התלמידים ברוב בתי הספר נדרשים לחובות לימודיים דרך הטלפון בתקופתנו, בה אין אפשרות לחזור ללימודים בעקבות הנגיף המסתובב בעולם, מערכת החינוך נערכת ללמידה ממרחק שבאה לידי ביטוי אצל בתי – הספר. בלמידה טלפונית יש מעלות בתקופה זו, אך ישנם גם חסרונות. מהם מעלותיה ומהם חסרונותיה?

נציג את מעלות הלמידה הטלפונית:

קשר עם בית – הספר חשוב מאוד במיוחד בתקופה כ"כ ארוכה של העדר לימודים שנכפתה על התלמידים וצוות ההוראה שגורם לניתוק מבית הספר שבא לידי ביטוי בד"כ רק ע"י חופשות מוגדרות, כאשר זה נעשה בזמן לימודים בצורה מסודרת, אך כעת בשל המצב בעולם יש נתק הן מצד המורים לתלמידים והן מצד הדברים הטובים שבי"ס מעניק לתלמידים כמו: תוכניות קידום בלימודים. את הזמן הזה לא כדאי לאפשר לזמן בלתי מוגבל כל עוד אפשר לבצע את הלימוד בדרכים אחרות ולא בדרך הרגילה רצוי וכדאי.

הלמידה מונעת שעמום שכבר מצאנו כמה השעמום הוא דבר רע כמו שפרעה במצרים אומר "תכבד העבודה הזאת לנשים ואל ישעו בדברי שקר" וחז"ל למדו אותנו שכאשר יש לאדם חוסר ניצול זמן, הוא עלול לסתות מן האמת ולהגיע לעשיית דברים שליליים וכן בפס' "בטלה מביאה לידי שעמום ושעמום מביא לידי חטא" מובא הדבר, שכן חוסר ניצול הזמן עלול להביא גם לידי חטא הן אצל הבנים והן אצל הבנות ובמיוחד אצל הבנים שחוסר למידתם עלול לגרום לביטול תורה ולמידה באמצעות זו שומרת את ההספקים הלימודיים הרצויים, ממלאה את הזמן ומביאה תועלת רבה.

בנוסף לכך בתקופה זו עוברים ימים שונים שיש בהם תכנים הקשורים לזמן, למשל: ספירת העומר. הינו זמן גדול, גדולי ישראל מדברים עליו רבות ואפשר לנצל אותו אך כיצד ננצל אותו אם לא נדע עליו. איך נדע עליו?- מוסדות הלימוד מספקים שפע של שיעורים והרצאות השופעים ידע רב ולדבר זה אפשר לעשות השלמה דרך למידה טלפונית אם ניתן לעשות את זה בפועל אך אם לא זה יהיה חסר בין לבני ישראל ובין לבנות ישראל שכן חבל כך להעביר את ימי הנעורים שלהם שבזמן הזה הם יכולים לנצל אותו בצורה מבורכת יותר.

לצד המעלות הגדולות של למידה זו יש לתת את הדעת על החסרונות שמתרחשים בשטח:

בתי ישראל לרוב צפופים הם, בכל חדר מצטופפים כמה ילדים, קווי הטלפון אינם רבים, יש בכל בית רגיל לכל הפחות שני קווים, בנתונים האלה אם כל ילדי המשפחה בגלאי החינוך שנדרשים לשיעור לימודי דרך קו הטלפון, יהיה להם קשה להתחלק בטלפון ולהתרכז בשעה שהם מקשיבים, אלו תנאים קשים שעלולים לעתים להביא לידי דוחק, אי נעימות, כעס, תנאים לא פשוטים שצריך להתמודד ע"מ לאפשר את הלמידה.

בנוסף, בזמן למידה בד"כ נעזרים בלוחות, ספרי לימוד, שאלות ותשובות, דיונים בין התלמידים וכל אלו אינם מתפשרים בלמידה דרך הטלפון ומהווים קושי כיוון שכך צריך לרכז את המחשבה ולהגיע לרמת ריכוז מאוד מאוד גבוהה שקשה פעמים רבות לילדים גם אם הם מוכשרים וקל וחומר אם הם פחות ואולי אפילו עם קשיי קשב וריכוז, דבר זה מוסיף להם גם חוסר חשק להקשיב ולבצע את המטלות הנדרשות.

וכן, למידה עם שאלות ותשבות, והשארת משוב לתלמיד האם ענה נכון על תשובתו או שמא לא חשובה ומקדמת ביותר, אך בלמידה מרחוק באמצעות הטלפון קשה לדעת האם התלמידים הבינו את החומר הנלמד כראוי, קשה לתת להם משוב על מטלות המבוצעות היטב או לא, צריך להתבסס מאוד על אמון התלמידים שהם אכן עושים את מטלותיהם, קיימת אצל התלמידים פחות רצינות, וציות לכללים ובלתי אפשרי לעקוב אחר צורת לימודם ומילוי ההוראות והמטלות כנדרש.

יש תועלת רבה שבהם למידה מרחוק היא אכן אופציה לצורת לימוד ויכולה לתרום ולהועיל, אולם יש לא מעט חסרונות שלפיהם למידה מרחוק תקשה ותסרבל את הלימוד. על כן, יש לדון בכל מקום לפי הנתונים שלו ולשקול את כל האפשרויות, התועלת המתקבלת לעומת החסרונות המופסדים וע"י כך להגיע להסכמה.

ומה דעתכם?