ובניגוד למי שאמרה כאן שאין עיקר באוסף ידע, ובזכרון החומרים, כי הכל נגיש,
הנגישות במגזר החרדי, עדיין לא כזו גדולה, וגם, זו לא המטרה של בחינות הבגרות. המטרה היא להבין את החומרים ולזכור אותם.
אחרת הבחינות היו רק במיומנות, שזה נעשה כבר בכמה מקצועות, כמו הסטוריה, אזרחות, ספרות, שמביאים בבחינת הבגרות מקרים מהחדשות, ומבקשים למצוא את הקשר שלהם לחומרים נלמדים.
 

מיקי זאק

משתמש מקצוען
אשמח לדייק
השיטה המובילה מבין השיטות הנ"ל של הלמידה המשמעותית היא הלמידה ה"דבוראית" כאשר המוטיב הוא להתנסות ולהתעסק עם החומר ופחות פרונטלי (רק 15/18 דקות מע"מ (מורה עומד מדבר) בשיעור)
כאשר המודל בנוי על צורה מסוימת לכל השיעורים
כמו כן למידה בקבוצות
התלמידים יושבים איך שנח ומתאים להם ללמוד, קרי על הרצפה, על הספה שיש בכיתה על החלון.
כלומר משנה התוצאה ולא הדרך
מי שמתנסה בזה זה דורש שינוי חשיבה וכדי שלא להגיע לתסכול כדאי גם ללמוד לעומק אבל התוצאות מדהימות, והשחיקה של המורה מתמעטת]


למען האמת.
לצערי טרם למדתי את הנושא בצורה מקצועית.
רק הבלחות מהמרצה בלימודים מפעם לפעם.
עם זאת, למיטב הבנתי, הלמידה וההוראה המשמעותית מאד דינמית ומשתנה.
היא שונה אם הנושא הוא מתמטיקה,
ושונה אם הנושא הוא גמרא.
מצורף קישור: http://www.eranron.co.il/articles698.aspx
מר הוא היה אומר סוף סוף הצלחתי לעלות על עקבותיך .
אבקש שוב מכבודו שיועיל בטובו לקרוע את הגזר דין ולהחזיריני לפורום אומר בכנות אינני יודע מה תפס אותך בהודעותיי שכ''כ הפריע לך .
אנו מבקשים בזמן הזה מה' שיחוס עלינו וכך אני מבקש ממך החזיריני נא .
ושיהיו אוזניך קשובות...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה