עזרה דקדוק: ה"א הידועה תמיד או לא

סמוי

משתמש פעיל
ה"א נמצאת תמיד בסומך בית החולים ולא הבית חולים.
שאלתי האם מוסיפים את ה ה"א אפילו כשאני לא מדבר על משהו ידוע?
לדוגמה
הוא פונה לבית חולים / הוא פונה לבית החולים?
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ה"א נמצאת תמיד בסומך בית החולים ולא הבית חולים.
שאלתי האם מוסיפים את ה ה"א אפילו כשאני לא מדבר על משהו ידוע?
לדוגמה
הוא פונה לבית חולים / הוא פונה לבית החולים?
"הוא פונה לבית החולים"
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ה"א הידיעה מוספת למשהו ידוע. אם מציינים את שם בית החולים המדובר או שיש סיבה להיותו מיודע (כמו במשפט הנוכחי) כי אז מוסיפים ה"א הידיעה, ואם לא - לא.
דוגמא: הפצוע פונה לבית חולים לקבלת טיפול. הפצוע פונה לבית החולים הקרוב (או: לבית החולים פוריה/סורוקה וכד').
 

סמוי

משתמש פעיל
מה שאני מבין שלא תמיד צריך להוסיף את ה"א הידיעה, אלא רק איפה שאני רוצה ליידע משהו או מדבר על משהו ידוע.
אני צודק?
 

דגש חזק

משתמש פעיל
ואם כבר אז אשאל שאלה שנתקלתי בה:
"השקדנות ודרך הארץ שלך ראויים להערכה" או "השקדנות והדרך ארץ שלך ראויים להערכה"?
האם את הסמיכות "דרך ארץ" מיידעים בסומך או בנסמך?
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
נראה לי ש"דרך ארץ" הוא מושג בפני עצמו. אף שמילולית ניתן לחלק אותו לשני מילים, כשכוונת המונח בפשיטות היא "דרך יושבי הארץ" וכיו"ב, אבל מכל מקום משתמשים במונח הזה כדבר אחד, ולכן נראה לי שהצורה הנכונה לכתוב היא "הדרך ארץ". והוא הדין לגבי "היראת שמים".
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אתם טועים
גם במושגים כמו דרך ארץ ויראת שמיים
לפי כללי הדקדוק יש לשים את ה' הידיעה במילה השניה, דרך הארץ ויראת השמים
דרך הארץ - ראה למשל רש"י דברים כט,יט ומגיד משנה הלכות גירושין ב, יב
אני יודע שזה צורם לאוזניים אשכנזיות, כי הם הורגלו כבר בטעותים האלה בעשרות ואולי מאות השנים האחרונות, כמו שהורגלו בטעותים של זכר ונקבה "מרירות גדול" וכו'.
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
יש כאן שתי שאלות:

א. לגבי יידוע לבית החולים, תלוי בהקשר שבטקסט. אם מדובר על בית חולים מסויים ה' הידיעה תבא לפני הסומך. אם פונה הפצוע לבית חולים סתמי לא תבא ה' הידיעה לפני הסומך.

ב. קיימים צירופי סמיכות שהינם אדיומטיים, כלומר: בין הסומך לנסמך לא ניתן להכניס את המילה "של" ושתי המילים יחד מהוות צירוף בעל משמעות חדשה. לדוג': בית ספר, דרך ארץ. אין הכוונה שזהו הבית של הספר ולא הדרך של הארץ, בניגוד לסמיכות רגילה כגון"עץ הזית" = עץ של זית.

בסמיכות אדיומטית הכנסת ה' הידיעה עלולה להשתמע כבלתי תקנית אולם זו בדיוק צורת כתיבתה: דרך הארץ.
כאן המקום להדגיש שצורת הסמיכות "תלמיד חכם" היא סמיכות רגילה- תלמיד של אדם חכם. ועל כן כאשר מיידעים יש לומר: "תלמיד החכם" או "תלמידי החכמים".

וכעת לאתגר... איך מיידעים את הסמיכות החדשה שנולדה ב2017: "רב קו"?...
או: האם זו בכלל סמיכות?
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ראה למשל רש"י דברים כט,יט ומגיד משנה הלכות גירושין ב, יב
נדמה לי שהניקוד ברש"י על המילה "הארץ" הוא עם קמץ תחת הא', כך שזה שונה, וק"ל.
אבל באמת מהמגיד משנה נראה כדבריך.
יש"כ.
נ.ב. אמנם מצינו בלשון המפרשים עברית שאינה ע"פ כללי הדקדוק המוכרים לנו.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
וכעת לאתגר... איך מיידעים את הסמיכות החדשה שנולדה ב2017: "רב קו"?...
או: האם זו בכלל סמיכות?
לכאורה הפירוש של "רב קו" הוא כרטיס שמתאים להרבה קוים. אם כך לא שייך לומר רב הקו, יען כי אז הכוונה היא ליידע לקו מסוים, וזה ההיפך מהכוונה המקורית.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לכאורה הפירוש של "רב קו" הוא כרטיס שמתאים להרבה קוים. אם כך לא שייך לומר רב הקו, יען כי אז הכוונה היא ליידע לקו מסוים, וזה ההיפך מהכוונה המקורית.
במקרה כזה הכוונה לא הופכת לקו מסוים, כמו "ישי בית הלחמי".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה