"כחומר ביד היוצר" זוהי אמירה מהמקורות שיכולה להסביר לנו רק במעט, את היכולת והרצון של יוצרים ואמנים, ליצור מכל חומר הנקרה בדרכם, משהו מענין. בעל משמעות.

גם אם החומר הזה קר עד קיפאון ועלול להנמס בין ידיהם - שניה לאחר עבודה מאומצת.

הלהט הבוער בהם להפוך יש מאין, מביא אותנו אל נישה מרתקת של אמנות התקפה בארץ וברחבי העולם בשלל סגנונות, שהולכת להיות רלוונטית מאד, לאור (ולקור) מזג האוויר הצפוי לנו בארץ בשבוע הקרוב.

אחד העיסוקים המהפנטים של אמן היצירה החרדי מוטה ברים, הינו תחום הפיסול. מוטה, שלמד את התחום על גבס ובטון, מנצל אותו בימים הנדירים בהם האוויר בארצנו קפוא כדי לפסל בעזרת ידיעותיו, מייצגים משלג.

מוטה נודע ביצירותיו הרבות, הן בתחום הציור, הצילום והפיסול בבטון. אך אחד הדברים שהרימו את שמו לכותרות לפני כעשור וחצי היה פיסול וצביעת אריה 'אריה דרעי' כחלק מהאריות שפוסלו בירושלים.


בשנים האחרונות, עם ביקורו של השלג בארצנו, בערי ירושלים, שוב נהרו רבים כדי לחזות ביצירת כפיו. הפעם הזה היו אלו מייצגי שלג מדהימים ביופיים ובגדלם, אותם פיסל ברים ברוח יצירתית להנאת התושבים.

האדם הנוסף שמגלה לנו כשרון מדהים בנושא פיסול בשלג הוא הצייר מוטי הלר המוכר לכולנו מאינסוף ציורו האמנותיים.

הלר, על אף שלא למד את התחום, ניסה את כוחו בפיסול בשלג והתוצאות המדהימות יחד עם למידה בשטח, הביאו גלי מבקרים לחזות ביצירותיו בחורפי ירושלים וההרים שסביב לה.

ואם מתוכנן שלג לשבוע הקרוב, הרי שגם לשני האמנים האלו, תכנונים מרתקים הממתינים ביומן לשעת כושר וקיפאון...


מה היה הפיסול הראשון שלכם?

"זה קרה באחד מימי השלגים לפני כחמש שנים. יצאתי כמו כל הביתריים להינות מהשלג". נזכר מוטי הלר "בהבזק של רגע לקחתי לי כדור שלג שאספתי, לא גדול מדיי, והתחלתי לפסל יצירה קטנה מכדור שלג. אחד השכנים שעמד ליידי, נהנה כל כך מהרעיון, שהחליט ללכת על זה בגדול: הוא הלך והביא את כל ילדי השכונה שהיו באותה שעה בחוץ ונתן להם הוראה- לגלגל יחד איתו כדור שלג ענקי ולהביא אותו אליי.


IMG-20190110-WA0013.jpg

ככה זה התחיל. היצירה ה"קטנה".


כך הם גלגלו במשך שעה ארוכה כדור שלג ענק, גדול יותר מגובה אדם ממוצע. הבאתי כלי עבודה מזדמנים, כמו שפכטלים, סוגים שונים של סכינים פשוטים ולאט לאט גילפתי מול עיניהם אדם עם כובע. באותו יום היה השלג נוקשה כמו קרח. הוא דקר בידיים והקשה על העבודה. עם הזמן למדתי שעדיף לעבוד עם שלג פריך יותר, על פי תכנית ידועה מראש".

כדי לצפות באותו איש שלג, הגיע ראש עיריית ביתר עלית מאיר רובינשטיין. אותם ימים היה מעמד 'עליה לרגל' מדהים לכיוון רחוב מגוריו של הלר וכן לאזור מגוריו של ברים באותה עיר. נהרות של אנשים מירושלים, בית שמש ומכל הארץ הגיעו במיוחד כדי לצפות בפלאים האמנותיים ששרדו, יש לציין, זמן רב מעבר לימים בהם כל משטחי השלג באזור נשארו קפואים.

IMG-20190110-WA0017.jpg



IMG-20190110-WA0016.jpg
IMG-20190110-WA0018.jpg


זה הפתיע אותך, כמצייר מוצלח שמצאת את עצמך גם כאמן פיסול?

"מי שיודע ואוהב לצייר יהיה לו קל יותר לפסל בצורה מדויקת, אף על פי שמדובר בסוג אומנות אחרת, מאחר ובכל האומניות האלו- מדובר בתורת הדמיון. אם נפגיש צייר באמנות הפיסול, הוא בטח יידע כיצד להתעסק בחומר ולהביא לתוצאה יפהפייה".


"בובת השל הראשונה שפיסלתי היתה גם הגדולה מכולם ונבנתה בארה"ב" מתאר הפסל והאמן מוטה ברים. "זו היתה עבודה מרתקת ומיוחדת" מתאר ברים. "יצירת הזקן הלבן המשתפל על השלג, כל כולו צחור, מושלג ממש. אחד מהאדמו"רים הגדולים במקום, פגש אותי עם חבורת המלווים שלו, חייך ואמר לי: 'חזרנו עכשיו מביקור אצל זקן השלג שלך".

unnamed (1).jpg


ברים מתאר כי בכל פעם האתגר משתנה. השלג הוא המניע, עוביו ומרקמו לפי הטמפרטורה משפיעים על התוצר הסופי, ולא פחות. הסביבה שעומדת מסביב, מייעצת, מעודדת, מבקשת ומצפה.

unnamed.png


כל אלו, הופכים את חווית הפיסול האמנותי בשלג, לאמנות משותפת שמשאירה חותם בכל השותפים סביבה.

"לפני כחמש עשרה שנים פיסלנו בובה ענקית בגודל 2 וחצי מטרים. אין ספק שהציפייה והעידוד של הציבור היוו את המשקל לבנייתה, לא פחות מהשיקול הטכני" מחייך ברים. "השלג הרב בכבודו ובעצמו, שנערם ברחובות, ממתין שמישהו ייצור בו אמנות כלשהי"....


מה הסוד בפיסול בשלג על מנת לשמור על יציבות המייצג?

"המושגים הנכונים בפיסול הם :'לגרוע ולהוסיף' וזה תקף גם לפיסול בשלג" מסביר מוטה ברים. "כל הזמן צריך שהדוגמאות יבלטו על ידי גריעה מסביבן. מלבד זה, צריך לקח בחשבון גם אפקטים של האור והשמש במקום. מאחר וזווית האור משפיעה על הצללים הנוצרים על המיצג ובסופו של דבר על התוצאה הסופית".

מסתבר כי כאשר שלוקחים גוש ומתחילים לצור ממנו חלק ועוד חלק זו שיטה פחות נכונה לפסול. ומי שמוכן להעיד על כך מקרוב הוא מוטי הלר, צייר ואמן בנשמתו, שאת אמנות הפיסול בשלג למד אך ורק מתוך ניסיון ותהייה בשטח:

"אם נדבר על חנוכיות מקרח למשל, הנבנות ברוסיה או ברחבי העולם על ידי חסידי חב"ד ואחרים, הרי שהקור הרוסי כל כך כבד. שאין שום חשש שהחנוכיות האלו יכבו, על אף האש הבוערת בבזיכים" מסביר מוטי הלר.

"ככול שהשלג דחוס יותר, כך הוא יהיה יציב יותר" מסביר הלר ומספר על אחד החורפים המושלגים ביותר, בשנת השמיטה. בה החליט לבנות מיצג שלג מרהיב בדמות טרקטור, כאות הזדהות ותמיכה באיכרים, שומרי השמיטה.

"שבועיים לפני בוא השלג ישבתי לתכנן את הטרקטור המדובר. הכנתי תכנית ברורה ומגובשת. רכשתי כלים מתאימים. שרטטתי תכנית מתאר לטרקטור. הבאתי ארגזים מיוחדים לצבירת השלג והפיכתו לקוביות שלג מתאימות לבניה.

השגתי למעמד הזה גרזן שלג מיוחד המסוגל לחצור בשלג קפוא במיוחד וגם להחליק ולגלף גושי שלג.

המטרה של הלר היתה אחת: לבנות טרקטור משלג, עליו יוכלו להושיב ממש בני אדם.

מי שביקש לתעד את הבניה של המיצג היתה דווקא התקשורת הישראלית. אך מפאת שהשלג היה אמור להתחיל בשבת, והתקשורת רצתה להגיע באותן שעות. ביקש מהם הלר לוותר על הרעיון ולהניח לקדושת השבת.

"היו לי אורחים באותה שבת. משפחה ידידה עם ילדיהם. הם הגיעו ממרכז הארץ כדי לחוות את השלג ולהנות ביחד".

