שלום חברים. אשאיר את ההתנצלות על ההפוגה הארוכה שלקחתי לאחר כך, ונצלול ישר לעניין שלנו. הכתובות ברשת האינטרנט.

הבה נעשה ניסיון לרגע. נפתח לשונית חדשה בדפדפן, ובשורת הכתובות (היכן שכתוב www.prog.co.il), נקליד את המספרים הבאים: 216.58.201.14 ונקיש אנטר. מה קרה?

מה כתוב כעת בשורת הכתובות? לאן נעלמו המספרים? מה המשמעות של המספרים הללו? ואיך קרה שכתבנו מספר ובעצם הגענו לגוגל?

רגע, רגע. רק המספרים לא מובנים לנו? מה משמעותם של הכתובות בדפדפן? כיצד יודע הדפדפן - המחשב, להציג לי את האתר המבוקש, על פי הכתובת שאני מזין בשורת הכתובות? ומה ההבדל בין GOOGLE.COM לבין GOOGLE.CO.IL?

- - -

בואו ונדבר על אחת ההמצאות הנפלאות של המרשתת (האינטרנט, זוכרים?!). ה-DOMAIN. המתחם. אבל קודם לכן מוכרחים להסביר משהו שמתרחש מתחת לפני השטח.

כמה מילים על ה-IP.

זוכרים שהסברנו שהמידע שזורם ברשת דומה יותר לדואר מאשר לשיחת טלפון?! יש כללים מסודרים כיצד צריך להיראות קובץ המידע שנשלח. אחד הכללים הוא שהאותיות הראשונות בקובץ, מרכיבות את כתובת המחשב. לכן זה נקרא IP. ר"ת של INTERNET PROTOCOL. פרוטוקול האינטרנט.

אפשר להתייחס ל-IP כמו למספר טלפון. אין צורך להיכנס למונחים הטכניים, של מה מייצגת כל קבוצת מספרים, ואיך בדיוק עובד הפרוטוקול הזה, ואיך המערכת מזהה לפיו, מנין הגיע המידע, או להיכן צריך המידע להישלח. מספיק לנו לדעת בשלב זה, שלכל מחשב שמחובר לרשת האינטרנט, יש מספר מזהה.

האתר שלנו, יושב על מחשב שמחובר לרשת. כן, הבנתם נכון, המחשב הזה הוא שרת. (הבטחתי לכם שנדבר על שרתים). אנחנו פונים למחשב הזה, בשביל לבקש ממנו מידע - דף אינטרנט - שמאוכסן עליו. למחשב הזה (השרת, כן?!) יש מספר זיהוי ברשת. כתובת IP. אם נכתוב את הכתובת הזו בדפדפן, הדפדפן ידע שאנחנו מעוניינים באתר שנמצא בכתובת הספציפית הזו.

- - -

עד כאן, הכל בסדר. הבנו מה זו כתובת IP. המספר שהזכרנו בתחילה, הינו (אחת מ)כתובות ה-IP של גוגל. הצלחתי לסקרן אתכם עם הסוגריים? אז נשאיר את זה כחידה. כאתגר. מה הכוונה? ולמה זה? יודעים מה, נסו את הכתובת הזו - 216.58.206.57. ואת זו - 216.58.198.100. יש עוד מלא. כמעט בכל פעם שתכנסו לגוגל, כנראה תגיעו לכתובת IP אחרת. הופה, נפלט לי כמעט הפתרון המסתורי...

אבל איך זה התהפך ל-WWW.GOOGLE.COM ? ומה בעצם קורה כשאנחנו מקלידים WWW.GOOGLE.COM, איך המחשב יודע את כתובת ה-IP של גוגל? ומה זה הדומיין שדיברת עליו מקודם?

היי, זהו בדיוק. זהו אחד הפלאים של הרשת. מישהו מכם ידע מהו ה-IP של גוגל, לפני שסיפרתי לכם עליו? מישהו יודע מה כתובת ה-IP של פרוג, למשל? למה שנדע. גם את מספרי הסלולרי של האחים שלי איני יודע. זה נמצא בספר הזיכרונות של מכשיר הפלאפון, וזהו. כשאני צריך מי מהם, אני מחפש את שמו בספר הטלפונים במכשיר. אז כתובת IP של עשרות אתרים שאנו מבקרים בהם מידי חודש, בוודאי שקשה לזכור.

וכאן בא הפלא. לכל אתר ברשת, הצמידו גם שם קליט. GOOGLE.COM, PROG.CO.IL, ועוד. לשם הטקסטואלי של האתר, הצמידו את כתובת ה-IP שלו. מה זה הצמידו? יצרו שייכות וזהות בין כתובת ה-IP לבין הכתובת הטקסטואלית. בדיוק כמו שספר הטלפונים בסלולרי משדך בין השם לבין מספר הטלפון.

ומאיפה המחשב יודע?! זוכרים שדיברנו על שרתים ברשת? הנה תפקידו של אחד מהם. יש שרתים המחוברים לרשת, שכל תפקידם זה ליצור את הזהות והחיבור הזה שבין הדומיין ל-IP. השרת הזה בעצם מתפקד כמו ספר הטלפונים במכשיר הסלולרי. כאשר הדפדפן מקבל בקשה מהגולש, מצא לי את אתר PROG, בשלב הראשוני הוא פונה לשרתי ה-DNS שתפקידם מסתכם במידע של זהות הכתובת, ומבקש מהשרת את כתובת ה-IP של הדומיין PROG.CO.IL. שרת ה-DNS מחזיר לדפדפן את הכתובת, ומשם פונה הדפדפן לשרת בכתובת שניתנה לו, ומבקש את הדף והמידע הרלוונטי. לענייננו דף הבית של פרוג.

- - -

אויש.

אני קורא את הקטע האחרון שכתבתי, ושם לב שהשתמשתי במילים מפוצצות, כמו דומיין ושרת DNS שאינם לגמרי מובנות כרגע. אז בא נסכם כך. הבנו מהי כתובת IP. הבנו בערך את העניין של הדומיין, אם כי לא לגמרי. (מהם הסיומות השונות? האם יש הבדל בין סיומת COM לסיומת CO.IL? מה המשמעות של המילה DOMAIN?). אז נמשיך בעז"ה ובל"נ בשבוע הבא, לשוחח על הדומיינים ועל שרתי DNS.


מחכה לשמוע ממכם, ואל תשכחו את האתגר.


- - -


טיפ קטן.

אם אתם רוצים לדעת מהי כתובת ה-IP של המחשב שלכם, יש 2 דרכים לבדוק את זה. האחת דרך מערכת ההפעלה של המחשב, והשניה דרך האינטרנט כמובן.

הדרך הפשוטה ביותר, זה להכנס ללינק הזה http://myip.israel.net/

לבדיקה דרך המחשב, יש להכנס להגדרות > רשת ואינטרנט > הצג את מאפייני הרשת שלך. שם יופיע ה-IP.

אפשר גם לבדוק דרך שורת הפקודה (מישהו יודע מה זה? ), פשוט כותבים ipconfig ומקבלים את כל המידע שמופיע דרך כלל, בחלון ההגדרות הנ"ל.