כמו בכל עסק שנפתח וכולל בתוכו עולמות חדשים... היו גם קשיים. תסכימו לשתף?
( @נחמי ווייס )

"אנחנו אנטיתזה של תכנונים עסקיים. הלכנו עם הדרך והאמונה שלנו והיו הרבה קשיים כלכלים ואחרים. היינו צריכים לחתוך בשר החי והתחייבויות היו גדולות, וזה עוד מבלי לדבר על תחזוקת האתר והשרת. נכנסנו לים הכרישים בלי להצטייד בכספים והרגשנו שיש מי שנותן לנו יד ועוזר לנו לעבור את התהליך הזה בצורה טובה. בשביל להצליח ברמה העסקית, בייחוד בתקופת תחילתו של עסק צריך לקבל אשראי גבוה מהבנק וצריך שיהא זה בנק שמאמין בך וביכולות שלך. אפשר לומר שזה אתגר לא קל שעמד בפנינו לא פעם, אבל כשנלחמים כצוות, ביחד- זה אחרת. איפה שאחד נופל, השני מרגיש את הצורך והאחריות לעזור ולהתאושש. כמובן שתמיד יש אתגרים, ביום-יום השוטף, אך מעולם לא התחרטנו. היו פעמים שהיינו בפני אתגרים גדולים, עברנו דרך מפותלת... אבל גם כשהיינו בפני מצבים לא פשוטים, תמיד כשהסתכלנו וראיתי אנשים שמצליחים בתחום ומתפרנסים בזכות פרוג, היה ברור לנו שאי אפשר להפסיק את המפעל הזה".

בית ספר ליוצרים, בו מתהווים בכל יום חיים חדשים של יצירתיות, אהבה למקצוע ויחסי אנוש, חייב להכיל סיפורים מרגשים ומיוחדים. קל וחומר שמדובר בבית- פרוג...

מסכימים לשתף אותנו בסיפור מרגש מנוקדת מבטכם?

"אחד הרגעים הכי מרגשים בחיי בכלל, היו כשהבן הבכור שלנו נולד". חיים חוזר לאותו רגע מרגש בו הפך לאבא. היה זה בעיצומו של ראש השנה, לפני יותר מ16 שנים, בבית החולים 'ביקור חולים' בירושלים. "תעצרו ותחשבו לרגע, לידת בן הבכור, ביום ראש השנה... בירושלים! זו עצמה שא"א להמחיש במילים, בייחוד שהיינו בירושלים 'במקרה', חוקים מהמקום הטבעי שלנו... אני זוכר את עצמי בתפילות החג וליבי מתפקע, זו הייתה סיטואציה מאד מרגשת...

"ארבע עשרה שנים לאחר מכן אני מוצא את עצמי בראשית תהליך נוסף, מול כתה ראשונה בסניף ירושלים (שנפתח לפני כשנתיים). אני חוזר לאותו מקום- מול בית החולים 'ביקור חולים' וחושב לעצמי- תחילת שנה, ירושלים, אוירה של קדושה והנה... היום נולד לי עוד ילד- עוד סניף של פרוג. עוד ברייה חדשה במפעל החיים שלי. זה מאד רגש אותי הסתובבתי כמו שיכור, בדיוק כמו שהסתובבתי באותו ראש השנה מרגש 14 שנה קודם לכן... כשפתחתי את השיעור הראשון אמרתי לתלמידים: 'שני ילדים נולדו לי במקום הזה, אחד לפני 14 שנה- הבן הבכור. והיום- אלו אתם'..."

טובי? את יכולה להרגיש אחרת, זה בסדר...

"חיים תמיד יותר 'רגשי' כזה... אבל כן, הייתה פתיחה מאד עצמתית"...

ומה הילדים אומרים, אין להם תחרות על תשומת הלב?

