לגדל ילד (יותר) בריא!

jaffa

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
שלום לכולם,
אני חדשה פה. ואהבתי את השיתופיות שיש פה.
אני עוסקת בתחום הבריאות ולפני שנה סיימתי לכתוב ספרון להורים שמספק מיידע על גידול יותר בריא.

מפאת קוצר הזמן אף פעם לא הדפסתי אותו.

אני עושה ניסוי לראות אם זה מעניין אתכם פה. אתחיל להכניס קטעים. אם זה טוב לכם תגיבו, אם לא אז לפחות ניסיתי!

יש לי גם תמונות וכו, קודם אני צריכה לגלות איך להעלות לכאן תמונות....

אז נתחיל:

הקדמה- שלא מדלגים עליה

יש לי שאלה בשבילך:

ממה עשוי הילד שלך?


שאלה לא מובנת ומצחיקה, נכון?

אם נהיה רגע רציניים, נראה שהשאלה לא כל כך מצחיקה, הרי כשאת לדוגמא, פונה להכין עוגה, את בודקת את המתכון, וקוראת אלו מצרכים יש להכניס. לדוגמא:

3 כוסות קמח

2 כוסות סוכר

1 כפית סודה לשתייה

1 כפית מלח

חצי כוס קקאו

לערבב היטב, להוסיף:

2 כוסות מים

חצי כוס שמן

לערבב היטב, להעביר לתבנית עגולה קוטר 28 ולאפות על חום 180 מעלות לעשרים דקות.


את תפני לסדר את המצרכים והכלים הנדרשים על השיש, אם חסר משהו, תדאגי להשלימם. אחר כל מצרך, את תעצרי ותבדקי שאת אכן מכניסה את המצרך הנכון והכמות הנכונה, מערבבת כשצריך בדיוק את המוצרים שכתובים, ופועלת ע"פ ההוראות, את ממש חוששת לפספס אפילו גרגיר קטן של סוכר.

לאחר כשעתיים (עד שבוע- תלוי במרשם) עומדת מולך עוגה יפה ומרשימה (או שרופה ונפולה- במידה ואת כלה טריה, לא נורא). ועכשיו אני אחזור על השאלה, הפעם ברצינות, ומה עם ילדך, מאיזה מוצרים הוא עשוי?

כדי שילדך יגדל להיות בריא וחזק, מרוכז וחכם- צריכים לדעת איזה "מצרכים" מומלץ להביא לו, צריך לדאוג שיהיו לו שומנים בריאים להפעלת המוח, התא, מערכת ההורמונלית ועוד, צריך לדאוג שיהיו לו חלבונים מלאים שמהם הגוף בונה אין ספור קשרי חלבון לתפקודים אין סופיים, צריך לדאוג לפחמימה טובה ומלאה על מנת שיהיה לילדך כוח למשך היום ואל לנו לשכוח את החשיבות בוויטמינים והמינרלים שדרושים לכל פעולה ופעולה.

הקב"ה יצר את גוף האדם בנפלאות אין ספור, למרות כל הטכנולוגיה המתקדמת טרם הצליחו מדענים לפענח את טבע הבריאה הזו, כל יום גילויים חדשים, תובנות מרעישות וככל שמעמיקים יותר בנס הפלאי הזה, מבינים עד כמה אנחנו עוד לא יודעים!

ילדך הוא בריאה אלוקית, הוא נס מהלך, הרבה נעלם מעינינו, אך יש דברים שכן יודעים. המערכת המופלאה של גוף האדם בנויה ממערכות שונות המקושרות ביניהם באין ספור קשרים וקשרי קשרים. חוסרים של אבות המזון, ויטמינים ומינרלים, גורמות לתקלות במערכות ובקשריהם.

וכמו- שכשאת מכינה עוגה, לא תעלי בדעתך להחליף את הקמח בקוסקוס, בניגוד למתכון, מכיוון שהעוגה לא תהיה כלל וכלל מוצלחת, כך אנחנו צריכות לדעת שמזון לא מתאים יפריע למהלך גדילתו הפיזית והנפשית של ילדנו ובטח לא יעלה בדעתנו להחליף את השומנים החיוניים לתפקודו בשומנים רווים שעושים הפוך ממה שצריך.

בכל פנאי אפשרי אנחנו פונות לאבינו שבשמים ומתפללות עבור ילדינו הקטנים ובין שאר התפילות אנחנו גם מוסיפות "אנא שלח לילדי שלי, בריאות הנפש ובריאות הגוף" . והאם אנחנו עושות את ההשתדלות המתאימה? האם אנחנו דואגות לתת להם את כל מוצרי המזון להם הם זקוקים?

הבלבול והקושי הינו כה קשה בימנו, מצד אחד יש את האוכל המושך והזול ומהיר ההכנה, ומצד שני יש את האוכל המיושן, היקר והקשה להכנה.

על מנת להדגיש את העניין אספר לכם סיפור שאם הייתי מספרת לסבתא שלי ז"ל היא הייתה בטוחה שמדובר במתיחה, אבל אנו שכבר התרגלנו ל"דור של ימינו" נגחך קלות ונמשיך:

באחת הקניות שלי במכולת השכונתית בעודי מנסה לאתר מצרכים ה"מתאימים" למשפחתי, ראיתי על מדפי החנות בין חומרי הניקוי לפסטות: מנת שווארמה עם אורז מוכנה, בתוך כלי פלסטיק, מכוסה בעטיפה שקופה, "רק לחמם ולהגיש" נכתב באותיות אדומות וגדולות. זה היה על המדף- אפילו לא במקפיא אפילו לא במקרר- על המדף! כמה כימיקלים היו צריכים להזריק למנה המסכנה על מנת שהיא תוכל לשבת במכולת על המדף ולהיות השכנה של הסבון, כמה?

לנו המבוגרים זה עוד אולי קצת נראה מוזר, הרי לא היו דברים כאלו כשהיינו קטנים. אפילו ממתקים- המבחר היה הרבה יותר קטן, האוכל היה הרבה יותר פשוט. אך לאיזו מציאות ילדינו יתרגלו?

בכל מקום יש עומס של חטיפים, שוקולדים וסוכריות שונים ומשונים, לפעמים זה נראה שהממתקים נלחמים על המקום במדף, הכל צפוף מידי, וכל כך מסנוור. ישנם חנויות בימנו, שקיבלו את המעמד של "חנות ממתקים", זה כמו גן עדן שיש שם את כל הסוגים בכל הצבעים וכל הצורות, דברים שלא חלמו עליהם סבנו וסבתותנו שלנו. יש את אלו שיגנו על חנויות אלו באמרם שהגוף שלנו זקוק לסוכר על מנת להפעיל את מערכת השרירים אך לא זו היתה כוונת היוצר...

סיפור נוסף, אם לא אכפת לכם:

בעוד אחת ממסעות הקניות היומיות שלי במכולת השכונתית, בעודי מטיילת בין מדפי הסחורה ובוחרת את הקטניות שלי, את האורז, את הירקות והפירות, לפתע תופס את עיני מחזה מעניין ביותר, התקרבתי למדף, לאט, לאט, בזהירות ובנחישות, מושיטה את ידי ותופסת עם קצות אצבעותיי אריזה של: מנת המבורגר מיוחדת מאוד, שכוללת בתוכה הכל: לחמנייה, חסה, קטשופ, המבורגר כפול ואפילו צ'יפס, ומה כל כך מופלא בזה? אתן לכם רמז, זה לא היה בשרי, גם לא היה בזה טיפת חלבון, גם לא ויטמינים. אתם מנחשים? כן, כל המנה הזו היתה מג'לי! ג'לי צבעוני כל כך, שלא ברור לי איך היה להם מספיק מקום על העטיפה לרשימה של כל צבעי המאכל שהדבר הזה הכיל...

כששאלתי את המוכרת בהומור אם ניתן לתת את המנה הצבעונית הזו לילד לארוחת צהרים? היא ענתה גם בהומור ש"לכי תדעי היום הכל אפשרי"

אמא יקרה,

בסוף היום כשאת יושבת ומנסה להירגע ולעבור בראשך על כל מה שעבר עליך, עצרי וחשבי לרגע, מה הילד שלך אכל היום, האם אכל פחמימה טובה? האם אכל חלבון טוב? האם אכל שומנים טובים? האם הידיעה שבנך הלך לישון שבע- זה מספיק. הרי אם יאכל אוכל מתאים או לא מתאים בסופו של דבר- שבע הוא יהיה, אבל עכשיו שתכלית האכילה הגיעה ליעדה והגוף של הילד שלך גומר לפרק את המזון שהוא אכל, מה הדם מוביל לחלקים השונים של הגוף? האם יש שם שומן טוב, על מנת לשמן את המוח? האם יש שם חלבון על מנת לבנות תאים טובים? האם יש שם את כל המצרכים לו זקוק הגוף על מנת להתפתח נכון?

אמנם תזונה טובה לילד- אין זה פשוט כלל! ואכן יש חוק ברזל שאסור לשכוח: אין לריב עם הילד על אוכל! ברור.

אז למה אני מלאה אתכם עם כל זה? כי בכל זאת חשוב למצוא את השביל הנכון עבור ילדנו במציאות זמננו.

השביל המאוזן, השביל שיש שם את הבסיס הטוב עבור הילד- ושגם כיף לו שם. זה שביל חלומי, אבל מציאותי, ושווה למצוא אותו כי אז הילד יהפוך לנער שמח ובריא וימשיך באותו השביל עד מאה ועשרים.

לילד שיש לו בסיס של אוכל בריא ושמחת חיים, תהיה השפעה על אין סוף תחומים בחייו, החל מגוף בריא שחזק יותר בהתמודדות עם מחלות או פציעות, השפעה על כושר הריכוז שלו בלימודים ולבסוף אפילו השפעה לטובה על הכוח הנפשי שלו ועל מצבי רוח. אין ספק שילד כזה יהיה פנוי יותר לעבודת ד' טובה ובריאה.

בספרון זה נעבור על שלושה שלבים:

1. שינוי החשיבה לחיובית

2. סור מרע- קודם ממה ראוי להימנע

3. עשה טוב- שינוי הדרגתי בתזונה
 

קבצים מצורפים

  • כריכה.docx
    2 MB · צפיות: 161

עפיפון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מענין מאוד!
תודה על השיתוף.
אשמח גם לקרוא מידע על תזונה בזמן ההנקה כדי לגדל בעז"ה תינוק בריא.
תודה רבה!
 

מיכל8

משתמש רשום
תודה רבה, גם אותי זה מאד מעניין
אשמח לקרוא עוד
ובעיקר טיפים מעשיים ליום יום
 

A4105050

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
קראתי בשקיקה
כ"כ נכון וחשוב
רק נקודה קטנה
הבלבול והקושי הינו כה קשה בימנו, מצד אחד יש את האוכל המושך והזול ומהיר ההכנה, ומצד שני יש את האוכל המיושן, היקר והקשה להכנה
שינוי הרגלים לתזונה בריאה לא יקר יותר. מניסיון אישי
הוזיל עלויות באופן משמעותי ויצר סדר עדיפויות שפוי ומאוזן
 

פיר

משתמש סופר מקצוען
בסד ישר כח גדול לא פשוט בחברת השפע בלי עין הרע שהקדוש ברוך הוא נותן לנו לבחור אוכל בריא שברובו מהונדס גנטית מכיל צבעי מאכל שונים וחומרים משמרים הלואי שנצליח ללכת בין הטיפות האינטרנט מלא במרשמים עם הרבה קצפות ושומן מי צריך את זה גוף האדם זקוק לאוכל בסיסי מכל אבות המזון הלואי ונשכיל בעזרת השם להצליח.
 

jaffa

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
קראתי בשקיקה
כ"כ נכון וחשוב
רק נקודה קטנה

שינוי הרגלים לתזונה בריאה לא יקר יותר. מניסיון אישי
הוזיל עלויות באופן משמעותי ויצר סדר עדיפויות שפוי ומאוזן
נכון מאוד, למי שיודעת איך.
 

נעמיתוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
תודה לך!
שינינו בשנתיים האחרונות את אורח חיינו לבריא וטוב , אשמח ללמוד וללמד..
 

saru

משתמש מקצוען
תודה!
אשמח מאד לקרוא עוד.
תוכלי לתת דוגמאות לתפריטים רצויים (שילדים אוהבים..)?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  27  פעמים

לוח מודעות

למעלה