אני מדבר במשקל של 'שקריות' 'זמניות' 'עראיות'.עולם חולף
לדעתי אפשר, אבל אולי באמת עדיף ארעיות.שקריות העולם וזמניות החיים? האם יש מלה כזאת?
כי באנגלית life הוא צורת יחיד, life is temporary, בעוד שבעברית חיים הם תמיד רבים.חיים בעולם הזה הוא זמני?
ולמה הם לא זמניים?
גם באידיש,כי באנגלית life הוא צורת יחיד, life is temporary, בעוד שבעברית חיים הם תמיד רבים.
לפחות 11 פעמים בשנה כבודו אומר: 'חיים ארוכים' ולא 'חיים ארוך'...גם באידיש,
וכמדומה שגם בלשון הקודש (להבדיל מבעברית). לא זכור לי בספרות הקודמים לזמנינו שיתייחסו לחיים כלשון רבים. אבל זה מהאינטואיציה, לא בדקתי.
יהא כלל זה נקוט בידך: כאשר אני כותב 'עברית', אני מתכוון ללשון הקודש. לא לָשון הקודש, אלא לְשון הקודש.גם באידיש,
וכמדומה שגם בלשון הקודש (להבדיל מבעברית). לא זכור לי בספרות הקודמים לזמנינו שיתייחסו לחיים כלשון רבים. אבל זה מהאינטואיציה, לא בדקתי.
אשתדל לזכור.יהא כלל זה נקוט בידך: כאשר אני כותב 'עברית', אני מתכוון ללשון הקודש. לא לָשון הקודש, אלא לְשון הקודש.
"בספרות הקודמות", לא?וצ"ל "בספרות הקודמת".
נכון, ואפי' הרבה יותר מ-11 פעמים. 'לחיים טובים ולשלום', חיים ארוכים ושפע קודש (למי שאומר ה'לשם יחוד' לפני הנחת תפלין).לפחות 11 פעמים בשנה כבודו אומר: 'חיים ארוכים' ולא 'חיים ארוך'...
מודרנית, השפה המדוברת וכיו"ב.אשתדל לזכור.
אבל מה תכתוב כשאתה מתכוון לעברית בת זמנינו? בוודאי תכתוב משהו כמו 'עברית המודרנית' וכדו', אז מדוע אתה לא יכול להיצמד לבידול הפשוט יותר של לשון הקודש ועברית? אתה באמת סובר שמאז התחיית השפה, הדרך הנכונה להתייחס ללשון היהודים, זו 'עברית' ולא 'לשון הקודש'?
"בספרות הקודמות", לא?
אשמח להחכים.לאחרונה אף נודע לי שהמילה 'למרות' הרגילה אצלי שינתה את משמעותה, ואני משתדל בל"נ למעט בשימוש בה.
הייתי רגיל להשתמש במילה 'למרות ש' במקום 'אף על פי ש'. ואז הייתי בשיעור שהרב נתן דוגמה זו. ונוכחתי לדעת שבמקורותינו המילה 'למרות' היא קיצור של 'להמרות', ואף פעם לא בצורה של 'אף על פי'. אמנם אפשר למצוא קשר דק, שכאן וכאן זו הפיכה לצד השני, אבל זה דחוק.אשמח להחכים.
תודה!הייתי רגיל להשתמש במילה 'למרות ש' במקום 'אף על פי ש'. ואז הייתי בשיעור שהרב נתן דוגמה זו. ונוכחתי לדעת שבמקורותינו המילה 'למרות' היא קיצור של 'להמרות', ואף פעם לא בצורה של 'אף על פי'. אמנם אפשר למצוא קשר דק, שכאן וכאן זו הפיכה לצד השני, אבל זה דחוק.
תודה!
יש לכם דוגמאות זמינות מהמקורות ל'למרות'?
בעניי לא ראיתי בדברי המלבי"ם את המשמעות הרגילה כיום. גם הוא מסביר לשון מרי - הם ממרים את כבוד עיני השגחת ה' כאילו אין עיניו רואות מה שבלבם (לא במובן של 'אף על פי שהוא רואה מה שבליבם').- "כי כשלה ירושלם ויהודה נפל כי לשונם ומעלליהם אל יהוה למרות עני כבודו" (ישעיהו ג ח)
רש"י - "למרות עיני כבודו" - להקניט לפני כבודו ד"א עניני כבודו
מצודת ציון - "למרות" - כמו להמרות והוא מלשון תמורה וחלוף.
המלבי"ם מפרש לפי המשמעות הרגילה כיום - "למרות עיני כבודו", בזה ימרו כבוד עיני השגחתו כאילו כעיני בשר עיניו הבלתי צופה תעלומות לב. זאת שנית כי גם את בני אדם לא יוכלו לרמאות בזה, כי הלא:
- "ויוסיפו עוד לחטא לו למרות עליון בציה" (תהילים עח יז)
רש"י - "למרות" - להקניט כמו ממרים הייתם (דברים ט)
מצודת ציון - "למרות" - למרוד
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכב
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ: