היינו הך. הניקוד הוא חלק בלתי נפרד מהכתיבה - אותיות הניקוד מוטמעות במילים ויש כללים ברורים לגבי צורת הכתיבה. זה לא איש הישר בעיניו יעשה.התכוונתי בעיקר לניקוד. אם מנקדים.
ובניקוד יש הבדלי הגייה.
אמנם נכון כתבת - בניקוד יש הבדלי הגייה.
היינו הך. הניקוד הוא חלק בלתי נפרד מהכתיבה - אותיות הניקוד מוטמעות במילים ויש כללים ברורים לגבי צורת הכתיבה. זה לא איש הישר בעיניו יעשה.התכוונתי בעיקר לניקוד. אם מנקדים.
ובניקוד יש הבדלי הגייה.
אמת.היינו הך. הניקוד הוא חלק בלתי נפרד מהכתיבה - אותיות הניקוד מוטמעות במילים ויש כללים ברורים לגבי צורת הכתיבה. זה לא איש הישר בעיניו יעשה.
אמנם נכון כתבת - בניקוד יש הבדלי הגייה.
יש כללים זהים ויש הבדלים בין האידיש החסידית לליטאית ירושלמיתאני מניחה שאני ו @אסתיג כותבות אותו דבר באידיש. למרות שנקריא בקול בצורה אחרת.
אם @אסתיג תשים ניקוד (לא אות ניקוד) של צירה ב'דייטש' - זה לא יעבור אצל ירושלמים ואצל ליטאים, כי הם בשום פנים אינם מבטאים זאת בצירה. לפי מה שהבנתי מכל הדו שיח פה, כל צורה של פתח ויו"ד אחריו נקראת אצל החסידים צירה, כי הם מבטאים זאת בדיוק באותו אופן.היינו הך. הניקוד הוא חלק בלתי נפרד מהכתיבה - אותיות הניקוד מוטמעות במילים ויש כללים ברורים לגבי צורת הכתיבה. זה לא איש הישר בעיניו יעשה.
אמנם נכון כתבת - בניקוד יש הבדלי הגייה.
מדויק ולכן אם רוצים לכתוב אידיש מדויקת שכולם יבינו . וגם מי שלומד את השפה יבין, צריך לנקד בניקוד [לא אותיות ניקוד] את ה''יי'' [כמו ''ווייל'' ''זיין'' עם ניקוד פתח מתחתיהם , ואת האלף כמו ''פראסטער'' עם הקמץ, ואת הפ' הדגושה.אם @אסתיג תשים ניקוד (לא אות ניקוד) של צירה ב'דייטש' - זה לא יעבור אצל ירושלמים ואצל ליטאים, כי הם בשום פנים אינם מבטאים זאת בצירה. לפי מה שהבנתי מכל הדו שיח פה, כל צורה של פתח ויו"ד אחריו נקראת אצל החסידים צירה, כי הם מבטאים זאת בדיוק באותו אופן.
וזה בדיוק מה שטענתי בתחילת האשכול: סימני ניקוד הם נטע זר באידיש, הם שייכים ללשה"ק-עברית. לאידיש יש ניקוד מובנה וזה מספיק, כמו בשפות אחרות דוגמת אנגלית.אם @אסתיג תשים ניקוד (לא אות ניקוד) של צירה ב'דייטש' - זה לא יעבור אצל ירושלמים ואצל ליטאים, כי הם בשום פנים אינם מבטאים זאת בצירה. לפי מה שהבנתי מכל הדו שיח פה, כל צורה של פתח ויו"ד אחריו נקראת אצל החסידים צירה, כי הם מבטאים זאת בדיוק באותו אופן.
אבל אז יבוא דובר האידיש החסידית וינקד את המילים הללו בצירה, למה לא? מה ההבדל מבחינתו בין "ווייל" ל"ריין" או "ביין"?.מדויק ולכן אם רוצים לכתוב אידיש מדויקת שכולם יבינו . וגם מי שלומד את השפה יבין, צריך לנקד בניקוד [לא אותיות ניקוד] את ה''יי'' [כמו ''ווייל'' ''זיין'' עם ניקוד פתח מתחתיהם , ואת האלף כמו ''פראסטער'' עם הקמץ, ואת הפ' הדגושה.
אפשר לומר אותו דבר על לשון הקודש שהמתפלל בהברה אשכנזית לא יוכל להבדיל בין קמץ לפתחאבל אז יבוא דובר האידיש החסידית וינקד את המילים הללו בצירה, למה לא? מה ההבדל מבחינתו בין "ווייל" ל"ריין" או "ביין"?.
היא וודאי צריכה ללומדי אידיש וללימוד מילים חדשות איך אומרים אותם אם האלף בקמץ או בפתחהיא לא צריכה סיוע חיצוני של מערכות ניקוד נוספות, זה רק הורס.