"הילדים מאד מעורבים וזה חלק מהמוטו שלנו". מסביר הקול האימהי. "הילדים יודעים מתי נפתח קורס ומתי מסתיים ולפעמים מגיעים להגשת הפרויקטים, שהנו טקס חגיגי בכל פעם מחדש. כשפתחנו את סניף ירושלים הם באו לעזור לנו לפתוח את כל המחשבים מהאריזות החדשות ובת השש שהייתה אז בת ארבע, חיברה את כל העכברים למחשבים..."


IMG-20190130-WA0000 (Small).jpg

מיוזם חברתי למנהל אימפריה. במהלך שיעור לפתיחת קורס צילום חדש לגברים.


אמנם כזוג העוסק ב'עסק משפחתי' עם כל המשמעות של המושג, הצליחו משפחת דיקמן לגשר על הקושי בין השקעה בבית הפרטי להשקעה מרבית בעסק. כך, כאשר שני הדברים אינם סותרים אחד את השני. כל הצדדים מרוצים ומפרים זה את זה.

ידוע שכדי להיות טובים ולהצליח באמת, חייבים גם לוותר כאן ושם. להניח ולסרב לדברים שיכולים להישמע רווחיים...
@Ruty Kepler

"פנו אלינו מכל הסמינרים הכי נחשבים שיש בבקשה ליצר שת"פ שיאשר לתלמידות הסמינרים לקבל מגמה בפרוג". מגלה טובי. "עד היום סירבנו לשיתוף פעולה כזה, כי אנחנו מאד חוששים שאם תהיה מעורבות של סמינרים תהיה פחות שליטה על המקצועיות שאנחנו דורשים מעצמנו ו... אנחנו מאד קנאים למותג של פרוג".

חיים: "היו גם הצעות של קרוסים שיכלו להיות מאד רווחיים לנו, אך סירבנו כי אין להם מספיק השמה בשוק. (אגב השמה, במהלך השנה האחרונה ארגנה מחלקת ההשמה שלנו מעל ל1000 השמות לבוגרי ותלמידי פרוג) מעבר לכך, סירבנו להכניס קורסים בתחום הדיגיטל שמצריכים אינטרנט פתוח".(@אליהו הורביץ)

עצה שהייתם נותנים למתחרים שלכם, בתי הספר החרדיים למקצועות הפרסום והעיצוב? @Ruty Kepler

"העצה הכנה שלי- אם אתם רוצים להצליח תסתכלו על המתעניין ועל טובתו בלבד". עונה חיים בכובד ראש. "אין בית ספר אחד ששם הכי טוב. יש תלמידים שהכי טוב עבורם הוא ללמוד בפרוג, ויש אחרים שאתם הכי טובים להם, ויש כאלו שצריכים לקבל מקום אחר לגמרי".

איך אתם מצליחים ללמד טוב, גם מקצועות שבהם אתם לא מבינים? הרי לא למדתם בעצמכם את כל התחומים שפרוג מציע... @Ruty Kepler

טובי: "אכן כדי להיות הכי מקצועיים והכי עדכניים, לכל מסלול ותחום שאנחנו מכניסים למכללה, יש מנהל מגמה שבונה את הסילבוס הכי מקצועי ומעודכן. אנחנו בודקים באופן קבוע לגבי האיכות והמקצועיות, הן של מנהל המגמה- עוד לפני כניסתו לתפקיד, והן של המרצים בפועל. בסופו של דבר- ההשמה היא זו שמלמדת אותנו האם התלמידים שלמדו את הקורס אכן הצליחו בעבודתם כעצמאים או כשכירים. ואחרי שיעורי בית רציניים... ב"ה אנו רווים נחת כפולה מהתוצאה ".

האתר בבניה

האתר כשמו כן הוא, מלא בקולות בניה במשך יותר מ24 שעות ביממה: איגוד אנשי מקצוע לפלטפורמה מקצועית, עזרה הדדית וסיוע פיזי ונפשי וקשרי עבודה הנרקמים בכל רגע.

בכל מספר חודשים נראים חידושים מרתקים שעוזרים לשוהים באתר הפורומים של פרוג להגיע למיטב הידע המקצועי בקלות ובמהירות.

