כמו הרבה מדריכים ברשת, גם אלו העוסקים במעבר דירה – אינם מתואמים למאפיינים שלנו כציבור חרדי. בשביל זה אנחנו כאן.

הובלה
שינוע הסחורות האולטימטיבי מבית לבית הוא על-גבי משאית, אבל אם אתם משפחה צעירה עם תכולה מועטת – תוכלו להסתפק בתחליפים זולים יותר כמו רכב עם נגרר – מובילים כאלה נפוצים בכל אזור, המחיר לרוב יקבע לפי שעות. אין גודל אחיד לנגררים ולכן בקשו מנהג הנגרר לשלוח לכם תמונה כדי ללמוד אם הוא מסוגל לשאת את התכולה שלכם בבת-אחת.

משאיות – מגיעות בדרך כלל פלוס סבלים. אם יש לכם בני משפחה או חברים שששים לעזור, ובמקביל אין מוצרי חשמל וריהוט כבדים, יש אופציה של משאית ללא סבלים, הפרשי המחיר משמעותיים (180 ₪ לשעה, מצאתי).

הובלה היא כמעט כמו שידוך, לא בוחרים מספר טלפונים או ממודעות בעיתון – רק לפי בירורים, ודאי אם היא כוללת פירוק והרכבה. אל תפתחו אשכול חדש באא"ר, יש כבר המון – השתמשו במנוע החיפוש, הפנימי או החיפוש המתקדם של גוגל. על כל מוביל תמצאו גם דיס-אינפורמציה כי כנראה אין אחד מושלם וגם הטובים משאירים לפעמים לקוח ממורמר (אולי באשמתו), לכו לפי הרוב.

מומלץ לסגור כמה שבועות מראש, בעיקר אם חשוב לכם יום ספציפי ואם אתם עוברים ב"עונת מעבר", כדי שלא תגלו שכל המומלצים תפוסים.

כשתבקשו הצעת מחיר תצטרכו לפרט את סך התכולה שלכם, אל תצטנעו! פרטו הכול, כולל כמה מדרגות יש. את פירוט השיחה הזו ינופף המוביל כשימצא ברגע האמת יותר סחורה ויבקש תוספת, עדיף להיות מדויקים בשלב הצעת המחיר. קשה לשער את מספר הארגזים מראש? בחרו בהערכה הפסימית.
הכי טוב לתאם גם כמה הטיפ וכמה עובדים מקבלים אותו.

בקשו להיות על הבוקר, אז העובדים ערניים יותר. אם אתם באמצע היום, השעה תהיה גמישה לפי זמן העבודה בהובלה הקודמת וכל סדר היום משתבש.
1605650330869.png

אריזה
יש הובלות שמספקות ארגזים בתוספת תשלום. הדרך הזולה והקשה היא לאסוף אותם לבד. אם אתם גרים בסמיכות לחנויות, תוכלו למצוא שם מקור נהדר לארגזים, טוב מכך – אם אתם בקשר עם בעל חנות ששומר עבורכם ארזים. מומלץ להתחיל לאגור הרבה זמן מראש, כי לא תמיד תמצאו די ארגזים בגודל הנדרש, מה גם שיש מתחרים נוספים טרום מעבר דירה. שימו עין על חנויות חד-פעמי - יש להם ארגזים יעילים מאוד.

כמה ארגזים צריך? כמה שתאספו לא יספיק, אז אנא אל תתקמצנו. מה שכן – חפשו מה שיותר ארגזי ענק, הם נדירים יותר ומכילים יותר. תכל'ס אם ממש נתקעתם אפשר לרכוש ארגזים, והאמת שאפשר גם לארוז ביגוד באשפתונים איכותיים.

כמו כל דבר בחיים הכי טוב להתחיל לארוז מוקדם. לא צריך לחיות על ארגזים חודש, אבל כן אפשר להתחיל עם עטיפת כלים שבירים ואריזת מוצרים שאינם בשימוש תדיר.

כלים שבירים - אפשר לעטוף בניילון נצמד (יש סלילים ייעודיים בטמבוריות), או למצער בעיתונים (מה טוב יהיה עם תשיגו גליל פצ-פץ). כדאי למקם אותם בארגזים מלאים, ואם תעבדו מסודר אפילו בתוך ארגזי ביגוד. ככלל חשוב שהארגז יהיה מלא ולא ייצור אפקט מגדל פיזה. ואם יש סט יקר, בחנו אפשרות להעביר אותו לבד טיפין טיפין בגיחות שעושים לדירה העתידית טרום המעבר.

ספרים, גם יכולים להצטרף לנחשונים. מקובל לרחם על הסבלים ולארוז ספרים בארזים קטנים, אם-כי זה יתבטא במחיר כי כל ארגז נספר.

תכשיטים, כלי כסף וכדו' כדאי להעביר עצמאית, אבל בטח לא לרשום אותם בפירוש על הארגזים.

רישום מדוקדק מראש חוסך מהומה בהמשך, הדרך הקשה היא לכתוב על כל ארגז בכמה צדדים פירוט של תכולתו, צד אחד לא יספיק אם הארגז יהיה בכיוון הלא נכון בפירמידה. הדרך הקלה היא לכתוב בענק מספר סידורי על כל ארגז ולרשום על דף או אמצעי דיגיטלי את הפירוט המלא לפי המספרים הסידוריים. הבעיה שאם זה נאבד – אתם אבודים. עלול לקרות בבלאגן של מעבר דירה, זכרו לצלם עותק נוסף.

אחת ההמלצות המוכרות היא לסמן במדבקות צבעוניות את הארגזים לפי החדר לו הם ממוענים. כדאי לבחור מדבקות גדולות בצבעים בולטים ולהדביק אותם מכל כיוון. אל תתנו את העבודה הזו לילדים הקטנים, בת שלי 'חילקה' בנדיבותה מכל צבע אחד לכל ארגז. אבל לא די בסימון – זה דורש גם לעמוד על-גבי הסבלים ולהצביע להם לאן הארגז שייך.

בצד שמורה לכם תמיד האופציה היקרה לשכור שירות הובלה הכולל אריזה, הם מגיעים בבוקר, אורזים ונוסעים. אתם יכולים בזמן הזה ללכת לעבודה.
1605650218476.png

היערכות ליום המעבר
ארזו ביגוד, מצעים, מברשות שיניים, קצת חד-פעמי - במזוודה, שימו שם גם מברג, סכין יפני ומפתח רזרבה. רוקנו בימבות מהסורגים, אותו דבר גם לארגזים שאחסנתם בינתיים בארונות עליונים או שמיכות שתקועות מעל הארון, ככלל – מומלץ שכל הרכוש יהיה בבית כולל אופניים ועגלות.

האם יש לכם ציוד במחסן המשותף? סכך בתוך הגג הנפתח? מטריה על המעקה במדרגות? כיורים לפסח במעמקי הבוידעם? בוקר המעבר הוא לא העיתוי האידיאלי לטפל בכל אלה.

אם המובילים אינם שומרי מצוות באשר הם, ואתם מציעים להם קפה – שימו עין שלא יניחו אותו על משטח בשרי, יש להם נטייה מרגיזה כזו.

יש הרבה מוצרים שאותם תרצו לפתוח ראשונים, כלי עבודה, נורות, חומרי ניקוי, מזון. בחנו אפשרות לארוז את כל אלה בארגז עם מאפיין בולט: צבעוני או לבן כשהאחרים כולם חומים, כך תזהו אותו בקלות בתוך מבוך הארגזים.

מומלץ להיפטר ממוצרי קירור לקראת המעבר, את הנשארים גם-כן שימו בארגז בולט כנ"ל, בתקווה שתוכלו לחבר את המקרר ללא המתנה (שלא יהפכו אותו במהלך ההובלה).

הסיפורים על משפחה שלמה שיורדת ממשאית הובלה קיימים רק בספרי הילדים, בפועל – בדרך כלל את המקומות במשאית תופסים צוות ההובלה, תצטרכו לדאוג לעצמכם להסדר נסיעה חלופי.

רגע לפני שהסבלים מסיימים, תנו סקירה על כל הבית, לבדוק מה שכחתם. ואל תשכחו שבכל מעבר דירה יש גם עוגמת נפש, תשמחו שקרה מה שקרה ולא קרה מה שיכול היה לקרות.

תשאירו נקי אחריכם.
התאקלמות קלה.
1605650641888.png