על האלף הקמצית כבר ציינו למעלה שלכולי עלמא צריך. כי האלף בד"כ היא פתח.היא וודאי צריכה ללומדי אידיש וללימוד מילים חדשות איך אומרים אותם אם האלף בקמץ או בפתח
וכן הצירה להגייה ירושלמית וכנ''ל
למה? רש"י כתוב בלשון הקודש?נכון, כי חידושי תורה וספרי קודש לא כותבים בעברית המדוברת אלא בלשון הקודש מתובל בארמית
ללשון הקודש כללי ניקוד ברורים. אינך יכול לנקד "שְׁמַע יִשׂרֻאַל" גם אם כך אתה מתפלל. גם הרחוקים מכל דבר שבקדושה רח"ל מנקדים בצורה נכונה כולל חטפים למרות שבדיבור אינם מבדילים בין קמץ לפתח או בין צירה לסגול.אפשר לומר אותו דבר על לשון הקודש שהמתפלל בהברה אשכנזית לא יוכל להבדיל בין קמץ לפתח
ובהגייה חסידית בין קמץ לשורוק וכו'
ברור שצריך לדעת מה מקור המילה ומה שינתה ההגייה
ובאמת מי שלא יודע את השפה לא יוכל לנקד
באותה מידה שהיא נצרכת ללומדי אנגלית. ודוברי אנגלית יסכימו עמי שאותיות הניקוד לא תמיד נותנות את כל המידע לגבי ההגייה. לקורא המתחיל יש עוד כמה דברים שהוא יצטרך ללמוד, מה לעשות. זו השפה.היא וודאי צריכה ללומדי אידיש וללימוד מילים חדשות איך אומרים אותם אם האלף בקמץ או בפתח
וכן הצירה להגייה ירושלמית וכנ''ל
מענין לציין שהמילים לעיל וכדומיהם; ויין, בלייב, בהברה הליטאית יהגו אותן בפתח+י, ובהברה החסידית ישמיטו את הגיית הי'[כמו ''ווייל'' ''זיין'' עם ניקוד פתח מתחתיהם
אני עובדת עם כל סגנונות האידיש (וגם עברית ולשה"ק...) ועוד אף פעם לא באו אלי בטענות על ניקוד שגוי כי זה הטעה את הצרכנים הסופיים. הירושלמים הסתדרו מצויין עם הניקוד שלי, והחסידים - אף האמריקאים, גם אמרו תודה. ו...חזרו לעבודות נוספות ב"ה!טוב, אולי לסיכום הדיון שמתחיל לחזור במעגלים סביב עצמו: אם מישהו רוצה לנקד אידיש (בסימני ניקוד, לא באותיות) לטובת קוראים צעירים או חדשים, שיואיל לעשות זאת רק אם הוא בקי בעניין (ואם הוא מדבר בהברה חסידית עדיף שלא ינקד ולא יבלבל את הירושלמים והליטאים)...
את מנקדת לכולם אותו דבר או לא?אני עובדת עם כל סגנונות האידיש (וגם עברית ולשה"ק...) ועוד אף פעם לא באו אלי בטענות על ניקוד שגוי כי זה הטעה את הצרכנים הסופיים. הירושלמים הסתדרו מצויין עם הניקוד שלי, והחסידים - אף האמריקאים, גם אמרו תודה. ו...חזרו לעבודות נוספות ב"ה!
אני לא יודעת אילו ספרים את מנקדת, אבל יש לי בעבודה כמה ספרי ילדים באידיש שממש מעצבנים אותי בניקוד הלא מדויק שלהם (את דעתי על הניקוד כבר הבעתי - תעיפו את זה!), ועוד יותר גרוע, וזה באמת לא קשור אלייך - הכותב חרז חרוזים המתאימים להגייתו הוא, וכשאני מקריאה לילד - הלכו החרוזים. בדרך כלל אני פשוט לוקחת ספרים בעברית ומתרגמת סימולטנית לאידיש. אני לא בעבודה כעת אז אין לי דוגמא להעלות. אבל אף פעם לא חשבתי לבוא בטענות אל המנקד, יען הסתכלתי על כל ענין הניקוד כגחמה מוזרה, ותמיד בסוף אני חוזרת לספרים בעברית.אני עובדת עם כל סגנונות האידיש (וגם עברית ולשה"ק...) ועוד אף פעם לא באו אלי בטענות על ניקוד שגוי כי זה הטעה את הצרכנים הסופיים. הירושלמים הסתדרו מצויין עם הניקוד שלי, והחסידים - אף האמריקאים, גם אמרו תודה. ו...חזרו לעבודות נוספות ב"ה!