צוות מנהלים התנדבותי מפקח בהוראת גדולי ישראל על תכנים שאינם הולמים, או שמעיבים על תחושת המקצועיות ועידכונים מקצועיים מרתקים שנבחרים ונערכים בקפידה בדף הבית, בכותרת המאמרים המקצועיים.


יש כאלו, כך נודע לנו, שאפילו להמצאות בית הספר שנולד בעקבות האתר לא מודעים, ומבחינתם 'פרוג' הוא רק האתר הירקרק שהפך לחלק מחייהם.

מעבר לפירסום של מכללת בית פרוג באתר הפורומים, מה מניע אתכם לתחזק אותו? ( @מנגו מאיה )

חיים: "יש אנשים שיש להם כל מני תחביבים והם 'משוגעים על הדבר' כמו איסוף בולים או בובות קטנות... אז אני 'משוגע' אם תרצו... האתר הוא תחביב שלי, אני אוהב לראות את העזרה וההצלחה שלו. אולי את מחכה לשמוע תשובה עסקית שיום אחד אני אעשה ממנו כסף... אולי. אבל זה לא אומר שאם לא ארוויח ממנו כספית, אפסיק את הפעילות היפה שלו. כשאני קם בבוקר אני מתסכל מה קורה באתר לפני שאני בודק מה קורה בחשבון הבנק...

IMG-20190124-WA0014 copy (Small).jpg

'אוהב לראות תמונות של צלמים אבל גרוע בלהצטלם' חיים דיקמן, לא מסתכל לעדשה.


"יום אחד ניגשה אליי מישהי ואמרה: 'זיהיתי אותך מהתמונות באתר ואני חייבת לך את כל החיים שלי, בזכות אתר פרוג, הכסא שלך מרופד בגן עדן... לא למדתי עיצוב בצורה מסודרת אבל הודות לעזרה שקיבלתי בפרוג, היום אני עובדת ומרוויחה לפרנסת בני ביתי'.

אחרי משפט כזה התחושה שלי היא רק: 'אפול מצדך אלף ורבבה מימינך- רק בעינך תביט'... אני רואה מה שקורה וטוב לי עם זה..."

מה מבדל את אתר הפורומים מרשתות חברתיות אחרות? @p100digital

"אי אפשר להתעלם מכך שלצד ל חסרונותיהן של הרשתות החברתיות, הן מביאות יתרון בנושא הקידום העסקי ויכולות השיווק והנגישות המקצועית לבעלי מקצוע. אתר פרוג נותן מענה בתחום הזה עבור החברה החרדית. אנשים יכולים לפרסם את עצמם מבלי להזדקק לפייסבוק ולהגיע לקהלי היעד שלא נמצאים בפייסבוק, שהם הכי רלוונטיים עבורם".

איזו הגנת פרטיות יש על ההודעות האישיות? (@סופי12)

"האופציה הזו שימושית לחיים דיקמן בלבד" עונה טובי. "הוא ניכנס אך ורק במקרים נדירים כאשר יש בקשה ספציפית שדורשת בירור קריטי בשל התנהגות לא נאותה".

מה המטרה של כל המאמרים שנוספו לאחרונה לאתר? ( @מלפפון )

"משתמשי האתר מזהים באתר כפלטפורמה מקדמת ושוברת תקרות זכוכית, המדיה של המאמרים יכולה לקדם ולפרסם אותם כמקצוענים ובין הכותבים יש אנשים מאד מקצועיים- מה שתורם הרבה לנמצאים באתר ואנחנו מעוניינים להיות הראשונים שיוכלו להביא את החומר המקצועי הזה".

לפי מה ממנים את המנהלים? ( @Tweenset )

"המנהלים בפרוג הם אנשי חסד שעושים מלאכתם נאמנה ולא רק זה, אלא שמשתמשי האתר לא תמיד מודעים כמה צריך להודות להם. מאד קשה למצוא מנהלים טובים ומי שרוצה לעזור ולנהל, שיפנה למערכת ובמידה ונצטרך מנהל נוסף, נפנה אליו".

יש כאן שאלה ישירה לטובי...
האם פורום 'חכמת נשים' בצורתו הנוכחית מהווה בשבילה הגשמת חלום? (@שירי12)


"אני שמחה שמצאנו את הקונספט המתאים לחממה סגורה לנשים חרדיות. אין ספק שיש הדים על תרומתו של הפורום לנשים רבות. גם בפן החברי וגם בפן המקצועי. זה המקום להודות למנהלות הפורום שמתחזקות את הפורום ביד רמה וערניות לרגישויות הנצרכות בו".

איך הצלחתם שאתר אינטרנט מרובה משתתפים יצליח לשמור על רמה כללית ורוחנית? (@סמינר דוד)

"זה בהחלט בזכות המנהלים ובזכות האנשים שנמצאים פה. באמת לא מובן מאליו שהרמה הרוחנית כל כך מוקפדת".

האם יש ליווי רבני לפרוג כאתר פורומים חברתי? ( @סמינר דוד)

"מהיום שפרוג נפתח אנחנו בקשר עם הרב מרדכי בלוי ממשמרת הקודש והחינוך. בעידן הטכנולוגי הרבנים מבינים שיש צורך בנגישות טכנולוגית לפיתוח יכולות טכניות ליצירת קשרים עסקיים, עזרה הדדית, טכנולוגית ועוד. ולכן אתר פרוג מהווה פתרון רוחני ממש מתאים לאופי המשתמשים.
הרב מוטק'ה בלוי עושה ימים כלילות וכך המנהלים המסורים שעמלים בשעות לא שעות, להיכנס ולטפל במה שצריך.

בעבר היו שאלות שהיו אמורות לבדוק מי חרדי, כמו: 'מה פרשת השבוע' ו'מהן תפילין ר"ת' אבל ככול שויקיפדיה השתכללה ככה הרלוונטיות שלהם ירדה והיום ההרשמה בנויה על בסיס אמון ותקופת צינון של שלושה חודשים בהם הנרשם עוקב אחר הפורום ולומד את סגנון השימוש תוך מעקב של המנהלים על הודעותיו.

שאלה שנשאלה- בצחוק או ברצינות....
למה פרוג הוא אתר כל כך ממכר?
(@פשוט)

חיים:" כואב לי לראות אנשים שמתמכרים לאתר, אגב, הם יכולים להתמכר גם לאתרים אחרים. אם ישנה התמכרות, אנשים צריכים לעשות לעצמם גבולות".

טובי: "היו סיפורים בהם בקשו ממנהלים להתנתק לשבוע או חודש, כדי להתייעל ולחזור יותר מאווררים. שזו בכלל עובדה שלא קיימת בשום פלטפורמה חברתית אחרת ואין לי מילים להודות למנהלים שמסייעים בזה".

אנחנו לקראת סיום הראיון, היה נפלא להכיר את קצהו של מפעל החיים- פרוג, בשעתיים קצרות כל כך...
במבט לאחור, אם הייתם עכשיו בתחילת הדרך, האם יש משהו שהייתם עושים אחרת?
(סופי 12)

"היינו מתחילים עם סניף ירושלים" אומרים שניהם כמעט יחד.

מה החלום שעוד לא מימשתם?

טובי: "חיים יגיד לך שפתיחת סניף בחו"ל"...

חיים, משפט לסיום...

"כאשר ישאלו אותי למעלה, אחרי 120, אם נשאתי ונתתי באמונה... אני מקווה שיתנו לי את האופציה להציג את הלינק של פרוג".
  • IMG-20190124-WA0016 copy (Small).jpg
    IMG-20190124-WA0016 copy (Small).jpg
    KB 96.9 · צפיות: 155
  • IMG-20190130-WA0000 (Small).jpg
    IMG-20190130-WA0000 (Small).jpg
    KB 59.2 · צפיות: 115