כמה דקות איחור בגלל ההפגנות מתחת למגדלי שקל, ואל האולם צנח רוני אפלבוים. עם כובע אדום נעל אצבע אדומה לרגל ימין, ונעל צהובה לרגל שמאל.
הרב חיים דיקמן שהיה אמון באותם רגעים, לא רק על כל הכנס הזה ועל פרוג בכלל, אלא גם על "שעת הפרומו" כמו שהוא קרא לפסק הזמן בתחילת האירוע, אותו הוא הנעים בדברי קבלת פנים נרגשים ונאים. אז- כולם טעמו בהנאה גריסני עם כרוב קצוץ ומתבלים נוספים ונחו מהדרך, הרב דיקמן העביר את השרביט למרצה הפותח ו...האורות כבו.
כך התחילה הרצאה בשם 'אשפה או השפעה' בה הגדיר אפלבוים את הקופירייטרים: "האנשים שגורמים לאנשים לקנות את מה שהם לא צריכים מהכסף שאין להם".
בהרצאה מופלאה, מלאת הומור בריא שגרם לגלגולי צחוק מצד הקהל- הסביר רוני כיצד על מעצב גרפי להציג את המוצר בשוק. ההרצאה סבבה סביב היציאה מה'אני' לכיוון שאלת ה'למה לי'.
בין הבאת מקורות מדפי התנ"ך על 'למה לי חיובי' ו 'למה לי שלילי' השתתף הקהל בהתלהבות רבה בשאלון אתגרי על סוגי קמפיינים והשלכותיהם.
על חברת רהיטים שלא מוכרת מיטות, שידות, ארונות, שולחנות וכסאות לשימושים שונים- שמעתם?
המרצה המרתק הכיר לנו את האסטרטגיה מאחורי עיצוב הקמפיין לחברת ריהוט הבית שמוכרת רק פתרונות!
אפלבוים התמקד במהלך ההרצאה בעיצוב מותג הרהיטים "איקאה", וכמו שהציג את האמירה שלהם: "אנחנו לא מוכרים מגירות! אנחנו מוכרים מקום לציורים שהילד מביא מהגן"...
אפלבוים אף נגע בקמפיין הפרסום המלחמתי של חברת הרהיטים הישראלית "עצמל'ה":
"ילדים שבדים צריכים רהיטים שבדים... ילדים ישראלים צריכים רהיטים ישראלים"
בהרצאתו הסביר את מהלך הקמפיין המלחמתי לפרטי פרטים, ואת ההתמודדות של "איקאה" עם המכשלות שהקימה לה "עצמל'ה".
אחרי שיעור מאלף על גישה עיצובית שתמכור את המוצר של הלקוח שלכם, ועל הסוד של הקומיקאים שגורמים למאזיניהם להנהן בראש ולדייק במחשבת הומור את המושג: "וואלה!", הסביר רוני כיצד לשלב בין הגישות ולהוריד אותם אל עולם המעשה של המעצב הגרפי, וכן לכתיבת קורות חיים שיגרמו לכל מעסיק, לחטוף אותו מייד לעיצוב הקמפיין הבא....
היה מרתק! מבדר! מחדש ופותח את הראש לאפיקים חדשים מלאים באנרגיה....
הפסקה קצרה לקפה וקוראסון שוקולד הנחיתה אותנו היישר להרצאה המחכימה של שלומי לחנה.
ידעתם כי בשנה האחרונה נפתחו בישראל כ47,000 עסקים???
אז עכשיו אתם גם תדעו כי 43,000 מתוכם- נסגרו!
לחנה (שהגיע ביוזמה משותפת עם בנק הפועלים, המלווים את התלמידים שלנו בפתיחת עסקים ויציאה למעגל העבודה במשך כל השנה!!) הרווה אותנו בתוכן מרתק על בניית תכנית שיווקית לעסק הפרטי שלנו (פרוג זהו עסק פרטי או עסק ציבורי? מה שבטוח שפרוג זה העסק של כולנו J
לחנה הרחיב בהרצאתו המרתקת על ההבדל הענק בין שיווק למכירה וכיצד תהליך שיווקי נכון הופך את המכירה למיותרת.
הוא אף הסביר את המושג שיווק - כזיהוי צרכי הלקוח, פיתוח המוצר ומראהו, וכמובן- הפרסום בתקשורת. וכיצד ה"צרכים" הם הפער בין המצב המצוי למצב הרצוי ומה זה בעצם אומר לנו כבעלי עסקים?....
עכשיו תגידו לי אתם: האם "ג'יפ" זה מוצר או מותג? את התשובה לשאלה הזו, ועוד הסבר מאלף אחריה, בשיתוף פורה של הקהל- הסביר שלומי לחנה בטוב טעם. בין השאר הובהר למשתתפות על זיהוי מתחרים בשוק, התמודדות עם דילמה, כאשר הלקוח מתלבט בין עיצוב מטורף לקמפיין לבין.... ארון חדש למטבח! ולמה למה... חברת המכוניות מרצדס צריכה לחשוש מטויוטה!
נשמע לכם מעניין? באמת כך היה!
יצאנו נפעמים! מוכשרים יותר ועם כלים מדהימים כיצד ואיך להפוך את עצמנו למותג מוביל....
הפסקה של 20 דקות להכרות קולגות על יוגורט וגרנולה לצד נשנושים עם מקבץ ירקות שורש, הובילה אותנו למסמר הערב- הרצאתו של אמן העיצוב וזוכה ב70 פרסים עולמיים לעיצוב- יוסי למל.
לאחר שמנהל המכללה, הרב דיקמן, קיבל את למל בדברי ברכה והיכרות, פתח למל את הרצאתו בהצגת סברס מוחי (המוח הישראלי) ועבר דרך עיצובים מטורפים בכל קנה מידה של גאונות, לחברות סוציאליות כאלו ואחרות ברחבי העולם.
לאחר סיפור העיצוב והמיתוג לקנאביס הרפואי השנוי בתקופה האחרונה במחלוקת מדינית, עבר אתנו למל למופע מרתק בביצוע פוטומונטאז', על סיפור חייו של אביו- ניצול שואה ואחד מ11 נערים שעברו מסכנת ניסוים רפואיים במחנה הפליטים בברלין.
במסע לקח אותנו למל אל חצרות החסידים שחיו באותה תקופה. פתח את הארונות ואף הוציא את השלדים (בשפתו המטאפורית) ולבש פיג'מת אסירים מלאת משמעות, ונעמד בקור העומד על מינוס 25 מעלות בסביר.
היה מצמרר, מעורר השראה ו... בלתי ניתן להגדרה. כל מילה וכל מיצג- גילו לנו עולם שלם של עיצוב הפותח עולמות שלמים של יופי, סודות, רגשות ועצמה אדירה. (חשוב להזכיר, כי בכל התמונות נראים רק יוסי למל עצמו, אביו, בנו ובתו הקטנה- בדמויות שונות).
קבלת הפנים:
ו... המופע האמנותי!
לסיום, כשהילדים של רוב האימהות בקהל כבר מזמן היו שקועים בשינה ערבה, היו המעצבות מרותקות במלא הלהט אל תכניתו המפתיעה של המרצה האגדי- כפיר ממן.
כפיר הציג לנו את התמנון האהוב שלו.... תמנון הקסם שיחפוף לכם, ישאב אבק, יבשל לילדים ארוחת ערב וגם יקלח אותם אם תבקשו יפה.
כפיר ממן לימד אותנו על תפקידו של מוניטין ואיך אנחנו יכולים לייצר לעצמנו אחד כזה.. שלב אחרי שלב.
הכרנו את קיצורי הדרך במוח ואת ההבטחה והחוויה שמותג מייצג. וכמובן, (כמו שהבטיח לנו בכתבת הפרומו) גילה כפיר ממן למעצבות, (שכבר נחשבו, אחרי כאלו הרצאות - למעצבות על!) את סודות העיצוב והגרפיקה שיאפיינו את העתיד המקצועי שלהן....
התגובות היו נדהמות... לא אחת ולא שתיים קפצו ממקומותיהן מרוב התפעלות.. ורק כפיר נישאר שליו בכדי להוכיח לנו עכבר לצד מקלדת- כיצד השכלולים האלו כבר נכנסים אלינו און-ליין....
ויש לו גם בשורה: הפוטושופ הולך להיעלם מן העולם!! (אל תיבהלו... זה ייקח חצי עשור לפחות...)
ומי יידע לתפעל את המערכות החדשות האלו? כמובן, רק הגרפיקאים המוכשרים שרזי תכנות העיצוב נהירים להם בבקיאות מלאה...