לא תמיד אפשר לחרז עם מילים "ניטרליות" בכל ההברות, אבל בכל מקרה זה יוצא פה ושם כי בכ"ז חלק מהמילים כן ניטרליות, או שאני מבינה שהכותב/ת כתב/ה לפי ההגייה שלו/ה ואם אקרא אותם כך הכל דופקאני לא יודעת אילו ספרים את מנקדת, אבל יש לי בעבודה כמה ספרי ילדים באידיש שממש מעצבנים אותי בניקוד הלא מדויק שלהם (את דעתי על הניקוד כבר הבעתי - תעיפו את זה!), ועוד יותר גרוע, וזה באמת לא קשור אלייך - הכותב חרז חרוזים המתאימים להגייתו הוא, וכשאני מקריאה לילד - הלכו החרוזים. בדרך כלל אני פשוט לוקחת ספרים בעברית ומתרגמת סימולטנית לאידיש. אני לא בעבודה כעת אז אין לי דוגמא להעלות. אבל אף פעם לא חשבתי לבוא בטענות אל המנקד, יען הסתכלתי על כל ענין הניקוד כגחמה מוזרה, ותמיד בסוף אני חוזרת לספרים בעברית.
אמור מעתה: יש כאן שתי שפות: "ירושלמית" ו"חסידית". שתי שפות בעלות מערכת כתיב שונה, ובמקרים רבים גם מילים שונות. דוברי הירושלמית לא יבינו את הכתיב החסידי (מה זה "טֵייער" ו"פֵייער"?).איך שחנון הגדירה, זה המצב הנכון/הרווח. כי באמת אני מנקדת לכולם באופן אחיד, אלא א"כ מדגישים לי שמדובר בירושלמים שרוצים ניקוד משלהם. אבל גם כירושלמים יש שמעדיפים את הניקוד בהגייה חסידית, כי זה הרווח היום בשוק, ואחד מתאים את עצמו לשני. זה מה שיש.
ואני לא מנוטרלת מההגייה הירושלמית. כי מה שמעניין, שאבא שלי שליט"א דובר "ירושלמית" מלידה, או יותר נכון מאיזור מגוריו המוצהר כירושלמי. ואתנו ילדיו וכן עם אמי ז"ל, דבר ב"חסידית". אבל משהו באמצע, כי גם בהברה חסידית יש שני סגנונות. יש סגנון חסידי טהור טהור, אם אפשר להגדיר זאת כך, כשכל הברות הצירה נהגות כפתח עם י'. ויש שרק בקמץ ובשורוק הוגים באופן חסידי, ואת הצירה דווקא הוגים כירושלמים (למשל בקהילת דושינסקיא).
זה אותו שפה אבל זה נשמע שונה מאוד מאודאמור מעתה: יש כאן שתי שפות: "ירושלמית" ו"חסידית". שתי שפות בעלות מערכת כתיב שונה, ובמקרים רבים גם מילים שונות. דוברי הירושלמית לא יבינו את הכתיב החסידי (מה זה "טֵייער" ו"פֵייער"?).
והמעניין הוא שיש בין אותם דוברי "ירושלמית" או "חסידית" כאלו שמשוכנעים לגמרי, ויטענו בבטחון מוחלט כי לשה"ק ועברית הן שפות שונות, בעוד שלא קיים דובר עברית שאינו יודע לקרוא פרק בתנ"ך או במשנה, הכתוב בשפתו ומנוקד כהלכתו.
מנקד בעברית לא צריך ללמוד מערכת דקדוק או ניקוד נוספת. הוא פשוט צריך לשלוט בכללי לשון הקודש על בוריים.
הנימה המזלזלת בהחלט אינה מתאימה ולא מכבדת. אפשר לשמור על דיון ענייני ואין צורך להגרר למחוזות הללו.אנשים לא משוכנעים שלשה"ק ועברית הם 2 שפות כי חלמו על זה בלילה או נפל עליהם איזה רוח
אשמח מאד אם תעלי ציטוט. בכל האשכולות בענין עד כה, כשביקשתי בצורה מכבדת מקורות קיבלתי מענה: "את חושבת שחלמנו את זה בלילה?", אבל ציטוט לא קיבלתי. זה נושא שממש מעניין אותי בתור דוברת של עברית ואידיש ובתור אחת שמכירה מקרוב את שני המגזרים.אלא מצטטים בשם גדולי ישראל שסברו ככה,
לא זכור לי שראיתי כאן טענה כזו אי פעם. רוצה לומר שאידיש קדושה? בשמחה.הטענה "אל תגידו שאידיש היא לשון קדושה" היא בעצם לצאת נגד גדולי ישראל שלאורם אנו הולכים וסוברים כך
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכא
א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם: