the-stopper-2575843_1920.jpg

בס"ד

ראיון קצר עם צעיר חרדי – שזה אני. יחיד בתוך מקהלה שמקוננת 'מגיע לנו'; 'אני נורא מתבייש'; 'שעתה הקשה של הקהילה החרדית'.


אנחנו נכנסים שוב ושוב לסגר בגללכם

שלושה גלי קורונה גאו בישראל, ושלושתם החלו אצל החילונים והערבים.
ההתחשבנות מסריחה, אבל בלית ברירה נעשה אותה: את הגל השני הפיצה הגימנסיה ברחביה, שעה שבבני ברק נדבקו אנשים בודדים ביום, אם בכלל. השלישי התרומם במגזר הערבי, מיעוט שהחזיק ברוב התחלואה תקופה ארוכה, הדביק את האוכלוסייה הכללית שהדביקה את החרדים, אחרונים חביבים. על הראשון אפשר להתווכח, אבל טכנית גם הוא החל בתל אביב ראשון לציון ואור יהודה.


רוב החולים עכשיו אצלכם, בלעדיכם לא היינו צריכים סגר!

רוב החולים לא אצלנו. אתמול אותרו מעל חמשת אלפים ושמונה מאות נדבקים לא חרדים. יש לכם סגר יפה לבד.


הפרת ההנחיות אצלכם לא זקוקה לסרטונים, היא נשקפת בטבלאות התחלואה.

כאשר התחלואה החרדית היתה בשפל, טענת שהיא משקפת אלף דברים, רק לא שמירה של ההנחיות. מציע לך להתיישר על קו אחיד ולא מזגזג.


כולנו סובלים בגלל החרדים.

ליבי ליבי על מיליארדי אזרחים באירופה וברחבי תבל שחולים מסוגרים ומובטלים באותה מידה - ואפילו יותר - ואין לרשותם חרדים לפריקת תסכול. אולי אפשר להביא מהארץ.


צעדים דיפרנציאליים כשלו בגלל סחטנות פוליטית.

מי שראה את הדרוזים בגלימות פורצים לזיו לשלוף גופה מבין איך נראה בשעתו הסגר במג'דל שאמס בנצרת ובעראבה, ויודע שאין קשר לפוליטיקה. ישראל כנראה לא בנויה לזה. או המשטרה.


מנעתם סגר מקומי בספטמבר שיכל למנוע את הסגר השני

כל המומחים חזו אז שהסגר לא ימנע את הסגר השני אלא רק יקדים אותו, דבריהם הלא הם כתובים. הסגר ההוא היה לא הוגן כי הוצע על חלק קטן ושרירותי מסך הערים האדומות, לא מוצדק כי היו אלפי חולים ביום מחוץ לאותם יישובים וממילא הלכו לסגר מלא, לא מוסרי כי ההצעה הייתה להטיל עוצר על החרדים וכל היתר יבלו בכל מקום, כולל בים ובמסעדות, ולא חכם כמו שראינו בכל פעם.


למה הילדים שלי יושבים בבית והילדים שלך לא?

פלא שאינך שואל את אותה שאלה ביולי אוגוסט מדי שנה, שעה שילדיך יושבים על חול הים וילדיי על ספסל הלימודים.
בקיצור, לא המצאנו את 'חשיבות לימוד התורה' בתקנות שעת חירום.


יש חוק וזהו. למה רק אנחנו צריכים לכבד אותו ולסגור את מוסדות החינוך?

אינכם מכבדים את החוק. המוסדות ממלכתיים, והמדינה היא שסוגרת אותם בפרצופכם. מוסדות חינוך חרדיים פרטיים נפתחים בחלקם, ממש כמו המוני עסקים פרטיים בכל המגזרים.


נראה לך נורמלי שמדינה שלימה צריכה לחכות לזקן אחד?

תלמודי התורה הם לא בייביסיטר להורים עובדים, אלא מסגרת דתית, וותיקה יותר מהמדינה, ולא יעלה על הדעת לבטל מצווה דתית מבלי להתייעץ עם מנהיגי הדת.


ומה עם קצת סולידריות חברתית

כזו שהחילונים בהכללה גסה ועצובה לא מפגינים כבר קרוב לשנה? עם אפס הבנה למגבלות הבלתי אפשריות שתקנות הקורונה מפילות על משפחה חרדית, עם בידוד סטטיסטי קבוע של לפחות בן בית אחד, העדר טכנולוגיות לחיים מרחוק, חתונות שלא ניתן לדחות, תחבורה ציבורית משובשת וארטילריה ארסית מבחוץ.


ובכל זאת.

כשרם שפע אומר לפתוח כיתות ה-י - זה סבבה, כשהרב מחליט כך - טרגדיה ואסון לאומי. זאת עמדה מעט מגוחכת. מנדלבליט וגנץ מקפידים על מצוות ההפגנה, ולנו אסור ליישם מצוות משלנו, קדושות יותר. לוגיקה לתפארת.


תמונות מביכות אתמול למשטרה בביתר עילית...

קשה להימלט מהתחושה שהמבוכה הגדולה והרעש העצום התעורר בגלל שהשוטרים ניגשו לקבלת ברכה ויין מהאדמו"ר. מצחיק אותך שהם מאמינים ):


תשובות חשובות הושמטו משום שאינן פוליטיקלי קורקט, וחבל.