ביום ראשון בבוקר, לאחר שהרחוב כולו כבר היה מלא בשלג רך והשעה היתה מוקדמת דיה כדי שהרחוב יהיה שקט מבני אדם. יצאו הלר וחבורת הילדים שבביתו לחצר. אספו שלג לארגזים ויצרו קוביות שלג רבות בגודל אחיד.

IMG-20190110-WA0020.jpg
IMG-20190110-WA0019.jpg
IMG-20190110-WA0022.jpg
IMG-20190110-WA0023.jpg
IMG-20190110-WA0024.jpg


"ידעתי מה אני רוצה, כי ציירתי מראש איפה יעמוד כל ארגז. הבניה הצליחה בצורה מדהימה אך הטרקטור לא שרד ימים רבים בגלל שהוא היה עשוי על בסיס קוביות קוביות ולא חציבה מגוש אחד גדול ושלם".

אם שאלתם, אז כן. אנשים רבים הורשו לשבת על הטרקטור לצילומים ועוד מזכרת חורפית, יהודית ואמנותית כל כך, יושבת כעת באלבומם של יהודים רבים.

איזושהי תובנה לסיום, על שלג ויצירתיות?

ברים: "אני אוהב שלג מעצם היותו. היום, אולי קצת פחות, וזה בגלל חורף מושלג אחד שהשבית אותנו לגמרי בבית ולא יכולנו לצאת ולא לעשות כלום... אבל האהבה ליצירה תמיד ממלאת אותנו בחדווה לקראתו".

הלר: "השלג הוא אחד האמנויות שצריך לדעת לא לקחת מדיי אישית, מאחר וביום אחד של קרן שמש האמנות הזו תתמוסס לנו. לכן חייבים ללמוד ליהנות רק מחדוות היצירה"...





. . .


פסטיבל אמנות בשלג

בארצות שונות בעולם בוחרים להשתמש בתקופת השלגים ליצירות אמנותיות כמו בתי קרח, בתי מלון מקרח ומיצגי שלג מרהיבים אחרים.
בשבוע האחרון נחנך פסטיבל פיסול בשלג בעיר הקרח חרבין במחוז חיילונגג'יאנג בצפון מזרח סין.

בכל שנה מארחת העיר פסטיבל לפיסול בשלג וקרח, אליו מגיעים כמיליון מבקרים מדי שנה.
המבקרים המגיעים לפסטיבל נהנים בשעות החשיכה ממיצג אורות מיוחד המוקרן על גבי מיצגי הקרח בססגוניות מדהימה.
בחלק משטח הפסטיבל ניתנת רשות למבקרים לטפס ולשחק במיצגים ואף להיכנס לתוך מבני הקרח.

הפסטיבל ה35 שמתקיים השנה, נפתח כאמור בשבוע זה ויהיה פתוח למבקרים למשך כחודשיים.

התמונות מובאות באתר המגזין 'אטלנטיק' ע"י אלן טיילור.

image (1).png
unnamed (2).jpg
unnamed (3).jpg
unnamed (6).jpg
unnamed (14).jpg
unnamed (16).jpg
unnamed (18).jpg
unnamed (19).jpg



ולהבדיל, אחד הגופים שלא מוותרים על טקס בניה בשלג זהו קהל שלוחי חב"ד ברחבי העולם, שבונים כבר מספר שנים חנוכיות מקרח ברחבי העולם במטרה להאדיר את גודל נס החנוכה בארצות הגויים.
בשנה האחרונה נבנתה חנוכיית קרח בעיר אורנבורג שברוסיה. אחת החנוכיות שזכו לתהודה גדולה היא החנוכיה שנבנה בבית חב"ד במנהטן בשנת התשע"ג והוכתרה כאחת מחנוכיות השלג הגדולות והמפוארות ביותר בעולם שנבנו ע"י בית חב"ד.

nf_0806_340338 (1).jpg
72823_22_14439_565211965.jpg
72823_21_9147_2479215409.jpg
72823_13_4871_277006749.jpg


צילומי החנוכיה במנהטן: ברוך עזאגווי.


כעת אנו מזמינים אתכם! להעלות לתגובות למאמר צילומים מיצירות שלכם בשלג...
  • IMG-20190110-WA0021.jpg
    IMG-20190110-WA0021.jpg
    KB 59.7 · צפיות: 82
  • IMG-20190110-WA0013.jpg
    IMG-20190110-WA0013.jpg
    KB 89.1 · צפיות: 148
  • 038 (Large) מוטה.jpg
    038 (Large) מוטה.jpg
    KB 52.9 · צפיות: 110
  • unnamed (2).jpg
    unnamed (2).jpg
    KB 146.7 · צפיות: 109